Jag tycker ändå att det är rimligt att säga att DoD-23 stöder det mindre än många andra BRP-spel. Det finns ont om sociala färdigheter, så om det handlar om att slå färdighet vid hovintrigerna blir det Övertala, Övertala, och möjligen Uppträda (även om en kreativ SL låter Köpslå fungera även för mutor och förhandlingar). Och hjälteförmågorna är hårt fokuserade på traditionellt äventyrande (Förklädnad och Insikt, och möjligen Intuition, är de enda som riktigt erbjuder sig i hovintrigen innan våld uppstår). Vad ska krigaren bidra med färdighetsmässigt, liksom, när han bara kan vapen?
Jämför det med ett spel med bredare färdighetsuppsättning, där du i motsvarande situation i RuneQuest skulle kunna använda de olika färdigheterna Orate, Charm, Bargain, Intrigue, Customs, Disguise, Act, Fast Talk, Intimidate, Bureaucracy, och en bred uppsättning kunskapsfärdigheter snarare än typ ingen (spelets två kunskapsfärdigheter, Bestiologi och Myter och legender är knappast vidare användbara i hovkontexten).
Alltså, det är inte så att det inte går att göra, men systemet är till betydligt mindre hjälp, eftersom det inte är vad det primärt har byggts till - strid och skattletande.