Mogger
Hipsteranka
Men inga av dem Àr BRP!!!Ren friform har minst samma potential som ett detaljerat simulerande regelsystem har att vara realistiskt.
Men inga av dem Àr BRP!!!Ren friform har minst samma potential som ett detaljerat simulerande regelsystem har att vara realistiskt.
BRP Àr vÀl ÀndÄ typ 90% friform i praktiken (liksom de flesta rollspel).Men inga av dem Àr BRP!!!
Och 10% simulerande sÄ du hade nog rÀtt ÀndÄBRP Àr vÀl ÀndÄ typ 90% friform i praktiken (liksom de flesta rollspel).
Partisan: Civila motstÄndspersoner Àr normalt obevÀpnade. En civilist som grips med vapen pÄ sig riskerar att avrÀttas som "maoistisk terrorist".Det kanske Àr en beskrivning av DoD, men inte av BRP i allmÀnhet. Call of Cthulhu (har du en strid per möte dÀr blir rollpersonerna inte lÄnglivade!), Pendragon (visst, Àventyr, men inte normalÀventyr), eller kommande Partisan, typ? Och "utforskning" Àr vÀl inherent i nÀstan alla rollspel?
HÀromÄret spelade mitt gÀng en BRP-kampanj som utspelade sig i Babylon strax efter Alexanders död. Vi ordnade sÄ att det inte blev nÄgon slutstrid mot big bads gÀng -- istÀllet sÄg en av Àventyrarna till att "spika" deras mat sÄ att de var utslagna nÀr vÄrt folk trÀngde in i deras HQ och lade vantarna pÄ det vi ville ha. Matlagning som kemisk krigföring.Det Àr definitivt fÀrdigheten du vill ha för att kunna infiltrera nÄgon in i personalen i en restaurang eller cateringfirma, och ett smart system bÄde ger nackdelar till mat som inte tillagats och ger fördelar, eventuellt till och med magiska sÄdana, till den som lyckas bra med matlagningen. Jag skulle omgÄende vara beredd att ge bonusar pÄ sociala fÀrdigheter till den som först lagat en mycket lyckad mÄltid till gÀsterna, eller till den som vill utvinna den magiska körteln ur ett monster och tillaga den pÄ det komplicerade viset som behövs för en sÀrskild sorts bonus. Sedan stÀmmer det förstÄs att ett kock-spel skulle ha en mer detaljerad fÀrdighetsuppsÀttning kring de olika sakerna man gör i ett kök, men det Àr ocksÄ osedvanligt enkelt att faktiskt göra i BRP,
Förgiftning i hellenistiska babylon kÀnns ju _vÀldigt_ genrepassandeHÀromÄret spelade mitt gÀng en BRP-kampanj som utspelade sig i Babylon strax efter Alexanders död. Vi ordnade sÄ att det inte blev nÄgon slutstrid mot big bads gÀng -- istÀllet sÄ en av Àventyrarna till att "spika" deras mat sÄ att de var utslagna nÀr vÄrt folk trÀngde in i deras HQ och lade vantarna pÄ det vi ville ha. Matlagning som kemisk krigföring.
Men ... men ... slog de mot nÄgon fÀrdighet eller snackade ni bara om det?HÀromÄret spelade mitt gÀng en BRP-kampanj som utspelade sig i Babylon strax efter Alexanders död. Vi ordnade sÄ att det inte blev nÄgon slutstrid mot big bads gÀng -- istÀllet sÄg en av Àventyrarna till att "spika" deras mat sÄ att de var utslagna nÀr vÄrt folk trÀngde in i deras HQ och lade vantarna pÄ det vi ville ha. Matlagning som kemisk krigföring.
Jag vet inte om jag hÄller med om att ett spel vars alla regler handlar om Àventyrande blir mer generellt bara för att man utökar fÀrdighetslistan. Det kan vara stÀmningsfullt, ja, men i praktiken Àndrar det bara sÄ att man istÀllet för Àventyrare spelar Àventyrare med hobbyer.Jag jÀmför med ett mer renodlat fÀrdighetssystem, som Expert, RuneQuest eller Mythras. Det Àr dock sant att tidiga versioner av DoD hade korta fÀrdighetslistor.
Det stora flertalet hjÀlteförmÄgor handlar om strid, och de som inte gör det handlar om traditionellt Àventyrande. Vilket Àr som sig bör i den designen som gÄr all-in pÄ just det traditionella Àventyrandet, men gör det mindre anpassningsbart till annat.
Men varför skulle man behöva slÀnga ut mer Àn man slÀnger ut BRPs stridssystem? Grejerna kan vÀl fÄ ligga kvar men att man lÀgger till nÄgra nya fÀrdigheter och hittar pÄ lite ny mekanik?För att DoD-23 Àr mycket mer inherent ett Àventyrarspel - det syns pÄ fÀrdighetslistan, hjÀlteförmÄgeuppsÀttningen, och mycket annat. Du kan förstÄs slÀnga ut allt det dÀr och göra en renodlat fÀrdighetsspel i stÀllet, men dÄ Àr du lÀngre bort frÄn originalversionen Àn om du gjort det med ett mer fÀrdighetsbetonat rollspel. Du skaffar mer jobb Ät dig sjÀlv, helt i onödan.
Efter att ha tÀnkt i ungefÀr tvÄ minuter skulle jag ha fÀrdigheter pÄ följande vis hÀr - Kniv (som ocksÄ kan anvÀndas för att stycka, skÀra dekorativt, eller slÄss med kniv), Steka, Smak, Kreativitet, Teori, Presentation, Arbetsledning, Bakning, Mixologi, och sÄ vidare. Med möjlighet att specialisera inom fÀrdigheter.Jag tycker iden med ett kockspel illustrerar varför fÀrdigheter Àr en dÄlig ide.
Ska vi ha olika fÀrdigheter för:
Svensk mat, fransk mat, italiensk mat? Kan man steka svenska köttbullar om man har FV=20 i fransk mat?
Vegetariskt mat, vegansk mat, kött, och exotiskt viltkött?
Brödbakning? Surdeg och bakelser?
SkÀra dekorativt med kniv? Kombinera smaker?
Det Àr uppenbart att överlappet mellan fÀrdigheterna Àr sÄ stort att ett fÀrdighetsbaserat kocksspel inte blir bra.
DÀremot hjÀlteförmÄgorna: ovÀntad kreativ fusion-kryddning, eller fantastisk presentation... skulle vara mer anvÀndbara i spelet.
I en HeroWars-kampanj hade vi en rollperson som var magiskt duktig bryggare (bokstavligen, han var initierad till bryggarguden Minlister). Det var rÀtt ofta han blev MVP, i lÀgen som "bönderna och Àdlingarna kan inte komma överens och det finns inget uppenbart sÀtt att jÀmka dem pÄ eftersom de har genuint olika intressen", och nÄgra hundra liter förtrollat öl fick dem att i alla fall lÀgga konflikten Ät sidan tills krisen var över.HÀromÄret spelade mitt gÀng en BRP-kampanj som utspelade sig i Babylon strax efter Alexanders död. Vi ordnade sÄ att det inte blev nÄgon slutstrid mot big bads gÀng -- istÀllet sÄg en av Àventyrarna till att "spika" deras mat sÄ att de var utslagna nÀr vÄrt folk trÀngde in i deras HQ och lade vantarna pÄ det vi ville ha. Matlagning som kemisk krigföring.
Vi kan ju ocksÄ kika pÄ hur Mutant: UndergÄngs arvtagare förhöll sig till matlagning. Ingame-recept och massor av kul anekdoter i texterna. Det rÀckte lÄngt för att lÀgga fokus pÄ matlagning. TyvÀrr fanns ingen fÀrdighet för detta men vÀl en förmÄga, vilket var mer i linje med spelets designfilosofi.Efter att ha tÀnkt i ungefÀr tvÄ minuter skulle jag ha fÀrdigheter pÄ följande vis hÀr - Kniv (som ocksÄ kan anvÀndas för att stycka, skÀra dekorativt, eller slÄss med kniv), Steka, Smak, Kreativitet, Teori, Presentation, Arbetsledning, Bakning, Mixologi, och sÄ vidare. Med möjlighet att specialisera inom fÀrdigheter.
FrÄgan Àr mer till vilken nytta? Spelar vi i ett restaurangkök Àr det vÀl mer sannolikt att det Àr nÄgon sorts sÄpa, med fokus pÄ relationer inom personalen snarare Àn om man lyckas producera bra mat den hÀr kvÀllen (och dÀr har BRP inget sÀrskilt att komma med? Men BRP kÀnns som helt rÀtt val i t.ex. ett scenario dÀr rollpersonerna deltar i en matlagningstÀvling (du mÄste gÄ vidare för att fÄ vara kvar!) och samtidigt vill lösa ett mord eller mysterium mellan tagningarna. DÀr fÄr bredden i systemet en chans att dela ut.
(Jag skulle Àven kunna tÀnka mig typ Chef Knives In the Dark, dÀr man anvÀnder gÀng- eller organisationsreglerna för att se hur er gemensamma restaurang gÄr.)
Det dĂ€r har du ju upprepat rĂ€tt mĂ„nga gĂ„nger nu, men det gör det inte sant. Det gĂ„r precis lika bra att spela hovintriger och stadsĂ€ventyr i nya DoD som i 84:an eller 87:an. Du kan vĂ€lja allt fritt utom din slĂ€ktesförmĂ„ga (det Ă€r tillĂ„tet att byta yrkets rekommenderade inledande hjĂ€lteförmĂ„ga om man vill). Att introduktionsĂ€ventyren fokuserar pĂ„ Ă€ventyrande Ă€r vĂ€l inte direkt ett mĂ€rkligt designval? Det gjorde ju Ă€ven de gamla utgĂ„vornas introduktionsĂ€ventyr. Visst kanske gamla Expert och Gigant gav mer verktyg för olika typer av kampanjer (sĂ€rskilt Gigant), men de var ju expansioner, inte grundspel.Jag ser ocksĂ„ BRP som en verktygslĂ„da, och det Ă€r förmodligen en stor anledning till att designvalet för DoD23 skaver, för mig. I Ă€ldre versioner hade gruppen mycket större frihet att vĂ€lja inriktning; systemet fungerade lika bra för hovintriger som för grottkrĂ€l; för stadsĂ€ventyr som för vildmarksöverlevnad. Rollpersonerna kunde lĂ€tt formas för att passa olika fokus. Ăven om DoD23 inte omöjliggör alternativa fokus sĂ„ Ă€r det rĂ€tt tydligt var huvudfokus Ă€r tĂ€nkt att ligga. Den medföljande "kampanjen" förstĂ€rker det intrycket. Rollpersonerna Ă€r i huvudsak hex-/grottkrĂ€lare. Liknelsen med OSR, som nĂ„gra har gjort, kĂ€nns relevant.
Exakt detta Àr skÀlet till urvalet av fÀrdigheter i nya DoD. Att ha vÀldigt mÄnga obskyra fÀrdigheter kanske kan vara kul nÀr man skapar sin RP, men eftersom sannolikheten att en RP-grupp har en viss sÄdan obskyr fÀrdighet Àr sÄ lÄg blir dessa vÀldigt svÄra att anvÀnda, i alla fall i officiellt utgivet material. Ett alltför stort utbud av olika fÀrdigheter begrÀnsar vad en rollperson kan göra i spelet.Om ingen har fÀrdigheten sÄ kan det bli tvÀrtom.
Ingen har Heraldik, Geografi, Zoologi, KulturkÀnnedom... sÄ alla sÄdana element försvinner ur spelet eftersom man explicit inte kan lyckas utan fÀrdigheten. Om man dÀremot hade haft nÄgot mer "öppet", slÄ över 3 med 1d6 för att lyckas, sÄ kan det bli en mer naturlig del av berÀttelsen.
I DCC och EZd6 finns den typen av "bakgrund" som gör att man kan, eller fÄr nÄgon slags fördel pÄ ett slag, för sÄdant som kan ha med bakgrunden att göra (kanske matlagning) utan att det finns en fÀrdighet för det.
I EDD dÀremot - Àr det vanligt att ingen har den typen av fÀrdigheter alls - oavsett bakgrund, för att det blir för dyrt jÀmfört med mer "anvÀndbara" fÀrdigheter (inte minst nÀr varje vapen Àr en egen fÀrdighet).
Sorry för OT. Men har svÄrt att fÄ bilden ur huvudet med ett vapen som bryter PANDAN lite extra mycket Àn andra vapen. Stackars panda, de Àr ju sÄ söta ocksÄJag hÄller med, men tÀnker att man vÀnder pÄ det. Ett pandarbrytande vapen...
Det Àr ju snarare en preferens som har mer med designfilosofi och vilken spelstil man vill fokusera pÄ att göra. PÄ samma sÀtt som att alla vÀrldens spel inte Àr lika bra pÄ att hantera hovintriger (eller dueller pÄ Main Street, eller grottkrÀlning eller vad som helst) sÄ Àr inte mÄnga fÀrdigheter nÄgot som per automatik leder till nÄgon begrÀnsning. Ett vÀldigt bra exempel pÄ det Àr Burning Wheel.Ett alltför stort utbud av olika fÀrdigheter begrÀnsar vad en rollperson kan göra i spelet.
De Àr ocksÄ nÀrmast okÀnsliga för fysisk skada! Titta pÄ Kung Fu-Panda sÄ förstÄr du vad jag menar!Sorry för OT. Men har svÄrt att fÄ bilden ur huvudet med ett vapen som bryter PANDAN lite extra mycket Àn andra vapen. Stackars panda, de Àr ju sÄ söta ocksÄ
Cog.
Men Burning Wheel Àr ett spel med en helt annan designfilosofi Àn BRP, dÀr kampanjen utformas efter rollpersonerna. Jag vill nog hÀvda att för ett rollspel i BRP-traditionen (dit jag absolut rÀknar nya DoD), Àr ett vÀldigt stort antal fÀrdigheter en begrÀnsande faktor för rollpersonerna, i alla fall i fÀrdiga Àventyr (i en hemmasnickrad kampanj kan man ju anpassa utmaningarna efter vad rollpersonerna kan). Sen Àr allt relativt. Nya DoD har 30 olika fÀrdigheter. Det Àr inte exceptionellt fÄ i min bok.Det Àr ju snarare en preferens som har mer med designfilosofi och vilken spelstil man vill fokusera pÄ att göra. PÄ samma sÀtt som att alla vÀrldens spel inte Àr lika bra pÄ att hantera hovintriger (eller dueller pÄ Main Street, eller grottkrÀlning eller vad som helst) sÄ Àr inte mÄnga fÀrdigheter nÄgot som per automatik leder till nÄgon begrÀnsning. Ett vÀldigt bra exempel pÄ det Àr Burning Wheel.
Jag tycker Ă€ndĂ„ att det Ă€r rimligt att sĂ€ga att DoD-23 stöder det mindre Ă€n mĂ„nga andra BRP-spel. Det finns ont om sociala fĂ€rdigheter, sĂ„ om det handlar om att slĂ„ fĂ€rdighet vid hovintrigerna blir det Ăvertala, Ăvertala, och möjligen UpptrĂ€da (Ă€ven om en kreativ SL lĂ„ter KöpslĂ„ fungera Ă€ven för mutor och förhandlingar). (Edit: Och Bluffa.) Och hjĂ€lteförmĂ„gorna Ă€r hĂ„rt fokuserade pĂ„ traditionellt Ă€ventyrande (FörklĂ€dnad och Insikt, och möjligen Intuition, Ă€r de enda som riktigt erbjuder sig i hovintrigen innan vĂ„ld uppstĂ„r). Vad ska krigaren bidra med fĂ€rdighetsmĂ€ssigt, liksom, nĂ€r han bara kan vapen?Det dĂ€r har du ju upprepat rĂ€tt mĂ„nga gĂ„nger nu, men det gör det inte sant. Det gĂ„r precis lika bra att spela hovintriger och stadsĂ€ventyr i nya DoD som i 84:an eller 87:an.