Ja, och det är relativt enkelt att skapa önskvärda resultat med den verktygslådan. Balansen mellan vapen, rustning och KP känns inte omöjlig att lösa exempelvis. För egen del har jag inte superstora problem med KP-nötning just eftersom jag föredrar en teknologi som är begriplig. Ingen armé utrustar sina soldater med verkningslösa vapen. Finns det helrustningar så finns det pansarbrytande vapen och finns det magi så finns det anti-magi och allt detta ger konsekvenser i spelvärlden på ett förståeligt sätt. Det är min definition av realism
Exempel: Jag kan acceptera att det finns Fireball som en rätt lättillgänglig besvärjelse, eller flygande monster och trupper. Jag kan
inte acceptera att det inte får konsekvenser i världen - eldbollen gör täta formationer på slagfältet någonstans mellan suspekta och ogörliga, och det myckna flygandet gör att befästningar måste byggas för att ta det i åtanke och inte kan se ut exakt som medeltida borgar.
Ett annat exempel är hur ungefär alla (inte bara rollpersonerna, utan även medelvargastsson) i RuneQuest har kraftfull helande magi - benbrott
borde vara bara ett tillfälligt irritationsmoment för folk i världen, ingen borde behöva vara skadad i mer än fem minuter efter ett fältslag, och det borde inte finnas några krymplingar eftersom allt sådant är mellan trivialt och enkelt att hela. Just i det fallet skulle det antagligen vara bättre om den helande magin var litet mer begränsad, för all del…