Baldyr
Hero
Troberg har, såvitt jag kan förstå, lanserat tanken på att dogmakonceptet ska vara mer än själva tävlingen. Det är jag helt för och så långt är det alltså inga problem. Tävligen i sig är ju som mest en ursäkt för att faktiskt få någonting gjort, men samtidigt känns det egendomligt att dogmarollspel endast (?) tillkommer just för tävlingens skull.
Man bör alltså kunna använda sig av dogmakonceptet även utanför tävlingen. Det behöver med andra ord inte alls vara nödvändigt att faktiskt anmäla sitt spel som ett tävlingsbidrag. Där uppstår däremot ett problem med själva dogmamanifestet. Det är nämligen formulerat som en rad tävlingsregler (till dogmautmaningen), inte som en rad dogmatiska regler för rollspelsskapande (utanför dogmautmaningen). Givetvis finns det en anledning till att det ser ut som det gör - dogmareglerna utgör ju samtidigt tävlingsreglerna, och när tävlingen förändras så återspeglas detta i dogmamanifestet. Och tvärtom.
Detta tycker jag dock är fel. Det borde finnas ett dogmamanifest som är självständigt från dogmautmaningen. Fast innan jag går in på detaljer så känner jag att metadiskussionen måste avhandlas. Alltså varför man överhuvudtaget ska behöva dogmaregler som är separerade från utmaningen.
Saken är den att dogmautmaningen, och dogmamanifestet som sådant, även har diskuterats på internationella diskussionsforum (forum.rpg.net för att vara exakt). Fast det blir ju inte så intressant att exportera dogmakonceptet när det är helt och hållet anpassat till den svenska dogmautmaningen. Därför är det inte heller meningsfullt att översätta dogmamanifestet, såvida man inte ska arrangera en internationell dogmautmaning och därmed modifiera tävlingsreglerna. (Att bidragen ska vara skrivna på engelska, att de ska vara anpassade till letter-format, osv.)
Men inte bara för att dogmamanifestet ska kunna översättas och spridas. Eftersom själva tävlingen lär fortsätta utvecklas (jag ser det i alla fall mer eller mindre som ett löfte från Troberg) så borde tävlingsspecikationerna också kunna ändras från år till år - utan att själva dogmamanifestet som sådant påverkas.
Det jag tänker på är alltså att man skiljer på vad som gör ett rollspel till ett dogmarollspel, samt vad som gör spelet ifråga till ett godkänt tävlingsbidrag. Några exempel (eller snarare förslag):
- formatet (A4, teckenstorlek, marginaler osv): detta känns som en typisk specifikation för ett tävlingsbidrag - ett dogmarollspel i Letter-format borde exempelvis också vara just ett dogmarollspel (såsom Krilles engelsspråkiga utgåva av Aki)
- filformat och -storlek: endast tävlingsbidrag borde ha dessa krav, eftersom ett dogmarollspel även borde kunna göras i andra filformat (fjr Pollux v2.0 som är publicerat i .doc-format - men det borde fortfarande falla inom dogmakonceptet)
- eventuella tärningsrestriktioner: eftersom dessa numera inte är en del av dogmamanifestet som sådant, så skulle eventuella framtida restriktioner istället bli en del av tävlingsreglerna (så att dogmaspel som använder sig av mer än en slags tärning fortsätter att vara dogmarollspel även om tävlingsreglerna skulle ändras)
- språk: ett dogmarollspel som är skrivet på franska (som exempel) bör också vara ett dogmarollspel, även om det däremot inte kvalificerar sig till (den svenska) dogmautmaningen
- praktiska detaljer kring tävlingen: dessa borde lyftas ut ur själva manifestet och publiceras separat (som just tävlingsregler)
Till Troberg: Jag förstår inte varför man inte skulle kunna ändra i de numera låsta och nålade reglerna. Ersätt helt enkelt postningen med en ny och bättre vid behov. Det viktigaste borde vara att dogmamanifestet blir bättre, inte att ingenting ska kunna ändras förrän efter nästa års utmaning. Är du verkligen så konservativ?
/Baldyr, som förväntar sig att framstegsfientliga forumsdeltagare ska börja ifrågasätta initiativet i sig
Man bör alltså kunna använda sig av dogmakonceptet även utanför tävlingen. Det behöver med andra ord inte alls vara nödvändigt att faktiskt anmäla sitt spel som ett tävlingsbidrag. Där uppstår däremot ett problem med själva dogmamanifestet. Det är nämligen formulerat som en rad tävlingsregler (till dogmautmaningen), inte som en rad dogmatiska regler för rollspelsskapande (utanför dogmautmaningen). Givetvis finns det en anledning till att det ser ut som det gör - dogmareglerna utgör ju samtidigt tävlingsreglerna, och när tävlingen förändras så återspeglas detta i dogmamanifestet. Och tvärtom.
Detta tycker jag dock är fel. Det borde finnas ett dogmamanifest som är självständigt från dogmautmaningen. Fast innan jag går in på detaljer så känner jag att metadiskussionen måste avhandlas. Alltså varför man överhuvudtaget ska behöva dogmaregler som är separerade från utmaningen.
Saken är den att dogmautmaningen, och dogmamanifestet som sådant, även har diskuterats på internationella diskussionsforum (forum.rpg.net för att vara exakt). Fast det blir ju inte så intressant att exportera dogmakonceptet när det är helt och hållet anpassat till den svenska dogmautmaningen. Därför är det inte heller meningsfullt att översätta dogmamanifestet, såvida man inte ska arrangera en internationell dogmautmaning och därmed modifiera tävlingsreglerna. (Att bidragen ska vara skrivna på engelska, att de ska vara anpassade till letter-format, osv.)
Men inte bara för att dogmamanifestet ska kunna översättas och spridas. Eftersom själva tävlingen lär fortsätta utvecklas (jag ser det i alla fall mer eller mindre som ett löfte från Troberg) så borde tävlingsspecikationerna också kunna ändras från år till år - utan att själva dogmamanifestet som sådant påverkas.
Det jag tänker på är alltså att man skiljer på vad som gör ett rollspel till ett dogmarollspel, samt vad som gör spelet ifråga till ett godkänt tävlingsbidrag. Några exempel (eller snarare förslag):
- formatet (A4, teckenstorlek, marginaler osv): detta känns som en typisk specifikation för ett tävlingsbidrag - ett dogmarollspel i Letter-format borde exempelvis också vara just ett dogmarollspel (såsom Krilles engelsspråkiga utgåva av Aki)
- filformat och -storlek: endast tävlingsbidrag borde ha dessa krav, eftersom ett dogmarollspel även borde kunna göras i andra filformat (fjr Pollux v2.0 som är publicerat i .doc-format - men det borde fortfarande falla inom dogmakonceptet)
- eventuella tärningsrestriktioner: eftersom dessa numera inte är en del av dogmamanifestet som sådant, så skulle eventuella framtida restriktioner istället bli en del av tävlingsreglerna (så att dogmaspel som använder sig av mer än en slags tärning fortsätter att vara dogmarollspel även om tävlingsreglerna skulle ändras)
- språk: ett dogmarollspel som är skrivet på franska (som exempel) bör också vara ett dogmarollspel, även om det däremot inte kvalificerar sig till (den svenska) dogmautmaningen
- praktiska detaljer kring tävlingen: dessa borde lyftas ut ur själva manifestet och publiceras separat (som just tävlingsregler)
Till Troberg: Jag förstår inte varför man inte skulle kunna ändra i de numera låsta och nålade reglerna. Ersätt helt enkelt postningen med en ny och bättre vid behov. Det viktigaste borde vara att dogmamanifestet blir bättre, inte att ingenting ska kunna ändras förrän efter nästa års utmaning. Är du verkligen så konservativ?
/Baldyr, som förväntar sig att framstegsfientliga forumsdeltagare ska börja ifrågasätta initiativet i sig