Nekromanti dogmamanifest kontra dogmautmaning

Baldyr

Hero
Re: våga vägra PDF

Tja, jag har börjat göra alla dokument jag släpper i PDF bara för att slippa frågor i stil med "Varför blir sidbrytningarna och radbrytningarna konstiga när jag skriver ut?" eller "Min Wordversion kan inte läsa filen, vad är fel?". PDF bara funkar, det ser likadant ut överallt, inget krångel.
Visst är man lite avundsjuk på dig som redan kan detta med PDF-filer, har mjukvaran som behövs och upplever det som väldigt behändigt. För min del låter det däremot som en massa nya jobbiga saker som man behöver lära sig, liksom onödigt extraarbete.

Fast jag upplever troligtvis inte heller samma problem som du. Jag skulle nämligen strunta i hur sidbrytning ser ut och annan formgivning. Det är ju ändå bara ett utkast, och det är så gott som helt onödigt (och faktiskt kontraproduktivt) att lägga ned arbete på formgivning av utkast.

Fast du kanske pratar om färdiga verk som är att betrakta som publicerade? I så fall förstår jag givetvis varför extraarbetet med att spara allting i PDF-format skulle vara värt besväret. För dig verkar det dessutom inte innebära några praktiska problem.

Chansen är stor att de där extraklicken sparar en massa jobb åt dig, speciellt om du vill ha spelare.
Risken är å andra sidan att jag krånglar till det för mig helt i onödan. Sedan är jag kanske inte främst ute efter att "sälja" någonting, utan skapar för min egen skull. Om någon inte vill läsa ett oformaterat och ickeformgivet RTF-dokument så slipper man. Jag kan ju ändå inte ge materialet en vettig formgivning, så det får kvitta. (Och jag har aldrig haft svårt att få andra att titta på utkast, av någon anledning. Själv skulle jag däremot inte få för mig att öppna Acrobat Reader bara för att läsa någon annans utkast.)

Som användare är det också skönt att veta att jag behöver ett enda program för att se alla dogmaspel.
Jag för min del skulle nöja mig med att titta på dogmabidrag som jag har möjlighet att öppna. (Dit hör exempelvis inte nödvändigtvis alla PDF-filer, för övrigt.) Och så länge upphovsmannen inte har fått för sig att försöka formge ett DOC-dokument utöver radbrytningar och liknande så ser jag inte problemet. Men ser det knasigt ut på skärmen så kan jag justera lite själv innan jag eventuellt skriver ut dokumentet.

Annars är PDF som sagt överlägset om det handlar om formgivna dokument som man vill ha utskrivna. DOC-format fungerar däremot bättre för läsning på skärken, tycker jag. (Jag föredrar Word Viewer framför Acrobat Reader i det hänseendet.)

Och nu pratar jag alltså om färdiga dogmarollspel. Om jag ska ta del av rena utkast så blir det bara krångligt om upphovsmannen har formgivit materialet och sparat det i PDF. Dessutom kan jag inte bistå med eventuell textredigering om jag inte kan få in texten i MS Word. Det vår vara upphovsmannens förlust i så fall.

/Baldyr, som är skribent och inte grafisk formgivare

Baldyr

Hero
Re: PDF != Formgivning av dokument

Du har nog missförstått detta.
Nejdå. Jag inser givetvis att fler (men inte nödvändigtvis alla) kan ta del av ett PDF-dokument, men jag kan alltså fortfarande inte spara mitt utkast i PDF-format, så det spelar inte så stor roll. Alltså får en eventuell läsare försöka öppna mitt RTF-dokument istället. Om det inte är för mycket begärt.

Givetvis kan man låta bli att formge ett dokument som sparas i PDF-format, men då har man ju tappat bort poängen med filformatet. Resultatet blir istället ett onödigt stort dokument som kräver ett särskilt program för att öppnas och som man inte kan ändra i. Nej tack, i så fall.

Ska jag publicera någonting i PDF-format så får någon annan fixa en vettig formgivning först. Det säger liksom sig självt - annars kan extraarbetet faktiskt kvitta för min del. Varför ska jag besvära någon annan med att spara mitt RTF-dokument i PDF-format om ingen ändå ska formge innehållet?

/Baldyr, som annars gärna publicerar saker i TXT-format

Troberg

Sinister eater

Givetvis kan man låta bli att formge ett dokument som sparas i PDF-format, men då har man ju tappat bort poängen med filformatet. Resultatet blir istället ett onödigt stort dokument som kräver ett särskilt program för att öppnas och som man inte kan ändra i. Nej tack, i så fall.
Onödigt stort och kräver speciellt program låter som Word. Kolla i ett Worddokument, texten kan ibland förekomma 3-4 gånger i dokumentet! PDF är ofta mindre, och programmet som krävs är gratis och nästan alla har det redan i vilket fall.

Den stora finessen är att du har ett garanterat utseende på dokumentet som inte störs av att mottagaren har en annan skrivare än vad du har, har en aningen annorlunda variant av ett typsnitt på din maskin eller har aningen andra inställningar på din skrivare. Det är syftet med PDF, resten är bara trevliga bieffekter.

Det säger liksom sig självt - annars kan extraarbetet faktiskt kvitta för min del.
Du överdriver extraarbetet. Jag kollade nyss och konstaterade att mitt Word har en meny och några knappar som gör att du kan spara direkt som PDF. Antagligen dök de knapparna upp med automatik när jag installerade Acrobat, vilket du ända har om du kan läsa dogmabidragen.

Baldyr

Hero

Onödigt stort och kräver speciellt program låter som Word. Kolla i ett Worddokument, texten kan ibland förekomma 3-4 gånger i dokumentet!
Ah, jag skulle nog själv använda RTF-formatet om jag spred material omkring mig. Speciellt om filstorleken spelar någon roll.

Den stora finessen är att du har ett garanterat utseende på dokumentet som inte störs av att mottagaren har en annan skrivare än vad du har, har en aningen annorlunda variant av ett typsnitt på din maskin eller har aningen andra inställningar på din skrivare.
Det hade jag alltså redan förstått innan den här diskussionen.

Alltså: jag inser finessen med PDF-format, men jag har bara inte för avsikt att börja använda formatet själv. (Bland annat för att jag ändå inte har för avsikt att formge någonting överhuvudtaget.)

Du överdriver extraarbetet.
Kanske det, eller det är rent av troligt. Men samtidigt överskattar du faktiskt mina resurser. Eftersom jag inte uppdaterar operativsystem i onödan (läs: så lite som möjligt) och fortsätter att använda min gamla dator från förra århundradet, liksom jag envist håller fast vid min ännu äldre ordbehandlare (som har de funktioner som jag behöver, men inget annat tjafs), så lär saker och ting inte vara fullt så enkla som de ter sig för dig. Men då är du formodligen datorintresserad också, liksom du ser till att ha modern datorutrustning och inte har någonting emot att lära dig nya datorrelaterade saker. För mig är datorn endast ett verktyg, ett nödvändigt ont. Ju mindre jag slipper lära mig, ju bättre. (Och jag anser mig redan kunna betydligt mera än jag borde behöva kunna.)

Alltså: Jag har ingen funktion i min ordbehandlare som omvandlar mina dokument till PDF-filer. Jag har inte ens möjlighet att installera senaste Acrobat Reader och läsa alla PDF-dokument! Däremot lär jag förr eller senare bli tvungen att skaffa ny utrustning och om det känns viktigt så kanske jag rent av lär mig skapa PDF-filer. Tills dess klarar jag mig bra med RTF-formatet.

/Baldyr, som undrar varför andra försöker lära honom saker om PDF-filer (när han inte ens är intresserad)

Baldyr

Hero
filformat, pappersformat, dogmaformat?

Eftersom den här tråden tyvärr urartade i en metadiskussion om PDF-formatet (nedan) så försöker jag igen. Jag ifrågasätter alltså att PDF-format ska vara ett krav som ställs i (det kommande fristående) dogmamanifestet. Däremot ser jag det som en självklarhet att begränsningen på både filformat och -storlek ska vara en del av tävlingsreglerna även framöver.

Jag tror att min poäng i själva verket rör själva dogmaformatet. Alltså huruvida det är utskriften (slutresultatet) eller det elektroniska dokumentet (mediet) som utgör dogmarollspelet. Eller om båda är dogmarollspel, enligt manifestets definition. Men också huruvida dokumentet måste vara formaterat i specifikt A4 eller om en utskrift lika gärna kan vara i exempelvis Letter-format.

Distinktionen må kännas oväsentlig men jag tycker ändå att vi måste definiera vad som utgör ett dogmarollspel, innan Troberg ens ska försöka skriva ned det definitiva manifestet. (Efter fullbordat faktum lär det i alla fall vara helt meningslöst att försöka påverka någonting överhuvudtaget.) Några konkreta exempel som belyser min poäng:

Om någon lyckas skriva ut v2.0 av Pollux (som endast är tillgängligt i DOC-format) - är utskriften ändå ett regelrätt dogmarollspel? Alltså ett enkelt och portabelt rollspel som följer dogmamanifestets krav på innehållet. Eller slutar innehållet i ett elektroniskt dokument verkligen att vara ett dogmarollspel om det skrivs ut? Vad är i så fall poängen med att ha PDF-format som krav på det elektroniska dokumentet, om utskriften inte ens räknas? Eller är utskriften alltid ett dogmaspel (förutsatt det får plats på två sidor och följer dogmamanifestet) medan originalfilen endast just är en samling information?

Och är "US Edition" av Aki verkligen att betrakta som ett dogmarollspel? Det är ju inte skrivet på svenska och dessutom anpassat till Letter-format. Fast om vi utgår ifrån att språket endast gäller (de svenska) tävlingsreglerna - blir Letter-versionen i så fall ett dogmarollspel om man lyckas skriva ut det på ett A4-ark? Vad händer om en amerikan skriver ut den svenska utgåvan i Letter-format (för jämförelsens skull) - upphör den utskrivna svenska versionen i så fall vara ett dogmarollspel?

Alltså: Är det PDF-filen eller utskriften som är ett dogmarollspel? Om det endast är den förra, så borde också det vara ett krav att spelet ska vara lättläst på skärm, tycker jag. Om det istället endast är utskriften som utgör själva dogmarollspelet så borde ju filformat (och andra specifikationer kring detta) kvitta. (Det är upphovsmannens förlust om andra inte kan skriva öppna/skriva ut dokumentet.) Eller är de båda lika mycket "dogma"? Hur borde man i så fall formulera dogmamanifestet (om det ens går)?

Min tes är alltså dels att man ska skilja på dogmamanifest respektive tävlingsregler (vilket dock redan känns avhandlat), och dels att det är utskriften och inte dokumentet i sig som utgör ett dogmarollspel. I så fall är det nämligen enkelt (?) att hålla isär specifikationer för innehåll (dogmamanifestet) och format (tävlingsreglerna). Dessutom räknas både Pollux 2 och US-Aki som dogmarollspel, vilket åtminstone jag tycker att både spelen förtjänar få vara.

Är det någon som har några åsikter kring detta? (Strunta däremot gärna i metadiskussion kring filformat och annat datanörderi.)

/Baldyr, som funderar på att öppna en särskild dogmaavdelning i Rollspelaren

Troberg

Sinister eater
Re: filformat, pappersformat, dogmaformat?

Eftersom den här tråden tyvärr urartade i en metadiskussion om PDF-formatet (nedan) så försöker jag igen. Jag ifrågasätter alltså att PDF-format ska vara ett krav som ställs i (det kommande fristående) dogmamanifestet. Däremot ser jag det som en självklarhet att begränsningen på både filformat och -storlek ska vara en del av tävlingsreglerna även framöver.
Jag tror att min poäng i själva verket rör själva dogmaformatet. Alltså huruvida det är utskriften (slutresultatet) eller det elektroniska dokumentet (mediet) som utgör dogmarollspelet. Eller om båda är dogmarollspel, enligt manifestets definition. Men också huruvida dokumentet måste vara formaterat i specifikt A4 eller om en utskrift lika gärna kan vara i exempelvis Letter-format.
Grejen är att storleksmässigt är dogmaformatet definierat (dubbelsidig A4 + dubbelsidig A4 rollformulär).

Har man gjort den begränsningen så måste man också använda ett filformat som garanterar att layouten inte ändras vid utskrift. PDF klarar att garantera det, tillsammans med några andra. DOC och RTF gör det inte. Hellre än att göra en djupdykning i ämnet och prova massor av olika format under massor av olika förutsättningar för att tala om vilka som håller så valde jag att specificera det i särklass mest spridda som blivit en de facto-standard för utbyte av dokument: PDF.

Man kan inte frikoppla utrymmeskraven från filformatet.

Alltså: Är det PDF-filen eller utskriften som är ett dogmarollspel? Om det endast är den förra, så borde också det vara ett krav att spelet ska vara lättläst på skärm, tycker jag. Om det istället endast är utskriften som utgör själva dogmarollspelet så borde ju filformat (och andra specifikationer kring detta) kvitta. (Det är upphovsmannens förlust om andra inte kan skriva öppna/skriva ut dokumentet.) Eller är de båda lika mycket "dogma"? Hur borde man i så fall formulera dogmamanifestet (om det ens går)?
Båda ska kunna uppfylla dogmamanifestet, därför bör det finnas ett 1:1-förhållande mellan dem. Även om det bara var utskriften som räknades så skulle det i så fall vara ännu viktigare att utskriften blir lika för alla.

Min tes är alltså dels att man ska skilja på dogmamanifest respektive tävlingsregler
Ska göras, men dröjer nog tills efter nästa helg.

dels att det är utskriften och inte dokumentet i sig som utgör ett dogmarollspel. I så fall är det nämligen enkelt (?) att hålla isär specifikationer för innehåll (dogmamanifestet) och format (tävlingsreglerna).
Som jag sagt ovan, det skulle bara göra filformatet ännu viktigare.

Dessutom räknas både Pollux 2 och US-Aki som dogmarollspel, vilket åtminstone jag tycker att både spelen förtjänar få vara.
En internationalisering av manifestet kommer så småningom. Är det någon som är mer grafiskt insatt än jag som kan reda ut om man bör använda letter eller A4 (dvs är letter en ren USA-företeelse och A4 en hela världen minus USA-företeelse (A4 är väl den metriska standarden?))?

Strunta däremot gärna i metadiskussion kring filformat och annat datanörderi.
Sorry att jag drog in filformat igen, men det är inte möjligt att prata utskrifter utan att prata format. Man får inte förledas att tro att det jag får på min skrivare nödvändigtvis ser likadant ut på en annan skrivare om man inte använder rätt format.

Quadrante

Grisbonde
Meta dogma

fråga - är ett spel skapat efter reglerna, levererat i pdf-format, håller måttet för A4+A4 regeln, men utskrivet på en annan pappersstorlek, inte längre dogma ?

(om svaret är ja på den frågan, tillhör A4 regeln tävlingsreglerna och inte manifestet)
Hur ska man utforma utrummes-(aka A4+A4)-regeln i manifestet så att den är legal även för utskrifter i andra format (exmpl letter, A3, A5 etc)

Krille

Super Moderator
Aki US Edition

"Och är "US Edition" av Aki verkligen att betrakta som ett dogmarollspel?"

Nej. Det är en översättning till engelska av ett svenskt dogmarollspel och har anpassats till amerikanska förhållanden. Därigenom kom språk och pappersformat att ändras. Det är inte ett bidrag till dogma-tävlingen, utan skapades som en ren service för läsare på rpg.net som var intresserade av Aki men oförmögna att illgodogöra sig innehållet pga språkbarriärer och andra barriärer.

Quadrante

Grisbonde
Re: Aki US Edition

Det baldyr försöker säga är inte relaterat till tävlingen eller huruvida tävlingsreglerna skall ändras. Utan att man bör ha ett dogmamanifest, och tävlingsregler där man skall göra ett spel utifrån dogmamanifestet.

Hör då A4-regeln till manifestet eller tävlingsreglerna.

Alltså inte om ett Aki Us kan vara med i dogmautmaningen eller inte..

(eller hur B)

Baldyr

Hero
Frågan är...

...om du inte överhuvudtaget förstår vad jag försöker säga, eller om du bara inte är intresserad av att förstå. (Alltså att du kommer med motargument i något slags retoriskt syfte.) Jag tänker oavsett inte inte komma med några fler argument, utan nu anser jag mig ha sagt vad jag har att säga. Sedan kan du välja att strunta i det, om du vill.

Fast det kanske finns andra som är intresserade av att diskutera?

/Baldyr, som verkar ha hysteriskt svårt att göra sig förstådd

Troberg

Sinister eater
Re: Meta dogma

fråga - är ett spel skapat efter reglerna, levererat i pdf-format, håller måttet för A4+A4 regeln, men utskrivet på en annan pappersstorlek, inte längre dogma ?
Det är ju fortfarande dogma, det är författat för A4 och skrivs ut på A4 om man inte medvetet skalar om det.

(om svaret är ja på den frågan, tillhör A4 regeln tävlingsreglerna och inte manifestet)
Hur ska man utforma utrummes-(aka A4+A4)-regeln i manifestet så att den är legal även för utskrifter i andra format (exmpl letter, A3, A5 etc)
Det är en del av manifestet.

Man skulle kunna formulera det som att man har 1/8 kvadratmeter + 1/8 kvadratmeter, då har man frikopplat sig från pappersformat. Det känns dock lite opraktiskt.

För utmaningen känns det dock mer praktiskt med A4. I vilket fall så är det ju A4 som nästan alla laddar sina skrivare med, så det känns helt i linje med konceptets enkelhet att ställa det som krav.

Om amerikanarna sedan vill hålla kvar sitt icke-metriska system som de är i princip ensamma om så är det egentligen deras problem. De använder metriska systemet i nästan alla tekniska sammanhang, det borde inte vara obegripligt för dem. De borde väl kunna räkna om arean till letterformat ganska lätt och justera skillnaden med marginalerna?

Troberg

Sinister eater
Re: Frågan är...

Frågan är...
...om du inte överhuvudtaget förstår vad jag försöker säga, eller om du bara inte är intresserad av att förstå.
Jodå, jag förstår. Problemet ligger i att du tar ett väldigt komplext problem, ignorerar det genom att konstatera att du inte är intresserad av att lära dig det och hävdar sedan att det inte finns.

Problemet finns. Om du inte vill lära dig om dokumentformat och deras respektive egenheter i samband med utskrift så respekterar jag det. Utskrifter och filformat är komplext. Men, problemet finns där, och om du inte vill lära dig bakgrunden så låt åtminstone de som är intresserade av den lösa problemet.

Det är resultatet av en sådan utredning av problemkomplexet som är orsaken till PDF-regeln. PDF är helt enkelt det enda enkla sättet att få acceptabla utskrifter i sammanhanget.

Hela grejen med Dogma är en "spel-för-alla"-mentalitet. Då vill jag också använda ett spritt format som är lätt tillgängligt. PDF är den minsta gemensamma nämnaren där.

Det är därför jag förordar PDF och kommer att fortsätta göra det tills ett bättre format dyker upp. När det blir en split mellan manifest och tävlingsregler så kommer det nästan säkert att hamna i manifestet, eftersom man annars får en omöjlig gränsdragning.

När det gäller sådant som A4 kontra letter måste jag undersöka mer. Jag tänker dock inte sätta mig i en sits där jag anpassar ett internationellt manifest efter en enda nation så att de inte passar andra. Om det visar sig att bara USA använder letter så kommer det att stå A4 i manifestet. Gör de filerna som PDF kan de skalas om till letter vid utskrift i alla fall om de tvunget vill.

Hela diskussionen om det är det elektroniska dokumentet eller utskriften som är Dogma är för mig meningslöst hårklyveri. Det elektroniska dokumentet är källan och den ska vara utformad så att utskrift normalt sker i en viss storlek, vid vilken reglerna för Dogma uppfylls (A4, stilstorlekar, marginaler et cetera). Om någon sedan skriver ut det fyra gånger så stort för att de har dålig syn så är det inte mindre Dogma för det, eftersom originalet är gjort för A4. Nästan alla dokumentformat, definitivt PDF, har en grundskala för utskrift. Det är den som räknas.

Språkfrågor kommer nästan säkert i slutänden att hamna i tävlingsreglerna, inte i manifestet. Även i tävlingen är det egentligen återigen en fråga om "spel-för-alla". Man ska kunna läsa spelen på svenska i en svensk utmaning (och norska och danska, det är nära nog för att man ska kunna läsa obehindrat).

Alla de här frågorna bottnar egentligen i en grundfråga:

Vem skriver man Dogmaspel för? Författaren eller spelaren? Jag tycker nog att man ska tänka på spelaren och göra spelet så tillgängligt det går. Spelaren ska när han ser ett Dogmaspel veta att det uppfyller vissa minimikrav. Har man kommit så långt i resonemanget löser resten sig automatiskt.

Krille

Super Moderator
Ett möjligt alternativ?

En tanke vore kanske att begränsa antalet tecken man får skriva. Aki var 14 000 tecken och Ett himla liv var 16 000 tecken, vilket till och med gav plats för framsida, layout och lite bilder och design och åtta punkters text. Jag tror att det går att klämma in 20 000 tecken om man ska utnyttja utrymmet maximalt i åtta punkter, och till och med 23 000 tecken med sju punkter.

Faktum är att det här är en sak som jag har funderat på: är ett bidrag på fler än två sidor godkänt om man skulle kunna få in det på två A4 om man valde sjupunkters Arial, men nu inte gör det eftersom man väljer en större storlek eller ett bredare typsnitt? Hittills har jag inte brytt mig om att fråga, eftersom jag ändå lyckats få in dem på anvisad yta.

Baldyr

Hero
Re: Ett möjligt alternativ?

En intressant frågeställning, men såsom dogmamanifestet är skrivet (eller kommer att bli skrivet) så är det helt enkelt antalet sidor i dokumentet som avgör huruvida spelet är ett dogma eller inte. (Väl?)

Därmed har vi kommit tillbaka till min egen poäng, alltså huruvida det är dokumentet eller utskriften som utgör rollspelet. Troberg menar som bekant (?) att det är dokumentet som räknas, eftersom det är utformat såsom utskriften kommer att se ut (vilken man i sin tur kan försäkra sig om att envisas med PDF-format som krav). Utskriften har alltså ingen som helst betydelse i sammanhanget (eftersom man kan byta pappersformat osv vid utskrift). Så är det i alla fall som jag förstod saken.

Alltså: "dogmaform" är en rad specifikationer för innehåll och form för PDF-dokument - inte för hur man skapar rollspel i sig.

/Baldyr, vars eget bidrag slutade vara ett dogmarollspel när det publicerades i Rollspelaren (i TXT-format)

Krille

Super Moderator

Det som jag tror att den verkliga orsaken till PDF-kravet är distributionsaspekten. Det är ett helsicke att blanda alla möjliga dokumentformat för alla möjliga plattformar. Till och med RTF-dokument packade med ZIP kan inte garanteras fungera överallt - det finns ju ett antal macar som inte vet vad zip heter, till exempel, och det är ett helvete om man har ett bidrag som txt, ett som txt för dos, ett som RTF, ett som DOC för Word 95, ett som DOC för Word 2003, ett virusinfekterat DOC, en PDF, en LaTeX, en PS, en HTML och en WPF-fil i samma tävling.

När det gäller en tävling så måste de potentiella röstarna kunna läsa alla bidrag. Att några bidrag går att läsa och några inte går är inte ett alternativ, inte heller att några potentiella röstare kan läsa och några andra inte. PDF är plattformsoberoende och därför något som inte stänger ute någon (utom möjligen neoludditer som vägrar att befatta sig med Acrobat... :gremgrin:). Därför behövs regeln åtminstone i tävlingsreglerna.

Huruvida begränsningen hör hemma i tävlingsreglerna eller i manifestet är en annan sak. Jag ser väl egentligen inget problem med att det är en begränsning i manifestet - det ger en enkel begränsing i förpackandet som är tydlig och som alla kan se utan att behöva räkna tecken nånstans. Är det mer än två A4 så är det inte dogma. Det är faktiskt en enklare och tydligare begränsing än "är det mer än 20 000 tecken så är det inte dogma".

Baldyr

Hero

Jag vet inte om någon har missat det, men jag ser det alltså själv som en självklarhet att tävlingsreglerna både har PDF-format och en begränsning av filstorlek som krav. Det är som sagt en tävling och det får inte bli orimligt för den som ska rösta. (Jag lyckades exempelvis aldrig skriva ut Aki, så jag röstade inte heller på det...)

Såvida inte Troberg ändrar sig (eller omformulerar sig) så anser jag mig åtminstone ha fått besked i frågan om filformat kontra utskriftsformat, respektive dogmamanifest kontra tävlingsregler, vilket det här tråden ursprungligen handlade om. Jag har inte heller något egentligt problem med beslutet som sådant, men det var däremot synd att frågan aldrig riktigt togs på allvar.

/Baldyr, som fortfarande inte (själv) lär skapa några PDF-dokument

Troberg

Sinister eater

En tanke vore kanske att begränsa antalet tecken man får skriva. Aki var 14 000 tecken och Ett himla liv var 16 000 tecken, vilket till och med gav plats för framsida, layout och lite bilder och design och åtta punkters text. Jag tror att det går att klämma in 20 000 tecken om man ska utnyttja utrymmet maximalt i åtta punkter, och till och med 23 000 tecken med sju punkter.
Faktum är att det här är en sak som jag har funderat på: är ett bidrag på fler än två sidor godkänt om man skulle kunna få in det på två A4 om man valde sjupunkters Arial, men nu inte gör det eftersom man väljer en större storlek eller ett bredare typsnitt? Hittills har jag inte brytt mig om att fråga, eftersom jag ändå lyckats få in dem på anvisad yta.
Nej. Det är olika syften med begränsningarna. A4 är för att det ska gå att sammanställa i samma kompendie, skriva ut och ha ett någotsånär behändigt format. Fonten är en ren läsbarhetsfråga för att undvika att folk klämmer in d20-systemet i 2 punkters font eller något liknande.

A4 är A4, font är font. De har inte med varandra att göra.