Baldyr
Hero
Re: våga vägra PDF
Fast jag upplever troligtvis inte heller samma problem som du. Jag skulle nämligen strunta i hur sidbrytning ser ut och annan formgivning. Det är ju ändå bara ett utkast, och det är så gott som helt onödigt (och faktiskt kontraproduktivt) att lägga ned arbete på formgivning av utkast.
Fast du kanske pratar om färdiga verk som är att betrakta som publicerade? I så fall förstår jag givetvis varför extraarbetet med att spara allting i PDF-format skulle vara värt besväret. För dig verkar det dessutom inte innebära några praktiska problem.
Annars är PDF som sagt överlägset om det handlar om formgivna dokument som man vill ha utskrivna. DOC-format fungerar däremot bättre för läsning på skärken, tycker jag. (Jag föredrar Word Viewer framför Acrobat Reader i det hänseendet.)
Och nu pratar jag alltså om färdiga dogmarollspel. Om jag ska ta del av rena utkast så blir det bara krångligt om upphovsmannen har formgivit materialet och sparat det i PDF. Dessutom kan jag inte bistå med eventuell textredigering om jag inte kan få in texten i MS Word. Det vår vara upphovsmannens förlust i så fall.
/Baldyr, som är skribent och inte grafisk formgivare
Visst är man lite avundsjuk på dig som redan kan detta med PDF-filer, har mjukvaran som behövs och upplever det som väldigt behändigt. För min del låter det däremot som en massa nya jobbiga saker som man behöver lära sig, liksom onödigt extraarbete.Tja, jag har börjat göra alla dokument jag släpper i PDF bara för att slippa frågor i stil med "Varför blir sidbrytningarna och radbrytningarna konstiga när jag skriver ut?" eller "Min Wordversion kan inte läsa filen, vad är fel?". PDF bara funkar, det ser likadant ut överallt, inget krångel.
Fast jag upplever troligtvis inte heller samma problem som du. Jag skulle nämligen strunta i hur sidbrytning ser ut och annan formgivning. Det är ju ändå bara ett utkast, och det är så gott som helt onödigt (och faktiskt kontraproduktivt) att lägga ned arbete på formgivning av utkast.
Fast du kanske pratar om färdiga verk som är att betrakta som publicerade? I så fall förstår jag givetvis varför extraarbetet med att spara allting i PDF-format skulle vara värt besväret. För dig verkar det dessutom inte innebära några praktiska problem.
Risken är å andra sidan att jag krånglar till det för mig helt i onödan. Sedan är jag kanske inte främst ute efter att "sälja" någonting, utan skapar för min egen skull. Om någon inte vill läsa ett oformaterat och ickeformgivet RTF-dokument så slipper man. Jag kan ju ändå inte ge materialet en vettig formgivning, så det får kvitta. (Och jag har aldrig haft svårt att få andra att titta på utkast, av någon anledning. Själv skulle jag däremot inte få för mig att öppna Acrobat Reader bara för att läsa någon annans utkast.)Chansen är stor att de där extraklicken sparar en massa jobb åt dig, speciellt om du vill ha spelare.
Jag för min del skulle nöja mig med att titta på dogmabidrag som jag har möjlighet att öppna. (Dit hör exempelvis inte nödvändigtvis alla PDF-filer, för övrigt.) Och så länge upphovsmannen inte har fått för sig att försöka formge ett DOC-dokument utöver radbrytningar och liknande så ser jag inte problemet. Men ser det knasigt ut på skärmen så kan jag justera lite själv innan jag eventuellt skriver ut dokumentet.Som användare är det också skönt att veta att jag behöver ett enda program för att se alla dogmaspel.
Annars är PDF som sagt överlägset om det handlar om formgivna dokument som man vill ha utskrivna. DOC-format fungerar däremot bättre för läsning på skärken, tycker jag. (Jag föredrar Word Viewer framför Acrobat Reader i det hänseendet.)
Och nu pratar jag alltså om färdiga dogmarollspel. Om jag ska ta del av rena utkast så blir det bara krångligt om upphovsmannen har formgivit materialet och sparat det i PDF. Dessutom kan jag inte bistå med eventuell textredigering om jag inte kan få in texten i MS Word. Det vår vara upphovsmannens förlust i så fall.
/Baldyr, som är skribent och inte grafisk formgivare