Nekromanti Doing it Clericstyle

walium

Ganska töntig, faktiskt
Båren bars fram genom den högljudda och entusiastiska soldathopen. Det skramlades med vapen sköldar och rustningar. Många försökte också tränga sig närmre båren för att få sig en titt men blev bortknuffade av pantarkens elitgarde. Båren bars fram till en hög kulle och en blek man klädd i rustning reste sig upp stödd av de knektar som burit båren. Pantark Osbald den välsignade vände sig mot soldathavet med ett matt leende. Med en svag handviftning tystade han dem. Hans röst ljöd klar och stark trots den blodbestänka rustningen och hans kraftlösa uppsyn.

- Idag har vi sannerligen varit välsignade! Kalanthur har styrt våra svärd och ledsagat våra pilar! Hedningarna har fallit som mogen säd under bondens skära! För var av våra egna som stupade dräpte vi ett dussin bondarkiska hundar! Deras falska gudar har visat sig maktlösa inför Kalanthurs förkämpar!

Soldaternas jubel kunde höras vida omkring. Solen blänkte på deras vapen när de höjde dem mot skyn. Pantarken tystade dem igen.

- Vila nu tappra krigare. Men minns att de svekfulla bondarkerna ännu inte är besegrade! I denna stund smider de dolska planer mot vårt folk! Helst vill de se oss alla som slavar under sina mörka gudar. Men det kommer Kalanthur aldrig att tillåta! Så länge ni bär med honom i era hjärtan kommer ni att vara segerrika!

Osbald höjde sitt eget svärd mot himmeln och framkallade ännu mer jubel än tidigare. Medlemmarna i hans livgarde såg oroligt hur en tunn blodstrimma rann ur hans mungipa. När han började vackla var de redan framme och tog emot honom. Han placerades än en gång i båren och bars skyndsamt tillbaka till sitt tält. Det dröjde dock länge innan soldaternas hyllningar dog ut.

Hur brukar ni gestalta kyrkan och dess hantlangare i era rollspel? Hur bra och användbar är egentligen den information om tro och religion som brukar medfölja de flesta fantasysspel?

Johan K

Gammal & dryg
Kyrkan är ju alltid kyrkan...

Hur brukar ni gestalta kyrkan och dess hantlangare i era rollspel? Hur bra och användbar är egentligen den information om tro och religion som brukar medfölja de flesta fantasysspel?

Kyrkan är ju som sagt alltid kyrkan med allt vad det tillkommer.
Kyrkan är ju en av de maktfaktorer som jag tycker ska finnas & skall användas i fantasy !! Känns som det är krykan som har den informella makten eller vad man ska säga i de flesta regoner & länder... Eller har jag fel där ?
bara man använder kyrkan på ett "snyggt" sätt så tror jag att man kan få till både många & intresanta äventyr & intriger...

Foggmock

Myrmidon
Kringresande dungeonrensande clerics.. isch, nej tack.

Lokala präster, små ordnar med 'tempelriddare' och kloster.. ja tack. Varför skulle kyrkan ha en annan roll än i vårat medeltida samhälle? Magi, kanske. Men vi utgår ifrån att alla blev fostrade in i tron, som inte är så mycket tro då gudomliga krafter faktiskt existerar. Nån förklaring på varför eller hur det funkar får vi aldrig, det kanske inte finns några gudar trots allt, bara att prästerna TROR att de använder gudomlig kraft men det i själva verket är en annan sorts magi bara. Eller som Krille brukar säga, Det räcker med att tro. Det är inte viktigt vad man tror på. Fine, så länge man inte ger sig in och börjar förklara, för då ska man tamejtusan göra klart det. Folk har en tendens att vilja tro på det som man tycker att man vet. Konkreta saker tror man ganska omedelbart på. Typ man vet att magi funkar. Och att gudomliga makter funkar. Har man något val egentligen, eller måste man inte tro då?

Jag tycker att magin har en alldeles för stor roll om man börjar skrapa lite på ytan och tänka efter. Eller så får man utgå ifrån att invånarna i Spelvärlden INTE tänker efter.

Men alltså då, va. Präster spelar jag som präster är. Predikande, rättfärdiga, godhjärtade och alldeles underbara. Eller galna, ondskeutrensande stridspittar. Fast då kallas de Heliga krigare eller Paladiner. Just Heliga Krigare-konceptet är lite lättare än just 'Präst', eftersom de har lite mer rörelsefrihet och dessutom lite mer handlingsutrymme för vad de får och inte får göra.

Detta är nästan för komplicerat för att skrivas, du får komma hit och spela Drakar och Demoner med mig så att du kan uppleva det. :gremwink:

Basenanji

Postd20modernist
Hur brukar ni gestalta kyrkan och dess hantlangare i era rollspel?
Beror väldigt mycket på vilken sorts rollspel det gäller.
Men jag brukar ändå inte ta så mycket hänsyn till hur man ska göra. Till Forgotten Realms tyckte jag väldigt mycket om de tre onda gudarna Bhaal, Bane och Myrkul. Där fanns det tydligt beskrivet vem som gjorde vad och vad dess hantlangare gjorde. Min variant blev att jag använde det som var coolt och strök det som inte var det.
Tex har jag alltid gillat Bhaal bäst. han fick bli centralgestalt i alla kampanjer och där det behövdes bytte jag sonika ut Bane" mot "Bhaal".

I "Svavelvinter" (till EDD) figurerar religion på ett intressant sätt med olika sorters präster och munkar. Roligast är de sk Remuntra-anhängarna. Som vanligt förtjänar Erik Granström att läsas för vidare inspiration.
Även i "Kandra" finns någon sorts religion beskriven.
Samt slutligen "Lysande Vägen" en monoteistisk religion som liknar vår. Det som jag tycker är coolt med den religionen är att den ställer sig kritisk mot magi! Se där en intressant konflikt för SL:s att suga på- religionen som magiutövarnas fiende?!

----

Men jag gillar bäst att använda präster och kyrkor som en sorts vardagens lindring för befolkningen. Helst i monoteistiska religioner. Jag gillar just tanken på att slp:s uppgift är att "leda en församling" dvs ta hand om lokala bybor och hålla i religiösa sammankomster samt bistå vid motsvarande dop, giftermål, begravning etc. I detta sammanhang förtjänas det att berätta att jag gillar en mer primitiv form av kyrklighet och prästerskap.

Tempelriddare och liknande är i mitt tycko alldeles för färgstarka individer och företeelser för att man ska kunna låta bli dem! :gremsmirk:

Jag gillar både den engelska varianten á la Ivanhoe och AD&D:s "Multi-purpose-Not-slain-that-easily-Paladin"
Mest bara för att deras koncept på något sätt är så himla långt ifrån historiska jämförelser och så härligt obalanserade...

Sedan finns ju möjligheten att tänka sig att din special-designade religiösa sekt kanske utrustar/utbildar en sorts krigare. Hur ser isåfall sådana ut?

Munkar tycker jag är krångligare att relatera till, men de får gärna vara lite speciella! Kopplingen stridskonst-munkar tycker jag känns lite väl krystad, men vem vet, jag kanske klarar det om ett tag.

Kyrkor, kapell, tempel, katedraler, moskéer... alla dessa rum för tron tycker jag är spännande att tänka sig i rollspelsvärlden. De får gärna också vara lite oortodoxa och anta utseenden och funktion som man inte är van vid.

Slutligen bör man nog tänka igenom lite kring hur religioner kan funka- skapelseberättelser, om gudarna tar kroppslig gestalt och vandrar bland dödliga, vad olika religioner tjänar för syften.

Något jag ofta tänker på är hur det kommer sig att det överhuvudtaget kan existera onda religioner/kulter etc
Mänsklighet och solidaritet är begrepp som i mitt rollspelande är så universellt att det kan kännas krystat med en religion som syftar till att tjäna den odöde guden Borm tex
Jag brukar förklara och ursäkta en sådan inriktning (för det är coolt att ha med ändå!!) med att denna onda religion lär ut att begrepp som egoism, elakhet, avund och svartsjuka är dygder snarare än synder! I detta "sparka-på-de-som-är-svagare"-samhälle tycker jag mig se fruktbar mark för en hemsk religion med ett ont överhuvud!

/Basenanji, som IRL tror stenhårt på Gud.

Basenanji

Postd20modernist
Varför skulle kyrkan ha en annan roll än i vårat medeltida samhälle?
För att det är så tråkigt att spela något som...vår medeltid...när man kan spela härliga clerics som städar grottor rena från monster!! Fundera inte så mycket på hur det hänger ihop- ha kul istället!

Jag tror samtidigt att du har en poäng i att ett prästerskap nog rimligtvis borde ägna sig åt snarlika uppgifter som i våran kyrka. Men bara om det handlar om en monoteistisk religion där idealen är som i de tio budorden!

Om man tänker sig en polytesistisk religion där allt möjligt är besjälat, kan man nog tänka sig andra roller för kyrkan!

Den gigantiske grodguden Besitt'ra tex menar att det endast är de största som har rätt att leva. Prästerskapet som tjänar denne irrationelle gud ser alltså ned på fattiga och menar att de får skylla sig själva. De går omkring i stora blad och badar i muggiga dammar. Den mest heliga maträtten är en sorts rom.

Dessa präster finner inget intresse av att predika eller av att göra annat som vi förknippar med den medeltida kyrkan, utan är mest uppblåsta och självupptagna individer som passar på att utnyttja svagare.

Hehe- ett galet men kul exempel.

/Basenanji- som för övrigt rekommenderar Svavelvinter, mm av Erik Granström. Se där goda exempel på religioner/kyrkor som inte följer en standardmall...

CGH

Warrior
Något jag ofta tänker på är hur det kommer sig att det överhuvudtaget kan existera onda religioner/kulter etc
Mänsklighet och solidaritet är begrepp som i mitt rollspelande är så universellt att det kan kännas krystat med en religion som syftar till att tjäna den odöde guden Borm tex
Jag brukar förklara och ursäkta en sådan inriktning (för det är coolt att ha med ändå!!) med att denna onda religion lär ut att begrepp som egoism, elakhet, avund och svartsjuka är dygder snarare än synder! I detta "sparka-på-de-som-är-svagare"-samhälle tycker jag mig se fruktbar mark för en hemsk religion med ett ont överhuvud!
Varianten med domedagssekter som säger "om ni följer oss och gör de här dumma sakerna så kommer ni i varje fall att gå under sist" finns ju med som ett alternativ. De kanske är mindre troliga, och mer utjatade än din variant, men de kan göras ännu mer äckligt onskefulla! De är faktiskt inte helt ologiska heller.

Ja, hundra inlägg!

Troberg

Sinister eater
Jag tror att jag färgas av min personliga syn på kyrkan när jag visualiserar religiösa organisationer och personer.

De brukar bli antagligen lallande "gud vare med dig"-fånar med en nyfrälst idiotglimt i ögonen (jehovas vittnen, hare krishnas) eller maktgalna, fanatiska häxbrännare som jagar hädare med ljus, lykta och glödande tänger i någon guds namn (Torqemada, Ulf Ekman, Tipper Gore)

Vill man variera sig så finns favoriten andra kategorin som på ytan verkar vara första kategorin (Alf Svensson).

En tredje kategori är de rent ekonomiskt drivna kyrkorna, där religionen är ett svepskäl för att samla pengar (Scientologin, Katolicismen, Churck of the Subgenious (fast de gör det på kul)). Denna kategori kombineras lätt med de båda andra.

Det här är bara mina personliga åsikter. Ni som är religiösa får naturligtvis tycka som ni vill.

Storuggla

Champion
Så... förutsägbart...

Om du spelleder religösa jeppar och organisationer på det viset måste det ju vara så tokförutsägbart för dina spelare att de lätt kan lista ut vem som satte dolken i Abraxius smalben i Trädgården eller något sådant. "Alla religiösa är miffon eller girigbukar, punkt" låter som en kul dogm, men jag skulle aldrig spelleda på det viset. För mina svin till spelare skulle uttnyttja det.

Storuggla, Bulldegsmonstret Slår Åter

Troberg

Sinister eater
Re: Så... förutsägbart...

Om du spelleder religösa jeppar och organisationer på det viset måste det ju vara så tokförutsägbart för dina spelare att de lätt kan lista ut vem som satte dolken i Abraxius smalben i Trädgården eller något sådant. "Alla religiösa är miffon eller girigbukar, punkt" låter som en kul dogm, men jag skulle aldrig spelleda på det viset. För mina svin till spelare skulle uttnyttja det.
De är inte ensamma om att vara miffon och girigbukar. Problem solved.

Storuggla

Champion
Re: Så... förutsägbart...

"De är inte ensamma om att vara miffon och girigbukar. Problem solved."

Aha, det gamla "Alla är as utom det döda djuret"-tricket? :gremwink:

Storuggla, kan det

Pom

Swashbuckler
Re: Bortom medeltiden

Håller med om att det kan finnas goda skäl att spela annat än parakatolsk medeltid, och ändå hålla sig till fantasy. Det finns ju massvis med spel och kampanjer som hämtar inspiration från andra eror, från äldre stenåldern till upplysningstiden, och andra delar av världen. För att inte tala om alla de kampanjer (de flesta av mina egna inkluderade) som inte medvetet parafraserar någon enskild jordisk livsform utan blandar samman all möjlig inspiriation i nya (?) uttryck. Religion kan ju vara så otroligt mångskiftande i rollspel, eftersom det står spelledaren fritt att designa allt ifrån kosmologin i stort till en enskild guds matvanor.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Doing it Krillestyle

"Är jag cynisk?"

Ja.

"Är jag förbittrad?"

Ja

"Är jag helt enkelt gammal?"

32 år. Du är ju rent uråldrig. :gremsmile:

"Det finns ett skäl till att jag tröttnat på standardfjantasy. "

Varför är det så att fantasy i många fall klassas som mest lämpligt för mindre "seriösa" rollspelare? Det verkar inte ens vara en särskilt respekterad genre ibland rollspelarna själva. Se bara på öknamnet fjantasy.Vilka öknamn finns det på övriga kategorier egentligen?

Muggas

Hero
Re: Doing it, sammanfattning

Det är klart att det är lätt att tröttna på det allmäna "fantasy-konceptet" och de statiska stereotyper som är vanliga inom det. Det är svårt att få till något nyskapande när man har vissa "oföränderliga självskrivna begrepp" som man förväntas använda sig av. Man tvingas till att tänka mer om man måste "göra allt från början" med nya infallsvinklar och idéer. Fantasyskoncept, som domineras av någon slags medeltida, feodalistiskt styrda riken med inslag av magi, alver o s v kan dock vara något att luta sig tillbaka mot för de som inte orkar och/eller är intresserade av att spela i en mer "realistisk" spelvärld. Anledningen till att man vill spela i en sådan värld är att man vill komma ifrån den här världen, att uppleva "verklighetsflykt". I sådana fall spelar detaljer och realism mindre roll. Saga, fantasi, magi och legender är viktigare än struktur och realism (det ena behöver visserligen inte utesluta det andra). Möjligtvis är det lättare för spelare att relatera till begrepp och företeelser, med anknytning till vår egen värld, som har en någorlunda realistisk struktur.

Jag tror att det fortfarande går att skapa intressanta och tilltalande rollspel med klassiska fantasyelement, om man bara orkar omvärdera och pussla ihop dem i nytänkande dynamiska konstellationer. Men det är svårare, eftersom alla verkar ha använt sig av dem på nästan alla upptänkliga (och i många fall dåliga) sätt..

Vindhand

Myrmidon
Re: Doing it Krillestyle

Varför är det så att fantasy i många fall klassas som mest lämpligt för mindre "seriösa" rollspelare?

För att den är lätt att börja med, lätt att exprimentera med och ofta det som lockade in folk i rollspel.

Det verkar inte ens vara en särskilt respekterad genre ibland rollspelarna själva.

Även den godaste mat blir enformig om man äter den hela tiden. Till slut blir det "Arrgghh!! inte en sådan där sablans Coq au vin igen!"... och som det är med rollspelare och åsikter så är naturligtvis sådant man själv inte har lust att spela längre uselt och fånigt.

För övrigt är _ingen_ genre särskilt respekterad av rollspelarna själva. Det finns minst lika många som sågar de pretentiösa intrigspelarna som det finns sådana som sågar de fjantasyspelarna. Det kan man inte hänga upp sig på-

Se bara på öknamnet fjantasy.Vilka öknamn finns det på övriga kategorier egentligen?

Dockskåpsfantasy för sådan fantasy där trovärdighet och detaljrikedom är ett egensyfte och inget område är för obetydligt för att dekoreras med små finurligheter. Här finns det gyttja och bönder,

Grisodlarfantasy för sådan där fantasy som handlar om det episka äventyret när Kossan på granngården skulle föda och fostret var felvänt. Gyttja och bönder inte bara finns, de är rollpersoner och antagonister (gyttja är hal)

Ålfiske-fantasy för dem som vill grisodla detaljerat och trovärdigt. Gyttjan har viskositetsgrad och färg beroende på dess beståndsdelar. I olika landskap har kängorna olika bra sulmönster för att klaffsa i gyttjan och detta spelar naturligtvis roll för hur besvärlig gyttjan är.

o.s.v... Det är snarare ett tecken på populäritet att en genre fått så stor genomslagskraft att någon orkar hitta på en nedsättande term bara för just den. :gremcrazy:

Rosen

Myrmidon

Parodiskt oseriöst tunnelröj,
(snip)
Är jag cynisk? Är jag förbittrad? Är jag helt enkelt gammal?

Om du inte kan spela tunnelröj utan att det måste vara parodiskt och oseriöst... jo, antagligen. (-:

--
Åke

Krille

Super Moderator

"Anledningen till att man vill spela i en sådan värld är att man vill komma ifrån den här världen, att uppleva "verklighetsflykt"."

Det där kan vara en orsak - jag kanske helt enkelt tycker att fjantasyn är för uttjatad för att jag ska vara intresserad av den. Därmed inbjuder den inte till någon verklighetsflykt.

Krille

Super Moderator

"Om du inte kan spela tunnelröj utan att det måste vara parodiskt och oseriöst... jo, antagligen."

Tja, det kan ju vara rätt kul som spel (utan roll) betraktat också, men där finns ju Munchkin och Diablo som oftast fungerar bättre. :gremwink:

Feuflux

omjonasson.se

jag kanske helt enkelt tycker att fjantasyn är för uttjatad för att jag ska vara intresserad av den. Därmed inbjuder den inte till någon verklighetsflykt.

Stämmer. Själv har jag inte spelat tillräckligt med "fjantasy" för att trötta på det och tycker därmed att det är roligt att spela karaktärer som du med flera troligtvis skulle tycka vara allmänt tråkiga då "ni redan spelat liknande karaktärer till leda" (eller aldrig gillat).

Själv är jag relativt oförstående till din "kundnyttegrej" (men jag fattar vad du menar, bara det att det inte passar in på mig). Och jag är helt oförstående till Ymirs (och alla andra som vill ta åt dig) ångerstspelande (vill jag leka deprimerad kollar jag på aktuellt och funderar på mänskligheten....). Det är inte min grej. Fjantasy är min grej (bland annat, Feng Shui är väldigt mycket min grej t.ex.). Folk är olika. Har jag en poäng? Kanske.

Ps. Hur mycket knark gick åt vid manusskrivandet till Gremlins2??? Ds.