Nekromanti Dr Whowolf (runda 1)

Konrad Konvalj

Myrmidon
Trasapa said:
Recca-beefen
OMG! Den var hur bra som helst Trasapa.

Kan det finnas likheter i mitt beteende gentemot Thoddy? När jag läser det ur ditt perspektiv hur du ser på Reccas agerande så må jag säga att det känns väldigt upplyftande och fresht.

Jag själv är ju på samma sida som Recca här och har själv ångat på Thodd på grund av hans spel. Kan du se likheter här på nått vis? Kan du se det som att Recca greppar halmstrån för att haka på Bybo-K.K mot en Bybo-Thodd?

Fin genomgång återigen. Den sade väldigt mycket.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Basse said:
**Min info går ut på att: "Ulvarna vill hellre döda en av byborna än powerrollerna"
Senare skriver du återigen Väktare/Siare.

Skall vi reda ut det Basse så kanske jag kan ge dig en break ett tag.

Du har snackat om Väktare och Siare i singularis. Sen vid vissa tillfällen har du snackat grovt om powerroller.

Det finns en väldans massa olika powerroller.

Snackar du om Powerroller överlag eller snackar du om Väktare/Siare?

Vimes

Sillkung
Konrad Konvalj said:
Trasapa said:
Recca-beefen
OMG! Den var hur bra som helst Trasapa.

Kan det finnas likheter i mitt beteende gentemot Thoddy? När jag läser det ur ditt perspektiv hur du ser på Reccas agerande så må jag säga att det känns väldigt upplyftande och fresht.

Jag själv är ju på samma sida som Recca här och har själv ångat på Thodd på grund av hans spel. Kan du se likheter här på nått vis? Kan du se det som att Recca greppar halmstrån för att haka på Bybo-K.K mot en Bybo-Thodd?

Ja, det var ett skitbra inlägg. Det lustiga i sammanhanget är att det var ett sådant inlägg Recca brukar göra. Dissekerar resonemangen, pekar på detaljerna avslöjar det hela som jävligt ihåligt. Jag tycker Trasapa sätter fingret på något i Reccas spelstil som jag stört mig på men inte lyckats/orkat fånga ordentligt: här visar Trasapa att Recca bygger ett case mot Thodd på rätt spretiga och ihåliga grunder. Det finns ingen skärpa liksom.

Mycket bra.

Björn den gode

Swashbuckler
Alright, jag har läst hela tråden och börjar känna att jag är med på banan. Vad som står ut något fruktansvärt för mig är att inte alla röster ligger på Basenanji. Det i sig tycker jag dessutom pekar på att han är röd (eftersom om han vore grön så borde i vart fall alla ulvar hoppat på det tåget).

Alltså så här va:

Basenanji said:
Min info är att ulvarna vill ha ut andra bybor mer än väktaren+siaren.
Det här är den konstigaste informations-outningen sen tja, äh, jag har inget minne.

Alltså utan att fastna på ordvalet och riskera att vi hamnar i en citatkris, så, det här är jättekonstigt.

1. Hur vet spelledaren vilka ulvarna vill/bör/ska ta ut? Alltså vi kan anta att han formulerat sig lite annorlunda typ "Det är viktigare för ulvarna att ta ut andra bybor än siaren väktaren." Men det är fortfarande jättekonstigt upplägg i så fall. Det skulle innnebära att antingen finns det ännu mäktigare roller och byn är totalt jäkla overpowered av mäktiga roller (att som det spekulerats i krävas en medhjälpare i liv för att en doktor ska kunna använda en kraft gör ju inte medhjälparen viktigare, bara nästan lika viktigt).

Eller så finns det speciella vinstvillkor som säger att om X av byborna dör så vinner ulvarna. Förutom att det är ett jättetråkigt upplägg så verkar det inte finnas något annat som hintar om det.

Sista och kanske enda någorlunda rimliga alternativet vi har är att det finns en falsk siare och en väktare som inte kan lyckas. Problemet med det är att även om det första mycket väl kan vara sant, då en naiv siare eller dylikt kan ge intressanta spel, så har jag hittils aldrig sett ett upplägg med en naiv väktare (vad skulle det ens betyda, en väktare som inte kan väkta någon, det är ju i så fall en rätt tråkig roll då inget kommer märkas innan väktaren träffar rätt, vilket i dom allra flesta spel inte ens händer). Plus att det sen då skulle finnas andra aktiva roller som har bra förmågor. (Det kan inte gärna vara andra inforoller, eftersom igen då stämmer inte infon särskilt länge utan bara fram till att dom har släppt infon.

2. Även om infon är sann på något sätt. Vilken fraktion skulle ni säga har störst nytta av infon. För mig är det helt uppenbart ulvarna, och om man har ett spel där alla får antingen en aktiv eller passiv förmåga, så är ju det här typiskt sån info som ulvarna skulle ha nytta av. När Basse sen blev pressad så tänkte han att jag kör på att inte ljuga, eftersom det brukar gå så dåligt om man ljuger.

3. Om Basenanji är god så är det nästan ännu konstigare att gå ut med det. Det rimliga hade då varit att tänka efter och sen säga "Alltså jag har info som ulvarna tjänar mest av att få reda på, vill ni verkligen att jag ska berätta den?"

4. I det osannolika fallet att Basenanji skulle vara god så är det information som vore väldigt trevligt att få bekräftad, då den på grund av att den är så konstig kommer kunna påverka spelet en hel del. Det är ju inte alls samma sak med den andra informationen som Reccas "Det finns minst en ond person bland doktorerna." jo tjena, alltså jag menar inte att infon är falsk men den är inte direkt banbrytande, hur ska vi agera annorlunda om den visar sig vara sann liksom, tja det torde finnas minst en ond bland medhjälparna också så då borde vi imorrn rösta ut antingen en ulv eller en medhjälpare.. ja ni fattar.

Röst: Basenanji

Basenanji

Postd20modernist
Jag tycker att du hänger upp dig på småsaker KK, i all välmening.

Skit i detaljerna –

tänk dig att du får info som säger nåt i stil med:

ulvarna vill döda en bybo hellre än väktaren/siaren

Vad skulle du som bybo göra då?

Trasapa

Swordsman
Konrad Konvalj said:

Den största skillnad jag ser mellan ditt och Reccas agerande mot Thoddy är att du har varit mer pushande och försökt få Thodd att faktiskt spela för byns bästa medans Recca bara varit ute efter att flå honom. Du hänger ju dessutom på många drev och startar minst lika många så det är svårare att pinna dig för lite gnabb på Thodd.
Konrad konvalj said:
Kan du se det som att Recca greppar halmstrån för att haka på Bybo-K.K mot en Bybo-Thodd?
Är inte helt säker på vad du menar här?

Basenanji

Postd20modernist
Det tär på motivationen att behöva försvara mig med tanke på att min info är som den är.

Jag drar den en gång till ändå:

Först står det vlken frktion jag tillhör. Jag är bybo.

Sedan står det vilket namn jag har: Ian Chesterton

Sedan står det information:

Det existerar bybor som ulvrövarna verkligen vill döda, till och med mer än väktaren och siaren.

Det står så i min roll. Ja, det rimmar inte med ett gäng logiska axiom, men det förändrar inte att jag har fått den informationen.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Basenanji said:
Jag tycker att du hänger upp dig på småsaker KK, i all välmening.

Skit i detaljerna –

tänk dig att du får info som säger nåt i stil med:

ulvarna vill döda en bybo hellre än väktaren/siaren

Vad skulle du som bybo göra då?
Asså, jag har varit inne och petat på det här tidigare så jag är väldigt sugen på detaljerna baserat på min egen roll.

Vad jag skulle göra? Jag har nog redan redogjort vad jag anser om den här outningen i ett tidigare inlägg. Nu har BDG saftat iväg ett rätt mastigt inlägg med typ samma innebörd. Jag kan leta upp vad jag tycker om outningen om du inte har koll på det. Jag har pekat på de luckor jag hittar i outningen och det är inte mycket som ser byboigt ut med den.

Men.. Vad jag skulle göra? Jag skulle då inte outa hela min roll utan press för det första. Speciellt inte om jag var av samma tro som dig. Det vill säga att Medresenärerna har en viktig roll och behövs för att Doktorerna skall kunna trolla. Nu tror ju inte jag att det finns en koppling mellan Doktor och Medresenär. Min förmåga är inte knuten till en Medresenär. Detta är alltså något jag också nämnt tidigare därav avslår jag tanken på att de på nått vis kan vara så att Medresenärer finns i liv för att Doktorn skall kunna göra sin grej.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Trasapa said:
Konrad konvalj said:
Kan du se det som att Recca greppar halmstrån för att haka på Bybo-K.K mot en Bybo-Thodd?
Är inte helt säker på vad du menar här?
Det jag menar är att jag som bybo klamrat fast mig vid tanken på att en annan bybo, det vill säga Thodd är ulv och att Ulv-Recca tar chansen att haka på en drivande och grön-K.K.

Det är enligt mina erfarenheter större chans att en ulv hakar på än drar igång skit mot mig när jag spelar bra. Så här långt har jag spelat bra (från mina ögon sett) och än så länge har jag inte drabbats av varulvsspelar stamminan som kan slå in mot slutet av R1 där mycket kan spåra ur.

Basenanji

Postd20modernist
Ni får gärna rösta på mig ändå, om jag är alldeles för konstig i era ögon gör jag mer nytta som död. Men ändå: jag ska försöka hjälpa byn genom att reda ut så mycket det går.

Björn Den Gode said:
Eller så finns det speciella vinstvillkor som säger att om X av byborna dör så vinner ulvarna. Förutom att det är ett jättetråkigt upplägg så verkar det inte finnas något annat som hintar om det.
Det är väl precis så det kan vara, om vi går på den info jag har fått?! Alltså: jag tycker att det är min plikt som bybo att delge er andra min info hyggligt snart eftersom den KAN vara viktig att ta ställning till. Även om det också är farligt att dela den så överväger fördelarna nackdelarna. Så har jag resonerat.

Sen är jag nyfiken på vad du BDG hade gjort, om du hade fått den infon som jag fått.

---

Jag spekulerar just nu med följande:

I) LJS leker med metaperspektivet: han menar att en duktig bybo är mäktigare än en väktare, genom att duktiga bybor lättare får fast ulvar än en väktare+siare.

II) Siaren kanske inte är så mäktig som vanligt. Vanliga bybor är då viktigare för ulvaran att ta ut, hellre än siarna som inte är pålitliga.

---

Till sist BDG, jag hoppas verkligen att du kan släppa vår tidigare historia och se på mitt deltagande med nya ögon.

Basenanji

Postd20modernist
KK said:
Jag har pekat på de luckor jag hittar i outningen och det är inte mycket som ser byboigt ut med den.
Men vilka kriterier för "byboighet" är tillämpliga här?

Ja, informationen innehåller massa logiska fallgropar, precis som BDG har anmärkt på, men vafan, det vad ska jag säga? LJS har gett mig den info han har. Jag försöker resonera så gott jag kan, utifrån den tolkning jag gör.

Björn den gode

Swashbuckler
Trasapa said:
Däremot blir det rent livsfarligt för medresenärer att outa sitt namn då ulvarna vet vems deras följeslagare är och inte gärna vill att de yttrar sin info.

Så outande av doktorers nummer gynnar byn då vissa resenärer vet att deras polare är scumbags.
Men outande av medresenärers namn är dåligt för byn eftersom ulvarna då vet vem de ska röja ur vägen.
Trasapa said:
Du citerar mitt förvirrade inlägg om det ponerade scenariot och säger att det är konstigt men kan vara utmattning eller scumtell men ger mig chansen att förklara.

Men så några rader längre ner så blir det ändå en röst på mig.
Jo, det är ju så det fungerar i det här spelet, jag ger dig chansen att förklara, och för att du ska förstå att om det inte är en väldigt bra förklaring så är det dig jag helst vill hänga. Tills jag har sett den förklaringen så ligger (låg) alltså min röst på dig. Nu hade du en riktigt dålig förklaring då du inte alls gick igenom resonemanget igen, men jag hittade en ännu skummare typ när jag läste igenom tråden. Det betyder inte att du är av kroken.

Alltså, för det första, hur vet ulvarna vem deras följeslagare är(kan vara att jag har dålig fluffkoll, finns det alltså en strikt 1-1 koppling mellan doktorer och medhjälpare? Lät inte riktigt så i startinlägget), eller är det så att du råkar veta det för att du är ulv och har fått den infon?

För det andra, om man outar namn och ens info består i att man vet att Dr X är ond, så får man väl för hela friden vara så smart att man också outar den infon samtidigt, folk är inte dumma liksom. Sen vet jag inte om det här med att det skulle vara ofarligt att outa nummer stämmer heller med fluffet, det var väl nån som skrev att han inte outat om han var Dr 4 eller Dr 10 då dessa tydligen var extra populära eller nåt?

Så nej, hela det där inlägget är jätteförvirrat, men dessutom förvirrat på ett sätt som jag tycker verkar ulvförvirrat. Vad som däremot talar för dig är att du överhuvudtaget skrev det, eftersom du inte var under någon särskild press så känns det som en väldigt konstig grej att göra som ulv då man alltid är nervös över vad man skriver att skriva ett inlägg till mitt i natten. Nu blir det lite stream of conciousness här, för när jag tänker så, så tycker jag nog snarare att du blir grön än röd, och ok, du kan få ramla av kroken lite, men jag är fortfarande kvar och fiskar.

Trasapa said:
Alla andra må se upp till dig som någon ulvlirs guru men för mig har du inte bevisat något. Du kan inte komma in och slänga ur dig så tafatta kommentarer som
BDG said:
Om ulvarna fått alibinamn så är förövrigt Vimes god.
Watch me.
Något mindre drygt (fast fortfarande ganska drygt jag vet), jag vet förstås inte att det är så, det bygger på en resonemangskedja som jag känner mig ganska övertygad om stämmer, baserad på vad jag kommer ihåg av vimes, och baserat på hans inlägg i början. Jag är själv hyfsat säker att det stämmer. Men om jag går ut med resonemanget så kommer minst två personer (bland annat K.K) att säga att det där är ju bara luft, det behöver ju inte alls vara så, var det här ditt bergsäkra resonemang?? Det är ju jättedåligt.

Sen kommer jag inte kunna hålla mig från att svara på det, och det slutar med att vi får en vilseledande debatt då den inte ens handlar om att hitta en ulv (eftersom vi inte vet om ulvarna fått alibiroller eller inte, eller ja, jag vet det inte i vart fall, du kanske gör).

Så jag återkommer till det här om det blir lite lugnare, som att vi har ett par tydliga drev som jag tycker är rätt ok båda två.

Basenanji

Postd20modernist
KK said:
Men.. Vad jag skulle göra? Jag skulle då inte outa hela min roll utan press för det första. Speciellt inte om jag var av samma tro som dig. Det vill säga att Medresenärerna har en viktig roll och behövs för att Doktorerna skall kunna trolla.
Okej, kolla: nu har vi ett kriterium för byboighet formulerat KK.

Jag skrev nånstans att jag inte orkade sitta och hålla på infon och att det säkert är dåligt av mig, men så funkar jag. Ni får gärna tycka att det är asdåligt, men jag pallar bara inte att sitta och smyga. Vi kan vinna ändå, även om det inte går lika elegant till.

Dessutom blev jag faktiskt pressad rätt tidigt.

Basenanji

Postd20modernist
Sedan är det också lite av en "fucked if you do, fucked if you don't"-situation över informationen.

Tänk till exempel om det är så* att ulvarna har ett vinstvillkor som de kan uppfylla om de sätter dit en viss bybo?

När hade byn behövt få den informationen tycker ni?

*Är det inte bra att vi är öppna för flera olika tolkningsmöjligheter och hjälps åt att diskutera dessa i ett sådant här fluffspel?

Björn den gode

Swashbuckler
Basenanji said:
Ni får gärna rösta på mig ändå, om jag är alldeles för konstig i era ögon gör jag mer nytta som död. Men ändå: jag ska försöka hjälpa byn genom att reda ut så mycket det går.

Björn Den Gode said:
Det är väl precis så det kan vara, om vi går på den info jag har fått?! Alltså: jag tycker att det är min plikt som bybo att delge er andra min info hyggligt snart eftersom den KAN vara viktig att ta ställning till. Även om det också är farligt att dela den så överväger fördelarna nackdelarna. Så har jag resonerat.

Sen är jag nyfiken på vad du BDG hade gjort, om du hade fått den infon som jag fått.
Jag hade som sagt gjort ungefär så här. Min info hjälper ulvarna mer än byborna, alltså tänker jag inte berätta den. Vill ni rösta ut mig så fine, men då är ni dumma. Sen hade vi haft en debatt om ifall jag verkligen var rätt person att avgöra om den hjälpte ulvarna mer än byborna, och då hade jag spelat auktoritetskortet och sagt typ "Jag är BDG, jag vet att det finns några här som är bättre på fluffspel än mig, men inte jättemånga, och i det här fallet så är det solklart, lita på mig.". Sen hade Vimes gått in och stöttat mig och sen hade vi alldeles för sent startat ett drev på någon annan.

Basenanji said:
---

Jag spekulerar just nu med följande:

I) LJS leker med metaperspektivet: han menar att en duktig bybo är mäktigare än en väktare, genom att duktiga bybor lättare får fast ulvar än en väktare+siare.

II) Siaren kanske inte är så mäktig som vanligt. Vanliga bybor är då viktigare för ulvaran att ta ut, hellre än siarna som inte är pålitliga.
I) Då är LJS bara fånig. Next game.
II) Men Väktaren då, du nämnde ju siaren _och_ väktaren. Som jag sa så kan jag köpa att det kan vara knas med siaren och att den därför inte är viktig att döda, men hur skulle det vara knas me väktaren.
[/quote]
---
Basenanji said:
Till sist BDG, jag hoppas verkligen att du kan släppa vår tidigare historia och se på mitt deltagande med nya ögon.
Om det är något jag är bra på så är det att inte hålla grudges, jag är en ruskigt tävlingsinriktad person och spelar varje parti för att vinna. Du kan vara tryggt förvissad om att jag aldrig skulle hämndrösta på någon. (Eller jo det gjorde jag ju iofs i början av förra partiet, men det var ju inte jätteseriöst)

Det sagt min röst ligger bra.

Basenanji

Postd20modernist
BDG said:
"Bra för att Basenanji är en kass bybo som byn tjänar på att bli av med!"

eller

"Bra för att Basenanji är ulv!"

?

Jocke

Man med skägg
Konrad Konvalj said:
Jocke Kofot, gör så här va:

* Skit i att snacka fluff.
* Ta dig en funderare på vem du vill hänga. Så här långt har du haft typ Max som kandidat (kanske någon mer). Lägg en röst och motivera ditt val.
* Skriv en liten lista på Topp 3 kandidater som enligt dig är potentiella ulvar för fixa en liten back upp på den du vill se dingla i första läget. Det visar lite vart du står och hur du tänker.

Har du som Thodd svårt att bygga ett case? Jamen, skit i att bygga ett case. Skriv vilka du har som misstänkta. Att du har samma anledningar som andra spelar ju ingen roll så länge vi vet vart du står.
Ok, slänger ihop när jag hinner, har lite stressigt på jobbet men lurkar i tråden under dagen och försöker hålla mig uppdaterad

Björn den gode

Swashbuckler
Basenanji said:
BDG said:

eller

"Bra för att Basenanji är ulv!"

?
Bra för att Basenanji är den troligaste ulven. Och bra även om Basenanji skulle visa sig vara grön då hans info, om den kan bekräftas verkligen är dynamit, och säger en hel del om upplägget. (Plus att om Basse är grön så vet ulvarna redan nu att infon stämmer och kan därför dra full fördel av den även om basse inte dör, medans byn inte kan använda den alls.

Björn den gode

Swashbuckler
Basenanji said:
BDG said:
Och btw, Basenanji är inte en kass bybo, det där är bara något du fått för dig.

Fast i det här partiet så känns det som att han inte är den bästa ulven :gremwink:

Basenanji

Postd20modernist
Och bra även om Basenanji skulle visa sig vara grön då hans info, om den kan bekräftas verkligen är dynamit, och säger en hel del om upplägget.

I) Fan, nu blev jag grymt sugen på att rösta på mig själv!

II) Och hur hade den "dynamiten" kunnat tas tillvara om jag hade följt varulvsmaestros råd?

:gremlaugh: