Nekromanti Dr Whowolf (runda 1)

Basenanji

Postd20modernist
Ni har rätt, jag är gnällig. Jag ska skärpa mig.

Kan vi inte gå vidare? Visst ska ni pressa mig, men ni får nog också försöka analysera min information. Eller är den helt oanvändbar alltså?

Vimes och Recca, kan ni säga något om den tredje kategori (information) ni har? Jag är rätt säker på att andra också vill veta det.

Och som svar på din fråga Vimso: jag har fått information som tyder på att ulvarna (obs! 'ulvar', inget annat som 'Daleks' eller 'Cybermen') vill ha ut vissa bybor hellre än väktare+siare. Hur du har fått det till att jag har outat nåt om fraktionssiande kan nog bara du svara på. Däremot ville jag inte gå ut med min info rakt av.

Basenanji

Postd20modernist
Kolla: så här svarar Brynolf efter att ha läst min tolkning av min info:

Brynolf said:
Exakt vad zet betyder ska vi inte rota i förrän vi har fått några fler trådar från samma nystan att dra i. Vi har nog alla nån tanke om vad det kan innebära, men så länge det bara är lösa spekulationer ser jag ingen anledning att jiddra mer om det.
Ser ni att det är ett helt annat sätt att svara på än tex Vimes/Reccas svar? Deras reaktion är mer: "naj, dej tror jag bara inte på, du är bergis ulv!". Men de bidrar inte med några spekulationer kring medresenärer+doktor, ev powerrollers betydelse etc. Kom igen nu! Step Up! Gör nåt!

Och ska rösterna ligger kvar på mig? Visst, om ni tycker att jag verkligen är mest misstänkt på torsdag så ligger de bra, men om man börjar se något som kanske grönar mig...borde rösterna ligga kvar?

Och: vad får vi ut av pressen på mig nu? Jag har spillt mina bönor och jag tycker att bollen kan gå vidare till Vimes/Recca. Är det en bra idé eller vad ska vi ta ut för riktning nu?

Jag kanske har fått terriersjukan? Vi kanske borde rikta sökarljuset mot nån annan?

Max

Warrior
Basenanji said:
Min info är att ulvarna vill ha ut andra bybor mer än väktaren+siaren.
När du säger "väktaren+siaren" har du information då att det bara finns en av varje?

Basenanji

Postd20modernist
I min info omnämns de i bestämd form singular ('väktaren', 'siaren').

Jag tror att det är av underordnad betydelse dock. Det viktiag är hur vi ska förhålla oss till att ulvarna kanske hellre vill at ut en bybo än en av powerrollerna.

Hur ska man förhålla sig till det?

Låt mig leka med tanken att en av medresenärerna är avgörande för att en Doktor ska kunna "göra sin grej" – är det då speciellt bra att vi outar huruvida vi är doktor/medresenär?

Vimes

Sillkung
Ok, Basse. Ska jag vara välvillig kan jag ha läst in lite väl mycket i ditt spel. Du skrev såhär till mig [min fetstil]:

Basenanji said:
2) Hur kommer det sig att du så snabbt vågar outa att du är doktor?
Här börjar jag misstänka att du antingen är en doktor med en powerroll (och följaktligen tolkat doktor = powerroll), eller att du har info om en sådan koppling.

Sen kommer:
Basenanji said:
Min tredje grej handlar om ulvarna och vem de skulle vilja gnaska på helst.
Här tänker jag att du skriver om info som kopplar doktor till powerroll, i ljuset av din tidigare fråga.

Sen outar du:
Basenanji said:
Min info är att ulvarna vill ha ut andra bybor mer än väktaren+siaren.
Ja. Du fattar. Jag tycker det ser ut som att du kopplat ihop doktor med powerroller. Men det kanske bara var en förflugen formulering från din sida (med "vågar" alltså)?

Sen tycker jag att när du säger: "om ulvarna och vem de skulle vilja gnaska på helst" så säger du att du har info OM ULVARNA (typ att de är Deleks (??)) OCH att du vet vilka de vill ha ihjäl. Jag tycker vidare att den här formuleringen verkar indikera en mycket mer specifik info ("vem") än "inte bara siare och väktare".

Jag vet inte. Varulvsspel handlar ju i stor utsträckning om att läsa mellan raderna. Här har jag kanske överläst dig. Men det innebär också att man har ett ansvar som bybo att vara konsekvent och ordentlig i sina formuleringar (vad gäller hård info iaf). Jag kan tycka att det finns inkonsekvenser i ditt sätt att spela med din info, men det kanske bara är min mellan-rader-läsnings-hjärna gått i övervarv.

Recca

Femme Fatale
Basenanji said:

Brynolf said:
Exakt vad zet betyder ska vi inte rota i förrän vi har fått några fler trådar från samma nystan att dra i. Vi har nog alla nån tanke om vad det kan innebära, men så länge det bara är lösa spekulationer ser jag ingen anledning att jiddra mer om det.
Ser ni att det är ett helt annat sätt att svara på än tex Vimes/Reccas svar? Deras reaktion är mer: "naj, dej tror jag bara inte på, du är bergis ulv!". Men de bidrar inte med några spekulationer kring medresenärer+doktor, ev powerrollers betydelse etc. Kom igen nu! Step Up! Gör nåt!
Ursäkta mig vassadunu?

Recca said:
Fine, jag gillar hur du tänker. It makes sense.

Men den formulering du anger tycker inte jag stämmer med den motivering du anger finns i spelupplägget. Om det är så att en resenärs existens powrar en doktors förmåga så borde det vara hugget som stucket vem man dödar bort, doktorn eller resenären.
Jag svarar ju dig helt rakt på sak och ber dig om förtydligande. Hur kan du uppfatta det på det sätt som du säger här ovan???

Att du tycker att det bästa vi kan göra i nuläget är att gå på de som precis pressat dig, tycker jag ser dåligt ut. Hämnddrev liksom..? Du bygger det på att det är hetsig stämning, och det kanske jag kan hålla med om. Jag har formulerat mig lite väl hårt.

Om ni vill ha reda på min info så är det bara att dreva mig.

Basenanji

Postd20modernist
Finemang Vimes. Vi skiter i det där nu och går vidare.

Vill du säga nåt om din roll elelr ska vi gå tillväga på något annat sätt?

Vad gör vi nu?

Patient Beta

Swordsman
På hotell nu, har Wifi, skall se vad som hänt nu:

Basenanji said:

Brynolf said:

Och ska rösterna ligger kvar på mig? Visst, om ni tycker att jag verkligen är mest misstänkt på torsdag så ligger de bra, men om man börjar se något som kanske grönar mig...borde rösterna ligga kvar?

Och: vad får vi ut av pressen på mig nu? Jag har spillt mina bönor och jag tycker att bollen kan gå vidare till Vimes/Recca. Är det en bra idé eller vad ska vi ta ut för riktning nu?

Jag kanske har fått terriersjukan? Vi kanske borde rikta sökarljuset mot nån annan?
Basse, du verkar ju förespråka Vimes med din röst nu. Han har bara 1 röst.

De andra som har 1 röst är Jocke Kofot, Konrad Konvalj och Max not-the-raven. Brynolf har 2 röster. Recca har 2 röster. Basenanji har 4 röster.

Empiricus said:
Jag vill att vi outar via drev, och den som drevas väljer att antingen outa någon liten smula av dennes information och motivera varför ELLER lägga fram en bra röst och motivering på varför denne inte skall outa och någon annan skall outa istället.
Vi har ingen struktur nu, och röster utöver alla väggar.

Basenanji, vem tycker du (om vi skall fokusera på en person) mest förtjänar sökarljuset? Du hann ju outa innan jag postade, men du sitter på flest röster just nu.

Dessutom: I anmälan-tråden så flaggar LJSLarsson för att det kommer dyka upp ovanliga förmågor bland Ulvar och Bybor. Alltså att det inte bara är Väktare + Siare som är Powerroller utan att det finns/kan finnas flera. Basses info kanske hintar om att det finns än bättre krafter som ligger och lurar? <- välvillig tolkning, om Basse faktiskt skulle tala sanning.

Recca

Femme Fatale
Basenanji said:
Finemang Vimes. Vi skiter i det där nu och går vidare.

Vad gör vi nu?
Jag tycker att K.K hållit i taktpinnen rätt mycket och skulle vilja att han teoriserar litegrann faktiskt. Han misstänkte mig mycket innan och jag skulle vilja höra honom snacka av sig lite om mig och sina misstankar i övrigt.

Utöver det eftersöker jag aktivitet av våra mer osynliga användare. Har Empi månne en lista på vad vi vet utifrån folks outningar än?

Basenanji

Postd20modernist
Visst, jag fattar att den inte håller min teori:

Recca said:
Men den formulering du anger tycker inte jag stämmer med den motivering du anger finns i spelupplägget. Om det är så att en resenärs existens powrar en doktors förmåga så borde det vara hugget som stucket vem man dödar bort, doktorn eller resenären.
Men hur kan man då förstå den? Det här kan ju vara ett jätteviktigt steg för oss när vi ska försöka förstå vårt fluff. Min info kanske bara är larvigt nonsens från LJS sida. Så då vore det ju bra om vi spekulerade lite och drog i den, eller?

Recca said:
Att du tycker att det bästa vi kan göra i nuläget är att gå på de som precis pressat dig, tycker jag ser dåligt ut.
Faktum är att jag nog tycker att ni två är de vi borde pressa först av alla: ni har varit jävligt bra ulvar i andra spel.

Vimes

Sillkung
Basenanji said:

Vad gör vi nu?
1. Jag har sagt tillräckligt om min roll utan att ha varit drevad.

2. Empi är inget dåligt val att grilla, han är väldigt cool. Jag tycker fortfarande Recca kan snacka mer och komma med mer original content (jag har fortfarande min röst på henne).

Men framför allt vill jag nog att andra ska skriva lite nu. Jag har tjabbat betydligt mer än jag har tänkt idag.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Thodd said:
Jag har inte fått kläm om din syn/spelstil än brynolf

röst: brynolf gimme whatcha got
Okay Thoddy. Nu får du nog växla upp och ändra din strategi en aning. Ta och säg vad du, ja just du tycker om de heta frågorna som florerar i tråden. Att du drar igång enmanna drev stup i ett kommer inte leda oss någonstans. Peka gärna på vad i Brynolfs spel som gör honom till din huvudkandidat bland ulvarna. Det är bra att du röstar men att bara rösta ger oss inget.

Det finns många saker att dra i och ta ställning till. Gör det. Så bygger man upp kläm på spelstilar. Brynolf har två? Tre? Inlägg med ställningstagande. Du har liksom färre och det är ingen här som vet vad du går för. Brynolf har många i spel däribland jag rätt bra koll på så det är viktigare för dig i ett tidigt skede att sätta tonen.

Basenanji

Postd20modernist
Till både Emp och Recca:

Låt för en gångs skull Recca ta tag i taktpinnen. Hon är grym, smart och hippast i Linköping (bland annat). KK kan vi lämna lite därhän faktiskt. Han kan komma in sen.

Det jag vill att vi gör nu är att vi försöker förstå oss på fluffet och ev roller. Det är viktigt för vi behöver snabbt förstå vilken vikt det har i ett sånt här spel, där tre bybor riskerar att åka varje runda.

Och om Recca vill använda sig av den infor hon har fått i sitt PM har jag höga förväntningar på att hon gör det på ett bra sätt!

Basenanji

Postd20modernist
...mer cred till Recca:

Hon har arrat flufftunga lir.
Hon har spelat brallorna av folk som ulv.
Hon kan analysera som ingen annan.

Recca, vad skulle vi kunna förvänta oss av det här spelets upplägg?

Recca

Femme Fatale
Vimes said:
Basenanji said:

Vad gör vi nu?

2. Empi är inget dåligt val att grilla, han är väldigt cool. Jag tycker fortfarande Recca kan snacka mer och komma med mer original content (jag har fortfarande min röst på henne).
Pff, bara för att jag överproducerar i de flesta spel. Jag har bestämt mig för att inte skriva lika mycket den här gången. Vi får se hur det går. :gremsmile:

Recca

Femme Fatale
Basenanji said:
...mer cred till Recca:

Jag svarar på det här när jag kommer hem från affären. Bbs.

Patient Beta

Swordsman
Recca said:
Utöver det eftersöker jag aktivitet av våra mer osynliga användare. Har Empi månne en lista på vad vi vet utifrån folks outningar än?
Empi har en del anteckningar, men inga stora färdiga jättelistor som glänser sådär fint av guld och diamanter.

Testar att köra med lite mindre rigorösa loggar, eftersom jag är på flykt i kungliga hufvudstaden.

Det sagt:
Jag tror att sättet jag jobbade på i Äventyret kan vara tillämpbart här också, för att se om det finns någon typ av mönster (eller inte). Det är en av anledningarna till att jag inte information skall vara billig att ge ut, varje droppe kan betyda något (och tills vi vet om det finns eller inte finns ett mönster så tycker jag att vi skall agera som att det finns ett).

Vimes said:
Basenanji said:

Vad gör vi nu?

Men framför allt vill jag nog att andra ska skriva lite nu. Jag har tjabbat betydligt mer än jag har tänkt idag.
Fortfarande, drev för info? Jag kommer inte att kunna hålla mig från att hamstra åtminstone lite info från vad som postats, så jag skall försöka se vilka som hintat/inte hintat/outat något om sina roller och vilka som varit tysta och försynta.

Brynolf

Dum fan
Thodd said:
Jag har inte fått kläm om din syn/spelstil än brynolf

gimme whatcha got
Min spelstil är ganska exakt såhär. Jag sitter och glor tills det finns något smarrigt att analysera, vilket inte brukar vara förrän i runda 2.

Det sagt är det något jag gärna vill förändra så man kan bidra lite i R1 också. Det brukar ju vara den roligaste rundan.

Men just nu har jag inte tid. Om några timmar kanske. Tjofräs!

Recca

Femme Fatale
Recca said:
Basenanji said:
...mer cred till Recca:

Jag svarar på det här när jag kommer hem från affären. Bbs.
Hemma.

Flera har sagt att Larsson menade att skapa ett spel som ska vara svårt för byn. Jag har själv inte hållit koll på försnacket.

Det kan ju betyda lite olika grejer. Med facit av tidigare lir i hand vet vi att byn är grymt bra. T.ex. vet vi att flufflösa klassiska lir, inte är så svårt för byn som det borde vara. Så Larsson kan ha försökt vända på det på något vis, desinformation i roller, flertalet millers bland ulvar såväl som bybor, information som inte ger facit; har svårt att tro någon har information om hur många doktorer/medresenärer som finns i spel t.ex. Det kan också betyda att ulvarna har mycket info, alibiroller etc. alternativt mäktiga förmågor. Brist på symmetri kan också vara en nackdel för byn. Jag hade en tanke om att de olika doktorerna har matchande resenärer. Det har säkert slagit andra också. Typ om Rose Tyler finns så finns doctor nr X för de brukade hänga ihop.

Basse, är det möjligt att tolka din information som att det inte finns någon väktare/siare och det är därför som det menas att det är mer värdefullt för ulvarna att döda resenärer; typ än att leta efter väktare/siare? Du behöver egentligen inte svara på det. Men om det är så att Larsson ansträngt sig för att skapa ett mindre förlåtande lir för byn så finns det olika sätt att uppnå det. Det går ju att spekulera fritt i fluffet förstås men jag föreslår att vi inte fokuserar all vår energi där utan faktiskt går på scumtells. Hur folk resonerar etc. Det har visat sig vara det sätt som byn bäst arbetar med ulvjakten. Således tänker jag inte lägga någon större fokus vid symmetri - jag tänker åtminstone försöka låta bli. ^^

Min info stödjer tanken om att det är krångligare än att ulvarna är en enhetlig organisation, dalek/cybermen eller dylikt. Jag tror det i alla fall, fast jag vet ju inte riktigt vad en cyberman eller en dalek är för något. De kanske kan ta olika skepnader?