Nekromanti Dr Whowolf (runda 1)

Patient Beta

Swordsman
Re: Listan

Max Raven said:
Vimes said:
Max Ravens motivation till Empirösten skulle jag vilja se.
Har han angivit om han är Doktor eller medresenär? Tror inte det? Skulle gärna vilja ha lite mer av Emp om det går för sig. Han blinkar inte direkt röd för mig dock, om jag ska vara ärlig.
Nej, det har han inte, jag har hela tiden varit inne på att enbart outa via drev för att informationsflödet om rollerna skall kunna vara någorlunda kontrollerat. Alla spontanoutningar fram och tillbaka utan motivationer kommer ju (tror då jag) att slå tillbaka senare när fler kort ligger på bordet.

Själklart kan jag släppa ifrån mig något, men då gör jag det på drev. Och just nu ser det ut så här om jag räknat rätt:

Hastfer har 3 röster (Empiricus,Thodd och Jocke Kofot)
Jocke Kofot har 2 röster (Trasapa och Konrad Konvalj)
Recca har 2 röster (Hastfer och Basenanji)
Trasapa har 2 röster (Max och Brynolf)
Basenanji har 1 röst (Vimes)
Empiricus har 1 röst (Max Raven)
Thodd har 1 röst (Recca)

Seriöst, det här är inte riktigt snyggt kan jag tycka rent spontant.

Also, Jocke Kofot, SNÄLLA skriv dina röster enligt hur röster skall skrivas:

LJSLarsson said:
För att en röst skall räknas skall den se ut så här
Röst: LJSLarsson

Patient Beta

Swordsman

Empiricus said:
Max Raven said:
Vimes said:
Max Ravens motivation till Empirösten skulle jag vilja se.
Har han angivit om han är Doktor eller medresenär? Tror inte det? Skulle gärna vilja ha lite mer av Emp om det går för sig. Han blinkar inte direkt röd för mig dock, om jag ska vara ärlig.
Nej, det har han inte, jag har hela tiden varit inne på att enbart outa via drev för att informationsflödet om rollerna skall kunna vara någorlunda kontrollerat. Alla spontanoutningar fram och tillbaka utan motivationer kommer ju (tror då jag) att slå tillbaka senare när fler kort ligger på bordet.
Men, jag kan iallafall bjuda på lite information gratis.
Enligt min räkning ser det ut så här:

6 inkarnationer av Doktorn:
Brynolf
Jocke Kofot
Konrad Konvalj
Max
Trasapa
Vimes

6 följeslagare:
Basenanji
Empiricus <-
Hastfer
Max Raven
Recca
Thodd

Jocke

Man med skägg

Sorry, fick för mig att det skulle vara åt exakt andra hållet.

Efter som man inte får editera så skriver jag det korrekt formerat här i stället:

Röst: Hastfer

Konrad Konvalj

Myrmidon

Vimes said:
Konrad Konvalj said:
Larsson said:
Om två personer har lika många röster i slutet av rundan åker båda ut.
Det här gynnar ulvarna vill jag påstå. Sen framgår det inte vad som händer om tre spelare eller fler ligger på samma antal röster. Ryker ALLA då? Om så är fallet är det ännu viktigare att vi håller ihop rösterna och inte ligger och skvalpar med röster på någon vi inte har som starkt misstänkt för ulveri.
Det här är skitsnack. Först och främst: klart vi ska rösta på folk vi misstänker. Det ska man alltid göra, och det är inget som ändras av den här regeln. För det andra är det knappast taktiskt bättre att inte ha död på två (eller fler) om de är misstänkta. Vi betalar med ett nattmord för varje utröstning, vid nattmordet dör gatanterat en bybo, vid utröstningen är det 25% chans att det är en ulv (om vi bara slumpar). Det är klart som korvspad att byn tjänar på att få testa två (eller flera) 25%-ulvar till priset av en 100%-bybo.

Jag är säker på att man matematiskt skulle kunna visa på att det är gynnsamt för byn att göra så.
Okay. Vi är av olika åsikt.

Du kanske har någon matematisk formel som går att förklara för mig som är rätt lost i matematikens värld.

Som jag ser det är det en fördel för ulvarna med en splittrad by. Sen tror jag att det är en fördel för ulvarna om det ryker fler än en spelare i R1.

Vi kan vara snett ute med vår huvudkandidat och om fältet ser ut som det gör och ulvarna kan ninja oss och lägga in en tillbybo för hängning i slutsekunderna så har ulvarna skapat ett bra försprång.

Jag kan dock ändra min åsikt om det går att förklara på vettigt sätt varför vi skall riskera att torska två bybor eller fler i exempelvis R1.

Har vi två fullgoda ulvkandidater som står mot varandra är det ju rätt fresht med en dubbel. Då går vi lite plus minus noll och det är ju bättre för byn än för ulvarna.

Konrad Konvalj

Myrmidon

Empiricus said:
6 inkarnationer av Doktorn:
Brynolf
Jocke Kofot
Konrad Konvalj
Max
Trasapa
Vimes

6 följeslagare:
Basenanji
Empiricus <-
Hastfer
Max Raven
Recca
Thodd
Okay. 6+6=12. Nice!

Då kan det börja bli intressant att se när och hur alla har outat.

Jag är mest inne på Doktorer eftersom jag är en av dessa själv. Ur röven så kommer jag ihåg flödet så här:

Vimes först ut. Outar i samband med lite snack om fluffet och antagandet av att det finns bara doktorer.

K.K strax efter av samma anledningar.

Max helt ur det blå. Varför står oklart. Jag har tidigare varit inne på att Max är supergrön-noobie och därav är hans outning på vissa vis semi grönande (i mina ögon).

Jocke Kofot kommer ut som 4:a och släpper nummer och allt. Tufft drag som nybörjar ulv. Mer troligt en bybo som försöker gröna sig själv istället för att spela svår och hjälpa byn på andra vis.

Brynolf är nummer 5. Minipress. Finns inte mycket att gå på innan från Brynolf. Har inga fealings alls för Brynte förutom att han är en slow-starter-slacker som kommer att vara nyttig i R2

Trasapa är sist ut. En outning som för mig var helt obegriplig. Eller så var jag slarvig och läste inte in vad som skrevs. Trasapas outning är luddig om man säger så. Tidigare var jag inne på att Trasapa velade lite och kände efter vad som "kändes" bäst att outa. Kan vara därför jag upplever outningen som luddig. Det hade ju varit bra mycket smidigare att kasta ur sig Doktor rakt av istället för att linda in det i nått meck med Basse.

Så. Det var vad jag hade ur röven på Doktorerna.

Trasapas outning är den som ger mig mest ulv vibbar.
Max outning är så gröngölig och utöver det finns inget att gå på gällande Max så jag förväntar mig en uppryckning i spelet så att vi kan väga av hans outning och spel lite hårdare.
Jocke Kofots outning är en typisk rädda sig själv outning ur det blå för att peka på hur byboig man är. Lite klassiskt nybörjar-isch.

Vimes/K.K onödiga outningar. Inte särskilt konstigt att vi är inne på samma sak. En ulv-kombo? Näj. En ulv + en bybo? Nä. Två bybor? Yes.

Hmm..

Trasapa har spelat upp sig som fan och gör ett bra bybojobb. Att rösta där känns i nuläget inte aktuellt trots att jag tycker att hans outning stinker mest fisk.

Röst: Brynolf

Av Doktorerna känner jag mig mest osäker på dig. Jag vet att du är slow-starter-from-hell men jag skulle behöva lite mer att gå på för att vidare fundera över hur pass din outning känns solid.

Och..

Det är fortfarande fullt rimligt att ulvarna har fullgoda alibin så det här mest en lite förnoja för att se hur fältet positionerar sig.

Brynolf

Dum fan

Jag är ledsen och suger kamel, men jag måste hoppa av. Fick påhälsning av det s.k. Livet och måste ta itu med ett och annat på stubben. :gremfrown:

Ersättare torde vara på g. Under tiden kommer ni knappast märka nån skillnad i aktivitet :gremwink:

Vimes

Sillkung

Brynolf said:
Jag är ledsen och suger kamel, men jag måste hoppa av. Fick påhälsning av det s.k. Livet och måste ta itu med ett och annat på stubben. :gremfrown:

Ersättare torde vara på g. Under tiden kommer ni knappast märka nån skillnad i aktivitet :gremwink:
Surt, Brynolf. Hoppas det så kallade livet ordnar upp sig på bästa sätt.

Konrad Konvalj

Myrmidon

Brynolf said:

Åhh, fy fan vad du suger Brynte!!

Asså, inte på riktigt. Lycka till i livet istället!

Röst: Ingen

Ersättaren, vem det nu blir må få säga sitt och skall inte behöva ta över Brynolfs "synder"

In och jobba, ställ frågor, ta ställning och säg vad du tycker på stört bäste ersättare.

LJSLarsson

Hero

Brynolf said:

Hej, blir kort från mig för jag sitter på telefonen i krånglig situation.

Tack Brynolf för gott spel så här långt. Ersättare blir Björn den gode. Tack för att du ställer upp!

Konrad Konvalj

Myrmidon

OMG!!!

BDG!

Nu kan ni börja svettas ulvar. BDG har troligen lurkat i tråden och kommer med stor sannolikhet slå ner med stora klubban direkt.

Härligt att du ställer upp BDG!

Vimes

Sillkung

Konrad Konvalj said:
OMG!!!

BDG!

Nu kan ni börja svettas ulvar. BDG har troligen lurkat i tråden och kommer med stor sannolikhet slå ner med stora klubban direkt.

Vilken värvning!

Inte är BDG kungen i djungeln, han kan antagligen i en matematisk handvändning bevisa att jag har rätt angående fördelarna med att ha ihjäl flera (hoppas jag!) per utröstning.

Konrad Konvalj

Myrmidon

Följeslagare:

Basenanji
Empiricus <-
Hastfer
Max Raven
Recca
Thodd

Först ut var Max Raven om jag inte minns fel. Det var ingen konstig outning utan det började med tissel tassel och sedan rakt på bara. Har i efterhand släppt information

Recca ut som tvåa? Lite mer långdraget och det gafflades en hel del innan outningen. Har efter det släppt namn och information.

Thodd är en trolig 3:a rakt ur det blå. Har haft lite dålig magkänsla över Thodd´s spel men det kan röra sig om en nybörjar outning. Måste kolla upp lite hårdare här.

Basse är nr4 eller så är han först? Ingen aning, men hur som så har Basse återigen outat hela protokollet först av alla. Det är lite standard och det har gjorts av Basse som ulv och bybo om jag inte är fel ute. Jag har ju vissa saker att snacka om gällande Basses information men jag håller lite på det.

Hastfer är 5:a ut och det är en okay outning. Efter ett litet break tycker jag Hastfer har tagit sig ur en rätt knivig sits pressad från många håll av eliiit. Tycker Hastfer är rätt soft och får inga dåliga fealings här.

Empis är sist ut. Jag var rätt säker på att han var först ut. Basse har varit rätt snett ute gällande Empis sen start vet jag med mig eftersom jag haft ett litet öga på Basse genom hela spelet. Empis har varit den mest försiktiga och snackat mycket om drev-för-information. Klokt spelande och inga pingar så som jag ser det.

Summa summarum:

Lägger jag samma mina Doktorer och Följeslagare som i mina ögon agerat lite brunt och dessutom bakar in lite brunt spel överlag får jag en lista som ser ut så här (utan inbördes misstänkta ordning):

Trasapa
Brynolf
Recca
Basse
Thodd

Brynolf släpper jag nu och låter BDG fixa lite.

Recca-Trasapa har släppt ifrån sig rätt bra spel från och till och att pressa Trasapan på ett Doktorsnamn eller liknande är inget jag suktar efter just nu. Basse skall jag återkomma till så Thodd är värd en röst.

Röst: Thodd

Du har i stort dragit nybörjar-kortet genom hela rundan. Jag har ingen aning om vart du står någonstans. Jag har ingen aning om vad du egentligen tycker.

Thodd

Veteran
Tragiskt brynolf.. Hoppas att det löser sig.

Björn? Vad har du att tillföra? Tankar funderingar kanske? Lite fräscht perspektiv är alltid nice

Konrad Konvalj

Myrmidon

Vimes said:
Konrad Konvalj said:
OMG!!!

BDG!

Vilken värvning!

Inte är BDG kungen i djungeln, han kan antagligen i en matematisk handvändning bevisa att jag har rätt angående fördelarna med att ha ihjäl flera (hoppas jag!) per utröstning.
Yes, matematikern får avgöra om du eller jag är rätt ute. Jag kommer lyssna till BDG här så vi får väl se om det är värt att rada upp två eller fler kandidater redan i morgon kväll.

Nu läre nog jag tjappa för ett tag.

Recca

Femme Fatale

Vimes said:
Konrad Konvalj said:
Larsson said:
Om två personer har lika många röster i slutet av rundan åker båda ut.
Det här gynnar ulvarna vill jag påstå. Sen framgår det inte vad som händer om tre spelare eller fler ligger på samma antal röster. Ryker ALLA då? Om så är fallet är det ännu viktigare att vi håller ihop rösterna och inte ligger och skvalpar med röster på någon vi inte har som starkt misstänkt för ulveri.
Det här är skitsnack. Först och främst: klart vi ska rösta på folk vi misstänker. Det ska man alltid göra, och det är inget som ändras av den här regeln. För det andra är det knappast taktiskt bättre att inte ha död på två (eller fler) om de är misstänkta. Vi betalar med ett nattmord för varje utröstning, vid nattmordet dör gatanterat en bybo, vid utröstningen är det 25% chans att det är en ulv (om vi bara slumpar). Det är klart som korvspad att byn tjänar på att få testa två (eller flera) 25%-ulvar till priset av en 100%-bybo.

Jag är säker på att man matematiskt skulle kunna visa på att det är gynnsamt för byn att göra så.
Visst har du rätt i det, Vimes. Om vi har två kandidater till hängning kan vi hänga dem samtidigt och få ut två ulvar. Men ju mer vi delar upp våra röster, dvs ju fler drev vi hushåller med, ju lättare är det för ulvarna att styra röstningen. Det är en fördel ulvarna.

Recca

Femme Fatale
Trasapa said:
Hastfer said:
Fluff iklädd hastfers ord.

Jag har ett namn, för och efter. Men ingenstans står det typ medresenär men jag tolkar det som att de ser lika ut för alla andra bybor som gått ut som medresande.

Flufftext.
Jag har fått veta att doktorn figurerat jääävligt länge. Vi vanliga pöbelmän har svårt att få något grepp om honom. Tydligen har han en eller några inre demoner som vill bryta sig ut och det kan då te sig illa för mig men även andra bybor.

Så. Jag vill antingen tolka det som att dr nr1 är ulv eller att dr som jag figurerat med i serien är ulv. Därför lämnar jag mitt namn osagt.

Tidigare frågor får jag svara på ikväll och det dyker väl upp nya nu.
Jag är faktiskt rätt så nöjd med det här inlägget, det gör dig lite svalare just av hur du uttryckte vissa saker.

men..

Vad får dig att tro att doktor#1 är ulven? Som jag fattat av Doktor Who(rätta mig gärna) så är det egentligen en person som reinkarnerats i olika versioner. Det är alltså förklaring till att han har figurerat jääääääligt länge, inte att det just är den äldsta av dem. Doktor nummer ett må ju inte ens vara äldst enligt tidsreselagar och skit. Alltså kan vilken som helst av doktorns "versioner" bära på den här demonen och din info ger inte så mycket mer än att en av oss doktorer är ulv.

Kan vi då dra någon sorts slutsats att en medresenär också är ulv? Som det ser ut, beroende på emps outning, så är vi likafördelade doktorer och medresenärer.

Max Ravens info då. Vad säger den egentligen?
Kan ulvarna sitta inne på info som säger att det finns nyckel figurer med men det enda identitets intyg de har är vilken info denna individ sitter inne med. Rörigt och inte helt troligt men ändå.

En galen idé bara, tänk om det inte finns några ulvar än? Tänk om den här demonen som Hastfer har info om ännu inte manifesterat sig utan kommer ge sig till känna nästa runda. Eller att vi bara har en ulv och denna ulv kan väcka upp den dåsande demonen i en specifik doktor och därför behöver info om vem det är som är mottaglig.

Bara ett snedsprång som dök upp i mitt såsade huvud.
Om man lägger ihop min info om en timelord-infiltratör tillsammans med en demonbesatt doktor så får man två doktorer som är evil. Sen kan ju nån doktor ha ljugit bort sig från doktor-titeln förstås och låtsas vara en resenär, vilket inte alls vore otroligt om det nu är så att flertalet ulvar är doktorer.

Jag antar att vi utgår från att det finns tre ulvar. Så har åtminstone jag tänkt. Om kompanjoner/doktorer är jämna till antalet t.ex. så innebär detta att det finns fler ulvar inom en av kategorierna och vi har uppenbarligen stöd för detta i informationen vi har. Det passar även in i Basses information att ulvarna vill döda bort resenärerna eftersom de ju helst inte vill talla på de andra doktorerna om de själva är doktorer. Dock känns det lite enkelt på något vis.

Recca

Femme Fatale
Thodd said:
Bah missade att du skrev tidigare hastfer sorry bout that.

Dåså.. Recca, att du inte fick svar på posten kan bero på att jag hade lite att göra idag men nu är det fixat.

Stora dreven har vart mot: Basse och Recca (kan ha missat ngt av de andra om de finns)

Men har kommer mitt dilemma in, jag verkar ha svårt för att bygga bra case mot folk (skriver ofta in skit innanför parenteser som kan fungera som alibin) och alla andra är så duktiga...
Jag tänkte att jag drar mitt strå genom att kanske lyckas luska där ingen annan tänker.
Okay... Då har du svarat då.

Jag tycker att du ska ta ställning till alla drev som kommer upp. Det är bättre att du skriver något om det som tas upp av andra än att du sitter tyst och försöker hitta något eget. Du säger ju själv att det är svårt att hitta grejer för att du är ovan, så sätt dig in i existerande drev och skriv grejer. Annars förblir du ett osäkert kort som vi inte kan placera i bybo/ulv-symmetrin. Sättet du är aktiv på i tråden kommer kunna hjälpa oss att röda eller gröna dig men den här spelstilen du kör just nu hjälper inte byn. Min röst får ligga ett tag till.

Hastfer

Warrior
Jag skulle vilja säga typ (nu kommer ett ord jag inte har vana av att stava så jag stavar som det låter) Skittzofren (jo näe de där är inte alls rätt men ni fattar) istället för demonbesatt. Typ dr jekyll/ mr hyde så tolkar jag fluffet.

Efter att ha läst max eller max rävens out där det framgår som att doktorn är god och har fiender så tror jag att dr ulv är länkad till min karaktär. Alltså att versionen som är med mig i serien.

Vänta.. sa max eller max att dr va god eller bara att outa gynnade doktorns fiender? Är dr ond är ju vi bybor hans fiender... den kanske bara är till för att ge oss huvudbry? Troligen inte men kom på medans jag skrev

Björn den gode

Swashbuckler
Hej, tänkte bara säga att jag inte har lurkat något alls i tråden, och nu ska jag iväg och spela rollspel. Men jag har hört att det viktigaste i det här spelet som bybo är att aldrig ljuga och alltid rösta. Så jag hoppar raskt in med en röst där jag tror den gör mest nytta:

Röst: Recca

Såg en lista också på att folk outat om man är doktor eller inte, så jag antar att jag borde göra det också, jag är doktor.

Inatt kommer jag antagligen inte kunna hålla mig från att läsa igenom tråden, men låt inte det hindra flödet att jag kommer berätta vilka som är ulvar fram mot tvåtiden, det har faktiskt hänt att jag har haft fel så här första rundan också.

Recca

Femme Fatale
Björn den gode said:
Hej, tänkte bara säga att jag inte har lurkat något alls i tråden, och nu ska jag iväg och spela rollspel. Men jag har hört att det viktigaste i det här spelet som bybo är att aldrig ljuga och alltid rösta. Så jag hoppar raskt in med en röst där jag tror den gör mest nytta:

Röst: Recca

Såg en lista också på att folk outat om man är doktor eller inte, så jag antar att jag borde göra det också, jag är doktor.

Inatt kommer jag antagligen inte kunna hålla mig från att läsa igenom tråden, men låt inte det hindra flödet att jag kommer berätta vilka som är ulvar fram mot tvåtiden, det har faktiskt hänt att jag har haft fel så här första rundan också.
Jag har liksom inget mer att släppa från mitt pm så jag antar att du vill se mig dingla?