Nekromanti Drakar & Demoner '91

Smaug

Veteran
Re: Ta det inte för allvarligt!

Mitt påpekande om att jag är doktorand är endast ett svar på ditt eget påpekande om din egen utbildningsbakgrund som du mycket tydligt använde för att stärka trovärdigheten i ditt egna inlägg. Annars hade jag troligen aldrig nämnt det; forumet är för rollspelare oavsett bakgrund.

Värdet i ett varumärke ligger inte primärt i det nedlagda kapitalet, utan i dess dragningskraft på marknaden. Detta kan givetvis bero på det kapital man lagt ner, men det kan även påverkas positivt eller negativt av en mängd andra saker. De amerikanska företagen har bedömt att det finns ett marknadsvärde i deras äldre produkter, Riotminds har bedömt att det inte finns det i tillräcklig grad i Ereb Altor med mera. Du kan ha en annan uppfattning. Riotminds jobbar i branschen och har insikt i försäljningsstatistiken. Jag tror på Riotminds.

/Smaug

Värdet i ett varumärke ligger inte primärt i det nedlagda kapitalet, utan i dess dragningskraft på marknaden.

Det har du helt rätt i, och det håller jag ju förstås med om.

De amerikanska företagen har bedömt att det finns ett marknadsvärde i deras äldre produkter, Riotminds har bedömt att det inte finns det i tillräcklig grad i Ereb Altor med mera.

Det är väl den bedömningen som jag vänder mig emot lite. Bara för att något inte säljer mer så behöver det inte betyda att hela konceptet är fel med den produkten, utan det kan vara så att det räcker med en smärre justering. Jag föreställer mig att alla rollspelsföretag har en viss livslängd på sina produkter och varumärken på rollspelsmarknaden. Därefter måste man ladda/ompositionera/utveckla varumärket och produkterna.Som du säger så bedömmer de amerikanska och engelska företagen vi paratar om att det finns ett värde i världen då, och jag ser inte var för det skulle vara annorlunda i Svergie. Enda skillanden är väl att det är en mindre marknad och mindre företag, men annars borde försäljningsdynamiken i tiden och dess orsaker( främst mättad marknad misstänker jag) var densamma. Eller har jag fel?

Hur ska RiotMinds veta att det var världen och inte versionen som var slut genom att enbart titta på försäljningsiffrorna? Hur kan en värld vara helt rätt fem år tidigare för att sen bli helt fel? Svänger tycken och smak inom rollspelshobbyn så snabbt? Det har jag faktiskt svårt att föreställa mig. Men jag kan ju helt klart ha fel. Altor-Chronopia må kanske ha varit slut, men jag skulle vilja veta hur man kom fram till den slutsatsen.

Smaug

Veteran

Nu har vi kommit till en saklig nivå och också troligen en ände på denna diskussion.

Du har givetvis rätt i din teoretiska diskussion, men vår uppfattning skiljer sig vad gäller den praktiska tillämpningen. Jag anser att Ereb (inte Chronopia-köret!) innehöll enskilda lysande produkter, men sammantaget saknade det mer eller mindre totalt helhet och innehöll också produkter som inte var bra då och rimligen inte bra nu heller. Ereb utvecklades i min mening åt fel håll, (håll menar jag i pluralis, alltså splittrat) och är därmed inte ett produktkoncpet som är värt att ta upp igen och bygga vidare på. Vissa enskilda produkter skulle kunna släppas i DoD6-version, eventuellt också anpassat till Trudvang, men i sin helhet tror jag inte på det alls kommersiellt. Att Riotminds hellre skapar nytt än ger ut "gammal skåpmat" är ytterligare en anledning i sammanhanget, men som ligger utanför denna diskussion.

Alltså: den teoretiska grunden kan mycket väl vara samma för Sverige och USA, men de praktiska slutsatserna (dvs det handlar om två olika marknader med olika produkter som är i fråga) bedömer jag och Riotminds som annorlunda. Du har en annan åsikt. Fine, den får du väldigt gärna ha.

Därmed så är denna diskussion avslutad för min del.

/Smaug

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Invändningar ...

Om man ska jämföra Ereb Altor med The Old World och Forgotten Realms måste man komma ihåg att OW och FR existerat (och supportats) kontinuerligt från att de först gavs ut fram till idag. Så är inte fallet med Ereb Altor som endast existerade mellan 1985 (Sinkadus 3) och 1994 (Den femte konfluxen). Själva Ereb Altor-boxen kom för övrigt inte förrän 1989.

Chronopia må ligga på samma planet som Ereb men är för den del inte del av kampanjvärlden Ereb Altor. För det första ligger Chronopia på andra sidan världen; och för det andra utspelas de båda kampanjerna i olika tidsåldrar. Att anföra Altors baksida (som inte kom förrän 1998) som ett vattentätt bevis på att Chronopia och Ereb Altor är en och samma kampanjvärld känns lite långsökt.

I valet mellan att blåsa liv i Ereb som legat i koma i sex år, eller att skapa sin egen värld just som man vill ha den, tycker jag Riotminds valt rätt.

Om man vill ge ut ett rollspel tycker jag det verkar listigare att utnyttja ett känt varumärke än att döpa sitt spel till Khelataar eller något annat intetsägande.

Allt här i världen kanske inte handlar om varumärkesvård. Ibland kan det vara skönt att bara göra som man vill.

Jo, just det: Jag är utbildad informationsproducent och har läst både marknadsföring, beteendevetenskap, företags- och nationalekonomi vid Stockholms universitet.

Staffan

Myrmidon

Hmm... Forgotten Realms har iofs utstått en hel del förändringar, främst just i samband med större regelförändringar (1st ed -> 2nd ed -> 3rd ed). Dessutom är FR som spelvärld avsevärt yngre än D&D - första boxen släpptes över 10 år efter Player's Handbook, och i nya upplagan är det Greyhawk (om än en "light"-version) som används i grundreglerna.

Krille

Super Moderator
Åsikter som shareware

"...du gillar att leka besserwisser och pådyvla andra dina åsikter, men jag upprepar att det är endast din åsikt."

Japp. Dessa åsikter är shareware och kan spridas fritt. De kan användas fritt i trettio dagar, varefter man antingen får byta åsikt eller skicka 300 kronor till åsiktsinnehavaren. Betalar man den avgiften får man dessutom hemskickat framtida uppgraderingar av åsikterna under en tvåårsperiod.

"DoD3 Expert är så pass långt bort från Basic roleplaying att dom helt kallt kan kallas andra spel, och därmed unika."

DoD Expert är dock såpass nära Basic Roleplaying att man tydligt märker härkomsten. Att Expert är ett derivat från BRP är mer än uppenbart, om man säger så.

"Precis som Magnus seter påpekade för dig och andra på rollspelsforumet så betyder det faktum att D&D 3e är populärt inte alls nödvändigtvis betyder att det är kasst, utan snarare är det nog bra för det hade inte annars blivit marknadsledande."

"Nog bra" är ett relativt begrepp. Det är bra mycket lättare att bli marknadsledande om man är enda fisken i ankdammen (eller vad man ska säga). När Titan Games försökte hoppa in i leken med Tvillingbergen fick de Target på sig med skarpladdade attackadvokater (förståeligt - det var ett varumärkesintrång). Sedan var det för sent, DoDs marknadsledande ställning var etablerad, så när Titan försökte igen med sin översättning av Dungeons&Dragons och när Lancelot försökte med Khelataar så var DoD Expert och dominansen ett faktum.

"Availability of substitute product" är en princip som gäller endast under förutsättning att det finns en ersättande produkt. På den svenska marknaden var DoD Expert "ganska unikt" - det var typ det enda spelet som fanns. Det är lätt att vara unik då.

"DoD 3(Expert),4,5var trots alllt ett bättre rollspel, det hååller vi nog med om."

Jag är inte helt säker på att jag håller med. På många sätt anser jag faktiskt att DoD2/3 var bättre än DoD Expert/DoD'91, bland annat genom just sin enkelhet.

Krille

Super Moderator
Re: Vem har pratat om vinster?

"Har ni rättighterna till Chronopia så borde ni även ha rättigheterna till Ereb Altor eftersom den ena ligger på den andra geografiskt."

Geografi i fantasivärldar har ingenting med rättigheter att göra. Vad som däremot har med saken att göra är upphovsmannen, huruvida verket är beställt eller inte, samt varumärken.

Gummimuffin

Veteran
Tillbaka till dåtiden

Jag hävdar fortfarande att DoD är tämligen unikt... Det finns en uppsjö av bra eller dåliga D&D eller AD&D - kopior (till vilka Trudvang nu sällar sig) men jag har sett få eller inga fantasyrollspel som liknar DoD expert och DoD -91

Krille

Super Moderator
Nostalgi igen

"Det finns en uppsjö av bra eller dåliga D&D eller AD&D - kopior (till vilka Trudvang nu sällar sig)"

Vill du veta något kul? Jag har hört exakt samma kritik om DoD - att DoD plötsligt skulle ha blivit en D&D/AD&D-kopia - vid inte mindre än tre tidigare tillfällen.

Det första var när version 1 kom ut (den blå boxen) anno domini 1982. En titel som Drakar&Demoner bara måste ju vara en taskig kopia på Dungeons&Dragons, eller hur?

Nästa tillfälle var när DoD Expert kom ut. Jag menar, det var ju ett så uppenbart plagiat av Dungeons&Dragons Set 2: Expert Rules.

Det tredje tillfället var när DoD'91 kom ut. Yrkesförmågorna var ju bara ett så uppenbart plagiat på de olika specialförmågorna som AD&Ds klasser hade.

Och nu yrkesnivåerna.

Precis som vid varje tillfälle tidigare verkar folk totalt glömma bort att resten av regelsystemet skiljer sig totalt från D&D/AD&D. Folk verkar också glömma bort att D&D/AD&D inte är de enda spelen med yrkesnivåer eller motsvarande - törs jag påminna om till exempel MERP och Rolemaster? För fjärde gången anklagas DoD att vara ett D&D-plagiat på grund av en mindre detalj i regler eller marknadsföring.

Jajjemen. Nostalgi. Precis som på den gamla goda tiden.

Feliath

Swashbuckler
Språkfel, va?

Som civilingengör och blivande civilekonom, med exceptionella studiemeriter dessutom

Och trots dessa "exceptionella studiemeriter" kan du inte stava till civilingenjör; att du sedan klagar på språket i DoD6 är skrattretande med tanke på att du själv bara i den meningen gör två grova språkfel. Din kommatering är på sin ställen helt under all kritik den med.
Med detta vill jag alltså inte förolämpa utan säga:
Man bör inte kasta sten i glashus. Din ton är fruktansvärt arrogant, och det verkar inte ens rättfärdigat.

/Feliath

[Edit: Jo, den dialektala stavningen av "vad" i rubriken är avsiktlig. Update for the sarcasm-impaired.]

Mithnar

Veteran
Re: Nostalgi igen

Ja du, i dina tre exempel hänvisar du till två rena likheter i ord och sedan yrkesförmågor - vilket i stort sett alla moderna rollspel har... Jag kan inte förstå hur detta skulle kunna sägas vara plagiat på D&D (precis som du säger) men en övergång från erfarenhetspoäng till levelsystem är en stor och grundläggande förändring... Som blev känt i och med D&D/AD&D. Definitivt ingen "mindre detalj"

Och utan att recitera rollspelshistoria sedan 20 år tillbaka så kan jag slå upp DoD6 i stället och direkt se flera olika aspekt som i ett slag har gått från DoD till D&D. Trudvang kanske inte är övervägande D&D (jag har inte räknat) men det är inte längre vad vi "nostalgiker" kallar DoD .

~ Gummimuffin

Krille

Super Moderator

"Ja du, i dina tre exempel hänvisar du till två rena likheter i ord och sedan yrkesförmågor - vilket i stort sett alla moderna rollspel har..."

Jag kan räkna upp bra många fler rollspel som saknar yrkesförmågor än antalet som har dem. Främst bland de som har dem är faktiskt AD&D.

"men en övergång från erfarenhetspoäng till levelsystem är en stor och grundläggande förändring..."

IMHO, nej, inte jämfört med tidigare ändringar av systemet. Den övergången är faktiskt mindre än övergången från procenttärning till T20, som inträffade i Expert. I ett slag ändrades erfarenhetssystemet, färdighetssystemet med mera - hela kärnan i regelsystemet.

Övergången till yrkesnivåer har bara ändrat erfarenhetssystemet och lagt till att man får fler KP (lätt detalj att ignorera om man känner för det), men inte färdighetssystemet.

"Som blev känt i och med D&D/AD&D."

Orsaken till att de blev kända iom D&D var att D&D var först. Det är fullkomligt självklart att något som var med i en produkt som var först blir känt på grund av den produkten. Då, i den forna urtiden 1974, fanns det inga andra rollspel. Det fanns inga alternativ till nivåer.

Framemot åttitalet, när DoD kom till, så fanns det däremot ett antal alternativ. Rolemaster var ett, D&D ett annat, och Basic Roleplaying ett tredje (sen fanns en hel uppsättning andra spel också). Nu valde herrar Malmberg och Thor med flera att bygga sitt svenska rollspel på Basic Roleplaying.

"Och utan att recitera rollspelshistoria sedan 20 år tillbaka så kan jag slå upp DoD6 i stället och direkt se flera olika aspekt som i ett slag har gått från DoD till D&D."

Jag tror inte att man kan göra en sådan jämförelse utan att faktiskt titta på sin rollspelshistoria. Som jag sade tidigare finns det ett antal andra nivåbaserade rollspel.

"Trudvang kanske inte är övervägande D&D (jag har inte räknat) men det är inte längre vad vi "nostalgiker" kallar DoD."

Gröngöling. Redan DoD'91 var inte DoD längre. Samma kritik hördes redan då, med exakt samma argument.

Så du får faktiskt ursäkta mig, men kritiken att DoD skulle ha blivit D&D anser jag absurd och obefogad. Den absolut enskilt största skillnaden med DoD6 är Trudvang. Reglerna är i stort sett samma. Till och med en del av de gamla buggarna är kvar. De D&D-liknande företeelser som finns har precedenser (dvs sådana regler har kommit in i DoD tidigare) och det finns dessutom officiella alternativ till dem.

Världen är dock helt annorlunda. Jag kan förstå din kritik att DoD6 inte tillfredsställer nostalgikerna på grund av att världen är annorlunda, men att reglerna skulle ha blivit för D&D... tja, den kritiken förstår jag inte alls.

von Schnigel

Veteran
bankeryd en liten håla strax norr om jönköping
Re: Offtopicsombarafan (mänisvartabilar)

"För att tysta ner uppfinningen skulle man då behöva ta hand om samtliga inblandade, vilket gör det hela avsevärt mycket svårare - det räcker med att någon av de inblandade ogillar dealen och offentliggör det hela för att spräcka planen."

Tsss...
Har du aldrig hört talas om män i svarta bilar med mörka solglasögon/images/icons/cool.gif och svarta kostymer? [...och sen såg man aldrig honom igen.]
Det är så man ser till att folk håller tyst!

Skämt och sido, vad menar du att dom skulle göra?
Tjalla för pressen? Macroföretagen har tillräckligt med kontakter för att se till att sånt inte uppdagas.
Även om vi i Sverige inte har ett fullt så korumpterat system som många andra länder i europa (för att inte tala om tredje världen) så är det korumpterat så det räcker och blir över.
Alla fall studeras ju inte i "uppdrag granskning".

/[color:red]von Schnigel</font color=red> som skäms över sitt land/images/icons/sad.gif

Gummimuffin

Veteran

Ja, vad kan jag säga... Jag håller inte med helt enkelt. Bara en sådan sak som att du påstår att övergång från erfarenhetssystem till levelsystem inte är en stor förändring övergår mitt (och allas jag känner) förstånd...

Vi skulle kunna hålla på i all evighet här med motargument men jag tvivlar på att vi skulle komma någon vart.

Så, jag slutar nu /images/icons/wink.gif

Re: Språkfel, va?

Sånt som händer, enstaka språkfel när man skriver snabbt. Man brukar upptäcka dom vid en korrekturläsning. Det betyder ju inte att jag skulle skriva så dåligt om jag skrev en modul till Drakar och Demoner. Åtminstone halvt vettiga korrekturläsare eller ett rättstavningsprogram skulle hitta dom felen ganska lätt.

PS Ganska fel att stava fel till civilingenjör när man är det. En viss ironi i det. DS