Har någon haft möjlighet att jämföra Eon och Drakar & Demoners regelsystem med varandra? Vad har ni kommit fram till för slutsats? Vilket tycker ni är bäst och varför? Vilket stridssystem är snabbast? Vilket är enklast för nybörjare?
Jag antar att du är ny på området och vill veta mer innan du lägger ut massa pengar?
Nåja, min åsikt om det hela kan jag i vilket fall som helst bjuda på. Jag har spelat bägge två(främst varit spelledare egentligen) och tycker om bägge. Men om du är nybörjare så måste jag nog rekomendera Drakar och Demoner som är det enklare systemet att sätta sig in i och även har det snabbaste stridssystemet. I Eon finns är det väldigt mycket tärningslag hela tiden i striderna och väldigt mycket att tänka på helt enkelt och i Drakar och Demoner går det hela bra mycket fortare utan att behöva läsa lika mycket i tabeller och annat.
Om man sedan jämför spelen utan hänsyn till själva reglerna så vinner Drakar och Demoner även på denna punkt. Jag gillar starkt deras värld, Trudvagn som är mycket stämningsfylld med moduler som ganska lätt hittar vägen in till ens hjärta. Drakar och Demoner förmedlar ofta nått som kan liknas vid en ren sagostämmning.
Eon och dess Mundana å andra sidan känns enligt mig mer som "verklig" fantasy och världen är mycket mer detaljbeskriven och mer utvecklad. Alla moduler håller inte samma klass men det finns en uppsjö att välja mellan. Detta medför iofs både för och nackdelar. Vet man bara vilka man vill ha och kan tänkas behöva är det ju enkelt samtidigt som större bredd finns. Men å andra sidan kan det vara svårt att köpa rätt om man inte känner till dem. Sen finns det ju samlare som gärna vill ha alla *host* och då blir det dyrt... Och även svårt eftersom en del gamla moduler är slutsålda och ersättningsmoduler är på gång eller kanske redan släppta.
Summa sumarium så blir mitt råd, Drakar och Demoner. Enklare och snabare regler. Mindre moduler och tveka mellan. Mer stämmningsfylld värld och ett annat litet tillägg. Riotminds har till Drakar och Demoner släppt ett antal mycket trevliga äventyr. Det finns inte till Neogames.
Och när detta inlägg läses kommer säkert folk tro att jag tycker illa om Neogames Eon, så är inte fallet. Tvärt om. Världen känns ibland lite tråkigare men jag tycker om den endå och jag föredrar faktiskt reglerna, även om dom är jobbigare.
Hoppas att jag inte bara förvirrat. Men ett sista tips om du är nybörjare. Innan du investerar i ett dyrt rollspel. Kolla runt bland gratis rollspelen som cirkulerar. Det finns en hel del som duger. Bland annat har finns det en äldre utgåva av Västmark på
www.foxtail.nu.(om den inte är borttagen). Det regelsystemet läs vara ganska simpelt och det hela utspeglar sig på en ny kontinent i vår egen värld mitt på atlanten. Själv har jag aldrig spelat Västmark men det finns folk här på forumet som säkert kan en hel del om des. Som dess skapare Krille.