Nekromanti Drakar & Demoner ELLER Eon?

Eagle

Swordsman
Hej!

Har någon haft möjlighet att jämföra Eon och Drakar & Demoners regelsystem med varandra? Vad har ni kommit fram till för slutsats? Vilket tycker ni är bäst och varför? Vilket stridssystem är snabbast? Vilket är enklast för nybörjare?

Hälsningar
Henrik

King Kromm

Hero
Har någon haft möjlighet att jämföra Eon och Drakar & Demoners regelsystem med varandra? Vad har ni kommit fram till för slutsats? Vilket tycker ni är bäst och varför? Vilket stridssystem är snabbast? Vilket är enklast för nybörjare?
Jag antar att du är ny på området och vill veta mer innan du lägger ut massa pengar?

Nåja, min åsikt om det hela kan jag i vilket fall som helst bjuda på. Jag har spelat bägge två(främst varit spelledare egentligen) och tycker om bägge. Men om du är nybörjare så måste jag nog rekomendera Drakar och Demoner som är det enklare systemet att sätta sig in i och även har det snabbaste stridssystemet. I Eon finns är det väldigt mycket tärningslag hela tiden i striderna och väldigt mycket att tänka på helt enkelt och i Drakar och Demoner går det hela bra mycket fortare utan att behöva läsa lika mycket i tabeller och annat.

Om man sedan jämför spelen utan hänsyn till själva reglerna så vinner Drakar och Demoner även på denna punkt. Jag gillar starkt deras värld, Trudvagn som är mycket stämningsfylld med moduler som ganska lätt hittar vägen in till ens hjärta. Drakar och Demoner förmedlar ofta nått som kan liknas vid en ren sagostämmning.

Eon och dess Mundana å andra sidan känns enligt mig mer som "verklig" fantasy och världen är mycket mer detaljbeskriven och mer utvecklad. Alla moduler håller inte samma klass men det finns en uppsjö att välja mellan. Detta medför iofs både för och nackdelar. Vet man bara vilka man vill ha och kan tänkas behöva är det ju enkelt samtidigt som större bredd finns. Men å andra sidan kan det vara svårt att köpa rätt om man inte känner till dem. Sen finns det ju samlare som gärna vill ha alla *host* och då blir det dyrt... Och även svårt eftersom en del gamla moduler är slutsålda och ersättningsmoduler är på gång eller kanske redan släppta.

Summa sumarium så blir mitt råd, Drakar och Demoner. Enklare och snabare regler. Mindre moduler och tveka mellan. Mer stämmningsfylld värld och ett annat litet tillägg. Riotminds har till Drakar och Demoner släppt ett antal mycket trevliga äventyr. Det finns inte till Neogames.

Och när detta inlägg läses kommer säkert folk tro att jag tycker illa om Neogames Eon, så är inte fallet. Tvärt om. Världen känns ibland lite tråkigare men jag tycker om den endå och jag föredrar faktiskt reglerna, även om dom är jobbigare.

Hoppas att jag inte bara förvirrat. Men ett sista tips om du är nybörjare. Innan du investerar i ett dyrt rollspel. Kolla runt bland gratis rollspelen som cirkulerar. Det finns en hel del som duger. Bland annat har finns det en äldre utgåva av Västmark på www.foxtail.nu.(om den inte är borttagen). Det regelsystemet läs vara ganska simpelt och det hela utspeglar sig på en ny kontinent i vår egen värld mitt på atlanten. Själv har jag aldrig spelat Västmark men det finns folk här på forumet som säkert kan en hel del om des. Som dess skapare Krille.

Evert(in_sane)

Veteran
Personligen tycker jag mest om Drakar o Demoner. Jag har aldrig riktigt fastnat för Neo-games t6-system. Jag tycker att Drakar o Demoner är enklare.

DarkMystic

Swordsman
Eon har bättre system lätt men världen är långt ifrån lika cool som Drakar & Demoner. Men tyvärr är systemet i Drakar & Demoner världelöst. Skapandet av karaktärer är tråkigt och ens karaktär blir aldrig någon speciell regelmässigt.

Fast den största skillnaden som gör Eon bäst är att Eon har en bok kallad Vandöda och Nekromanti som är lätt bäst.

/DarkMystic älskar den boken :gremelak:

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Tråden flyttad! …

Eftersom denna tråd handlar om både DoD och Eon flyttar jag den från DoD-forumet till Rollspelsforumet.

Jag tror att det är större chans att få opartiska och varierande svar på det viset.

Frixeray

Swordsman
Tack Dante för att du flyttade tråden innan jag hann posta detta inlägg. Jag som just skrivit en så fin utläggning om varför den skulle ligga på rollspelsforumet. Tack! :gremmad:

(nej, jag bara driver med dig... :gremgrin:)

Anyway:

MIN (observera) personliga åsikt kan jag dock dela med mig av:
Det hela beror egentligen på vad du gillar bäst. DoD har en mer mystisk sagovärld mycket baserad på den fornnordiska mytologin. Detta ger en mysig stämning som Eon inte riktig uppnår med sin mera jordnära fantasy. Å andra sidan kan DoD lätt kännas överdrivet och lite halvtaskigt balanserat. I DoD börjar man ofta som ganska kass på det mesta (som amatör iaf) och kan bli väldigt hård efter ett tag. I Eon kan man lättare ligga på samma nivå ungefär hela tiden, typ. Ofta är det ganska obalanserat just mellan yrkena: en vanlig krigare blir lätt ganska obetydlig medans en magiker lätt blir väldigt mäktig i DoD. I Eon är det mer balanserat mellan yrkena, man kan lära sig bl.a. magi och stridskonster lättare oavsett yrke (vilket inte är lätt i DoD) samtidigt som en magiker inte blir riktigt lika mäktig som i DoD. Eons magisystem är dock väldigt avancerat, både på gott och ont, och bemästrar man det kan man dock bli ganska mäktig. Samtidigt är det verkligen inget måste för att hamna på en bra nivå med resten av gruppen.

DoDs regelsystem är enklare att lära och har som sagt en mysig värld. Dock kan det kanske vara något svårare att hitta på äventyr till DoD än Eon som är lite mer generellt och därmed borde öppna för mer - ofta enklare - idéer (även om DoD mycket väl kan ge många bra idéer). Det gör att Eon kan vara lite lättare att sätta sig in i.

Supplementet till Eon är många och det blir ganska dyrt i längden. Sedan är en del moduler också utgångna vilket ev. kan vara problematiskt, men borde inte vara det. Alla är heller inte av särskilt bra kvaliet, det kan lätt bli lite rysk roulette ekonomiskt sett (mkt dålig liknelse)... Dock betyder det att Eon är mycket välutvecklat med mycket information att gotta sig i medans till DoD är det lite fattigare på modulsidan. Att det är så beror på gamla goda "ju fler kockar desto sämre soppa". Det är många som är med och skriver till Eon och alla har inte heller samma syn på hur de vill ha spelet, DoD däremot utvecklas mer eller mindre enbart av två personer som då väldigt enkelt kan få spelet precis som de vill ha det. Äventyren till Eon som är pulicerade är ganska halvdana men funkar för en ovan spelledare. Äventyren till DoD är dock bättre och mer genomtänkta på de flesta punkter även om de kanske kan bli lite svåra och även lite väl mastiga för en ovan spelledare.

Smaken är som baken som det heter.

GlueBall_UBBT

Warrior
Jag fastnade för eons genomtänkta spelvärld. Därför spelar jag eon nu, men mest berodde det på att Drakar & Demoner var i edition Chronopia. Jag bara hatade det stället. Jag plågades något så grymt varje speltillfälle och när vi då köpte eon var det lätt att byta och lära sig de betydligt mer komplexa reglerna. Chronopia har dessutom avskräckt mig från att försöka spela Drakar & Demoner igen. Fast det måste erkännas, att av de Trudvang böcker jag läst, så har mitt intresse efter att spela i denna fantastiska sagovärld ökat med stormsteg.

Krille

Super Moderator
Är det bara Eon och Drakar&Demoner som är på tapeten? Om inte, är det enbart fantasy som är intressant? Är syftet med frågan ett inköp inom kort? Eller är det fråga om en komparativ jämförelse (till)?

quisling

Warrior
Av någon anledning tycks de flesta svarande utgå från den senaste utgåvan av DoD. Själv skulle jag rekommendera DoD i spelvärlden Erb Altor som användes i de första fyra upplagorna (och till viss del också i den femte, Chronopia). Den spelvärlden är visserligen inte logiskt sammanhängande men den ger stora möjligheter till klassiskt äventyrande och rollspelande för den som inte orkar/förmår bygga upp en logiskt sammanhängande värld (vilket ju inte är ett krav vare sig för rollSPEL eller ROLLspel).

Å andra sidan kan man spela episkt i EON också och dess spelvärld har en hel del att erbjuda, men mycket är ännu inte beskrivet i moduler av olika slag. EON kräver kort och gott mer ansträngning, både i regelsystem och spelvärld, än DoD Ereb Altor och de tillhörande regelverken.

Arfert

Facit
Västmark är kul och genomarbetat, och enligt min smak bättre (både speltekniskt och kampanjen) än både Eon och DoD... även om illustrationer och liknade är snyggare i DoD (dom har ju Alvaro med flera "stjärnor" som ritar).

Sen kan du ju alltid testa "mitt" spel Saga, som är enkelt för nybörjare (www.sagagames.com)... enkla regler kombinerat med en "verklig" fantasyvärld, lite åt Harn eller Ars Magica (mythic europe)...

DoD eller Eon? Tja, reglerna är ju som tidigar nämnts enklare i DoD, och de har mer sagostämning, men det beror ju på vad du gillar. Egentligen vore kanske DoDs regler med Mundana som spelvärld en vinnande kombination?

Eksem

Champion
Jag vill bara nämna att även om Drakar och Demoners regelsystem är enklare och snabbare än EONs betyder det inte att det faktiskt är enkelt och snabbt. Reglerna i sig är rätt så enkla, antar jag, men förklaras dåligt i böckerna och är ofta långt mer omständiga än vad de skulle behöva vara.

Jag tycker fortfarande bäst om Drakar och Demoner, men det är ungefär som att jag tycker att Kent är bättre Cardigans, det bättre av två halvdana alternativ.

Däremot är jag stormförtjust i Drakar och Demoners spelvärld och äventyren som finns att köpa. Helst spelar jag i Trudvang men med andra regler än Drakar och Demoner-reglerna.

Bombu

Hero
Däremot är jag stormförtjust i Drakar och Demoners spelvärld och äventyren som finns att köpa. Helst spelar jag i Trudvang men med andra regler än Drakar och Demoner-reglerna.
Det är inte utan att jag håller med, om att spelvärlden till Drakar och Demoner är väldigt stämmningsfull och mysig alltså.

Villket regelsystem tycker du passar till Drakar och Demoner?

/Bombu

Eksem

Champion
Själv har jag använt ELRIC!/Stormbringer-reglerna till Vildhjarta och Snösaga, fast med ett annat magisystem som var en variant på Joakim Kalcidis magisystem till Usagi (som påminner en hel del om det som finns i SAGA-systemet till Dragonlance 5th Age-rollspelet).
Det valet bygger förstås på att det helt enkelt är en mycket bättre BRP-variant, vilket gör att det fortfarande liknar Drakar och Demoner, fast bra :gremwink:.

Jag skulle också gilla att testa Västmarks regler, eller nån annan T10-variant, i Trudvang, men det har jag inte hunnit med ännu.

King Kromm

Hero
Av någon anledning tycks de flesta svarande utgå från den senaste utgåvan av DoD.
Kanske för att det är något lättare att komma över? Och samtidigt känns mer aktuellt? Inte för inte. För det finns en hel del till äldre utgåvor att få tag i. Inte minst på internet. Men när man köper beganade saker får ofta kvaliten lida och om det är en eftersökt modul blir det inte heller speciellt billigt. Då vet man vad man får om man köper en ny och "levande" produkt.

Johan K

Gammal & dryg
Har någon haft möjlighet att jämföra Eon och Drakar & Demoners regelsystem med varandra? Vad har ni kommit fram till för slutsats?
Tjaa, har ju lirat bägge systemet ett X antal gånger, om man säger så..
Får ju säga att bägge systemen har sina poänger.. Dock så föredrar jag DoD:s system _lite_ mer, eftersom jag tycker att det är lite enklar än den pöl med tärningar som man ska slå med EON:s regler.

Vilket tycker ni är bäst och varför?
Jag föredrar DoD:s sytem faktsikt. Av den anledningen att det är lite snabbare & enklare.

Vilket är enklast för nybörjare?
Skulle nof vilja säga att DoD:s sytem är lite mer användarvänligt än vad eons är..

Minimoni

Homelander
Hallå. Jag har spelat Eon i många år men har dock haft möjlighet att också sätta mig in i den nyaste varianden av Drakar och Demoner.

Det är verkligen svårt att göra en jämförelse mellan dessa två spel. Det enda som de har gemensamt är att de båda är fantasy. Jag själv tycker att båda spelen har sina fördelar. Mundana är den spelvärld jag spelar mest i. Anledningen till detta är att jag gillar världar som är logiska samt påminner en del om vår egen medeltid. Trudvang är dock inte en värld jag ogillar. Trudvang har mycket att erbjuda de personer som värderar sagokänslan framför den mer realistiska känsla som ges i Eons Mundana. Min spelgrupp ska spela i Trudvang efter nyår fast med Eons regler och jag ser verkligen fram mot att få spela min mittländske osttron(tror de heter så). Gällande spelens världar så tycker jag alltså att båda har något att erbjuda, jag gillar båda väldigt mycket.

När det kommer till reglerna så måste jag säga att jag föredrar Eons så många gånger framför Drakars. Eon reglerna är inte alls så komplicerade som många tycks tro. De reglerna man inte är bekväm med är det bara att strunta i. Dock så känns det skönt som spelledare att ha ett gediget regelsystem som Eons att luta sig mot när spelarna är oense om hur något fungerar. Drakars regler är ofta betydligt mer luddiga på hur saker fungerar. Stidssystemet i Eon kan vara långsamt om du väljer att använda dig av allt som erbjuds. Jag själv använder långt ifrån alla de alternativ som erbjuds i stridsreglerna till spelet. Så mitt råd är att spela i vilken värld som du tycker lockar mest men använd Eons regelsystem.

MiniMoni