Nekromanti Drakar och Demoner 5:e uppplagan!

Jag tycker att DoD version 5.0 är bäst, ty det har en bra kampanjvärld, där Kejsaren av Chronopia styr och ställer, och hans Svartgardister och Svartsystrar håller gatorna säkra att vandra på.

Men det säger jag bara för att jag bara lirat detta DoD....
Mvh// Aralion Ravathon (I DoD gick jag under namnet; Gonnvald Jornliss Zinitriati)

Krille

Super Moderator
"Jag tycker att DoD version 5.0 är bäst, ty det har en bra kampanjvärld, där Kejsaren av Chronopia styr och ställer, och hans Svartgardister och Svartsystrar håller gatorna säkra att vandra på.
Men det säger jag bara för att jag bara lirat detta DoD...."

...då har du ju å andra sidan ingenting att jämföra med, eller hur? Då blir superlativformen "bäst" tämligen... intetsägande.

Jarre

Swordsman
hans Svartgardister och Svartsystrar håller gatorna säkra att vandra på.
Är det några som ofta "jävlas" med våra RPer är det just dessa... Ser man Svartgardisterna går man antingen ordentligt långt åt sidan (helst in i en lååång gränd eller folktät affär) eller så får man räkna med konflikt. Och SG är inte lätta..

Lazarus

Veteran
Jag tycker att den 5:e upplagan är den sämsta. Jag tycker inte om att de har blandat in så mycket teknologi, som t.ex. ångmaskiner, luftskepp, skjutvapen osv.

Dessutom tycker jag att tanken att alla raser lever i mer eller mindre harmoni i en jättestad är helt befängd. Saken blir inte bättre när man inser att det verkar pågå regelrätta fältslag på stadens gator mellan de olika grupperna, t.ex. de renblodiga krigsherrarna och svartagardister.

Dessutom har jag mycket svårt att föreställa mig hur trollen, svartfolken och en massa andra raser han hålla sig i skinnet så mycket så att de kan bo i en civilicerad stad som Chronopia.

Nej, orcher och troll hör hemma i bergen och skogarna, inte på gatorna i någon jättestad.

Dilandau

Myrmidon
Jag skulle vilja sammanfatta Chronopia på följande vis: Bra idé, mindre bra genomförande.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Med andra ord

Jag tycker inte om att de har blandat in så mycket teknologi, som t.ex. ångmaskiner, luftskepp, skjutvapen osv.
Med andra ord är det alltså både version 2, 3, 4 och 5 som du inte tycker om?

Skjutvapen introducerades tidigt i Drakar och Demoners historia (första gången i nån tidig Sinkadus). Luftskepp dök upp i modulen Trakorien (till Ereb Altor) och ångmaskiner... hmmm... minns inte riktigt, men har för mig att jag såg det i Drakar och Demoner innan version 5.

Men egentligen spelar det väl ingen roll. Varför blanda in fakta i en sån här diskussion? :gremconfused:

M.

Rising

Vila i frid
Håller med.

Det här är en så pulvrig tråd att jag hoppar in i den.

Jag tycker Chronopia är den roligaste och tråkigaste fantasyvärld jag någonsin äventyrat i. De roliga delarna är verkligen suveräna, och de tråkiga delarna är verkligen pinsamma. Det finns nästan inga delar av Chronopia som jag bara rycker på axlarna åt. Antingen hatar jag det eller så älskar jag det.

Det är kul att det är så.

Här kommer en BRA och DÅLIGT-lista över Chronopia (enligt mig)

BRA
Stadsalverna
Ljusalverna
Halvalverna
Flintstones-humorn
Luftskeppen
De tusen fröjdernas gata
Alla balla torn
Den oanvändbara kartan i regelboken
Spindelmannen-bilden
Den snygga layouten
Kurtisanerna
Drakoniterna
Fyrbåken
Alla balla "ungdomsgäng"
Alla mellanstadiehäftiga specialförband och hyrsvärd
Lönnmördarna
Att runsvärdens förmågor inte styrs av regler
Hissmekanismerna vid tornen
Alla små fåniga religioner och kulter
Stadsalvernas matvanor
BP-systemet
Den guidade turen längst bak i regelboken.

DÅLIGT
Samtliga expansioner
Kejsaren
Vampyrerna
Wongoserna
De Snälla Trollen
Flygödlorna
Goblinernas fåniga Loc Dawn-metaplot.
Högländarna
Svarta Gardet
Demonerna
De Hängivna
Dimalverna
Yrkesförmågorna
Slumkvarteret
De flesta av reglerna
De där två fåniga gudarna
Snöhäxan
Nekrologerna

---

Typ, det är vad jag kommer på nu.

När det gäller DnD tycker jag bara:

BRA
Owlbears
Gelatinous Cubes

DÅLIGT
Bugbears
Pokemon-attityden till drakar

-resten är typ mer eller mindre ointressant.

/Rising
som inte menar något han skrev i det här inlägget, utan kan tycka helt andra saker imorgon.

Man Mountainman

Storsvagåret
Jepp, jepp

Och jag får dessutom be att inflika att jag, till skillnad från Rising, rådiggar wongoser och tycker att Ikki är det gulligaste som någonsin skapats till en rollspelsvärld.

Elder Girov

Swordsman
Dessutom har jag mycket svårt att föreställa mig hur trollen, svartfolken och en massa andra raser han hålla sig i skinnet så mycket så att de kan bo i en civilicerad stad som Chronopia.

Det är faktiskt det enda jag gillar med Chronopia (har inte spelat det, bara läst grundboken). Mycket trevligt att se att även svartfolk och troll roar sig med annat på dagarna än att bara plundra, mörda och våldta. Självklart måste det ju finnas några som är nyfikna på hur de andra varelsernas samhällen fungerar, kanske kommer dit för att spionera eller sno med sig ett gäng bössor. Poängen är att dom då blir nåt annat än saken som håller i svärdet som är på väg mot ditt huvud. Mer djup, helt enkelt.

netr0m

Veteran
Jag kan inte säga att Chronopia är min favorit DoD kampanj värld (Jag diggar Ereb och spec. Trakorien). Själva staden Chronopia tyckter jag är en ganska ball ide men jag stör mig på detaljerna som t ex snälla troll och elaka alver.

Jarre

Swordsman
elaka alver
Det är endast ett subjektiv bedömning... liksom hela staden bara är en stor gryta med en massa åsikter, myter och skrönor. Detta är något jag ser som kampanjvärldens styrka - ingenting är en definitiv sanning. Det lämnar så mycket lösa ändar att arbeta med och vrida o vända på allting.

Nightowl

Champion
Wongos regerar! [ANT]

(Alkohol, Narkotika, Tobak)

De Ihärdiga... er, Överkörda... eh, Översiggivna är det enda jag irriterar mig på. De börjar som en sorts ganska trevlig skurk, och förvandlas redan under grundbokens introberättelses gång till en annan, som väl inte är så kass heller, men de två går inte ihop.

Sedan tycker jag inte om en del anglicismer och annan skit i språket i boken. Men annars är det den första Drakar-världen som är något att ha.

Erik

Nightowl

Champion
"Nekrologerna"

Anekdot: En 'nekrolog' är ju på korrekt svenska en liten oftast översvallande beskrivning av en nyss avliden persons liv.

En dylik kan också kallas 'dödsruna'.

Ett gammal dåligt skämt i vår överakademiserade spelgrupp var besvärjelsen Dödsruna, som gör konstant 1T10 skada varje runda på valfritt mål utan någon som helst chans att motstå den. Besvärjaren måste dock hela tiden hålla ett översvallande tal över offret, som behandlas som om det redan vore död; varje SR måste han säga en positiv sak om sin motståndare som är tillnärmelsevis sann.

Erik

walium

Ganska töntig, faktiskt
Egentligen så hade jag viljat pröva på att spela Chronopia igen. När det kom så förkastade vi det mer eller mindre med en gång utan att egentligen testa det ordentligt. När jag läser om alla fantastiska äventyr som andra upplevt på stadens vilda gator så blir jag faktiskt lite avundsjuk. Dessutom har jag ännu aldrig fått chansen att pröva på det urballa yrket Harmonist.(Visserligen inte till Chronopia men det är ändå ett ballt yrke.)

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: Wongos regerar! [ANT]

Sedan tycker jag inte om en del anglicismer och annan skit i språket i boken.

Jepp. "Soulstealer" är väl nästan värst. Goblinerna har jag aldrig stört mig så mycket på: tänker man sig bara att ordet uttalas "gobliiiin", med betoning på i:et, så ltåer faktiskt ordet ganska svenskt. Dessutom är arten för särskild för att svenska termer såsom "vätte" skulle passa särskilt bra. "Vätte" ger, i alla fall för min del, associationer till småfolk under marken som blir förbannade om man häller varmvatten i skallen på dem utan att varna dem först.

Feliath

Swashbuckler
Är Det Bara Jag Som Aldrig

Stört mig på anglicismerna, alltså? Det kan i och för sig bero på min dåliga ovana att byta språk utan förvarning, bara för att det andra språket råkar ha ett mer passande ord, men jag har alltid tyckt att det går fint. Sopulstealer låter snyggare än Själatjuven, ergo: jag är nöjd. Goblinerna har Dnalor redan avhandlat mycket bra.

Förresten, har inte anglicismerna att göra med hur spelvärlden författades? Grundboken noterar "Översättare: Åke Eldberg", och det har jag alltid tolkat som att Bill King, som låter som en särdeles amerikansk typ, skrev spelvärlden på engelska vartefter Eldberg översatte den. Kan någon mer insatt bekräfta/dementera?

Jag har visst drabbats av för mycket Exploding Dog på sistone, rubrikerna börjar anta den formen... :gremcrazy:

/Feliath - irriterade sig däremot alltid på bristen på regler för runsvärd

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
På sätt och vis

Micheal Stenmark tänkte och skrev utkast på engelska. Bill King skrev klart alltihop.

M.

Feliath

Swashbuckler
På så vis [ANT]

Skrev han på engelska för att han inte kunde bättre, eller för att King skulle begripa?

/Feliath - ställer följdfrågor

Lazarus

Veteran
Re: Med andra ord

Nej, jag tycker egentligen bara dåligt om 5:an.

I krigarens handbok till 4:an så introduceras flintlåsmusköt osv, men det står otroligt lite om dem, mindre än en A5 sida, och det är dessutom bara där de nämns. Så skjutvapnen är otroligt undantryckat i Do-91, vilket jag tycker är bra.

Luft skeppen i Trakorien är inte samma sak som luftskeppen i Chronopia. Skeppen i trakorien är väll mer som luftballonger som dras av flygande djur, ungefär som en vagn som dras av hästar. Chronopias luftskepp är ju som flygande städer i sig, och det tycker jag inte om.

Ångmaskiner har jag aldrig stött på innan jag läste igenom Chronopia.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: På sätt och vis

Hur halkade den gode King in på det hela egentligen? Räckte det inte med de svenska författarna?