Nekromanti Drakar och Demoner MUD

Elder Girov

Swordsman
Re: Intressant jämförelse

Det kanske berodde på att SVT på den tiden var lite hårdare med att ingen reklam skulle slippa igenom? Även nu är dom ju helt fanatiska vad gäller det, förutom när det är OS förstås. :gremwink:

Staffan

Myrmidon
Re: Koppyrajt

Tja, grejen med varumärken är att de skyddar titeln just som ett varumärke (oftast bara i ett visst sammanhang - Ultima Thule är t ex både ett band och en serie glasprodukter, och de har mig veterligen inte med varandra att göra), men däremot är själva texten helt fri att använda. Du får t ex inte släppa ett eget spel som heter "Drakar och Demoner", men däremot får du använda det i löpande text, som t ex "Staden Ubgardt styrs av en mäktig ond trollkarl, som sluter fördrag med både drakar och demoner."

Dilandau

Myrmidon
Re: Intressant jämförelse

Jag vill minnas att det hela hade att göra med att man enligt eurovision song contests regelverk inte får ha med kända varumärken i texterna.

Elder Girov

Swordsman
Re: Det är ju oschysst

"...för att ett antal människor har valt att lägga ner pengar, arbetstid och idéer på att göra det till ett varumärke."

Nyckelordet här är, IMO, valt . Enligt egen utsago är det alltså ingen som tvingat er att arbeta med DoD. Vadan då detta gnäll om svett, ångest, tid och ansträngning? För att verka dryg, du är väl medveten om att det mesta vi vanliga dödliga icke-rollspelskonstruktörer kallar "arbete", innehåller lika delar svett, tid, ångest och ansträngning? Jag skulle nog vilja påstå att det enda som skiljer dig och mig i den aspekten är att du har fått/tagit dig privilegiet att vara kreativ under dina vedermödor.

Missförstå mig inte nu, jag gillar DoD. Stabil värld, bra atmosfär och så, men jag är allergisk mot dylikt gnäll. ALLA jobbar på det ena eller andra sättet och ALLA mår någon gång dåligt av det.

Du får gärna lägga ner 20 år på att bygga upp ditt eget varumärke, och sen ge bort det hur mycket du vill...

Som jag har förstått det handlar det inte om att ge bort varumärket, det är väl knappast så att ni kommer överlåta hela DoD-produktionen till ToTTe. Istället för att tjafsa om copyright-lagarna borde ni väl kanske prata privat om tillåtelse att använda namn från DoD-världen. Du vet, disclaimers och sånt.

Elder Girov

Swordsman
Ett inflikande.

...kan vara det som räddar dig eller nån annan från att lägga ner 1000 timmar på ett Ereb Altor MUD som sedan måste göras om...

Jag förstår att du överdriver, men borde inte MUDden ifråga ha så pass mycket substans (efter 1000 timmar) som inte är rippad från DoD, att det inte blir så där jättejobbigt att göra om den?

...eftersom det blev en så bra produkt att man skulle kunna tjäna pengar på det...

Skulle man då inte kunna licensiera ut varumärket till MUDdens skapare, och därigenom bidra till att ladda klistermärket lite till? Det verkar ju dumt att vara helt oresonlig och bara tokvägra. Att man sedan skulle kunna tjäna pengar på produkten och att faktiskt ha intentionen att göra just det är ju två skilda saker.

Krille

Super Moderator

"För att verka dryg, du är väl medveten om att det mesta vi vanliga dödliga icke-rollspelskonstruktörer kallar "arbete", innehåller lika delar svett, tid, ångest och ansträngning?"

För att vara lika dryg, du har aldrig skrivit ett rollspel någon gång, eller hur?

Måhända att det är kreativt, men likförbannat ligger det lika delar svett, tid, ångest och ansträngning. Dessutom är lönen usel.

Doedinnan

Veteran

"Måhända att det är kreativt, men likförbannat ligger det lika delar svett, tid, ångest och ansträngning. Dessutom är lönen usel. "

Att säga att rollspels konstruktörer är ett utsat yrke är som att kissa alla arbetare i ansiktet. Då har ni aldrig smakat ett riktigt arbete.

T.ex i resturangbranchen så får många sluta när dom kommer upp i medelåldern för att kropen är helt sönder, rygen förstörd, knän fötter är utslitna, leder är ansträngda, och ryggen sne. Många äldre som jobbar har nästan helatiden ont. Lönen är usel, Arbets timmarna är usla, man är jämnt stresad. 10 minuters mat paus på sin höjd. Folk är oförskämda och dryga.

Krille

Super Moderator

"Att säga att rollspels konstruktörer är ett utsat yrke är som att kissa alla arbetare i ansiktet. Då har ni aldrig smakat ett riktigt arbete."

Måhända, men det var inte det jag sade. Vad jag sade var att det låg en sjujefla massa slit bakom att få ut ett rollspel och att lönen är usel. Hur andra yrken är kan jag i stort sett inte uttala mig om, eftersom jag bara har provat servicebutikschef (sju dagar i veckan, tolv timmar om dagen, massa gosiga lyft, ångest över ekonomin och massor med gnälliga kunder), hamburgervändare (ungefär samma sak som restaurangbranschen i stort, men sämre arbetstider och lön), cykelvakt (det var ett lugnt och skönt jobb), lärare (trettio skrikiga bortskämda gymnasieungar - tjena!), programmerare (bästa jobbet hittills) och rollspelsförfattare (ungefär lika trevligt som programmerandet, fast med mycket sämre lön).

Elder Girov

Swordsman
Jaha igen.

Jag säger inte emot att det ligger jobb bakom att göra ett rollspel, tvärtom så jämförde jag det i tidigare inlägg med vilket jobb som helst. Skillnaden är dock att rollspelsmakande är mer kreativt och förmodligen mer stimulerande (jag vet ju inte, eftersom du så uppmärksamt kommenterade har jag aldrig gjort ett rollspel).

Pudelns kärna är dock att det inte är intressant för oss forumanvändare att höra om hur dåligt betalt det är att göra rollspel. Ni (rollspelsmakare) har själva valt det. Bilda ett fackförbund, gå i strejk eller demonstrera, men spela inte martyr inför mig, för jag vet exakt vad det innebär att jobba hårt för dålig lön. Om någon tvivlar på det kan jag gladeligen skicka en lista på mina tidigare arbeten, löneförhållanden och arbetsklimat. Jag känner dock inte att jag vill yra om det här, eftersom jag tvivlar på att någon är intresserad. *hint, hint*

Krille

Super Moderator
Re: Jaha igen.

"Skillnaden är dock att rollspelsmakande är mer kreativt och förmodligen mer stimulerande"

Det beror helt på vilken sorts jobb man har. Syftar du på att skruva ihop motorer på Volvo eller vända hamburgare på MacDollars så är rollspel oerhört mycket mer kreativt. Syftar du på till exempel valfritt IT-, reklam- eller mediajobb så är det väl ungefär lika kreativt som att skriva rollspel.

Rosen

Myrmidon

Nyckelordet här är, IMO, valt. Enligt egen utsago är det alltså ingen som tvingat er att arbeta med DoD. Vadan då detta gnäll om svett, ångest, tid och ansträngning?

Hur kul är det att se någon annan bara plocka åt sig något som man har lagt ner svett, ångest, tid och ansträngning på? Därför.
Man kan i princip alltid säga att man har valt sitt jobb, vilket arbete man än har - det finns alltid något annat jobb som är tråkigare, tyngre och skitigare. Är ens arbete inte värt något för den skull?

det enda som skiljer dig och mig i den aspekten är att du har fått/tagit dig privilegiet att vara kreativ under dina vedermödor.

Just att det är kreativt är en av de saker som gör att jobbet är krävande. Jag, liksom de flesta i spelbranschen, har haft vanliga skitgöra-jobb också, och kreativt skapande är konkret ansträngande, trust me.
(Det finns fö en skillnad till; de flesta vanliga skitjobb har privilegiet månadslön - även om man mest bara degar en dag får man ändå ut full lön för den, medan kreativt frilansjobb är rent ackord med minimilönen 0.)

--
Åke

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Svårt att förstå?

Jag äger inte varumärket. Jag kan inte göra nått åt vem som äger det, eller hur det används. Det enda jag kan göra är att gnälla när folk vill att det ska släppas fritt.

Du vet, som i "jag har sagt det förr och säger det igen, jag äger inte varumärket".

Hindrar inte mig från att gnälla om det.

M.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Jo

Det finns betydligt värre jobb än att vara rollspelskonstruktör, det har du rätt i. Själv har jag försörjt mig som kranförare, pappersbruksarbetare, vårdare av handikappade, och en del andra skitjobb.

Aldrig i restaurangbranschen dock. Det skulle jag aldrig palla.

Men jag tycker att man ska få tycka att ens jobb är skitjobbigt, utan att det betyder att man för den skull pissar på folk. Jag menar, att arbeta sju dagar i veckan, i sju månader i sträck, med 16- till 20-timmarsdagar som jag gjorde i våras, är inte så himla kul, oavsett om det är kreativt manusskrivande det är frågan om.

M.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Ett tips

Som jag har förstått det handlar det inte om att ge bort varumärket, det är väl knappast så att ni kommer överlåta hela DoD-produktionen till ToTTe. Istället för att tjafsa om copyright-lagarna borde ni väl kanske prata privat om tillåtelse att använda namn från DoD-världen. Du vet, disclaimers och sånt.
Om ni frågar de som äger varumärket istället för en grinig frilansare på ett öppet diskussionsforum, så kanske ni till och med kommer nån vart? Men, passa då på att inte formulera er som Doedinann gjorde när detta kom på tal:

Oavsätt hur lagen säger så tycker jag det e småt mongoloit att ha ett copyright skydat namn som "Drakar och Demoner" det är som att ha copyrighet på ordet "är".
Ett litet tips i all välmening. Se upp för hajarna!

M.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Det beror på

Vad det verkliga värdet på en tänkt Ereb Altor MUD är, och hur mycket av det som är eller skulle vara relaterat till varumärket, och hur man i så fall kunde lösa detta, ligger tyvärr bortom min förmåga att på ett 100-procentigt korrekt sätt uttala mig om.

Allt beror på hur det är byggt och hur mycket som är baserat på andras grejer. Så svaret som vi kommer att komma tillbaks till är "det beror på".

Men det finns ett sätt att komma vidare. Om nån ägnar 1000 timmar på ett Ereb Altor MUD, så ser vi vad som händer sen!

Jag passar på den fantastiska möjligheten, men det kanske finns nån annan som ställer upp?

M.

Nightowl

Champion
Spik i fooooten!?

Men jag tycker att man ska få tycka att ens jobb är skitjobbigt, även utan att man för den skull pissar på folk.
Det absurda med argumentet är att man då också pissar på, säg, de flesta arbetare i USA, vars arbetslagstiftning får till och med ett högerspöke som mej att se rött, så fort man klagar på sitt arbete här, även om man är en utschleten städerska.
'Asså, klaga inte på att din rygg är förstörd, hade det varit i Staterna hade du minsann blivit avskedad pang bom! När du säger så där pissar du i ansiktet på alla städerskor i USA!'

Om jag gör en grej för att jag tycker det är kul att, säg, måla tavlor, så är det enligt resonmanget helt OK att stjäla prylen. 'Vaddå, du hade ju ditt roliga när du GJORDE den?!'

Erik

walium

Ganska töntig, faktiskt
*host**host*

"Pudelns kärna är dock att det inte är intressant för oss forumanvändare att höra om hur dåligt betalt det är att göra rollspel. "

Tala för dig själv. Hur många regelbundna forumbesökare drömmer inte om att en dag ge ut ett eget rollspel? Hur många sitter inte själva hemma på sin kammare och modiferar regler eller bygger nya världar?

"Bilda ett fackförbund, gå i strejk eller demonstrera, men spela inte martyr inför mig, för jag vet exakt vad det innebär att jobba hårt för dålig lön. "

Men om ni båda vet hur det känns att arbeta hårt för en dålig lön så finns det väl ingen anledning att börja bråka med varandra eller skriva hätska inlägg? Dessutom har den här diskussonen urartat till ett sidospår som ToTTe inte har särskilt mycket nytta av.