Nekromanti Drakar och Demoner MUD

Elder Girov

Swordsman
Re: Bara mer gnäll från dig ju.

Jag menade mer att om det nu är så jobbigt och dåligt betalt att göra rollspel är det väl bara att sluta och bli kontorsdrönare. Väljer man dock att fortsätta ska man inte gnälla så jävligt, lite gnäll är ok, gudarna ska veta att jag har spytt galla över de flesta av mina jobb, men i måttliga mängder. Om någon i min omgivning har sagt, "nä, nu får du fan hålla käften, jag är fett less på att höra om ditt jobb nu", ja, då har jag hållit käften stängd.

Hurvida rollspelsmakande ska klassas som ett "riktigt" jobb eller inte, det är jag så sjukt ointresserad av att ens tänka på.

Elder Girov

Swordsman
Re: Vi kan ju byta

Vad jag kan minnas har jag inte skrivit några inlägg om förtryckande copyright-lagar, men jag kan ha fel. Däremot är jag väldigt säker på att jag inte har tjatat om det lika mycket som det har tjatats om dåliga arbetsvillkor för rollspelskonstrukörer. Med det klargjort kan jag gärna gå med på att slippa allt vad tjat heter.

Elder Girov

Swordsman
Jag vet inte...

Själv trodde jag att jag ställde en (retorisk) fråga, men om den fastnade i ditt gnällfilter så ber jag så mycket om ursäkt, det var inte min avsikt att på något sätt låta gnällig.

Elder Girov

Swordsman
Re: Nähädu

Det var inte jag som först sa att rollspelsmakande var en hobby för dig, det var Magnus Seter. Han nämnde också att du har ett jobb, men det känns som vatten för mig.

I tidigare inlägg har jag jämställt rollspelskapande med ett "riktigt" jobb, med skillnaden att man har mer kreativ frihet och stimuleras mer än om man (för att använda Krilles exempel) vrider skruvar på Volvo eller flippar burgare. Är det något av det som låter som "flumkreativt glassande"?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Har jag gnällt om...

...att jag inte tjänar pengar på rollspel? Inte vad jag vet. Fast du kanske har läst nått inlägg som jag inte läst.

M.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Hmmmm...

Han nämnde också att du har ett jobb, men det känns som vatten för mig.
För att vara en som enligt egen utsago inte bryr sig ett vitten om nästan nånting av det som pratas om här, visar du ändock ett stort intresse av att diskutera saken. :gremgrin:

M.

Elder Girov

Swordsman
Hehe, jo...

Det är min förbannelse, ända sedan jag föddes har jag käftat med folk. Antar att jag alltför ofta diskuterar för diskussionens skull. :gremsmirk:

Elder Girov

Swordsman
Re: Har jag gnällt om...

Nä, det har du inte, jag tar tillbaka och ber om ursäkt. Däremot var det ett visst gnäll om arbetsvillkor, men inget om pengar från ditt håll.

EDIT: La till sista meningen, jag kan ju inte ge sken av att jag är vek och snäll. :gremgrin:

Dilandau

Myrmidon
Amatörgnällare

Jag tycker "Amatörgnällare" bör vara en titel man kan få här på forumet. Säg vid c:a 1500 inlägg?

:gremsmile:

Dilandau

Myrmidon
Re: Ett tips

Dessutom, som jag nämnt tidigare, varför inte bara samarbeta om saken och dela eventuell förtjänst?
Det vore väl det idealiska. Men då kommer vi in på massa sånt där med arbetgivareavgifter och skatter och sånt, du vet. Och eftersom man uppenbarligen inte tjänar så bra på att göra rollspel :) finns det kanske inte tillräckligt med SEK för att finansiera en officiell DoDMUD.

Och jag hoppas verkligen att folk inte vill jobba ideellt med en kommersiell produkt.

Elder Girov

Swordsman
Givande inlägg.

Måhända att jag ibland diskuterar för diskussionens skull, men jag har vett nog att inse att jag gör det och är inte heller rädd för att erkänna det. Vad jag däremot inte gör är att skriva fullständigt poänglösa och intetsägande tre-ordsinlägg. Tvätta din egen byk innan du börjar rota i min.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Du skulle bara veta...

"Rosen har gnällt, Magnus Seter har gnällt. Sammanlagt blir det nog mer än 4-5 inlägg, då icke medräknat alla amatörgnällare som stämde upp i kör med sina idoler."

Så du har mer rätt än de andra bara för att du är i minoritet? Vad går gränsen mellan amatör och professionell gnällare?

"Skälet till att jag inte gnäller på Doedinnan angående hans gnäll är just för att det tog slut, samt att jag till viss del håller med honom."

Både nu och tidigare kan man konstatera att Doedinnans diskussionsförmåga är ganska begränsad och det ofta är hans vänner och anhängare som försvarar hans åsikter in i det längsta.

Poängen är att du och Doedinnan kan ha hur relevanta och intressanta åsikter som helst men kan ni inte försvara dem på ett bra och konstruktivt sätt så kommer ni ändå att förlora i slutändan. Uthållighet och envishet räcker inte för att kompensera alla andra brister.

"Sen skulle jag vilja kommentera en annan sak vad gäller "vänskapsrelationer", hade inte mindre än tre (3) moderatorer/administratörer skrivit i den hade den nog låsts för länge sedan, men.. ajustdet."

Tja, forumet är ingen demokrati, vilket du säkert hört till leda hundra gånger tidigare. :gremsmile:
Ta vara på det utrymme du faktiskt har och försök försvara dina åsikter på ett bättre sätt.

Elder Girov

Swordsman

Så du har mer rätt än de andra bara för att du är i minoritet?

Nej, det skulle jag inte vilja påstå. Däremot är det lättare att lessna på något man hör 20 gånger, än något man hör fem gånger. Jag struntar fullständigt i om det är jobbigare att jobba på restaurang än att göra rollspel eller vice versa, och jag vill gärna slippa överdrivet gnällande.

Vad går gränsen mellan amatör och professionell gnällare?

Den avgör jag och mitt beslut är hemligt och kan ej överklagas.

Både nu och tidigare kan man konstatera att Doedinnans diskussionsförmåga är ganska begränsad och det ofta är hans vänner och anhängare som försvarar hans åsikter in i det längsta.

Nja, anledningen till det första kan du nog gissa, öga mot öga är han mindre lätt att tas med. :gremsmirk: Försvarat är ett starkt ord, men som sagt så håller jag till viss del med honom.

Poängen är att du och Doedinnan kan ha hur relevanta och intressanta åsikter som helst men kan ni inte försvara dem på ett bra och konstruktivt sätt så kommer ni ändå att förlora i slutändan.

Jag har i inlägg efter inlägg (i den här tråden) försökt komma med resonliga och konstruktiva förslag på hur problemet med upphovsrätt och varumärkestjafs ska kunna lösas på mysigast sätt. Större delen av gångerna har jag mötts av kommentarer vars andemening i stort sett är "tyst, innan du har slitit med något dygnet runt i 237 år utan att få betalt och gett bort det, så har du ingen talan i frågan".

...försök försvara dina åsikter på ett bättre sätt.

Jag har ju knappt haft några åsikter i den här tråden, förutom att det ska gnällas mindre.

Doedinnan

Veteran

"Både nu och tidigare kan man konstatera att Doedinnans diskussionsförmåga är ganska begränsad "

Va falls? Jag som tyckte att jag inte hade varit helt oresonlig.
På vilket sätt är mina diskussions förmåga begränsad förutom det uppenbara att jag stavar som en vind ögd kossa?

walium

Ganska töntig, faktiskt

"På vilket sätt är mina diskussions förmåga begränsad förutom det uppenbara att jag stavar som en vind ögd kossa? "

Därför att de bra argumenten snabbt tryter och ersätts med arga inlägg som inte tillför debatten något utan bara tjänar till att stärka motståndarsidan? Därför att du är så kompromisslös och övertygad om att du själv har rätt? Att du har en dålig stavning är knappast det främsta problemet om det ens är ett problem. Jag säger inte att du är en dålig människa med dåliga åsikter och värderingar utan pekar bara på att du använder fel metoder för att övertyga andra om att du faktiskt kan ha rätt. Åtminstone när du använder dig av det skrivna ordet. Visst kan man tycka att copyright kan vara både tramsigt och onödigt att blint följa i en sådan här situation men när man framför sin åsikt på ett sätt som gör att folk känner sig förolämpade så har man gjort något fel. Sedan kanske inte de heller förbättrar det hela genom att skriva egna, sura inlägg.

ToTTe.

Veteran
Re: ToTTe gör det nog.

Det får vi se om jag gör, rising gav mig en hel del idéer. Men själv är jag fortfarande helt såld på att det ska vara Drakar och Demoner världen. Dock kommer det bli tungt att koda om man ska göra det själv, sitter just nu så ofta jag har tid och skriver förenklingar på det mesta som finns och skapar nya funktioner som kommer behövas för att göra det kul.

Jag har nu mailat lite för att se hurvida jag är tillåten att göra detta, eftersom någon nämde riotminds ( vem orkar läsa allt babbel ni alla skriver? Det är samma sak om och om igen, ett par vettiga meningar lite här och var :gremwink: ) så mailade jag dem och hörde och bad dem att om det inte var de som innehar rättigheterna att ge mig informationen om vem som har dem.

Än så länge har jag inte heller valt helt om det skall vara på engelska eller på svenska, det känns som att det borde göras på svenska men flest personer kan använda det om det är på engelska... *funderar* Just nu är allt på engelska, alla regler och hur det ser ut när saker händer i världen och på personer.

Jag skulle behöva BRA feedback om det, börja då inte bara svamla ( riktat till alla, faktiskt konstigt att ni kom på er att inte vara på rätt spår ). Jag tänker som så att finns det jättemånga som rollar skiten i rl så kanske det finns lagom många för att göra det kul på nätet, eller?? eller är det så att var miljonte D&D rollare tycker MUD är kul?
Får visserligen se vad jag får för direktiv av rättighetsägarna också angående hur de tycker att den befintliga informationen får/skall användas.

( Får se om jag har tid att titta på detta innan torsdag (om en vecka) eller om jag kommer vara så tied up ( ska ut i fält en vecka ) )

Elder Girov

Swordsman
Re: ToTTe gör det nog.

Krille skrev i ett inlägg att Paradox har rättigheterna till DoD (jag har ingen aning om vem/vad/vilka Paradox är :gremsmirk:). Jag kan inget om MUDdar eller kodning, men jag kan nog hjälpa till och korrekturläsa och ge lite feedback, om du vill?