Re: Är spelgrupper olagliga? [OT]
"Men man ser ju då och då artister som samplar en hel låt, förvränger den och lägger den som bakgrundsljud i deras egna låtar?"
Då är det inte mediet som förvränger, utan artisten. Då tillför artisten ett eget konstnärligt värde till låten.
"Nyckelordet här är igenkännligt, vilket är ett i högsta grad godtyckligt och personberoende begrepp. Det måste till en mätbar storhet för att man ska kunna kalla ett system som använder det för rättssystem."
Näe. Kan du identifiera artisten och låten så är det igenkännligt. Domar om bra mycket värre brott än upphovsrättsbrott bygger och faller på huruvida man känner igen gärningsmannen. Det brukar kallas "bortom all rimlig tvivel".
"Visst, men det ändrar inte att ett MUD är användning helt i linje med hur ett rollspel är tänkt att användas. Det är avsett att spelas och man kan inte sätta dit någon för att han gör det. Tekniska förutsättningar ändrar inte detta. Så länge som man inte gör en PDF av regelboken och skickar med den så är det en vanlig spelsession med stöd för fjärranslutna spelare."
Det är också ett mångfaldigande och spridande av upphovsrättsskyddat material, eftersom MUDar bygger på att textmaterial som beskriver spelmiljön distribueras till användarna. Det kan du inte komma ifrån. Så antingen får MUDens ägare skriva det distribuerade materialet själv, eller så får han se till att få tillstånd av upphovsmannen, eller så är det ett brott mot upphovsrättslagen.
En nära relaterad fråga är frågan om varumärken. Om varumärkena är skyddade så är varumärkena i sig själva ett immaterialvärde som MUDens skapare begagnar sig av, antingen i egenskap av varumärkenas ägare, med tillstånd av ägarna eller illegalt. Det är samma fråga där.
Resten är rent administrativt. Det skulle kunna gå att krypa runt det där genom att sluta sällskapet, det vill säga att man som grundfall
inte får tillgång till materialet, men det förfelar en MUDs syfte. Om vem som helst kan komma in på MUDen så är det ett öppet sällskap.
"Som jag sköt i sank här."
Vilket jag i sin tur sköt i sank
här. Poängen är dock att vi är i rundgång. Vi kommer inte längre. En MUD med DoD-tema anser jag är ett varumärkesintrång och eventuellt upphovsrättsbrott. Eftersom det inte är testat i rätten så förblir det en åsikt, inte ett faktum, men jag hävdar likförbannat att om man använder texter och varumärken utan upphovsmannens/ägarens tillåtelse och mångfaldigar dessa och sprider dessa vidare så är det bortom upphovsmannens/ägarens kontroll över materialets integritet och ekonomiska kontroll. Därmed anser jag att det är ett upphovsrättsbrott.