Re: YGL!
"ursäkta mig men om jag missförstär migsjälv rätt här vart han inte dömd för kopiering eller intrång på upphovsätten."
Helt korrekt, men han friades inte på grund av YGL. Han friades för att straffansvaret låg hos någon annan. Titta på den här raden i analysen av domen:
"Något ansvar för olovlig exemplarframställning kan sålunda inte komma ifråga."
Hur kan ens termen "olovlig exemplarframställan" finnas om upphovsrättslagen skulle vara grundlagsvidrig? Om YGL hade gjort upphovsrättslagen grundlagsvidrig så hade hela målet fallit på den punkten. I så fall hade det helt enkelt hetat att "jämte paragraf bluttanblä i YGL är åtal för brott mot upphovsrättslagen ogiltigt". Nu heter det istället att "Vad [den tilltalade] gjort är således att han genom sina länkmarkeringar gjort att besökaren kunnat besöka en annan adress än [den tilltalades] där har kunnat hämta ? kopiera ? den efterfrågade filen. Detta kan enligt tingsrättens mening inte innefattas i begreppet spridning."
Det vill säga, åtalet gällde ett brott mot upphovsrättslagen, och det ogillades inte på grund av YGL, utan på grund av att straffansvaret ligger hos den som gjorde spridningen, inte hos den tilltalade, emedan denne inte spred något. Spridningen är alltså olaglig, trots YGL. Det var bara någon annan som var skyldig.
Jag kollade upp överklagandet, för övrigt. Domen är fastslagen i hovrätten och Högsta domstolen.
Ergo: säg vad du vill, men säger du det med mina ord bör du ha mitt tillstånd. Jag ska nämligen inte behöva säga vad du vill, så vill du säga det får du säga det själv. YGL och upphovsrättslagen säger inte emot varandra.