Arfert;n117133 said:Om man har en värld till DoD är nästan en lapptäckesvärld att föredra. Där man tänker länder som funktioner och spelstilar, snarare än en ”realistisk” värld.
Skräcklandet, romarlandet, riddarlandet, bronsålderslandet, vikingalandet, tusen och en natt-landet, handelsfurstelandet och så vidare. Lite som de vore olika dimensioner. Sen kan man ha ett par tre länder med liknade funktioner, som hänger ihop.
Med risk för att vara självgod, det låter lite som att ni beskriver Järn.Peter;n117142 said:Jag kan köpa ditt resonemang i viss mån - men det känns ändå som att det borde finnas grundläggande koncept och en estetik som gör att de hänger ihop - något som kanske inte fanns i Ereb Altor.
Du lät självgod. ..men ett omskrivet järn med lite diverse förenklingar och klanjox borttaget, visst...Med risk för att vara självgod, det låter lite som att ni beskriver Järn.
Paradox har aldrig någonsin ägt några rättigheter till varumärket Drakar och Demoner. I samband med Targets konkurs övergick det varumärket till en fordringsägare, tillsammans med de flesta eller alla av Caspers varumärken. Paradox tog däremot över rättigheterna till bl.a. Mutant och Mutant Chronicles samt förmodligen också Chronopia (där är jag något osäker).Staffan;n117012 said:Äger Riotminds Drakar & Demoner helt och hållet? Jag hade fått för mig att Paradox fortfarande ägde dem, men Riotminds hade licens för att ge ut saker - det är väl så situationen ser ut för t ex Mutant?
Krille;n117172 said:Med risk för att vara självgod, det låter lite som att ni beskriver Järn.
Mycket vettigt här Och jag tror att det var något sådant, åtminstone punkt 1 och 3, som jag försökte få med i min rewrite av PalinorDimfrost;n117173 said:Drakryttare & Demonfurstar tycker jag är ett alldeles strålande namn. Jag önskar att jag hade kommit på det själv när jag funderade på DoD-kloner. Om det inte är så likt att man skulle kunna bli stämd av Riotminds?
När det gäller vad DoD-fantasy är för något har jag resonerat ungefär så här. Det finns tre olika spelstilar man vill åt. Grottkräl, vildmarksäventyrande och sådant, där rollpersonerna är tjuvar, stråtrövare, legosoldater, misslyckade magiker. Det kräver en värld med monsterhålor, övergivna magikertorn, gamla gravkammare och labyrinter från forntida utdöda civilisationer.
Sedan finns det det sagoaktiga, som ganska sällan har betonats i äventyr och sådant förutom i tidiga regelböcker, där man ska rädda prinsessan från draken eller stjäla tillbaka den magiska ringen innan den störtat världen i fördärvet. Då är rollpersonerna bondpojkar med oanade krafter, gamla visa magiker, riddare, utbygdsjägare och så vidare. Världen behöver småriken, stora skogar, drakhålor och ädla hjältar.
Slutligen finns det som drar åt sword & sorcery-hållet, där världen är hotad av demoninvasioner eller onda imperier och rollpersonerna är ärkemagiker, arvtagare till dekadenta och döende imperier, drakryttare, demonbesvärjare, prinsar och prinsessor, krigarmunkar från fjärran land etc. Det är känslan man (eller åtminstone jag) får av Whelans Stormbringer-bild (den klassiska framsidesbilden).
Jag tänker mig att DoD egentligen borde uttalat stödja alla dessa spelstilar, i samma värld. Jag tror att det är görbart. Det är vad jag ser som DoD-fantasy, och jag tycker att det skiljer sig tillräckligt från ett totalt lapptäcke. (Därmed håller jag alltså inte riktigt med Arfert om att det önskvärt att inkludera alla sorters miljöer, som vikingalandet och det asiatiska landet, om de inte passar in.)
Inget är konstigt med det. Magin i ett namn – eller varumärke – kan vara otroligt start.Namnet. Nostalgin. Vad är det som är så konstigt med det?
Att det är allt. Jag har alltid haft svårt att förstå nostalgi som ett självändamål. Jag försöker relatera men jag kan inte. Sakerna jag har stark nostalgi över i rollspelssammanhang är typiskt saker som jag fortfarande anser håller och än idag står ut som intressanta produkter med en tydlig nisch (typ Vampire the Masquerade). Saker jag däremot gillade back then men inte tycker vore genuint intressanta eller meningsfulla idag, tex Chronopia, Ereb Altor eller Viking, har jag helt enkelt ingen större lust att se återupplivade, trots min nostalgi. (Eller okej, möööjligtvis Chronopia, vissa forumiter har haft så intressanta idéer för det att jag kan se att det gått att sälja mig på det. Muta mig med ett hippie-regelsystem och en mer rokoko:ig setting så är jag såld).Dimfrost;n117182 said:Namnet. Nostalgin. Vad är det som är så konstigt med det?
Min egen teori är att det handlar om att folk önskar att de hade lika kul och avslappnat runt rollspelsbordet som när de var små och spelade, och hoppas att "samma spel" ska resultera i samma sak igen, men självfallet uppdaterat till ens moderna smak när det kommer till reglerna, och med alla konstigheter och dumheter bortplockade och tillfixade.Ymir;n117186 said:Att det är allt. Jag har alltid haft svårt att förstå nostalgi som ett självändamål. Jag försöker relatera men jag kan inte. Sakerna jag har stark nostalgi över i rollspelssammanhang är typiskt saker som jag fortfarande anser håller och än idag står ut som intressanta produkter med en tydlig nisch (typ Vampire the Masquerade). Saker jag däremot gillade back then men inte tycker vore genuint intressanta eller meningsfulla idag, tex Chronopia, Ereb Altor eller Viking, har jag helt enkelt ingen större lust att se återupplivade, trots min nostalgi.