För några veckor sedan spelade vi igenom Dimön. Alla (inkl jag som SL) blev förvånade hur många som tagit sig in i grottkomplexet trots att hela kampanjen gått ut på att man behövde svärdet för att klara detta. Sällskapet hämnades å Cadals vägnar, sköt ihjäl orchfången (det var ju en orch ...) och glömde kvar Emrys i sin cell. Det tycktes mig lite märkligt att statyn i första rummet på andra nivån fortfarande gick att snurra på men att detta inte längre hade någon effekt överhuvudtaget så jag norpade den från originalet. Schackruterummet funkade bättre i denna version med bokstäver på plattorna tyckte jag och för att bevisa hur klantiga mina spelare kan vara så lyckades de kliva i fel ordning på plattorna trots att de visste den korrekta stavningen för Sathmog
Azrahel Koth gick ner tämligen enkelt men fladdermössen och de extra skeletten höll på att besegra gruppen efter att demonmagikern stapplat till sin sarkofag för att regenerera. Det löste sig med nöd och näppe men två av fem rollpersoner var nere på 0 KP och den med Um-Durman stapplade runt med 3. Jag hade lagt till ett "James Bond-slut" så att när rollpersonen med Um-Durman till slut delade ut nådastöten till den inkapaciterade Koth så lät jag svärdet splittras och kraften som utlöstes av demonmagikerns död sänkte hela Dimmornas dal. Anledningen till detta var att spelgruppen hade röstat för att fortsätta med samma rollpersoner och eftersom jag inte hade något intresse av fortsatta äventyr i dalen (vi har spelat alla deläventyr och den inte passar in i den värld jag har tänkt mig ligga utanför) så blev det en bra lösning.
På det hela taget så var alla deltagare mycket nöjda med kampanjen och spelet. Det fanns några delar som var svagare än de andra men även dessa höll så pass hög nivå så jag kan inte komma på något annat än småsaker jag verkligen störde mig på (dvs inget som gjorde att jag kände mig tvungen att göra om saker). Istället fanns det fler delar som var riktiga höjdpunkter. Vi hade nog mest kul i Bothilds bryte, Orakelgrottan och Apelsborg. Jag gillade Purpurbrand och Trolletinn skarpt men spelmötena vi hade där drabbades dock lite av att spelarna kommit in i regelsystemet så pass att de börjat fokusera på att optimera nyttjandet av det istället för att bara spela (t ex fegspelande med ständiga raster så fort de tyckte de hade fått lite tillstånd eller tappat några VP eller KP) och det gjorde upplevelserna sämre än de kunde ha blivit. Det var fortfarande roliga spelmöten men blev inte de höjdpunkter jag hade förutsett baserat på själva äventyrsstoffet.
Så totalt sett ett mycket lyckat "speltest" och tummen upp för hela startboxen. Jag är extra glad nu efteråt att jag inte husreglade något under hela kampanjen för nu när jag äntligen kan modifiera det jag inte gillar i reglerna så har jag full koll på vad som inte funkar och varför istället för att bara basera det på en känsla eller genomläsning.