Lysande upplägg.Mitt gäng har krånglat sig vidare i kampanjen. De kom tillbaka till Utkante redan under förra sessionen men tog sig inte vidare. Utan istället fick vi en relativt lugn session med mest interagerande med SLP. Gruppens tjuv lyckades tjuvlyssna vad drakriddarna talade om och hörde dem prata om en förestående resa till Apelsborg. Att ta sig dit finns redan på RPs lista över eventuella saker att göra så vi får se vad det blir av det. De dealade även lite med Rabindranath om att han skulle hjälpa gruppens magiker till lite nya besvärjelser.
RP träffade Hårde som ville ha hjälp med att skjuta ner någon slags demonisk fladderrmus som hemsökte byn nattetid. De gjorde de och hittade det mystiska meddelandet som visade att Sathmog har en eller flera spioner i Utkante. De lyckades t o m spåra fladdermusen till värdshuset. Den stora frågan de nu funderar över är vem spionen kan vara. Inget är dock löst ännu.
Man beslöt sig att bli guider åt Canutus Boetii som ville till den förstörda byn Svartås. Så nästa deläventyr blir Gårdagens by. I och med det så gjorde de sig även till fiender till Kvasimund och hans gäng då de hade bespetsat sig på att de skulle vara de som guidade Canutus, något RP lyckaes avstyra genom att framstå som ett lite dyrare men betydligt mer pålitligt alternativ. Kvasimund svor att hämnas. (Intressant nog så blev det så att, pga anledningar jag inte riktigt kan förklara, så talar Kvasimund någon slags pilsnerfilmsstockholmska. Han låter lite som en ond Anderssonskans Kalle. Hans hot i stil med "Sila snacke surru, annas får ru en kniv mellan lysmaskarna!" bidrog till viss muntration)
Nästa omgång, den femte i ordningen, bestämde vi kommer att inledas med att RP och Canutus lämnar Utkante på väg norrut.
Har en lärd anka i spelgruppen som jag tänkte låta skina själv, dvs ta bort Canutus Boetii som SLP, men på något sätt plantera idén till lösningen av Gårdagens bys dilemma. Kanske hitta en bok som på något sätt får fram infon. Andra, mindre krystade, förslag?