Nekromanti Drautrân - Svarblodsrollspel (ganska lång text)

Tobbger

Veteran
Jag har ett projekt som jag jobbar med just nu. Ett rollspel där man endast kan spela svartblodsroller. Har denna idén redan uppfyllts av någon annan? Då tänkte jag bara fråga en del om saker (önskemål) som jag listat upp. Vad tycker ni om det här?:

• Allting ska kretsa kring svartiska klaner. I varje äventyr beskrivs den klan som man är medlem i under just det äventyret. Med andra ord. Man har aldrig någon fast klan. Det skiftar från äventyr till äventyr. Äventyrförfattaren skall då beskriva klanens historia, namn, religion, raser, plats, tillgångar, i vilket läge de befinner sig i (hotade av människor t ex), smedens skicklighet (ett måste), vad klanen har som mål och mycket mer. Observera att man har stor möjlighet att bestämma över NPC´s och att det finns ganska mycket NPC´s att bestämma över.

• Varje klan skall ha en smedja och i äventyret ska det stå hur skicklig smeden är inom att just smida saker. I vapen kapitlet står det då t ex Påk, grad 1 osv. Om det i äventyret står att smeden har till grad 4 så kan han smida vapen som det står grad 1, 2, 3, 4 på.

• Man får sedan gå och köpa vapen. Eventuellt visa upp troféer för att få vara värd ett sånt vapen man vill ha. Trofén kan vara ett alvhuvud, ett adligt halsband m.m.

• Man ska kunna ta gisslan och kräva lösensumma (i detta fall inte pengar då svartfolk i de allra flesta fallen stjäl och inte köper (möjligtvis mörkeralver).

• Att kunna samla ihop ett gäng goblins (eller något annat) för att sedan bege sig ut i nån grotta och fånga in troll eller andra monster med olika kedjor med olika kvalité beroende på hur lång tid den tog att tillverka eller hur mycket den kostade...

• Man ska försöka spela lite dum med låg IQ-skala om man spelar goblin, orch (inte Uruk-Hai), och vätte (eller vätte och oblin är kanske samma sak?). De som är lite smartare är Uruk-Hai, drow och mörkeralv.

• Gömma sig bland buskar och träd när adelsmän går förbi (syn, hörsel och ockultism kan vara bra att ha för att se vad allt är värt och vad det är för slags folk, livvakter m.m samt att över huvudtaget kunna se/höra sällskapet). Man ska då kunna hoppa fram och röva eller ta gisslan.

• Det ska inte finnas så mycket onödiga egenskaper som fiske, gambling, dansa, sjunga, skådespel, övertala. Det är endast mörkeralver som kan dessa egenskaper eftersom att alla andra (orcher, goblins, drower, Uruk-Haier, vättar) inte gör dessa typiskt mänskliga sysselsättningarna. Och sedan övertalar inte dessa. De bara slår ner den som inte vill.

• Att kunna ha möjlighet att storma och ta över andra byar (speciellt andra rasers byar/städer och andra klaners läger).

• Allting skall spelas efter uppdrag eftersom att det blir väldigt enformigt att bara springa runt och ta över byar osv.

• Och jag höll nästan på att glömma. Allt utspelar sig ju i high-fantasy...

Ja, det blev ju ganska mycket text. Hoppas ni orkar läsa det...
MVH/ Tobbe Gerhardsson

Tobbger

Veteran
Re: Drautrân - Svarblodsrollspel (ganska lång text

Det är bara skriva vad ni tycker... :gremsmirk:
Är det någon förresten som har tecknat någon snygg bild
med orcher eller något som jag skulle kunna ha som framsida på rollspelet. Jag tänker (när det är klart) lägga ut det på rollspel.nu.

Den som har tecknat framsidan får ha med sitt namn under "illustrationer" i medverkande i slutet eller början utav PDF/HTML-filen...

Duddmannen

Hero
Drautrân - understöd och hjälp

Oj, det var mycket på en gång det här.

Problem 1: Svartblodsroller, vad är det?
Visst är det OK att låna raser och begrepp från andra spel, men då måste man nog förklara närmare vad dessa är för något. Man kan inte förutsätta att alla har samma spel som en själv.

Lösning: Skriv ned all info om de olika raser och varelser som förekommer i spelet, både sådana man kan spela och sådana som ska jaga/äta. Tala också om vilka som kan samarbeta och vilka som absolut hatar varandra.

Problem 2: Röva, kidnappa, smyga på adelsmän. Efter ett tag borde ju adelsmännen försvinna eller kalla på armén eller anlita ett gäng äventyrare som kan rensa upp bland svartisarna.

Lösning: Vad sägs om att då och då varva dessa uppdrag med regelrätta strider med arméstyrkor? Kanske vaknar spelarna en dag av att en grupp tungt beväpnade äventyrare smyger omkring i deras läger eller slår ihjäl deras favoritgoblins?

Fråga 1: Varför byter man klan mellan äventyren? Borde det inte funka att stanna i sin klan ett längre tag? Kanske efter ett tag till och med spela klanens styrande och själva bestämma vad som ska göras?

Fråga 2: Är inte Drow och Mörkeralv samma sak?

Allt utspelar sig ju i high-fantasy...
Nej det gör det inte, men det är OK i alla fall.

/Duddmannen

LeJonklev

Swordsman
Ja det låter ju som du ahr visionen klar för dig. Fast som du rabbar upp det låter det lite mer som ett brädspel. Kanske ska göra det lite lösare. En världsbeskrivning och ett regelsystem är väl nästa steg.
Men jag undrar, varför ska rollpersonerna byta klan hela tiden?

Rörande andra rollspel på samma tema föreslår jag att du kollar in ORK! http://www.greenronin.com/
Ett mycket bra rollspel i mitt tycke.

/Johan

Tobbger

Veteran
Re: Drautrân - understöd och hjälp

Jo, jag tänkte såhär. Om man stannar i en klan en längre tid kan det bli lite enformigt. Visst man är ju kompisar när man spelar rollspel så några följer ju med tillsammans och byter klaner hela tiden. Fast det kan ju bli bättre med fasta klaner. Passar liksom mer in.

Den tror jag nog att nästan alla här vet vad "svartblod" är. Orcher, vättar, goblins. Och jag hade också tänkt att skriva lite info som du sa. :gremgrin: Svartblod är med andra ord samma sak som svartfolk...

Och nej. Drow och mörkeralv är inte samma sak.
En drow har vitt hår med svart hudfärg och är släkt med alverna.
Mörkeralven är vit i ansiktet och svart i håret och är också släkt med alverna. Så det är ganska lätt att blanda ihop dem.

Drowerna har kvinnor som det regerande könet. Mörkeralver är det lite mer åt männens håll (tror jag).

Sen det där med röva. Det som jag skrivit upp nu är bara önskemål som jag skrivit upp på en lista. Och jag hade den där tanken i bakhuvudet. Kan faktiskt vara en bra idé som du kom med! :gremwink:

Men som sagt. detta är inte allt innehåll utan önskemål ifrån mej själv.

Annars var det bra eller? Men man ska inte vara nöjd som Krister på Rävsvans säger...

Tobbger

Veteran
Re: Drautrân - Svarblodsrollspel (ganska lång text

Nu har jag kommit på en ganska bra grej!

Angående det där med äventyren. Jag har ändrat i mitt block och skrivit dit att man inte byter klaner. Och sedan har jag gjort så att man ska kunna välja två olika sorts kategorier inom äventyr.

• Klanäventyr
• Äventyr

Kom gärna med förslag på vad den sista kategorien ska hetea. Äventyren under den kategorin ska handla om krig och ickerövar äventyr.

Förresten. det kan ju vara kul att veta vad Drautrân betyder. Det betyder månsken på svartiska...

Sodivra

Champion
Längre text!

Har denna idén redan uppfyllts av någon annan?
He he, fram till punkt tre lät det precis som Orkworld, men sedan bytte det framtoning lite. Jag ska återkomma till Orkworld.

Allting ska kretsa kring svartiska klaner. I varje äventyr beskrivs den klan som man är medlem i under just det äventyret. Med andra ord. Man har aldrig någon fast klan. Det skiftar från äventyr till äventyr.
Intressant metod, det kan nog uppmuntra till snabb action, men det har ju nackdelen att man inte kan bekanta sig med sina rollpersoner och klanvänner.. Men jag antar att du är mer inriktad på äventyr än relationsdrama.
Gör man nya rollpersoner till varje scenario? Det känns ju mer logiskt (om inte rollpersonerna reser från klan till klan) men det har en härlig charm att spela samma personer i olika tid och rum.. Ni som läst historierna i Kalle Ankas pocket där Kalle och gänget spelar andra roller i en annan tid (Iallafall så gjorde dom det på min tid.. :gremwink:) eller sett det där speciella avsnittet av Evangelion vet nog vad jag menar. (Som en sorts individens seger över den fysiska världen, men det låter för flummigt.. :gremwink:) Nå, det kan vara väldigt charmigt, speciellt om man får variera sina rollpersoner en aning, även om man märker att det är samma person innerst inne.. Kommer man kunna spela i olika tidsåldrar, förresten? Eftersom man byter omgivning inför varje scenario så tror jag att det skulle vara väldigt givande om du beskrev Den Gamla Tiden, typ bronsåldern då legenderna smiddes.. Hade varit läckert att spela i den då och då.

Äventyrförfattaren skall då beskriva klanens historia, namn, religion, raser, plats, tillgångar, i vilket läge de befinner sig i (hotade av människor t ex), smedens skicklighet (ett måste), vad klanen har som mål och mycket mer.
Som sagt, fokuserat och intressant. Kommer nog leda till "omedelbar action", men se gärna till att det inte blir för rälsat.. Okej, det får gärna finnas bara en lösning i vissa scenarion, det kanske bara är kul, men i alla.. Det blir tråkigt.

Varje klan skall ha en smedja och i äventyret ska det stå hur skicklig smeden är inom att just smida saker. I vapen kapitlet står det då t ex Påk, grad 1 osv. Om det i äventyret står att smeden har till grad 4 så kan han smida vapen som det står grad 1, 2, 3, 4 på.

Man får sedan gå och köpa vapen. Eventuellt visa upp troféer för att få vara värd ett sånt vapen man vill ha. Trofén kan vara ett alvhuvud, ett adligt halsband m.m.

Låter ju okej. Du kan nog utveckla det där med troféer, och vad de har för inverkan på bärarens sociala ställning och så, så att inte troféer = guld.
Det ska kännas speciellt att ta en trofé! Eller?

Man ska kunna ta gisslan och kräva lösensumma (i detta fall inte pengar då svartfolk i de allra flesta fallen stjäl och inte köper (möjligtvis mörkeralver).

Att kunna samla ihop ett gäng goblins (eller något annat) för att sedan bege sig ut i nån grotta och fånga in troll eller andra monster med olika kedjor med olika kvalité beroende på hur lång tid den tog att tillverka eller hur mycket den kostade...

Tja.. Det låter rätt självklart tycker jag. :gremsmile: Antar att du menar att du ska ha specialregler för detta? Så det blir en slags mix mellan strategispel och rollspel?
Det funkar ju också. Du kan ju lattja med strategispeldelen, och utarbeta den med många prylar och så, så att det känns lite som ett strategispel. Till exempel så finns det rutade plattor man bygger upp terräng och orchlägret med, för strid och så.. (Man pillar alltså ihop ett eget orchläger inför varje scenario.. Vilket förstås kan göra spelet både torrare och fräschare, det beror på hur varierande och smarta plattor man gör.)

De som är lite smartare är Uruk-Hai, drow och mörkeralv.
Jaså, ska man spela alvvarelser också? Har dom sina egna klaner, eller springer dom runt hos orcherna? Låter inte lika coolt ifall man spelar renodlade orcher, utan snarare "onda gänget".. Men du gör väl som du vill, men du får gärna förklara tanken mera.. :gremsmile:
Förresten så tycker jag inte att du ska oroa dig för skillnaderna mellan drow och mörkeralv, eller vätte och goblin, och hur dom egentligen är..
Det är ingen som har bestämt hur dom är, och om du känner att du måste göra på samma sätt som D&D så kanske det blir tråkigt.
Jag skulle rekommendera att du gjorde en välutarbetat orchisk kultur som skiljer sig från de vanliga rollspelens "Döda!", och som låter en spela orcher på samma sätt som människor -Där alla känns som riktiga, olika individer.. Jag skulle det, alltså.
Men du kanske vill göra ett riktigt standard-fantasy-spel? :gremsmile: Inget fel med det menar jag, det kan ju vara extra kul att spela orch om man spelar det på det klyschiga sättet..

Okej, Orkworld då.
Jag har inte spelat Orkworld än, men det är riktigt läckert. Precis som i ditt spel så handlar det lika mycket om ens familj i klanen som ens egna rollpersoner, man får köpa smed, bard, äldsta..
I Orkworld så har orcherna en "riktig" kultur. De är inte övervåldsamma.. Bara lite praktiska. De är inte dumma i huvudet.. De bara tänker annorlunda..
Ett bra exempel på detta är den orchiska humorn:
Orch 1: Människor värderar guld.
Orch 2 svarar: Men människor kan inte äta guld. Människor är dumma.

En hel massa sidor ägnas åt orchisk kultur i form av tradition, matvanor, Trubbel och tankesätt.. Rollspelet har en fräsch stil som påminner mer om de keltiska sagor jag läst än om klyschig fantasy. (Och om jag fattat Feliath och Kornella rätt så är det bronsålder.. :gremwink:) Alver och dvärgar finns, men de är annorlunda. Dvärgar känns verkligen som ett annorlunda folk med sina vassa svärd och kalla hjärtan.. Alver ska vi inte tala om.

Orkworld har alltså lite samma idé, men det är ett annat utförande, så jag tror att bägge era spel får plats på marknaden. (Inte för att du tänkte sälja det då, antar jag.. :gremwink:) Orkworld handlar om orchisk kultur, relationer, nomadliv.. Jag gissar att ditt är mer fokuserat på tempo och.. ja.. Röj. Inte bara actionröj, utan frossande i fantasy också.. :gremwink: Hehe. Tolka det nu inte som att jag försöker nedvärdera ditt spel.

Ork! är ett annat orch-spel, och vad jag har förstått av det så är det mycket sjukare och mer whacked än Orkworld. Rollpersonera dör mycket, och ofta på grund av varandra, osv.

Fråga gärna mera om Orkworld eller berätta mer om ditt eget spel! :gremsmile:

Länkar:
Orkworld:
Positiv recension och Mindre positiv
Ork! (Hade jag hört skulle vara dåligt, men fick toppbetyg! Minnsann..)
Recension 1, Recension 2, Recension 3

chrull

Stockholm Kartell
Re: Längre text!

Alver och dvärgar finns, men de är annorlunda. Dvärgar känns verkligen som ett annorlunda folk med sina vassa svärd och kalla hjärtan.. Alver ska vi inte tala om.

Du menar: Dvärgarna är löjliga, patetiska och fåniga med sina 1M långa kroppar och 3 M långa svärd?

Alverna är konstiga, magiska och lite konstigare. Dessutom fattar man inte vad de vill eller tänker.

Romerskbronsålder kanske. Alla människor är nämligen läskigt lika romerska legionärer...

Orkworld är skräp.
Orkerna där är i stort sett människor som är gröna. Och kanske har en sundare inställning till pengar.

Vill man spela orch kommer man längre med Drakar och demoner Svartfolk. och det är inte ett bra betyg...

chrull

Sodivra

Champion
Meeen!

Skulle inte du skriva ett långt svar till min "Längre text!"? Jag satt och väntade på det.. :gremwink:
Iallafall.. Jag vet inte vad du menar med att det inte hjälpte dig så mycket. Kunde du inte lära dig något av chrulls inlägg, eller visade sig tipset om Orkworld vara helt onödigt, eller..

Jag visste faktiskt att chrull är en Orkworld-hatare (Tja, det kanske är att överdriva, men han verkar faktiskt hata orkworld.. :gremwink:) och eftersom han dissar det som "ska" vara ett bra spel så borde han ju ha mera rätt, iallafall får han en poäng som rebellen med egen åsikt.. :gremlaugh:

Men ändå.. Nej.
Orkworld är ett spel som det är "fint" att gilla, men jag gillar det personligen ändå. Orkworld har en känsla, svår att förmedla, men den påminner mig som sagt om de keltiska sagorna, och det är bra. Det gör förstås att det inte är ett spel för alla, och kanske är det en lite pretantiös produkt som ropar "Kolla! Jag är så djup, för jag gör orcher till riktiga personer!"

Men det förmedlar ändå denna känsla till mig. Orkworld luktar sommar och rollspel vid en sjö. Mmmmmmmmmmm..

Var det något mer?
Kom igen nu Tobbger, jag gillade den här diskussionen, men du får bemöta mina idéer! :gremsmile:

Tobbger

Veteran
Re: Meeen!

Jodå! Jag ska skriva ett låååångt svar till dig Arvidos och ditt inlägg hjälpte mig mer än nånsin. Det var chrulls inlägg om att han inte gillade dvärgar och annat som inte hjälpte mig så mycket. Har suttit hela förmiddan nu och skrivit på rollspelet. Och har gjort en del ändringar.
• Jag ändrar mig inom ändringen om att man byter klaner. Först så ångrade jag mig och sa att det skulle vara fasta klaner. Men nu har jag ändrart mig igen och tar tillbaka det till blocket. Man ska ha olika klaner och olika roller från äventyr till äventyr...
• Man ska inte kunna bestämma över NPC´s. det blir för mycket strategi och det vill jag inte ha så mcyket utav.
• Det där med troll som man kan ta till fånga kanske jag ska ta bort. det ska i all fall inte vara en helt valfri grej som att ta ett steg med foten. Det ska i sådana fall höra till ett äventyr där man får i uppdrag att fånga in ett troll...
• Att kunna ta gisslan och kräva lösensumma ska nog också bort. Det blir för mycket. det räcker med att kunna råna folk. Men vad ska svartfolk med rikedomar till?
• Det där med att kunna ta över byar och andra klaners läger är för mycket strategi.
Sen har jag några kommentarer och svar på din text.
Mycket bra skrivet och den var mycket till hjälp. Jag har nu några svar på dina frågor.
Jaså, ska man spela alvvarelser också? Har dom sina egna klaner, eller springer dom runt hos orcherna?
Ja självklart ska man kunna spela mörkeralver och drower. De hör väl också till svartfolk kategorien. Och NEJ! Det är väl klart att alvsläktet skall kuta runt med orcher!
Ja det var väl den ända frågan. Sen behöver jag lite hjälp angående smedjan. Hur ska jag göra!? En orch betalar ju inte för vapen. Och de kan ju inte bara komma in och ta vapen och rustningar. Det blir ju för enkelt!
Nu blev ju inte det här inlägget lika långt som ditt. Men det får duga.
MVH/ Tobbe Gerhardsson

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Re: Meeen!

Hurdå menar du, "inte kunna"? En av de fina grejerna med rollspel är ju liksom att man kan bestämma vad man själv ska göra. Om rollpersonerna vill åka till grottorna och fånga troll kan de göra det, om de väljer att begära lösensumma för människan de fångade får de göra det. Likaså tycker jag att rollerna kan få välja huruvida de vill stanna i samma klans tjänst eller flytta vidare -- mer spelarinflytande, helt enkelt.

entomophobiac

Low Prep High Play
Orkworld (Aningen OT)

Orkworld är ett spel som det är "fint" att gilla...
Hmm. Orkworld. Eftersom jag inte har spelet själv kan jag inte ge någon analys av detta fenomen, men de flesta verkar faktiskt inte tycka spelet är något att ha.

Av rescensionerna du gav dömde jag följande: Orkworld är inte ett spel jag skulle uppskatta. Fantasy med ännu mer detaljer? Nej tack. Jag tycker inte om EON av just anledningen att det är en frossa i detaljism på många ställen. (Och då uttalar jag mig iofs framförallt om reglerna, att Mundana kan vara en bra värld förkastar jag ännu så länge inte eftersom jag inte läst tillräckligt mycket om den.)

Jag kommer nog köpa det däremot och ge en mer exakt dom efteråt, för det är farligt att dömma ut saker och ting innan man har en mer äkta bild av det hela. Däremot lyssnade jag nog mer till de strängar som talade om tvåor och inte fyror. Jag får helt enkelt se om Wick har gjort ett bra jobb... Vem vet. Meningarna mellan dig och Chrull verkar ju vara precis lika separerade som de i recensionerna, så forumet ger ju inte mycket...

Sodivra

Champion
Meeen här kommer mer text!

Jodå! Jag ska skriva ett låååångt svar till dig Arvidos och ditt inlägg hjälpte mig mer än nånsin.
Hurra! :gremsmile:

Jag ändrar mig inom ändringen om att man byter klaner. Först så ångrade jag mig och sa att det skulle vara fasta klaner. Men nu har jag ändrart mig igen och tar tillbaka det till blocket. Man ska ha olika klaner och olika roller från äventyr till äventyr...
Varför inte kunna välja mellan att byta och att fortsätta ett tag, ifall spelarna gillade just denna miljön?

Man ska inte kunna bestämma över NPC´s.
Varför inte kunna spela klanhövding till exempel? Om man vill?
Eftersom alla scenarion ska vara fristående, så kanske en rollperson är klanhövdingen, en rollperson är den andlige ledaren, schamanen, en rollperson är medlem av den konkurrerande ätten som tvistar om hövdingeplatsen, och en rollperson är tjänaren som är hemligt förälskad i hövdingen?

Vad jag menar är att man kan ju spela mäktiga orcher ibland, och ett scenario kan vara en inre händelse istället för, eller parallelt med, ett yttre problem.

det blir för mycket strategi och det vill jag inte ha så mcyket utav.
Men ifall alla scenarion ska vara olika så kanske det skulle vara kul att spela ett mer strategi-inriktad scenario som handlar om att hålla ut i byn tillräckligt länge, medans wurztarna anfaller.. Eller så. Du kan ju göra en "strategiversion" av spelet för stora slagsmål eller speciella scenarion, eller för att plocka fram för att köra en timmes orchdängande när man har tråkigt.. Skulle jag tycka var kul iallafall, om det gjordes på ett bra sätt. :gremsmile:
Det är inne att göra spel som är en mix mellan rollspel och kortspel (Fagins hand) eller som suddar gränser mellan rollspel och sällskapsspel (Baron Münchausen) och sådant. Det skulle nog kunna passa med dina idéer om olika scenarion också: Ett "fritt" spel.
Men, ja.. Jag vet ju inte vad du vill göra för spel. :gremsmile:

Det där med troll som man kan ta till fånga kanske jag ska ta bort. det ska i all fall inte vara en helt valfri grej som att ta ett steg med foten. Det ska i sådana fall höra till ett äventyr där man får i uppdrag att fånga in ett troll...
Att kunna ta gisslan och kräva lösensumma ska nog också bort. Det blir för mycket. det räcker med att kunna råna folk. Men vad ska svartfolk med rikedomar till?
Det där med att kunna ta över byar och andra klaners läger är för mycket strategi.

Det går väl an att spelarna gör det när tillfälle dyker upp?
Och även ifall inte tillfälle dyker upp så kanske en spelare kommer på en smart plan och låter skicka ut sin rollperson på trolljakt.. Hade ju också varit kul.
Har du läst Dune? Där så jagar fremen-folket upp de stora sandmaskarna och rider på dem. Det är en sorts rituell grej, något alla måste göra för att räknas som vuxna.
Att fånga ett troll behöver inte vara något som rollpersonerna inte "får", eller något de kan göra på "rutin", utan en ritual som finns i det orchiska samhället, men som samtidigt är väldigt, väldigt speciell? Den gamle orchen som känner sig vilsen i livet bestämmer sig: Han ska ge sig ut på TrollJakt. (Ersätt med ett lämpligt svartiskt ord, typ Untraka eller nåt, så att det märks att det är ett viktig begrepp inom svartbloden.. :gremsmile:) Kanske dör han, men kanske kan han få en chans att tänka efter och förstå i det transliknande tillstånd som man måste försätta sig i när man Jagar något så stort och farligt som ett Troll..
Pengar finns det alltid något att göra med, kanske handla med mörkeralverna, men jo.. Det är rätt coolt om orcherna inte bryr sig om pengar ändå. Eller så kanske de inte riktigt förstår dom, men vet att de kan få saker för dom, så de behåller dom.

Ja självklart ska man kunna spela mörkeralver och drower. De hör väl också till svartfolk kategorien. Och NEJ! Det är väl klart att alvsläktet skall kuta runt med orcher!
Ah, men hur kommer detta att fungera? Är de kompisar? Eller dyker det upp en mörkeralv då och då hos orcherna, som har vandrat iväg från de stora slotten bortom bergen där mörkeralverna låser in sig och njuter av dekadens och svart vetenskap? Är de vanliga, är de som alla andra, eller prisas mörkeralverna och sätts på speciella positioner, som mästerhantverkare och så? Är detta ett orchspel med orchklaner eller ett bad-guys-spel, med världens allmänna scum samlat i band?

Sen behöver jag lite hjälp angående smedjan. Hur ska jag göra!? En orch betalar ju inte för vapen. Och de kan ju inte bara komma in och ta vapen och rustningar. Det blir ju för enkelt!
I ett klansamhälle som baseras på släkter, och som kanske också är nomadiskt (vad hade du tänkt dig?) så känner man varandra. Speciellt om det inte är ett så stort samhälle.
Ifall det dessutom är en hård tillvaro man för, så kommer också hedersbegreppet att dyka upp, ett sätt att klara sig. (Om du vill, alltså. :gremsmile:)

Isåfall så kommer orcher inte behöva pengar. Alla känner till alla, eller åtminstone varandras familjer/släkten, och man kan inte lämna sitt ansvar.. Man klarar sig inte om man bara lämnar klanen. Någon som vill ha ett vapen kan få det, men då är han Skyldig vapensmeden. Såvida han inte betalar för sig med en gång, med mat eller så. (Smeder måste ju också äta.)
En orch's "credit rating" kan avgöras av deras position i klanen. En orch som håller sitt ord, som har gjort bra saker för klanen och för andra, har ett gott rykte. Den orchen lyssnar man på, och alla vet sin ungefärliga, outtalade, position i klanen.
En sådan här orch som man litar på har större möjligheter, betros bättre när han blir skyldig pengar, och kan kanske få lite saker gratis för det han har gjort klanen i stort?
Kanske är orchsamhället rent kommunistiskt, där alla får av varandra, men där alla samtidigt vet hur mycket de andra är värda, sett ur anseendesynpunkt.
Kanske har olika familjer olika anseende, kanske vissa familjer tycker sämre om andra familjer, kanske orcher har en speciell position inom familjen också? Kanske familjen har ansvaret för att en orch ska betala för det han har fått, och ifall han inte klarar det så förvisas han..

Med andra ord så kan du ha en mätare på vilket anseende orchen har inom klanen, vilket avgörs av vad orchen har gjort för klanen, hur schysst orchen beter sig, imponerande handlingar.. Isåfall kan en orch få gott anseende av att besegra någon annan, i slagsmål, eller genom att sno någonting på ett bra sätt. Men det beror på vad du vill ha för stil på orcherna -Ska de vara rätt mänskliga i grunden och rätt sympatiska, eller är de bara.. orchiska? Eller en mix mellan dessa? De är hedersamma och ärliga, men ifall någon lyckas stjäla något av dig så är han värd respekt? Och vad har familjen för funktion? Tänker man inte riktigt på den, eller Tillhör man den? Innebär det bara en "familj" eller en "släkt"? Jag har tjatat en massa om familjen, men det kanske inte är din grej?

Ifall du vill lattja så kan du ha ett allmänt anseendevärde, och sedan skriva ner på formuläret ifall olika personer eller familjer tycker något speciellt om orchen, och hur detta förändras, och vad allmänheten tycker om familjen, och vad speciella personer/familjer tycker om familjen, och vad orchen har för position i familjen.. osv.

Hederssystemet funkar om man vill göra orcherna till lite "ädla vildar", det funkar bra till rollspel eftersom det belönar hjältedåd men straffar omoraliskt utnyttjande av SLP:er, vilket rollpersoner ofta inte har något problem med :gremwink: och det är rätt kul.
Eller så kör man bara byteshandel. :gremwink:

entomophobiac

Low Prep High Play
Någon annan antydde en fokus på strategielementen (Arvidos?), och jag håller verkligen med. Att bygga upp sin by på en mer strategisk nivå och inte endast baserat på poäng hit och dit skulle i alla fall jag uppskatta. Samtidigt blir nog inte konceptet som du beskriver det något kampanjspel, men det behöver ju inte vara någon nackdel. Nu för tiden har då i alla fall inte jag tid med några längre kampanjer, så spel som kan börja och sluta inom ramarna för en enda kväll utan att ta skada av det är underbara.

I övrigt tycker jag det låter intressant, men det är nog inget jag själv skulle spela mer än ett par gånger. Framförallt för att det blir ett ganska smalt mönster att bara spela svartfolk. Jag minns att vi gjorde det någon gång i Drakar och Demoner för X år sedan, men det blir ju aldrig mer än några få spelkvällar.

Å andra sidan går det inte att bredda ett sådant koncept allt för mycket heller, utan att det förvandlas till typisk standard-Fantasy. Så arbeta på din idé och presentera det färdiga konceptet så ska du få en rättvis analys :gremwink:

Sodivra

Champion
Jaså?

Eftersom jag inte har spelet själv kan jag inte ge någon analys av detta fenomen, men de flesta verkar faktiskt inte tycka spelet är något att ha.
Whee! Jag är speciell! :gremsmile:

Jag kommer nog köpa det däremot och ge en mer exakt dom efteråt
Va? Köpa ett spel bara för att se om det är bra? Är inte det lite överdrivet? :gremsmile: Du kan ju åtminstone köpa chrull's ex begagnat, han vill nog inte ha det.

Och jo.. Jag kan nog förstå att det inte är så poppis. Illustrationerna gör att spelet kan kännas lite.. jauh.. Gammalt? :gremsmile: Jag får nog se min uppskattning av spelet som något väldigt personligt, och kanske jag tolkar in det jag vill ha i spelet.. Men gillar det, det gör jag! Nu ska jag bara spela det också.. :gremwink:

entomophobiac

Low Prep High Play
Re: Jaså?

Jag gillade verkligen idéerna om en kollektiv spelgrupp där man delar poängen under karaktärsgenereringen. Mycket intressant. Sådana saker gör att jag kan köpa ett spel - för att se hur andra löst saker och ting och vilka idéer som kan ge mig uppslag till egna idéer.

Inspiration genom att läsa andra rollspel, oavsett om jag tycker de är bra eller dåliga, är mycket värd när man själv tror sig vara kapabel att skriva.

För hur ska du analysera begreppet Standard-Fantasy om du bara har D&D och ingenting att jämföra med? Då är det bättre med D&D, DoD, Warhammer FRP, Gemini, Legend of the Five Rings, Hackmaster, fan och hans moster - då vet du nämligen vad standard-fantasy är och kan dels analysera det hela och dels alternera det med de övriga koncepten. (Warhammer, t ex, ser inte jag som vanlig standard-fantasy.)

Så jag köper inte spelet endast för att analysera det, utan för att jag är övertygad om att alla spel - bra och dåliga - innehåller saker jag kan ta till mig. (Förutom EON, då, men det säger jag bara för att irritera folk...) :gremgrin:

Morgoth

Swashbuckler
Kollektiv utveckling = den bästa

Det finns få element i rollspel som överträffar den kollektiva utveckling. Vare sig vi snackar klan, stam, familj, äventyrargrupp eller liga så är den kollektiva utvecklingen överlägsen all annan spelbaserad utveckling, enligt min ringa mening. Därför tycker jag Orkworld verkar vara en hit, för när jag kontaktades av Arvid om det för många långa månader sedan så tog han upp just dessa detaljer (håhåå, håhåå, det var på den där tiden då vår kontakt fick sig en riktig pendel uppåt... *tår i ögat*), och jag tipsade i min tur om Tribe 8 och dess celler och klaner.

Nåja, om jag förstår det rätt så spelar man en orchfamil (klan? stam? -idelia?) som ger sig ut och lever jävel på landsbyggden (stormar bondgårdar, snor boskap, stångas med varandra på öppna ängar), och bara det verkar ytterst lovande. Hur utvecklas man som kollektiv enhet i Orkworld? Jag vet att det kanske är lite svårt att svara på, eftersom du inte har någon praktisk erfarenhet av spelet, men ändå. Är det huvudsakligen materiell utveckling som gäller (större båtar, större boskapshjordar, mera kash in da briefcase) eller förs individerna i gruppen närmare tillsammans på ett emotionellt plan? Eller är det mest en statusgrej?

Eller har jag fått helt fel intryck av spelet? Förklara mera om den kollektiva utvecklingen helt enkelt.

Sodivra

Champion
Re: Kollektiv utveckling = den bästa

Nåja, om jag förstår det rätt så spelar man en orchfamil (klan? stam? -idelia?) som ger sig ut och lever jävel på landsbyggden (stormar bondgårdar, snor boskap, stångas med varandra på öppna ängar), och bara det verkar ytterst lovande.
Nja. Orcherna är ett nomadfolk, inte ett rövarfolk.

Ja, man spelar en familj. Man får en bunt poäng att köpa både familj och rollpersoner för. Ha ett gäng mäktiga rollpersoner, eller en mäktig familj, så att säga. Exempel på sådant som du kan köpa åt familjen:
[*]Renar
[*]Hus-spjut
[*]Skicklig bard
[*]Erfaret familjeöverhuvud -Vilket ger tillgång till extra barn, och extra kunskaper och traditioner.

Samtidigt så får spelarna tillsammans beskriva familjen.
Nobilis kör med samma grej: Spelarna köper sina egna rollpersoner, men köper och beskriver även deras Imperator och Chancel, deras makare/övervakare respektive hemvärld. Kanske du också borde kika på, med andra ord.. :gremwink: (Jag tar väl med det till GothCon.)

Rent siffermässigt så är samspelet viktigt, för faktum är att en medlem av familjen är den som delar ut erfarenhetspoäng. Orchers "dygder" är de samma som orchernas "grundegenskaper", och de höjs av hjältemod, så att säga. Men någon måste sjunga eller berätta om hjältemoden: Familjens bard.
Familjens bard kan både vara en rollperson och en spelledarperson, och för att få erfarenhetspoäng så måste barden få höra talas om, eller bevittna, hjältedåden. Det går ju att ljuga för honom, men detta är att inbjuda Trubbel, det förmodligen viktigaste konceptet i Orkworld.. (Trubbel är.. Trubbel. Som du måste bära/ta ansvar för. Trubbel kommer på den som kallar på det. Säg aldrig "Jag visste inte att det var så lätt att besegra troll!" Dock så är orcher lite tacksamma för Trubbel också.. Bara genom att samla på sig Trubbel så kan orcher visa vad de kan.)

Sedan så blir ju orcher kära också. Orcher vet inte riktigt vad det är, och som boken smart säger så kan konflikter runt kärlek snarare handla om svartsjuka en regler -Eftersom orcher inte har direkta tabun inom kärleken. (Man "äger" inte en partner, homosexualitet är inte fult..) Det finns även en tabell för detta, så man kan tvinga det på spelarna, mwa ha ha.. Nog utvecklar detta relationerna.

Sedan kan man äta delar av fallna kamrater för att ta del av deras styrka. Vad vet jag, det kanske också förstärker interaktionen?

Trubbelreglerna också.. Kanske. Äh, jag vet inte. Men tja.. Om jag ska göra det enkelt för mig, och svara på frågan hur utveckling yttrar sig.. Då är det erfarenheten. Definitivt. Att samla trubbel, övervinna det, att göra sådant som kommer berättas om.. Materiellt välstånd behöver inte gå framåt som jag förstår det, även om man kan jobba på det, och status.. Tja, status får man ju allteftersom ens familjeöverhuvud blir mer erfaret, och man själv får mer erfarenhet = blir mer omtalad.
Vet inte riktigt om jag svarade på din fråga, du får gärna utveckla, för nu kände jag mig lite trött på att skriva och.. lägger av. :gremsmile: Jag ska nog gosa lite med Orkworldboken, det var kul att plocka fram den igen.

Tobbger

Veteran
Re: Meeen här kommer mer text!

Alltså du är ju bäst Arvidos! Du ger en så mycket idéer!
Det där med ritualen är ju en mycket smart grej. Jag kan skriva att i en orchreligion så ska man fånga troll och offra dom t ex. Det bara strömmar i huvudet med idéer efter det här svaret! :gremsmile: Och sen det där med att mörkeralverna ska vara med orcherna. Jag skrev fel. Det ska vara såhär: "Och NEJ! Det är väl klart att alvsläktet INTE skall kuta runt med orcher!"