Jag har funderat på ett system åt Cydonia/Great Leap.
För de av er som känner till Keys och Lady Blackbirds system så kommer delar av systemet verka bekanta.
Jag bör först nämna att alla får erfarenhetspoäng (erf) oavsett, och att för Drivkrafter (och agendor) är egentligen erfarenheten sekundär - en trevlig bieffekt s a s. Energi i Cydonia och Great Leap används till en mängd saker - för att öka chanser vid slag och ge fördelar som man normalt inte har vid konflikter (man kan "köpa" saker som fler handlingar, träffområden etc).
I korthet har jag en kategori inom Egenskaper som kallas Drivkrafter. Man skaffar dem på samma sätt som andra Egenskaper - vilket betyder att man kan vara utan Drivkrafter om man vill.
Drivkrafter ger Energi när man arbetar mot att uppfylla dem och baserar sig mycket på personliga drag - vad karaktären tycker är viktigt, t ex Heder, Ära, Vinna, Inkomst o s v. Man kan också ha agendor/planer som Drivkrafter - dessa kan vara långsiktiga ("Besegra det onda imperiet") eller mer kortsiktiga ("Ta reda på vad som hänt i militärbasen"). Varje äventyr(alt spelomgång) Drivkrafter används ger en markering. Dessa ger erf som man får när Drivkraften löses in, vilket betyder att den försvinner och man får erfarenheten. Detta inträffar när SL och spelare ser det som lämpligt - när det passar karaktären helt enkelt.
Man kan skaffa Drivkrafter under ett äventyr, så länge som det passar i spelet (vilket lär vara hyfsat enkelt, till skillnad från att plötsligt bli snabbare t ex).
Inte helt färdiggenomtänkt här. Har ni några funderingar eller frågor?
För de av er som känner till Keys och Lady Blackbirds system så kommer delar av systemet verka bekanta.
Jag bör först nämna att alla får erfarenhetspoäng (erf) oavsett, och att för Drivkrafter (och agendor) är egentligen erfarenheten sekundär - en trevlig bieffekt s a s. Energi i Cydonia och Great Leap används till en mängd saker - för att öka chanser vid slag och ge fördelar som man normalt inte har vid konflikter (man kan "köpa" saker som fler handlingar, träffområden etc).
I korthet har jag en kategori inom Egenskaper som kallas Drivkrafter. Man skaffar dem på samma sätt som andra Egenskaper - vilket betyder att man kan vara utan Drivkrafter om man vill.
Drivkrafter ger Energi när man arbetar mot att uppfylla dem och baserar sig mycket på personliga drag - vad karaktären tycker är viktigt, t ex Heder, Ära, Vinna, Inkomst o s v. Man kan också ha agendor/planer som Drivkrafter - dessa kan vara långsiktiga ("Besegra det onda imperiet") eller mer kortsiktiga ("Ta reda på vad som hänt i militärbasen"). Varje äventyr(alt spelomgång) Drivkrafter används ger en markering. Dessa ger erf som man får när Drivkraften löses in, vilket betyder att den försvinner och man får erfarenheten. Detta inträffar när SL och spelare ser det som lämpligt - när det passar karaktären helt enkelt.
Man kan skaffa Drivkrafter under ett äventyr, så länge som det passar i spelet (vilket lär vara hyfsat enkelt, till skillnad från att plötsligt bli snabbare t ex).
Inte helt färdiggenomtänkt här. Har ni några funderingar eller frågor?