Någon som själv är sugen eller känner någon som är sugen - kolla in: http://www.alltutomkodare.se/
Där förlorade de mitt intresse.Respekt för deadlines och en förmåga att anpassa sig efter situationen
Så kanske det är i allmänhet, men vi har väldigt lite övertid i organisationen.Cybot said:Där förlorade de mitt intresse.Respekt för deadlines och en förmåga att anpassa sig efter situationen
I ansökningsspråk betyder det "Villig att sätta ett själskrossande tempo för dålig betalning".
När jag såg annonsen tänkte jag att "det här måste ju vara alla nördars dröm", så jag blev alldeles matt när det i tråden kom klagomål på att arbetsgivaren efterfrågar förmåga att hålla deadlines. Själv kommer jag från en miljö där allt annat än en sådan standard är helt utesluten så jag reagerade aldrig ens på formuleringen. Okej att svenskar kanske är rätt lata och bortskämda, men det här tog nog priset.RipperDoc said:Så "hålla deadlines" betyder "själskrossande tempo"? Visst ska man vara försiktig att åka in i jobb där man får jobba mycket övertid utan vettig ersättning, men att hålla deadlines är en grundläggande hygienfaktor för att kunna jobba i den typen av miljöer.
Det gör det inte, det gör dig till en som inte borde ha förhandlat bort din övertid alternativt en som borde byta jobb...Eksem said:Att jag jobbar lördagar och söndagar utan ersättning, eller 60-timmarsveckor utan extra betalt, och börjar bli trött på orimligheten det, hur gör det mig lat och bortskämd?
Jag förstår visst poängen, jag är supersmart! Min poäng är dock att det är både orimligt och orättvist att utgå från att ett företag som påtalar vikten av att hålla deadlines automatiskt bryter om förordningar om arbetsmiljö etc.Eksem said:Jag tror inte att du förstår poängen alls, Vitulv. Givetvis vill man jobba mot deadlines och hålla dem, men det är liksom underförstått. Däremot förekommer det i vissa branscher där man avtalar bort övertidsersättning ibland krav på långa övertidsperioder (jag har t.ex. jobbat 14 dagar i sträck, utan någon som helst extra ersättning, eller förra månaden, 12 dagar i sträck för den delen) som är ett resultat av dålig planering, snarare än dåliga insatser. Detta har, i vissa branscher, utvecklats till en ohälsosam branschstandard som innebär minskad effektivitet; och där flera av de mer framgångsrika företagen är de som faktiskt kan sätta tidplaner.
Att jag jobbar lördagar och söndagar utan ersättning, eller 60-timmarsveckor utan extra betalt, och börjar bli trött på orimligheten det, hur gör det mig lat och bortskämd?
För mig tycks det mer som om annonsen lyckades kommunicera mer till sin tänkta målgrupp än vad som ursprungligen var tänkt. Branshen börjar vakna ur sitt Jolt Cola-rus, och i maktens korridorer bävar man. Ska alltutomkodare bli ett nytt Kairo? Kommer någon utbränd och deprimerad övertidsknegare tända eld på sig själv i protest?Vitulv said:När jag såg annonsen tänkte jag att "det här måste ju vara alla nördars dröm", så jag blev alldeles matt när det i tråden kom klagomål på att arbetsgivaren efterfrågar förmåga att hålla deadlines. Själv kommer jag från en miljö där allt annat än en sådan standard är helt utesluten så jag reagerade aldrig ens på formuleringen. Okej att svenskar kanske är rätt lata och bortskämda, men det här tog nog priset.