Nekromanti Du! Jobba med dataspel?

solvebring

Superhero
Apa att man inte bor i Göteborg då eller för den delen kan riva upp allt och flytta. :gremfrown:
Iof har jag bara begynnande kunskaper inom de olika arttyperna samt animation, men ändå. Manus också för den delen. ... Prutt.

Cybot

Mest spelbar
Respekt för deadlines och en förmåga att anpassa sig efter situationen
Där förlorade de mitt intresse.
I ansökningsspråk betyder det "Villig att sätta ett själskrossande tempo för dålig betalning".

Big Marco

Läskig
Cybot said:
Respekt för deadlines och en förmåga att anpassa sig efter situationen
Där förlorade de mitt intresse.
I ansökningsspråk betyder det "Villig att sätta ett själskrossande tempo för dålig betalning".
Så kanske det är i allmänhet, men vi har väldigt lite övertid i organisationen.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Läser du inte in väldigt mycket i väldigt lite nu Cybot? Jag menar, det där säger ingenting, vilket företag vill inte att man respekterar deadlines och är anpassningsbar?

Nu är ju jag både kodare och Uppsala-bo, så utöver det att det skulle vara intressant för mig att testa mina kontent-genererings-grejer mot någon så ligger det här rätt långt utanför min intressesfär, men jag är lätt optimistisk. Noir är ju trots allt Marcos skapelse liksom, och det är ju coolt.

ripperdoc

Myrmidon
Så "hålla deadlines" betyder "själskrossande tempo"? Visst ska man vara försiktig att åka in i jobb där man får jobba mycket övertid utan vettig ersättning, men att hålla deadlines är en grundläggande hygienfaktor för att kunna jobba i den typen av miljöer.

Posten fångade faktiskt upp mitt intresse, och jag har erfarenheter inom att både leda ett team och att arbeta imot en deadline.
Erfarenheten av MMOs har man ju också, frågan är om det räcker?

Eksem

Champion
Frågan är vad som egentligen ligger i förväntningen "hålla deadlines". Jag skulle mycket hellre jobba hos arbetsgivare som säger "Vi tror inte på övertidsarbete" än hos en som säger "Det är viktigt att hålla deadlines". Jag har aldrig, någonsin, träffat någon som varken kan eller vill hålla deadlines; jag har däremot varit med om en hel del projekt med inkompetent planering som försökts räddas via "death marches". Jag vet vad jag tycker leder till bättre slutprodukter, och övertidsarbete är sällan en del av det.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
RipperDoc said:
Så "hålla deadlines" betyder "själskrossande tempo"? Visst ska man vara försiktig att åka in i jobb där man får jobba mycket övertid utan vettig ersättning, men att hålla deadlines är en grundläggande hygienfaktor för att kunna jobba i den typen av miljöer.
När jag såg annonsen tänkte jag att "det här måste ju vara alla nördars dröm", så jag blev alldeles matt när det i tråden kom klagomål på att arbetsgivaren efterfrågar förmåga att hålla deadlines. Själv kommer jag från en miljö där allt annat än en sådan standard är helt utesluten så jag reagerade aldrig ens på formuleringen. Okej att svenskar kanske är rätt lata och bortskämda, men det här tog nog priset.

Mr.Walker

Warrior
Undra hur länge man klarar sig i arbetslivet oavsett bransch om man lever på måttet " jag tror inte på deadline". Tänk vad länge man skulle få vänta på en donkenburgare med den inställningen.

Att kunna hålla en deadline och anpassa jobbet efter den borde ju vara en självklarhet. Och det betyder inte innebära att resultat blir sämre, det kan lika gärna bli soppa av någon om man har alldeles för lång tid på sig. Jag brukar faktiskt prestera bättre när jag har mindre tid då jag måste ta snabba beslut och inte sitter och funderar för mkt.

Eksem

Champion
Jag tror bestämt att jag skrev "Vi tror inte på övertid", vilket är något helt annorlunda än att inte tro på deadlines.

Ram

Skev
Utan att ta ställning så tror jag inte att det var deadlinehållningen som var det som triggade känslan utan "förmåga att anpassa sig efter situationen" i anslutning till det. :gremsmile:

Eksem

Champion
Jag tror inte att du förstår poängen alls, Vitulv. Givetvis vill man jobba mot deadlines och hålla dem, men det är liksom underförstått. Däremot förekommer det i vissa branscher där man avtalar bort övertidsersättning ibland krav på långa övertidsperioder (jag har t.ex. jobbat 14 dagar i sträck, utan någon som helst extra ersättning, eller förra månaden, 12 dagar i sträck för den delen) som är ett resultat av dålig planering, snarare än dåliga insatser. Detta har, i vissa branscher, utvecklats till en ohälsosam branschstandard som innebär minskad effektivitet; och där flera av de mer framgångsrika företagen är de som faktiskt kan sätta tidplaner.

Att jag jobbar lördagar och söndagar utan ersättning, eller 60-timmarsveckor utan extra betalt, och börjar bli trött på orimligheten det, hur gör det mig lat och bortskämd?

Ram

Skev
Eksem said:
Att jag jobbar lördagar och söndagar utan ersättning, eller 60-timmarsveckor utan extra betalt, och börjar bli trött på orimligheten det, hur gör det mig lat och bortskämd?
Det gör det inte, det gör dig till en som inte borde ha förhandlat bort din övertid alternativt en som borde byta jobb... :gremgrin:

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Eksem said:
Jag tror inte att du förstår poängen alls, Vitulv. Givetvis vill man jobba mot deadlines och hålla dem, men det är liksom underförstått. Däremot förekommer det i vissa branscher där man avtalar bort övertidsersättning ibland krav på långa övertidsperioder (jag har t.ex. jobbat 14 dagar i sträck, utan någon som helst extra ersättning, eller förra månaden, 12 dagar i sträck för den delen) som är ett resultat av dålig planering, snarare än dåliga insatser. Detta har, i vissa branscher, utvecklats till en ohälsosam branschstandard som innebär minskad effektivitet; och där flera av de mer framgångsrika företagen är de som faktiskt kan sätta tidplaner.

Jag förstår visst poängen, jag är supersmart! Min poäng är dock att det är både orimligt och orättvist att utgå från att ett företag som påtalar vikten av att hålla deadlines automatiskt bryter om förordningar om arbetsmiljö etc.

Eksem

Champion
Ska jag byta jobb av den anledningen behöver jag antagligen byta bransch. Jag gillar verkligen min arbetsgivare, men jag har svårt för en del av de här branschkonventionerna och hur de straffar pålitliga personer och belönar slarv i planeringen.

Eksem

Champion
Fast det var inte alls vad du skrev, inte ens i närheten. Vad du skrev var en kategorisk och fördömande kommentar om de som vill påtala hur sådana formuleringar kan tolkas och vari sådana tolkningar har sin bas.

Bunny

Crazy like a fool
Vitulv said:
När jag såg annonsen tänkte jag att "det här måste ju vara alla nördars dröm", så jag blev alldeles matt när det i tråden kom klagomål på att arbetsgivaren efterfrågar förmåga att hålla deadlines. Själv kommer jag från en miljö där allt annat än en sådan standard är helt utesluten så jag reagerade aldrig ens på formuleringen. Okej att svenskar kanske är rätt lata och bortskämda, men det här tog nog priset.
För mig tycks det mer som om annonsen lyckades kommunicera mer till sin tänkta målgrupp än vad som ursprungligen var tänkt. Branshen börjar vakna ur sitt Jolt Cola-rus, och i maktens korridorer bävar man. Ska alltutomkodare bli ett nytt Kairo? Kommer någon utbränd och deprimerad övertidsknegare tända eld på sig själv i protest?

Om några dagar kan stridsvagnar komma att rulla ner för avenyn, bombarderade av laptops och urdruckna latte-muggar. Hesa kontorslavars röster ska skalla: "Marco Behrmann, stick till Akalla!"