Du kan göra ett mycket bättre äventyr än köpäventyr

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,966
Location
Rissne
För: Jag känner mig själv bättre, och vet vilken sorts prepp och vilken sorts äventyr som passar mig.

(Egentligen gillar jag ju middle-of-the-road-mellanmjölk-varianten att utgå från premiss och prett som finns i ett äventyr och bygga om det tills det blir ett "eget" äventyr eller iaf spelbart)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,966
Location
Rissne
För: Många köpäventyr är… inte speciellt bra, om man inte gillar väldigt linjära äventyr där strukturen i princip är intro → transportsträcka → strid → transportsträcka → strid → transportsträcka → strid → transportsträcka → strid → transportsträcka → slutstrid. Det kan vara väldigt drygt att försöka vålda om detta till något som faktiskt går att spela (för mig, som inte gillar den strukturen).

(Egentligen är kanske det här samma argument som föregående inlägg)
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,995
Location
Off grid
Mot: Det blir fult, ej korrat, osammanhängande, inte illustrerat, omöjligt att hitta i, förmodligen fullt med plot-holes, obegripligt för utomstående och det bryter ”loren”. Det spelas bara en gång och tynar sen bort på en gammal hårddisk.

(För: Men visst - det är ändå subjektivt mycket bättre än ett köpeäventyr).

Japp. Det blev exakt ett argument. :gremsuck:

:t6b: :t6b-2:
//EvilSpook
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
2,233
Location
Örebro
Mot: Ett föreskrivet äventyr kan ge de ledstänger som behövs om en själv är osäker på struktur och brister i den egna föreställningsförmågan. Det färdigskrivna äventyret kan även presentera en upplevelse som jag själv och mina spelare aldrig hade mött annars då vi fastnar i våra egna inkörda hjulspår.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
2,233
Location
Örebro
För: Det egenskrivna äventyret kan utgå mer från min kännedom om spel gruppen. Som sagts i tidigare argument känner jag min grupp.

Mot: jag kan bli lite för fäst i mina egna tankar och visioner. Är det någon annan som skrivit äventyret kan det upplevas lättare att bryta mot det som står i äventyret, mindre risk att egot ställer sig ivägen i mötet med ens egna älsklingar.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,466
För: Du kan skräddarsy det för att passa RPna, spelarnas smak, omständigheter i kampanj och spelvärld.

Mot: Det är ofta mer jobb att tänka ut något själv än att läsa in sig på (och eventuellt justera) något redan klart. (Mer sant för vissa sorts äventyr än andra, men ändå.)
 

Lirarn

Veteran
Joined
14 Feb 2015
Messages
143
Mot: Oftast har köpesäventyr bättre bilder/kartor som man kan visa upp

För: Jag har spelat mängder med äventyr och i flera fall har jag ingen aningen om ifall de är köpes eller inte. (Men lägg upp dem så att jag/vi får spela dem! Jag har två barn och en fru som gillar att shoppa.... ;)
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,765
För: Många köpeäventyr är i praktiken inte speltestade...
Funderade på att skriva något om bristande speltestning av köpeäventyr i mitt tidigare inlägg men kände inte att jag kunde backa upp det. Jag läser helt enkelt för få utgivna äventyr, och spelar ännu färre. Dessutom kan eventuella brister i ett äventyr beror på en myriad olika saker vid sidan av bristande speltestning. Med det sagt, jag tror att många rollspelsprodukter egentligen skulle behöva speltestas bättre.
 
Last edited:
Top