Du kan göra ett mycket bättre äventyr än köpäventyr

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,589
Mot: För vissa sorters äventyr och kampanjer krävs det en specialistkompetens som tar åratal att skaffa sig.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,666
Varken för eller emot tror jag, men generellt sett blir äventyr som så säga skrivs "färdigt", alltså skrivs så att de kan läsas och förstås av en utomstående utan förkunskap, betydligt bättre än sådana som bygger på outtalad kunskap i SLs huvud. Detta oavsett om det gäller något specialdesignat för den egna gruppen eller ett mer allmänt. Att göra så tvingar en att hamra ut oklarheter och speca drivkrafter m.m. som annars kan leda till inre motsättningar. Nackdelen är så klart att det tar mycket längre tid att göra.
 
Last edited:

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,948
Location
Uppsala
Känns mindre sannolikt att den genomsnittlige spelledaren har bättre idéer än den genomsnittlige publicerade äventyrsförfattaren? :)
Tycker precis tvärtom! Släpp lös din egna fantasi, och det blir alla gånger bättre. Huruvida någon blivit publicerad eller ej som äventyrsförfattare är ett sidospår till vad som är roligt runt bordet.
 
Joined
20 Oct 2023
Messages
492
För: Du känner dina spelare och deras karaktärer. Du vet vad som hänt tidigare och kan förutse hur de kommer reagera. Du kan utforma äventyr och händelser för dem på ett sätt som ingen utomstående äventyrsförfattare någonsin skulle kunna göra, för det är information de inte har tillgång till. Skapar du dina egna äventyr kommer dina spelare känna sig mycket mer som en del av världen de spelar i än om du spelar något som kommer utifrån.

Mot: Att leva ett normalt liv med arbete, familj, vänner, ansvar, måsten och hobbys är för många svårt. Att dessutom spelleda rollspel regelbundet utöver det är jättesvårt. Att utöver även det vara kreativ och regelbundet komma på spännande äventyr är nästan omänskligt att begära av någon. Ta hand om dig, SL-utbrändhet är en riktig grej och den blir värre om du har ett konstant krav på dig att prestera nya upplägg, scenarion, karaktärer och platser. Var snäll mot dig själv, köp ett äventyr, låt någon annan göra alla de svåra bitarna så du kan fokusera på det roliga.

För: Det finns inget rollspelsuniversitet man tar examen ifrån där man blir legitimerad rollspelsförfattare innan man kan börja skriva och publicera rollspelsäventyr. Det finns inget som säger att bara för att ett äventyr publicerats så är det på något sätt bättre än vad du själv kan skapa, bra eller ens funktionsdugligt. Den främsta kompetensen en rollspelsförfattare behöver är förmågan att påbörja och avsluta ett projekt. Det är inte att underskatta som kompetens i sig, men den enda personen som behöver övertygas om verkets kvalité för att det skall hamna på marknaden och nå status som "publicerat äventyr" är att spelets redaktör upplever det inkomna materialet som tillräckligt bra för att ge ut det. Inget av detta betyder att materialet är bra för dig. Du vet vad du gillar, du vet vad du behöver för att ett äventyr skall funka vid ditt spelbord. Du kan göra det bättre själv.

Mot: Rollspelsförfattare blir publicerade av en anledning, och erfarna skapare som har gett ut en bredd av äventyr under många olika utgivare har inte snubblat in i den rollen. Som spelledare tenderar vi att falla in i invanda mönster, helt enkelt för att livet inte erbjuder tiden och orken att sitta och analysera allt man gör. Vi vet vad vi är vana vid, är nöjda med det som funkat hittills, och även i de fall vi kanske inte är helt nöjda så vet vi ändå inte hur vi skulle göra istället. De som mot betalning skriver rollspelsmaterial har den tiden och möjligheten att fundera över det. De är beroende av att analysera hur saker fungerar, hålla koll på vad som funkar och inte funkar, och på att vässa och förbättra sitt hantverk, för att om de inte gör det kommer någon annan göra det i deras ställe. Dessutom jobbar de med skickliga redaktörer, layoutare, illustratörer, researchers och kartografer för att göra din upplevelse vid spelbordet så bra som möjligt. Ta tillvara på den erfarenheten, kompetensen och arbetet, köp ett rollspelsäventyr!
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,298
Location
Umeå
För: du som inte får betalt kan lägga mer tid på research och planering.

För: du kan preppa precis det du själv vill och behöver för just hur du vill spela och vilka.

För: Publicerade saker publiceras för att någon ska tjäna rollspelsmijoner på det, det kommer påverka kvaliteten och lämna djupa revor av tomhet och känslan av att du själv inte kan skapa något eget, du måste konsumera mer äventyr för att fylla tomrummet och då ge mer rollspelsmiljoner till langaren och nya hål av tomhet uppstår… det räcker med ett introduktionsäventyr så är du fast!
 
Joined
20 Oct 2023
Messages
492
Så tror jag det låter i de flesta fallen.
Se "för" argumentet ovanför.

"Vill du skriva för mitt rollspel?" och "Får jag skriva för ditt rollspel?" är ju självklart de två vanligaste frågorna som föranleder att någon går från glad amatör till publicerad "rollspelsförfattare". I vart fall efter att de gått igenom den verkliga utgallringsprocessen, vilket är förmågan att faktiskt leverera någon som kan anses som "klart" inom någon sorts rimlig tidsrymd.

Men kompetens som rollspelsskapare eller scenariodesigner är någonting som finns på riktigt. En person som försörjer sig hel eller deltid på att skapa rollspelsmaterial och har gjort det under lång tid, särskilt om denna tar sitt värv på allvar och genuint försöker skapa material som är användbart för andra, har i vart fall bättre förutsättningar att skapa bra material än någon som försöker designa ett äventyr för första gången, eller en stressad SL som försöker få ihop veckans prepp på söndagskvällen.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,298
Location
Umeå
För: Den som skriver ett äventyr utan någon koll på vilka som ska spela det får oundvikligen skapa julbrickan som säljs färdig på Coop, hiva in i ugnen och ät vem du än är. Den kan omöjligtvis ha det som ett egenskriven äventyr har. Den som skriver ett äventyrsupplägg för specifika rollpersoner för en specifik situation skapar något för ett givet klientel, utifrån deras situation och belägenhet, utifrån historik, känslor och passioner. Och lyfter vi blicken lite mer så kan vi också skriva äventyr för de spelare som finns där, utifrån deras situationer, deras passioner och historik. Så man får väl välja, äta en coop extra julbricka eller ett anpassat julbord med delikatesser som satts samman helt utifrån både rollpersoner, spelare och spelgrupp.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,523
Location
Göteborg
Mot: Ett färdigskrivet scenario kan innebära en mer genomtänkt setup, med rollpersoner som är nogsamt utformade för att ge intressanta val och saker att spela på, som har intressanta konflikter och interaktioner med varandra, och en setup som är mer anpassad till rollpersonerna. Det kan också göra att spelarna kommer ut ur sina invanda mönster.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,310
Location
Helsingborg
Men kompetens som rollspelsskapare eller scenariodesigner är någonting som finns på riktigt. En person som försörjer sig hel eller deltid på att skapa rollspelsmaterial och har gjort det under lång tid,
Absolut, min uppfattning är dock att det bara gäller för 1% av alla släppta äventyr. Känns också, för mig, som om många äventyr är reprints eller remakes.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,589
För: du behöver inte vänta på att din beställning levereras, utan kan spela ikväll!
Jag kan köpa och läsa ett äventyr till i kväll (eller i alla fall till i morgon kväll). Jag kan inte skriva ihop ett bra från scratch på samma tid.

(Just ja, spelleder på lördag, kanske borde preppa där... :) )
 
Top