Du kan göra ett mycket bättre äventyr än köpäventyr

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,742
Jag kan köpa och läsa ett äventyr till i kväll (eller i alla fall till i morgon kväll).
För mig är det nästan oöverstigligt...
1) hitta ett äventyr som passar inte geografiskt/storymässigt
2) anpassa efter gruppens sammansättning (få rollpersoner, ingen "healer")
3) läsa på så att jag ligger steget före när vi väl spelar
4) förstå vad som är specifikt/planerat i äventyret, och vad jag om SL förväntas improvisera

Jag vet inte ens var jag ska börja, även om jag har dussintals olika köpta äventyr som jag aldrig ens läst.

Ibland funderar jag på att läsa alla äventyr jag har, förutsättningslöst, som litteratur... och se om det ger mig något (underhållning, ideer eller rent av att jag hittar ett äventyr som vi kan spela).
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,374
För mig är det nästan oöverstigligt...
1) hitta ett äventyr som passar inte geografiskt/storymässigt
Det här är förstås ofta ett praktiskt problem. En lösning kunde vara fler köpescenarion att välja bland! :)
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,742
Det här är förstås ofta ett praktiskt problem. En lösning kunde vara fler köpescenarion att välja bland! :)
Jag har typ HumbleBundle-pack med 40 DCC-äventyr.
Men de förväntar sig alltid att man är en grupp med 4-5 rollpersoner där alla väsentliga klasser är representerade.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,374
Jag har typ HumbleBundle-pack med 40 DCC-äventyr.
Men de förväntar sig alltid att man är en grupp med 4-5 rollpersoner där alla väsentliga klasser är representerade.
Fast det är väl det lättaste att fixa? Ta bort ett monster om de är för tunga, spela med på rollpersonerna en level eller två upp, eller något liknande.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,560
Jag vet inte ens var jag ska börja, även om jag har dussintals olika köpta äventyr som jag aldrig ens läst.
Inte en lösning på alla dina frågor, men generellt tycker jag spel borde arbeta med standardiserade presentationer utöver en mer allmän pitch. Som i "detta är ett mordmysterium i stadsmiljö, actionnivå låg". Och om det är en viss plats i en setting, var tydlig med det.
 
Last edited:

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,742
Fast det är väl det lättaste att fixa? Ta bort ett monster om de är för tunga, spela med på rollpersonerna en level eller två upp, eller något liknande.
Det kanske är det lättaste för dig.

För mig är det en nästan överväldigande uppgift. Eller, ju mer jag läser i äventyret, desto mer måste jag ändra, och till slut känns det som ett korthus som jag ska hålla stående, samtidigt som jag ska spelleda.

Men det är är i huvudsak mitt personliga problem.
Men min upplevelse är att de allra flesta äventyr inte är skrivna för mig, inte med mig och min spelgrupp som målgrupp, så jag är generellt osugen på färdiga äventyr. Allt annat rollspelsmaterial lockar mig mer.
 

Lirarn

Veteran
Joined
14 Feb 2015
Messages
146
Mot: För mig är det tiden. Jag är inte sugen på att minska spelandet för att skriva äventyr.
Mot: Oftast är det grymt snygga stämningsfulla bilder/kartor och bra layoutade.
Mot: Det är många som är betydligt bättre på att skriva äventyr än vad jag är.
Mot: För mig är det relativt enkelt att anpassa ett äventyr så länge "tonen" är rätt.

För: Det börjar bli fullt i rollspelshyllorna...
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,212
Location
Helsingborg
för: har du rätt strukturer för att spela så krävs det mycket mindre tid för att skriva ett äventyr. 45 min ± 15 min. Går att göra precis innan ni ska spela.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,212
Location
Helsingborg
för: du får vara kreativ, inom vissa ramar bestämda av spelet, vilket föder mer kreativitet.
 

Otto Boll

Veteran
Joined
7 Sep 2023
Messages
28
…eller ja, om 3-4 månader då äventyret är färdigt =)
(OK, jag är helt med på att det är ett mig-problem och min-spelstil-problem, men ändå)
Vi är fler, minst dussintals!
Handen på hjärtat; är det ens värt att skriva ett äventyr utan minst en "rykteslista" med alltför många resultat, eller kompletta barmenyer för minst 3-4 värdshus spelgruppen i slutändan inte ens kommer besöka? ;)
Har du dessutom börjat med dem kan du ju lika gärna fastna i Inkarnate eller dyl. och designa varje ställe som kartbild också och vore det inte fruktansvärt roligt att slänga med en drognasare i äventyret som säljer en hel uppsjö av olika saker du hittat på med effekter du noga tänkt ut (är det här det som menas med "designerdroger"?)
Vips har det gått ett halvår, NPC-listan börjar läsa som ett karaktärsindex ur Dostojevskijs "Brott o Straff" och du börjar inse att du högst troligt har ADHD som är svårt att kanalisera till en kampanj med en röd tråd ^^;
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
5,085
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Fråga: Om jag skriver ett köpäventyr, blir det då mycket bättre än köpäventyr??? ;)
Ur mitt perspektiv, så blir svaret tudelat. För dig är ditt skrivna äventyr bättre, för du skapade det. För mig är det sämre, då själva vitsen är skapandet (som du fick göra men inte jag). Men jag gissar att jag skulle uppskatta det ändå. Ditt äventyr alltså.
 
Last edited:
Top