Du kan göra ett mycket bättre äventyr än köpäventyr

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,841
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Argumentet för. Äventyr är det som händer medan man väntar på var alla vill gå.

Alla dessa stunder, alla denna väntan, inte visste jag det var äventyret! (För att parafrasera poeten)
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,466
Dessutom kan eventuella brister i ett äventyr beror på en myriad olika saker vid sidan av bristande speltestning.
Generellt upplever jag att det är väldigt svårt att på ett utvärderande vis speltesta scenarion. Visst kan man hitta enstaka praktiska detaljer som saknas, modifiera motstånd eller någon mekanik (som i "tre prylar blir lagom många, det behövs inte sju"), men överlag kommer olika grupper ändå uppleva det så pass olika att deras återkoppling sällan överlappar. Däremot är det så klart viktigt att äventyret blir grundligt läst av någon utomstående, för att säkerställa begriplighet och inre logik.
 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,789
Location
Ereb Altor
Mot: Att skapa köpeäventyr är en helt annan typ av process där tid läggs vid kartor, coola handouts, SL-porträtt och allt vad det kan vara.

För: Att komma på den coola pitchen, vilket oftast räcker, är busenkelt.
 

Fnord

Veteran
Joined
14 Sep 2010
Messages
153
Mot: Det är lätt att fastna i gamla vanor utifrån vad man är bekväm med och vad man föredrar och därför så kan egenskrivna äventyr bli lite samey när det kommer till teman eller äventyrstyp, färdigskrivna äventyr är ett bra sätt att komma ur dessa vanor.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,706
För: jag kan skräddarsy det för att passa precis var vi är i vår kampanj (geografiskt och berättelsemässigt)
För: jag måste ändå anpassa ett köpeäventyr efter vår grupp (inte minst gruppens mindre storlek)

Jag skulle aldrig påstå att jag "gör mycket bättre äventyr".
Men även ett köpeäventyr kräver en del tid/arbete/prep/genomläsning/anpassning för att alls fungera.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,077
Location
Helsingborg
För: handlingen kan handla mer om rollpersonerna och du har lättare att omforma dina idéer till spelarna, eftersom det skrivna ordet indirekt skapar en linjäritet i scenariot med statisk information du kan känna att du måste förhålla dig till för annars "blir det fel".
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,466
Mot: Färdiga äventyr kan ge ingångar till helt nya spelsätt och genrer som kan kännas ovana/svårtillgängliga.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,522
För: det är mer spännande för dig som SL att inte veta vart berättelsen ska landa.

Mot: din egen berättelse kommer inte att vara en del av en större kanon.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,077
Location
Helsingborg
För: du slipper spendera tid att läsa sådant som är irrelevant för dig. På ett sätt, spelledarkapitlet ska ge dig en tillräcklig struktur och stämning för att kunna skriva eget, annars är spelledarkapitlet även det värdelöst och slöseri med läsning.
 
Last edited:

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,765
För: Köpta äventyr har inte sällan ett tänkt, ibland även tämligen smalt, händelseförlopp. För mig leder detta ofta till en sämre spelupplevelse och minskar framförallt chanserna att jag som spelledare får bli överraskad.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,060
Mot: Andra människors kreativitet är inte som din, och de kommer på saker du aldrig skulle ha gjort själv hur länge du än tänkt. Det inför variation.

Mot: Den som får betalt för det kan lägga mer tid på utveckling och research.
 
Last edited:

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,765
Mot: om man spelar i ett dödligt system så känns det mindre godtyckligt att gruppen dog när de slogs mot ett monster i ett köpeäventyr.
Det absolut viktigaste där tycker jag är att det är rollpersonernas agerande som på något sätt förorsakar striden, och att de hade kunnat undvika att dö om de agerat annorlunda.
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
1,248
Det absolut viktigaste där tycker jag är att det är rollpersonernas agerande som på något sätt förorsakar striden, och att de hade kunnat undvika att dö om de agerat annorlunda.
Jo, och det jag skrev ska ju läsas i samma kontext som övriga inlägg i tråden. Det är mest att jag slipper känslan av att kanske ha varit orättvis om gruppen dör i ett köpeäventyr, inte att gruppen på något sätt tycker att jag var det.

Annat argument mot: I ett köpeäventyr känns det mindre tråkigt om gruppen helt passerar runt en cool förberedd plats/situation.
 
Top