För: Du känner dina spelare och deras karaktärer. Du vet vad som hänt tidigare och kan förutse hur de kommer reagera. Du kan utforma äventyr och händelser för dem på ett sätt som ingen utomstående äventyrsförfattare någonsin skulle kunna göra, för det är information de inte har tillgång till. Skapar du dina egna äventyr kommer dina spelare känna sig mycket mer som en del av världen de spelar i än om du spelar något som kommer utifrån.
Mot: Att leva ett normalt liv med arbete, familj, vänner, ansvar, måsten och hobbys är för många svårt. Att dessutom spelleda rollspel regelbundet utöver det är jättesvårt. Att utöver även det vara kreativ och regelbundet komma på spännande äventyr är nästan omänskligt att begära av någon. Ta hand om dig, SL-utbrändhet är en riktig grej och den blir värre om du har ett konstant krav på dig att prestera nya upplägg, scenarion, karaktärer och platser. Var snäll mot dig själv, köp ett äventyr, låt någon annan göra alla de svåra bitarna så du kan fokusera på det roliga.
För: Det finns inget rollspelsuniversitet man tar examen ifrån där man blir legitimerad rollspelsförfattare innan man kan börja skriva och publicera rollspelsäventyr. Det finns inget som säger att bara för att ett äventyr publicerats så är det på något sätt bättre än vad du själv kan skapa, bra eller ens funktionsdugligt. Den främsta kompetensen en rollspelsförfattare behöver är förmågan att påbörja och avsluta ett projekt. Det är inte att underskatta som kompetens i sig, men den enda personen som behöver övertygas om verkets kvalité för att det skall hamna på marknaden och nå status som "publicerat äventyr" är att spelets redaktör upplever det inkomna materialet som tillräckligt bra för att ge ut det. Inget av detta betyder att materialet är bra för dig. Du vet vad du gillar, du vet vad du behöver för att ett äventyr skall funka vid ditt spelbord. Du kan göra det bättre själv.
Mot: Rollspelsförfattare blir publicerade av en anledning, och erfarna skapare som har gett ut en bredd av äventyr under många olika utgivare har inte snubblat in i den rollen. Som spelledare tenderar vi att falla in i invanda mönster, helt enkelt för att livet inte erbjuder tiden och orken att sitta och analysera allt man gör. Vi vet vad vi är vana vid, är nöjda med det som funkat hittills, och även i de fall vi kanske inte är helt nöjda så vet vi ändå inte hur vi skulle göra istället. De som mot betalning skriver rollspelsmaterial har den tiden och möjligheten att fundera över det. De är beroende av att analysera hur saker fungerar, hålla koll på vad som funkar och inte funkar, och på att vässa och förbättra sitt hantverk, för att om de inte gör det kommer någon annan göra det i deras ställe. Dessutom jobbar de med skickliga redaktörer, layoutare, illustratörer, researchers och kartografer för att göra din upplevelse vid spelbordet så bra som möjligt. Ta tillvara på den erfarenheten, kompetensen och arbetet, köp ett rollspelsäventyr!