Gasten
Warrior
Ett fetestort Aztek-tempel! [NT]
NT = No Text (Ingen text)
NT = No Text (Ingen text)
Och? Att med mindre lyckade följder försöka tygla krafter man inte förstår är inte direkt ett okänt tema.Fast jag hade inte riktigt tänkt mig att övernaturligheterna är någonting som regimen kan utnyttja. De är alldeles för ny och för okända.
Ja! Tunguska är perfekt. Hela världen vet att något hände, men ingen vet vad och Ryssland tiger som muren. Ryssland försöker med varienrand framgång utforska området, men mycket är okänt. Expeditioner försvinner spårlöst, eller kommer tillbaka förändrade. Artifakter hittas, men få av dem är begripliga. Blir lite inslag av Stalker (bortsett från att den utspelar sig i Canada) och spiontriller också!Hade jag gjort det i det riktiga Ryssland, hade jag kört på Trobergs linje och låtit Tunguskameteoren ställa till det... den kan till och med landa i en stor sjö och bli en ö.
Exakt, fast John Malkovich är bättre som Kurtz.Hela Sibirien känns också ungefär lika mörkt och okänt och djävligt som Mörkrets Hjärta; man förväntar sig Marlon Brando och kosackskallar på pinnar eller så. Utmärkt plats för skräckrollspel.
Definitivt lågt ner på skalan. Därmed inte sagt att det inte kan finnas varelser som är übermäktiga vad gäller magi. Ett exempel är från Shadowrun, där det fanns odödliga individer i form av drakar och alver som var från Earthdawn (dvs förra gången magi existerade i världen).Övernaturligheternas natur, där 1 står för skräckelement (tänk vampyrer, spöken och häxor) och 10 står för high fantasy (eldklotstrollkarlar, alver och drakar)
Här är jag kluven. Antingen kör du lågt ner på skalan eller så är det heroisk action i fullt ös. Halvmesyrer funkar inte. Det är dock viktigt att reglerna och settingen stödjer den typ av stämning du vill uppnå.Reglernas heroismnivå där 1 är ett realistiskt system där en ensam lodis med kniv är ett stort hot och 10 är heroisk action där man kastar sig ut från zeppelinare och spöar motståndarna fem åt gången.
En solklar 1. Visst de kan lära sig magi eller bli vampyrer under spelets gång, men de skall inte starta som det.Rollpersonernas tillgång till övernaturligheter där 1 innebär att de är helt vanligt folk (om än kanske av det heroiska slaget) medan de vid 10 kan var trollkarlar, urverksgolems och vampyrer själva.
Fast man skulle nog lämna "traditionella" övernaturligheter då och istället köra mer med mindtricks, lite som Solaris. Nästan som om området "testar" de som försöker utforska det, men ingen vet varför eller hur. Vad som än pågår så är det uppenbart att vi har lika stor chans att förstå sammanhanget i vad som pågår som en myra som kryper i en dator. Vi vet inte ens om området är positivt eller negativt inställt till oss eller om det bara petar på oss lite nyfiket, ungefär som vi förstrött kan sätta ner foten framför en skalbagge för att se var den tar vägen.Ja! Tunguska är perfekt. Hela världen vet att något hände, men ingen vet vad och Ryssland tiger som muren. Ryssland försöker med varienrand framgång utforska området, men mycket är okänt. Expeditioner försvinner spårlöst, eller kommer tillbaka förändrade. Artifakter hittas, men få av dem är begripliga. Blir lite inslag av Stalker (bortsett från att den utspelar sig i Canada) och spiontriller också!
Härlig idé! Fisken nafsar på betet...Fast man skulle nog lämna "traditionella" övernaturligheter då och istället köra mer med mindtricks, lite som Solaris. Nästan som om området "testar" de som försöker utforska det, men ingen vet varför eller hur. Vad som än pågår så är det uppenbart att vi har lika stor chans att förstå sammanhanget i vad som pågår som en myra som kryper i en dator. Vi vet inte ens om området är positivt eller negativt inställt till oss eller om det bara petar på oss lite nyfiket, ungefär som vi förstrött kan sätta ner foten framför en skalbagge för att se var den tar vägen.
Det behöver inte ens sägas? Jag menar, är påven köttätare?Exakt, fast John Malkovich är bättre som Kurtz.
Det behövs ingen förklaring. Du kan också ha flera förklaringar och låta frågan om vilken som är riktig ligga obesvarad.En kort men ack så angelägen fråga: tycker folk jag ska fundera ut någon form av förklaring till den Stora Hemligheten om magins återkomst (även om rollpersonerna knappast kommer att få reda på svaret), eller ska den förbli just en Stor Hemlighet för att få mer mystik?
Jag föredrar helt klart en mycket låg siffra och sätter därför 3. Skräckstämningen känns intressantare i den tänkta miljön än en traditionell magisk fantasystämning. Däremot vill jag ha en viss påtaglighet hos det övernaturliga, och sätter därför inte det lägsta tänkbara värdet.Övernaturligheternas natur, där 1 står för skräckelement (tänk vampyrer, spöken och häxor) och 10 står för high fantasy (eldklotstrollkarlar, alver och drakar)
4. Lite lagom skitigt är lämpligt. Det hänger naturligtvis samman med nivån på det övernaturliga. Spektakulära övernaturliga fenomen ska bemötas heroiskt, medan krypande och dolska övernaturliga fenomen ska bemötas av mer realistiska hjältar.Reglernas heroismnivå där 1 är ett realistiskt system där en ensam lodis med kniv är ett stort hot och 10 är heroisk action där man kastar sig ut från zeppelinare och spöar motståndarna fem åt gången.
Jag röstar för 3. Rollpersonerna kanske inte själva är magiker och vampyrer, men de ska ha möjlighet att använda sig av övernaturliga varelser, genom att sluta avtal med dem, lura dem eller utnyttja dem (och naturligtvis i sin tur utnyttjas av dem).Rollpersonernas tillgång till övernaturligheter där 1 innebär att de är helt vanligt folk (om än kanske av det heroiska slaget) medan de vid 10 kan var trollkarlar, urverksgolems och vampyrer själva.