Nekromanti Dumma frågor får dumma svar.

Staffan

Myrmidon
Nej

Trots vad Chrull och Daniel säger så är det inte så. Save DC är baserat på formelgrad, inte kastargrad, och det är det senare du får plus på för dina domäner.

Om du slänger en doom på någon är det exakt samma DC som om du slänger en cure light wounds på dem (även om DC är rätt irrelevant för det senare om det inte är en vandöd).

En annan liten detalj: Både domänen Good och domänen Healing har som domänförmåga "You cast (good/healing) spells at +1 caster level." Detta är inte begränsat till spells inom domänerna i fråga, utan gäller alla spells som är markerade [good] eller [healing]. På nivå 1 kanske det inte är så stor konkurrens - den enda formeln jag kan komma på på rak arm som inte är domänformel är summon monster I som räknas som [Good] om man frammanar en god varelse (celestial dog eller celestial badger i 3.0, även celestial owl, celestial giant fire beetle, celestial porpoise och celestial monkey i 3.5).

DanielSchenström

Swashbuckler
Re: Nej

Staffan>Du har nog missförstått vad jag skrivit.

Om man tittar på formuläret är det klart att den första rutan är ens grund DC-mod, dvs 10+visdomsbonusen och att spell save dcn sen står i sin färdiga form under denna, dvs 10+visdom+formelgrad. Det var det jag försökte skriva och trodde jag lyckats med.

Eller missförstår jag dig (eller Vitulv)?

Troberg

Sinister eater
"Komplicerat i onödan" är ett extremt subjektivt begrepp.
Inte alls. Hade man kunnat åstadkomma samma sak på ett enklare sätt med bibehållen funktion så är det "komplicerat i onödan". Ren occamism.

Staffan

Myrmidon

Vitulvs fråga var om det blev +2 i DC när han använde sina domänspells (som ju räknas som +1 level p g a domänförmågan). Grejen är att det ju är +1 caster level och inte +1 spell level, och det är spell level som påverkar DC.

Oldtimer

Slava Ukraini!
Re: Dumma frågor får dumma svar. Del 1

Hej, kom just hem från middag hos svärföräldrarna. Även om du redan fått flera svar på detta, kan jag ju ge mitt. :gremlaugh:

Jag syftade på rutan ovanför "Arcane spell failure" på rollformuläret där man ska skriva in "Spell save (DC mod)". Är det svårigheten för en varelse att undvika mina trollformler, eller det jag skall slå för att undvika andras trollformler?
Okej. Svårighetsgraden (DC) för en formel som du kastar är alltså 10 + din Visdomsjustering + formelns grad. Du noterar din Visdomsjustering i rutan "Spell Save (DC MOD)". Sedan, lite längre ner, skriver du in 10 + denna justering + "Level" i rutan "Spell Save DC" jämte varje "Level". Detta "Level" är alltså formelns grad.

Ett exempel. Om din präst har Visdom 16, har han en Visdomsjustering på +3. Du noterar "+3" i rutan "Spell Save (DC MOD)". I rutorna nedanför blir det då 13, 14, 15, osv. Du behöver egentligen inte fylla i längre än formelgrad 0 och 1, eftersom du inte kan kasta höggradigare formler ännu. Du kan du alltså se att en fiende som du kastar injaga fruktan (Cause Fear) på behöver få 14 på sitt Viljeräddningsslag för att stå emot (delvis, i just det här fallet).

Glasklart?

/Mikael

Oldtimer

Slava Ukraini!

den enda formeln jag kan komma på på rak arm som inte är domänformel är summon monster I som räknas som [Good] om man frammanar en god varelse
Bland 1:a gradens formler har även Ondskeskydd (Protection from Evil) och Välsigna vatten (Bless Water) beteckningen Good. Den förstnämnda formeln får alltså en varaktighet av 2 minuter istället för 1 minut. För den andra formeln spelar det ju ingen som helst roll.

/Mikael

Oldtimer

Slava Ukraini!
Hade man kunnat åstadkomma samma sak på ett enklare sätt med bibehållen funktion så är det "komplicerat i onödan".
Varsågod och försök. Fast jag kommer att vara mycket kritisk i bedömningen av att det verkligen gör "samma sak". :gremtongue:

/Miakel

Staffan

Myrmidon

Jag menade ju förutom de som finns i domänen "Good", det var därför jag inte nämnde protection from evil.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Re: Dumma frågor får dumma svar. Del 1

Glasklart?
Nä, inte som glas. Mer som korvspad :gremsmile:

Tack för hjälpen, bitarna börjar falla på plats nu.

/Vulf

entomophobiac

Low Prep High Play
Hade jag varit chef på WotC så skulle mitt omdöme blivit: Dumpa det och börja om.

Håller med. Mycket gammalt skräp är kvar, som istället hade kunnat formas om för att passa in i den övriga "t20 plus bjäffs vs. svårighetsgrad" mallen. Jag tycker grunden är sympatisk. Men när man börjar tramsa med t6:or för Turning Damage, plus hit och dit när man har den och den prylen och så vidare. Då blir det för mycket.

Och jag vill inte ens veta hur mycket det blir om man börjar supplementera med alla extraregler från klassböcker och dylikt... Hjälp. Då är det verkligen inte ett spel som är "enkelt" a la BRP eller Unisystem.

GURPS är nästan konsekventare än D&D :gremgrin:

Nu går jag och sätter mig i det flamsäkra skyddsrummet ett tag.

Isch. Det är så tråkigt att sitta i tätade rum :gremwink:

Nightowl

Champion
Spell Failure gäller bara Arcane Magic...

...dvs wizards, sorcerers och bards.

Övriga kan oogla hur mycket de vill i pansarplåt.

Erik, besmittad av den andra ugglans stil

Staffan

Myrmidon
Re: Spell Failure gäller bara Arcane Magic...

I D&D 3.0 gäller det även en del av munkarnas specialförmågor. Det vill säga, de som inte stoppas helt av rustning.

sen kommer jag iofs aldrig att förstå när vissa bonusar stackar och när de inte gör det. Där kan vi snacka om begreppsöverdos.
Hade hoppats att det skulle bli tydligare i 3.5, för i 3.0 var det rörigt. Men jag har inte sett böckerna ännu (slut på Tradition i Halmstad :gremmad: )

/Lars, otålig.

Staffan

Myrmidon
I 3.0 staplar även rustningsbonus från sköldar med rustningsbonus från rustning (fast inte från saker som mage armor eller bracers of defense. I 3.5 har de dock ändrat så att sköldar har en egen bonustyp.

Ytterligare ett undantag, fast på andra hållet: namnlösa bonusar från likadana källor staplar inte heller. I Return to the Temple of Elemental Evil finns en formel som ger +4 på Strength, +4 på Con, och en +2 moralbonus på Will-saves. Bonusen på Strength och Con är förvisso namnlös, men även om du får formeln på dig två gånger har du bara +4 eftersom det är samma källa.