I detta läge är de bara arbetsnamn.anth said:Jag tror det fungerar utmärkt med endast tre grundegenskaper - men jag skulle arbeta lite på namnen eftersom de täcker så mycket mer när de är så få.
Typ.Magnus Seter said:Tänker du att man inte har skills, utan att man gör ett grundegenskapsslag?
Jag tror att det kan vara en bra lösning för Dungeon of Doom (jag hade däremot inte valt det för ett "hemmarollspel"). Förslag på namn: Hårdhet, Reflexer och Vilja.Jag lutar åt blott tre GE som samtidigt funkar som saves och färdigheter:
Styrka (närstridsattacker, slå in dörrar, etc.)
Reflexer (avståndsattacker, AC, smyga, etc.)
Viljestyrka (trolleri, etc.)
Så du går ifrån det klassiska D&D-konceptet Alv=Fighter/Magic-User?Alv: Ref och Vil
Ninja!!!wilper said:Då blir det en fin triangel av stats med yrken på alla sidor och hörn. Ranger?
Jo, jag låtar mer åt bågskytt/magiker. Prästen fyller ju redan rollen av närstridsjeppe/magiker.Hunk said:Så du går ifrån det klassiska D&D-konceptet Alv=Fighter/Magic-User?
Damn! Jag kanske måste ha med halvlängdspajsare i alla fall. De brukar ju vara, typ, krigare/tjuv.wilper said:Jag saknar ett yrke för sty+ref.
Då blir det en fin triangel av stats med yrken på alla sidor och hörn. Ranger?
För att … ?rjonas said:Meh. Tyvärr. Varken nytt eller elegant. Broken på tre levlar.
NINJA!!!wilper said:Ninjan är ju bra på Vija också, han är på alla sidor! Eller i triangelns mitt, kanske.
(Eller bra på saves iaf, men det kanske han kan få som en bonus av något slag.)
--
Själv tycker jag att både ninjan och (shaolin) munken är en aning malplacerade i generic D&D. Så jag står nog kvar vid rangern ändå.
Eller också gör du krigaren sådan. Du har två på Styrka nu, både krigare och dvärg. Klassiska krigare är inte alltför sällan bågbärare. Däremot så kan det vara lite tråkigt att pansardvärgarna inte får så bra AC...Vän av ordning said:Damn! Jag kanske måste ha med halvlängdspajsare i alla fall. De brukar ju vara, typ, krigare/tjuv.wilper said:Jag saknar ett yrke för sty+ref.
Då blir det en fin triangel av stats med yrken på alla sidor och hörn. Ranger?
Ja, men de blir gradvis allt mer värdelösa på två grejer.rjonas said:Eftersom vissa klasser bara ökar 0,75 har du byggt in att de gradvis blir allt mer värdelösa.
Meh!? Det är ju busenkelt: Krigaren är bra på krigargrejer, och dvärgen är bra på dvärggrejer.Hunk said:Ett problem jag ser med konstruktionen är hur man hittar ett smart sätt att särskilja dvärgen och krigaren.
Efter noggrant övervägande får det bli så.Vän av ordning said:Jag kanske måste ha med halvlängdspajsare i alla fall. De brukar ju vara, typ, krigare/tjuv.