Nekromanti [Dungeon of Doom III] Klasserna

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,155
Location
The Culture
Lite osorterade tankar:

Prästens specialgrej måste uppenbarligen vara att kunna hela. Om den inte kan det så kommer den bara att hamna någonstans mittemellan krigare och magiker, och då saknar den existensberättigande.

Dvärgen måste ha något som skiljer den från krigaren, och detta något blir troligen kunskap om grottor, eftersom dvärgar lever i sådana. Som dvärg bör man alltså vara extremt bra på att hitta lönngångar, se i mörker och andra speleologiska specialkunskaper.

Alven riskerar precis som prästen att hamna mellan Magikern och krigaren. Låt bågskytte bli alvens specialgrej. Det är något som kan vara bra, och det passar inte till någon av de andra klasserna.

/tobias
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag har för mig att i något obskyrt rollspel har dvärgar "detect gold".
De kan helt enkelt lukta sig till ädla metaller.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,572
Location
Slätta
Dvärgen skall vara långsam, extremt hård, bra saves, bra AC.

Magikern har lite HP och spells (duh!).

Tjuven har sneak attack och smyga/gömma sig samt medel-hp. De kan hantera och hitta fällor.

Prästen är genomsnittlig på allt och har healing och lite andra skumma spells.

Krigaren vet i faen.

Alven... Alven har en pilbåge och skarpa sinnen. De är lätt rustade och snabba.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,421
Ram said:
Dvärgen skall vara långsam, extremt hård, bra saves, bra AC.

Magikern har lite HP och spells (duh!).

Tjuven har sneak attack och smyga/gömma sig samt medel-hp. De kan hantera och hitta fällor.

Prästen är genomsnittlig på allt och har healing och lite andra skumma spells.

Krigaren vet i faen.

Alven... Alven har en pilbåge och skarpa sinnen. De är lätt rustade och snabba.
Mina idéer för hur klasserna kan se ut på låg level:

Dvärg: Enbart Närstrid, Högt Försvar, Medium-Låg skada.
Har eventuellt någon Pull-mekanik för att skydda magikern/alven.

Magiker: Enbart Avstånd, Lågt Försvar, Hög-Medium Skada
Har en förmåga som gör låg skada på flera monster samtidigt, har en som gör mediumskada på ett mål och en som har chans att påverka striden på annat sätt, typ "stå över 1-4 rundor".

Tjuven: Avstånd OCH Närstrid, Medium Försvar, Hög-Medium Skada.
Tar hand om fällor. Gör mediumskada med chans att göra Väldigt Hög skada vid speciella tillfällen (sneak attack).

Prästen: Enbart Närstrid, Medium Försvar, Medium skada.
Kan hela samt dela ut tillfälliga buffar. Gör generellt sett låg skada, men har förmågor som gör Hög skada mot Odöda/Demoner.

Krigaren: Enbart Närstrid, Medium Försvar, Hög Skada.
Delar främst ut skada, gärna pålitlig sådan. Är den enda som har möjlighet att attackera fler mål samma runda i närstrid (cleave)
en ide är ju att krigaren själv kan bestämma lite över sitt försvar/anfall. Typ flytta några poäng från skydd till attack och tvärt om.

Alv: Enbart Avstånd, Lågt försvar, Hög Skada.
Alven är snabb och uppmärksam och har förmågor som ger honom möjlighet att agera innan alla andra, att skjuta fler pilar i samma runda...
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
chrull said:
Mina idéer för hur klasserna kan se ut på låg level:
Vilket fick mig att fundera på en sak:
- avståndsattacker.
Hur långt kan man skjuta med pilbåge?
Som i DnD4 där man kan skjuta ett tiotal meter, eller mer realistiskt där man skjuta ett par hundra meter?
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,420
Location
Umeå
anth said:
Vilket fick mig att fundera på en sak:
- avståndsattacker.
Hur långt kan man skjuta med pilbåge?
Som i DnD4 där man kan skjuta ett tiotal meter, eller mer realistiskt där man skjuta ett par hundra meter?
Är väl knappast aktuellt med några hundrametersskott i Dungeon of Doom
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Krigare
Istället för krigare bör du tänka dig barbar. Mer galen krigare med tvåhandsvapen alltså. Det finns ett motiv till den här skillnaden - nämligen att göra dvärgens säregenskaper tydligare.

Magiker
Jag tycker att magikern bör fokusera på area spells, battle field controll och debuffs. Magier som suger livet ur folk, magiska väggar och curses. Sånt. Inge save or die grejer.

Präst
Är det något WoW borde ha lärt oss så är det hur en präst/cleric skall byggas. Låt inte prästen bli ett taskigt mellanting som är någorlunda bra på melee och någorlunda bra på något annat samtidigt som han har en helande repertoar.

Prästen skall vara riktigt bra på att hela. Så att man speltekniskt verkligen tjänar på att han helar under strid. Det är förmodligen skittråkigt att enbart vara en heal-bot så låt prästen dessutom ha buffande förmågor. Prästen skall vara en "snäll" magiker.

Tjuv
Tjuvens uppgifter känns väldigt tydliga. Ta bort fällor, låsa upp grejer. Sneak attack i strid. I strik skall tjuven kunna dela ut hög skada men samtidigt vara lätt att döda.

Alv
Satsa på pilbåge det är en bra idé. Alvens fokus är också anledningen till att magikern inte skall ha magier som attackerar en fiende. När man tänker sig alven skall man tänka sig Arcane archer.

Dvärg
Tanken. Skillnaden mellan dvärg och krigare bör vara de defensiva egenskaperna. Dvärgen är utrustad med tung rustning, sköld och yxa. Det är hans uppgift att vara gruppens stora sköld.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,421
Persson said:
Krigare
Istället för krigare bör du tänka dig barbar. Mer galen krigare med tvåhandsvapen alltså. Det finns ett motiv till den här skillnaden - nämligen att göra dvärgens säregenskaper tydligare.
Riktigt bra poäng. JAg ser hellre lite mer Landsknäckt framför mig, men vilket som funkar.

Präst
Är det något WoW borde ha lärt oss så är det hur en präst/cleric skall byggas. Låt inte prästen bli ett taskigt mellanting som är någorlunda bra på melee och någorlunda bra på något annat samtidigt som han har en helande repertoar.

Prästen skall vara riktigt bra på att hela. Så att man speltekniskt verkligen tjänar på att han helar under strid. Det är förmodligen skittråkigt att enbart vara en heal-bot så låt prästen dessutom ha buffande förmågor. Prästen skall vara en "snäll" magiker.
Spelade du någonsin präst i en Wow-raid? Man hade bara ett enda syfte, och när ingen var skadad så idlade man. Eller spelade tetris.
Det finns i vanliga fall väldigt sällan (i tex Pathfinder/D&D4) en vettig anledning till att ha en person som specar healing. Den mesta helandet sker mellan strider.
Om det Dungeon of Doom blir lika dödligt som tidigare kanske det är vettigt dock.

Tjuv
Tjuvens uppgifter känns väldigt tydliga. Ta bort fällor, låsa upp grejer. Sneak attack i strid. I strik skall tjuven kunna dela ut hög skada men samtidigt vara lätt att döda.
Jag tänkte samma sak men la till det unika användingsområdet att tjuven kan attackera både på håll och i närstrid. Fördel då om han i närstrid riskerar livhanken, men kan ge bonusar till andra i närstrid (typ flank)
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,572
Location
Slätta
chrull said:
Persson said:
Krigare
Istället för krigare bör du tänka dig barbar. Mer galen krigare med tvåhandsvapen alltså. Det finns ett motiv till den här skillnaden - nämligen att göra dvärgens säregenskaper tydligare.
Riktigt bra poäng. JAg ser hellre lite mer Landsknäckt framför mig, men vilket som funkar.
Bäst är väl om man på nästa nivå får ett val; Ta på dig mer rustning och slå lite lösare eller ta av dig rustning och slå hårdare. Mitt förslag är att alla karaktärer kan dela upp sig i två steg. Generic fighter ->Barbarian eller ->Tank och sedan Barbarian->Berzerker eller ->Ehm... Något annat(TM) eller Tank->Tower (mer AC) eller Tank->Ranged tank.

Inga bra exempel, men vafan... :gremsmile:


chrull said:
Persson said:
Präst
Är det något WoW borde ha lärt oss så är det hur en präst/cleric skall byggas. Låt inte prästen bli ett taskigt mellanting som är någorlunda bra på melee och någorlunda bra på något annat samtidigt som han har en helande repertoar.

Prästen skall vara riktigt bra på att hela. Så att man speltekniskt verkligen tjänar på att han helar under strid. Det är förmodligen skittråkigt att enbart vara en heal-bot så låt prästen dessutom ha buffande förmågor. Prästen skall vara en "snäll" magiker.
Spelade du någonsin präst i en Wow-raid? Man hade bara ett enda syfte, och när ingen var skadad så idlade man. Eller spelade tetris.
Det finns i vanliga fall väldigt sällan (i tex Pathfinder/D&D4) en vettig anledning till att ha en person som specar healing. Den mesta helandet sker mellan strider.
Om det Dungeon of Doom blir lika dödligt som tidigare kanske det är vettigt dock.
Jag tycker att det är jätteviktigt att Cleric:en är bra på att hela under en strid och att den är hyfsad på att slåss. Annars kommer det att vara beige att spela cleric. Clericen ser jag som ballast om den kommer med några svåra val; Skall jag hela eller slå? Skall jag avancera till den strategiskt bra positionen och riskera att vara för långt bort från tanks:en som behöver helas?
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,990
Location
Stockholm
[Dungeon of Doom III] Krigaren

Krigaren kan använda alla vapen, rustningar och sköldar.

Krigarens Styrka ökar med 1/2 levels. Smidighet och Intellekt med blott 1/4 levels.

På level 1 får krigaren välja en vapengrupp (svärd, yxor, stångvapen, etc.) att specialisera sig i (+1 på attackslag). På level 3 och var tredje level efter det får krigaren välja en ny vapengrupp.

Krigaren får ([1T8/level] + Styrka) i Kroppspoäng.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,990
Location
Stockholm
[Dungeon of Doom III] Magikern

Magikern kan använda dolk och stav som vapen, men inga rustningar eller sköldar.

Magikerns Intellekt ökar med 1/2 levels. Styrka och Smidighet med blott 1/4 levels.

Magikern kan använda ett antal besvärjelser per dag (besvärjelsenivå 1/2/3/4/5/osv.).

Level 1: 2
Level 2: 3
Level 3: 3/2
Level 4: 4/3
Level 5: 4/3/2
Level 6: 4/4/3
Level 7: 5/4/3/2
Level 8: 5/4/4/3
Level 9: 5/5/4/3/2
Level 10: 5/5/4/4/3
osv.

Magikern får ([1T4/level] + Styrka) i Kroppspoäng.
 
Top