Inte i old-school dnd.Lukas said:Är Alv/Dvärg verkligen en klass? de är väll raser?
Mina idéer för hur klasserna kan se ut på låg level:Ram said:Dvärgen skall vara långsam, extremt hård, bra saves, bra AC.
Magikern har lite HP och spells (duh!).
Tjuven har sneak attack och smyga/gömma sig samt medel-hp. De kan hantera och hitta fällor.
Prästen är genomsnittlig på allt och har healing och lite andra skumma spells.
Krigaren vet i faen.
Alven... Alven har en pilbåge och skarpa sinnen. De är lätt rustade och snabba.
Vilket fick mig att fundera på en sak:chrull said:Mina idéer för hur klasserna kan se ut på låg level:
Är väl knappast aktuellt med några hundrametersskott i Dungeon of Doomanth said:Vilket fick mig att fundera på en sak:
- avståndsattacker.
Hur långt kan man skjuta med pilbåge?
Som i DnD4 där man kan skjuta ett tiotal meter, eller mer realistiskt där man skjuta ett par hundra meter?
Riktigt bra poäng. JAg ser hellre lite mer Landsknäckt framför mig, men vilket som funkar.Persson said:Krigare
Istället för krigare bör du tänka dig barbar. Mer galen krigare med tvåhandsvapen alltså. Det finns ett motiv till den här skillnaden - nämligen att göra dvärgens säregenskaper tydligare.
Spelade du någonsin präst i en Wow-raid? Man hade bara ett enda syfte, och när ingen var skadad så idlade man. Eller spelade tetris.Präst
Är det något WoW borde ha lärt oss så är det hur en präst/cleric skall byggas. Låt inte prästen bli ett taskigt mellanting som är någorlunda bra på melee och någorlunda bra på något annat samtidigt som han har en helande repertoar.
Prästen skall vara riktigt bra på att hela. Så att man speltekniskt verkligen tjänar på att han helar under strid. Det är förmodligen skittråkigt att enbart vara en heal-bot så låt prästen dessutom ha buffande förmågor. Prästen skall vara en "snäll" magiker.
Jag tänkte samma sak men la till det unika användingsområdet att tjuven kan attackera både på håll och i närstrid. Fördel då om han i närstrid riskerar livhanken, men kan ge bonusar till andra i närstrid (typ flank)Tjuv
Tjuvens uppgifter känns väldigt tydliga. Ta bort fällor, låsa upp grejer. Sneak attack i strid. I strik skall tjuven kunna dela ut hög skada men samtidigt vara lätt att döda.
Bäst är väl om man på nästa nivå får ett val; Ta på dig mer rustning och slå lite lösare eller ta av dig rustning och slå hårdare. Mitt förslag är att alla karaktärer kan dela upp sig i två steg. Generic fighter ->Barbarian eller ->Tank och sedan Barbarian->Berzerker eller ->Ehm... Något annat(TM) eller Tank->Tower (mer AC) eller Tank->Ranged tank.chrull said:Riktigt bra poäng. JAg ser hellre lite mer Landsknäckt framför mig, men vilket som funkar.Persson said:Krigare
Istället för krigare bör du tänka dig barbar. Mer galen krigare med tvåhandsvapen alltså. Det finns ett motiv till den här skillnaden - nämligen att göra dvärgens säregenskaper tydligare.
Jag tycker att det är jätteviktigt att Cleric:en är bra på att hela under en strid och att den är hyfsad på att slåss. Annars kommer det att vara beige att spela cleric. Clericen ser jag som ballast om den kommer med några svåra val; Skall jag hela eller slå? Skall jag avancera till den strategiskt bra positionen och riskera att vara för långt bort från tanks:en som behöver helas?chrull said:Spelade du någonsin präst i en Wow-raid? Man hade bara ett enda syfte, och när ingen var skadad så idlade man. Eller spelade tetris.Persson said:Präst
Är det något WoW borde ha lärt oss så är det hur en präst/cleric skall byggas. Låt inte prästen bli ett taskigt mellanting som är någorlunda bra på melee och någorlunda bra på något annat samtidigt som han har en helande repertoar.
Prästen skall vara riktigt bra på att hela. Så att man speltekniskt verkligen tjänar på att han helar under strid. Det är förmodligen skittråkigt att enbart vara en heal-bot så låt prästen dessutom ha buffande förmågor. Prästen skall vara en "snäll" magiker.
Det finns i vanliga fall väldigt sällan (i tex Pathfinder/D&D4) en vettig anledning till att ha en person som specar healing. Den mesta helandet sker mellan strider.
Om det Dungeon of Doom blir lika dödligt som tidigare kanske det är vettigt dock.