solvebring
Superhero
Ja, hur märkligt eller posör eller dumt eller galet - eller vad ni nu skulle vilja kategorisera det som - är jag helt oinvigd vad det kommer till världens första och också mest berömda rollspel. Faktum är att jag är helt oinvigd vad det kommer till d20-systemet också. Jag har aldrig spelat ett d20-spel. Möjligt att det kanske hände någon enstaka gång under min direkta början som rollspelare (då vår dåvarande SL ibland lät oss testa lite av vad vi fann i hans bokhylla) att jag inte kan minnas det.
Men man funderar ju ofta...
- "Någon gång när jag kan prioritera att köpa ett nytt rollspel med min usla csn-ekonomi *Darn!*, för att hitta något nytt - undra om man skall köra på D&D då?"
... Blir dock aldrig av att det blir D&D. Det blir ju så många frågor att försöka finns svar på. Undrar därför om ni inte skulle kunna ge mig de svaren?
<ul type="square">
[*] Vilken version är bäst, och varför är den så bra?
[*] Hur utförligt kan man spela den versionen med bara core-boken?
[*] Är d20 enkelt eller svårt vad det kommer till de olika momenten som finns i D&D, t.ex. handlingsslag, tävlingsslag etc?
[*] Är regelverket i övrigt svårt, t.ex. Strid, Magi etc?
[*] Är det engelska språket som förekommer i D&D överdrivet svårt, eller är det välkommen för en som talar och skriver flytande engelska på en normalgod nivå?
[*] Är det ett spel som är svårt att komma igång med, och senare komma in i?
[/list]
...Tror det var allt jag funderar över för tillfället.
Men man funderar ju ofta...
- "Någon gång när jag kan prioritera att köpa ett nytt rollspel med min usla csn-ekonomi *Darn!*, för att hitta något nytt - undra om man skall köra på D&D då?"
... Blir dock aldrig av att det blir D&D. Det blir ju så många frågor att försöka finns svar på. Undrar därför om ni inte skulle kunna ge mig de svaren?
<ul type="square">
[*] Vilken version är bäst, och varför är den så bra?
[*] Hur utförligt kan man spela den versionen med bara core-boken?
[*] Är d20 enkelt eller svårt vad det kommer till de olika momenten som finns i D&D, t.ex. handlingsslag, tävlingsslag etc?
[*] Är regelverket i övrigt svårt, t.ex. Strid, Magi etc?
[*] Är det engelska språket som förekommer i D&D överdrivet svårt, eller är det välkommen för en som talar och skriver flytande engelska på en normalgod nivå?
[*] Är det ett spel som är svårt att komma igång med, och senare komma in i?
[/list]
...Tror det var allt jag funderar över för tillfället.