Nekromanti Dvärgar - Mobbade i Mundana

MongoMan

Swordsman
Enligt mig så är de något mobbade av Calle och de på Neogames.
Det står ju faktiskt "Carl Johan "Jag hatar dvärgar" Ström" i nån regelbok så jag är inte förvånad. :gremgrin:

I era spelgrupper, har ni gjort något åt detta?
Nej, dvärgarna är ju så bra annars, så något fel måste ju vara på dem.

Spelar ni helt enkelt inte dvärgar?
Jo, i allra högsta grad.

Anpassar ni äventyren efter dem?
Om man inte anpassar äventyren efter spelarna så blir det väl inte så bra.

Eller blir de retade för att de har ett dåligt balanssinne?
Det är väl lite svårt att se på någon om denne har dåligt balanssinne men det skulle väl vara av de andra RP:erna,
fast dvärgar är till för att retas med. :gremlaugh:

antorax

Swordsman
Okej, så när ni har med dvärgar i era kampanjer så har ni inte med skepp och sånt?

antorax

Swordsman
Äntligen någon som tycker som jag. Men då måste ja fråga dig, när du spelar dvärgar, hur rollspelar du då skeppresandet? Går dina dvärgar med på att bli nedsupna?

Evil Peter

Hero
Re: Kan inte? Det kan de visst det! [ANT]

Båtåkande dvärgar borde väl gå att provocera fram med lite rollspelande. Om man bara tillräckligt många gånger hävdar att den dvärg som inte vill åka båt är en feg krake, så blir dvärgen säkerligen sugen på att bevisa motsatsen. (Eller slå ihjäl en, eller både och. Men det är en risk man får räkna med... )
Hehe, jag skulle nog snarare lägga mina pengar på att dvärgen försöker placera en större eller mindre mängd våld på ens lekamen om man har mage att antyda att hans ringa ovilja skulle vara rädsla. :gremsmile:

Personligen tycker jag det är bra att über-raser har rejäla nackdelar som verkligen förstör. Det blir roligare att spela dessa då. Själv har jag knappt haft någon koll på dvärgar alls och visste mest att de har väldiga fördelar med bonusar, skolgång osv. Tyckte de var väldigt ointressanta pga det men nu när jag hör om denna nackdel tycker jag de verkar spelbara.

jacobsson

Veteran
Re: Kan inte? Det kan de visst det! [ANT]

"Och ja tror inte att en stolt dvärg låter sig supas under bordet varje gång han ska förflyttas till ett annat land."

kanske kanske inte det kan ju bero på vad som väntar i det andra landet... tillex rikedomar och ädelmetaller i massor skulle kunna vara en tillräcklig morot för att låta sig att supas under bordet???? :gremtongue:

Hjalle

Swashbuckler
Re: Dvärgar och Riddjur

Min spelare har nyss bytt rollperson i vår nystartade kampanj, som beskrivs närmre i denna tråd (Spåjjler Tokons Tokar). Han trivdes nämligen inte riktigt med sin snobbcirefalier, och hade nyss gjort en dvärg mest på skoj. Sedan kom det sig att han tyckte väldigt mycket om honom, sålunda... Bytt är bytt. Cirefaliern får välan någon snygg avslutning på spelmötet imorgon, därefter blir det till att lira öldrickande och yxsvingande skäggtomte. Lite blandade känslor här (blablabla), gillar inte riktigt dvärgar, men jag vill juh inte att spelaren i fråga ska spela någon han inte trivs med.

Dvärgen rubbar lite. De andra har riddjur, och är hyfsade ryttare. Dvärgen,,, tja, gjordes som en dvärg. Därför har jag, lömsk som jag är (Spåååååååjjler för Tokons Tokar!)
<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD"> (och som hängiven dyrkare av Eon1- och 2-omslaget) kommit på att låta ett glatt kraggäng (parodier, comic relief, seriösa extremäventyrare, galningar) som figurerade lite i förra spelmötet ge dvärgen, som av någon anledning är deppig, en present - en sju-åtta meter lång horndrake, som de fångat in och tämjt och matat med en smärre vildhästhjord. Överraskande, jävligt Gôtt och episkt. Kolla in omslaget på Eon 2 (och 1), visst fan kan man tänka sig en dvärg i den skäggige raunlänningen ställe? :) Funderade på att ta en murvelbest istället, men en horndrake är faen så mycket coolare. 8) </font></td></tr></table>

Tada! :gremsmile:
(Eventuella svar på detta är spoiler för Tokons Tokar)

-Hjalle, kreativ och sugen på episka bataljer (för att citera Ymir, igen).

Ost

Warrior
Att må illa på båt [ANT]

Dvärgen får väl ligga och må allmänt illa hela resan, det är inte värre än att få någon sjukdom.
Det är nog dessvärre lätt att han drabbas av näringsbrist om han inte får behålla maten på en hel båtresa modell längre. (Men det kanske bara är ett par dagar som det är så illa, dvärgen kanske vänjer sig?)

GoblinGurra

Swordsman
GoblinGurra tror inte...

...på en anpassningsbar dvärg.
Det ligger inte i dvärgarnas natur att åka båt.
Så jag anser att de inte kan vänja sig.

Chakka Khan

Veteran
Re: Dvärgar - Överskattade!

"Let's face it" dvärgar å alver är ju regeltekniskt mega..... Dvärgarna, feta attribut moddarna + yrkes moddar, skola, delar på tre istället för fyra på UK uträkningen, ser i mörker, grymma vapen och i övrigt ultra smide.
Alverna, om de va tre eller tio gånger så snabbt de återfår blödningstakt, ser i dunkel, as bra attribut modd, oöverträffade svärd och bågar, djävligt bra stridskonster och väldigt långt liv som gör att de för massa extra enheter på de mesta.

I min spelgrupp brukar vi inte längre spela alver å dvärgar, det blir bara tråkigt om man ska röja allting med en dvärgkrigare eller va bäst på allt med en überalv.

MongoMan

Swordsman
Re: Att må illa på båt [ANT]

Det är nog dessvärre lätt att han drabbas av näringsbrist om han inte får behålla maten på en hel båtresa modell längre.
Man ligger ju inte och spyr hela tiden, det är kanske som att vara väldigt åksjuk.
Man känner sig inte hungrig och vill verkligen inte äta någonting, även fast man behöver.

(Men det kanske bara är ett par dagar som det är så illa, dvärgen kanske vänjer sig?)
Dvärgen lär ju inte vänja sig bara för att det är ett par dagar, ju längre han är till sjöss, ju mer vänjer han sig.
Men jag misstänker att det inte var så du menade.

/Mori - Har aldrig varit magsjuk (!).

MongoMan

Swordsman
Re: Dvärgar och Riddjur (Spoiler TT)

och som hängiven dyrkare av Eon1- och 2-omslaget) kommit på att låta ett glatt kraggäng (parodier, comic relief, seriösa extremäventyrare, galningar) som figurerade lite i förra spelmötet ge dvärgen, som av någon anledning är deppig, en present - en sju-åtta meter lång horndrake, som de fångat in och tämjt och matat med en smärre vildhästhjord.
En Horndrake! Du sparar då inte på krutet Hjalle!
Ifrån att ha ogillat de flesta riddjur från födseln springer han plötsligt omkring med ett 4 ton tungt monster! :zeppelinare:

Dvärgen,,, tja, gjordes som en dvärg.
Vilket torde innebära att han inte har så mycket i Rida, eller så många specialiceringar mot horndrake. :gremsmile:
Hur hade du tänkt att lösa det?

Kolla in omslaget på Eon 2 (och 1), visst fan kan man tänka sig en dvärg i den skäggige raunlänningen ställe? :)
Hmmm, tänkte aldrig på att det var en raunlänning, nu blir jag glad :gremlaugh:, jag tycker om raunlänningar.
Fast ärligt så har jag lite svårt att föreställa mig dvärgen på horndraken. Bara, för korta ben!

-Hjalle, kreativ och sugen på episka bataljer (för att citera Ymir, igen).
Hey, är du medlem i någon hemlig Ymir-sekt? Och isåfall hur går man med?

han göte

Warrior
angående det där med all dvärgar inte kan rida..jag har för mig att det står så här i monster och varelser att om dvärgar rider så rider de på ponnys..har jag fel?

Hjalle

Swashbuckler
Re: Dvärgar och Riddjur (Spoiler TT) (halv-OT)

En Horndrake! Du sparar då inte på krutet Hjalle!
Ifrån att ha ogillat de flesta riddjur från födseln springer han plötsligt omkring med ett 4 ton tungt monster!
Jupp. Precis så hade jag tänkt mig... :gremwink: Men vafan, klart grabben inte behöver gilla kräket!

Vilket torde innebära att han inte har så mycket i Rida, eller så många specialiceringar mot horndrake.
Hur hade du tänkt att lösa det?
Genom att få snabbkurs i horndraksridning av de än mer okunniga kraggbarbarerna såklart! Äh, det löser sig... :gremsmirk:
Hursomhelst, aversionen mot riddjur behöver juh inte gälla alla dvärgar - kolla bara på arabdvärgen borta i Zolod-Renk-Elall, en kamel är otroligt läskig och svajig att rida på. Nog kan jag be min spelare att höja Rida till typ 8, och ge honom en seg ponny. Som docks äts upp av... en horndrake kanske?

Hmmm, tänkte aldrig på att det var en raunlänning, nu blir jag glad , jag tycker om raunlänningar.
Fast ärligt så har jag lite svårt att föreställa mig dvärgen på horndraken. Bara, för korta ben!
Jag tycker också om raunlänningar. Jättejättejättejättejättemycket. :gremsmirk:
Jag har inte ett dugg svårt att tänka mig en dvärg i raunens ställe. Korta ben, javisst. Jättegulligt. :gremsmile:

Hey, är du medlem i någon hemlig Ymir-sekt? Och isåfall hur går man med?
Tja, sitt på Sök-sidan och sök på en massa ymirska ord, knappa in Ymir som användare, alla inlägg. Gör detta tre timmar varje dag i ett par månader. Sedan kan det vara bra att bidra till Drunoks Drängar. (Shit, nu börjar jag låta lite dryg). Fast det är mer... Drängsekt. Som jag får lov att räkna mig mer till.

-Hjalle, ursäktar OTandet. Behöver inte fullföljas.

Lontryuin

Veteran
Ta då helt enkelt och modifiera lite i reglerna kring dvärgar... Säg att de har stora problem med att åka båt men med rätt motivation så gör de det... Som OSt mfl redan sagt...

Jake Steele

Warrior
Bamse untan dunderhonung = Teddy! (OT)

Citat:
--------------------------------------------------------------------------------

å Bamse utan dunderhonung. Övermäktiga och tråkiga.

--------------------------------------------------------------------------------

Nu blev det fel.

-Hjalle, dunderklumpen.
Beror på hur man ser på saken. "Bamse utan dunderhonung" refererade till Teddy Rune Anderssons föregångare till Bamse:

"I motsats till Bamse var Teddy stark jämt och behövde således inte äta någon dunderhonung för att bli stark. Däri låg problemet, rent berättarmässigt, med figuren Teddy. Hur hittar man på spännande äventyr om en figur som alltid är starkast i världen? "

För övrigt så visar citatet min poäng på ett utmärkt sätt.

-A