Re: Varför gå med på d20STL?
Syftet med ett varumärke är att skapa ett särskiljande kännetecken som symboliserar en produkt, om detta varumärke är en bild så ligger det inte i varumärkesägarens intresse att varumärket också används som en bild - frikopplad från produkten. Alltså gäller VML för användning av alla varumärken även om varumärket råkar vara skyddat av URL som en bild. Om varumärket av någon anledning blir avregistrerat eller på annat sätt slutar vara ett varumärke så kan det fd. varumärket i egenskap av en bild i stället få skydd av URL. Varumärken som inte också är bilder borde inte rimmligtvis kunna skyddas av URL.
Sådeles: privat användning av varumärken är fri, oberoende hur varumärket ser ut, vare sig det är ett eller flera ord, om det är en bild, en färg, en doft eller 'what ever'.
För att räta ut mina egna tankarJag måste erkänna att jag har haft mycket svårt att hitta referenser till ett varumärke som dessutom har ansetts vara en bild - dvs skyddat av URL. Jag kan tänka mig att det beror på att logotyper vanligen endast är utsmyckade ord och därför inte kan skyddas av URL. Det bild som växer fram är dock att en logotyp visserligen kan vara en bild (och alltså ha skydd enligt URL) men när denna bild används som ett kännetecken gäller bara VML. Överfört på D&D-logotypen så skulle det betyda att den visserligen är en bild men skall behandlas som ett varumärke - vilket betyder att privat användning är fri.
Syftet med ett varumärke är att skapa ett särskiljande kännetecken som symboliserar en produkt, om detta varumärke är en bild så ligger det inte i varumärkesägarens intresse att varumärket också används som en bild - frikopplad från produkten. Alltså gäller VML för användning av alla varumärken även om varumärket råkar vara skyddat av URL som en bild. Om varumärket av någon anledning blir avregistrerat eller på annat sätt slutar vara ett varumärke så kan det fd. varumärket i egenskap av en bild i stället få skydd av URL. Varumärken som inte också är bilder borde inte rimmligtvis kunna skyddas av URL.
Sådeles: privat användning av varumärken är fri, oberoende hur varumärket ser ut, vare sig det är ett eller flera ord, om det är en bild, en färg, en doft eller 'what ever'.