Re: Eget skadesystem
"Strid är säkert stressande men det är inte nödvändigtvis så att folk bryter ihop till darrande vrak när första skottet avfyrats... om så var fallet skulle historien sett rätt annorlunda ut. Vissa klarar sig bra under press och de som överlever vänjer sig."
Tvärtom, skulle jag vilja säga: det är på grund av att folk "bryter ihop till darrande vrak" som historien ser ut som den gör. Under amerikanska inbördeskriget satte man en musköt i näven på soldaterna, lärde dem marschera och skjuta i grupp på kommando och ladda sin bössa, ungefär så som man hade i uppgift att göra på slagfältet. Trots denna relativt goda drill så upptäckte man en intressant effekt efter slaget vid Gettysburg: närmare 40% av musköterna hade omkring 7-8 skott nerklämda i pipan. Soldaterna hade helt enkelt laddat men inte kunnat förmå sig att trycka av! Istället hade de helt enkelt laddat om direkt efter att salvan i övrigt hade avfyrats.
Det är i princip likadant vid så gott som vilken konflikt du tittar på sedan eldvapnens införande, ända fram till våra dagar och Desert Storm. De
enda vapen som har någorlunda rollspelsliknande eller Hollywoodliknande träffstatistik är prickskyttevapen i händerna på totalt iskalla skyttar. I övrigt får man vara glad om man kommer upp till en träffstatistik på 10%. Som ett exempel så räknar man i SoldF på en träffstatistik på ca 10% på en halvfigur i strid och mindre än 3% (!) på en huvudfigur - 10 skott respektive 40 skott för en nedkämpad fiende på 100 meters håll.
Som Marco nämner så har man problem med att människans försvarsmekanism är byggd för närstrid, där millimeterprecision inte är avgörande. Ett annat problem är en psykologisk reaktion: människor har normalt svårt att ha ihjäl människor. Det är en spärr som man använder drill och belöning för att komma över. Man drillar vapenhanteringen tills den sitter i ryggmärgen, man låter skytten skjuta mot människoliknande mål för att komma över den inbyggda spärren, och man använder belöning och bestraffning för att pressa soldaten förbi spärren. Likförbannat är det fortfarande svårt att ta det sista klivet över spärren, och som en biverkning får man också en högre grad av post-traumatiska stressjukdomar.
"Kan inte det påverka statistiken för eldskuren en aning? Om man träffar med första skottet och målet fälls nde så borde ju det vara ett rätt orättvist läge för skott 19? "
Sorry, måste krossa din teori. Plåten fälls någon sekund efter träff (pneumatiken tar så lång tid på sig att reagera), och hela eldskuren går av på kortare tid än så. Dessutom är skytteteknik med ksp lite annorlunda - man riktar inte efter kornen så mycket som efter var skotten slår ner, vilket innebär att det normalt är skott nummer 10 och 11 som träffar. Skott 1-9 brukar gå tvärs över hela terrängen, och skott 12-19 går i allmänhet över målet (typ).
- Krille
"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"