Krille
Super Moderator
Jag skriver på ett rollspel som jag kallar Futura. Det utspelar sig i ett år 2000 som man tänkte sig att det skulle bli på trettitalet ungefär. Spelet får sitt namn från storstaden Futura, egentligen ett segermonument kallat Kaiser Wilhelmstadt efter att Tyskland vann kriget, men efter inbördeskriget, kaiserns abdikerande och Tysklands omvandling till en republik så bytte man namn på staden till Futura, och sen svällde den och åt upp kringliggande städer. Nu sträcker sig Futura från Rotterdam till Köln som en enda jättestad som dominerar inte bara Europa utan hela världen. Formellt sett är det fortfarande flera städer i flera länder - i praktiken är Futura metropolen.
En stor del av spelets ursprung ligger i det estetiska. Jag tror det bäst illustreras av ett par sidor ur serien Dr Mabuse som gick i Tung Metall under 1988:
Grejen är att jag vill ha fram det här visuella till spelarna på något sätt. Det är en ganska specifik och väldigt visuellt orienterad miljö (vilket var bristen med spelet - det var bara visuellt och estetiskt, men hade inget innehåll förrän jag kom på ett innehåll att fylla det med).
Frågan är nu hur man får fram det här till spelarna. Att jag kan illustrera "boken"* med bilder i den stilen och vara väldigt petig med en modernistisk formgivning i största allmänhet vet jag redan. Problemet med det är att det är bara den som läser boken som uppfattar det, och det är det inte alla spelare som gör.
Så hur gör man för att förmedla känslan i det visuella/estetiska i en spelmiljö till spelare som inte öppnar regelboken? Frågan är aktuell även för dem som öppnar regelboken, då det borde hjälpa till att förstärka intrycket av scenen om spelarna kan bygga scenen utifrån något mer än deras egna minnesbilder av hur regelboken ser ut.
Att bara beskriva hur det ser ut är inte heller det som jag är ute efter. Det är tråkigt, tar lång tid och är för omständigt. Jag vill vara lurigare än så, och leta upp spelledartekniker för att förmedla det visuella på andra sätt än genom enbart beskrivning eller läsa regelboken. Helst vill jag få med spelarna så att de hjälper till gentemot medspelarna, så att de med någon form av medberättarteknik hjälper varandra att föreställa sig det estetiska.
Man kan väl säga att jag är ute efter en viss känsla som det estetiska i illustrationer och formgivning förmedlar, och vill kunna få fram samma känsla med andra metoder. Istället för att beskriva det estetiska och på så sätt indirekt föra fram känslan, så vill jag lura ut andra metoder att få fram samma känsla fast utan bilder eller beskrivningar av dem. Jag är så att säta ute efter att emulera det visuella. Det ska inte vara visuellt, utan en spelledarteknik, men det ska ge samma resultat som det visuella.
Några idéer?
* Jag vet ännu inte om det blir en bok av det, så termen "bok" används för att resonemanget ska bli klarare även om boken i sig är rätt hypotetisk just nu.
En stor del av spelets ursprung ligger i det estetiska. Jag tror det bäst illustreras av ett par sidor ur serien Dr Mabuse som gick i Tung Metall under 1988:
Grejen är att jag vill ha fram det här visuella till spelarna på något sätt. Det är en ganska specifik och väldigt visuellt orienterad miljö (vilket var bristen med spelet - det var bara visuellt och estetiskt, men hade inget innehåll förrän jag kom på ett innehåll att fylla det med).
Frågan är nu hur man får fram det här till spelarna. Att jag kan illustrera "boken"* med bilder i den stilen och vara väldigt petig med en modernistisk formgivning i största allmänhet vet jag redan. Problemet med det är att det är bara den som läser boken som uppfattar det, och det är det inte alla spelare som gör.
Så hur gör man för att förmedla känslan i det visuella/estetiska i en spelmiljö till spelare som inte öppnar regelboken? Frågan är aktuell även för dem som öppnar regelboken, då det borde hjälpa till att förstärka intrycket av scenen om spelarna kan bygga scenen utifrån något mer än deras egna minnesbilder av hur regelboken ser ut.
Att bara beskriva hur det ser ut är inte heller det som jag är ute efter. Det är tråkigt, tar lång tid och är för omständigt. Jag vill vara lurigare än så, och leta upp spelledartekniker för att förmedla det visuella på andra sätt än genom enbart beskrivning eller läsa regelboken. Helst vill jag få med spelarna så att de hjälper till gentemot medspelarna, så att de med någon form av medberättarteknik hjälper varandra att föreställa sig det estetiska.
Man kan väl säga att jag är ute efter en viss känsla som det estetiska i illustrationer och formgivning förmedlar, och vill kunna få fram samma känsla med andra metoder. Istället för att beskriva det estetiska och på så sätt indirekt föra fram känslan, så vill jag lura ut andra metoder att få fram samma känsla fast utan bilder eller beskrivningar av dem. Jag är så att säta ute efter att emulera det visuella. Det ska inte vara visuellt, utan en spelledarteknik, men det ska ge samma resultat som det visuella.
Några idéer?
* Jag vet ännu inte om det blir en bok av det, så termen "bok" används för att resonemanget ska bli klarare även om boken i sig är rätt hypotetisk just nu.