Det jag tycker är svårt med din beskrivning är att den, i min mening, beskriver både manliga och kvinnliga SLP. De flesta SLP i mina kampanjer har inga andra funktioner förutom att interagera med RP, och det gäller män som kvinnor. När de är off-screen så finns de inte. De har så att säga uppfyllt sin funktion.Recca said:Ge karaktären ett känsloliv.
Sen så kanske det inte är rimligt att man gör det hela tiden, och vissa rollspel lämpar sig säkert bättre för det än andra, men jag tror absolut att det är en användbar teknik om man vill försöka motverka den sexism som man själv kanske omedvetet åstadkommer.
/Recca som hade ganska svårt att svara på frågan, vilket är lite oroväckande. o.o
Att gripa efter stereotyper är en fullt rimlig reaktion om man som jag spelleder en kampanj där spelarna kan gå fram till vem som helst i en stad på 150 000 invånare och fråga vad de gör och vad de heter. Eller i Kingmaker-kampanjen, där spelarna styr ett kungadöme. Oavsett kön måste av nödvändighet många av mina SLP bli förenklade stereotyper, dels för att jag ska hinna gestalta dem när så krävs med superkort varsel och dels för att spelarna ska ha en chans att komma ihåg dem, att skilja på dem.
Det enklaste jag kan göra är nog att bestämma egenskaperna först och sedan slumpa fram kön. Eller strunta i att bestämma eller ange personen kön, innan någon frågar.
Men att strunta i stereotyper, det skulle jag nog inte klara av.
/M