Jag funderar mycket på det här, hur man skriver t.ex. äventyr utan att det blir knepigt.McWolfe said:Man kanske inte ens behöver ha en kvinnlig smed, men däremot en kvinna som vill vara smed, men inte får.
Vad är det som säger att jag är intresserad av inoljade muskulösa manskroppar i äventyret? Jag förstår inte poängen med att sexualisera den manliga kroppen annat än för att sedan kunna peka på att: "Kolla, vi gör det med männen så nu kan vi sexualisera kvinnan." Är det därför man vill göra det? Så att man kan härja på de kvinnliga SLP'sen sedan?knark said:Det jag tror man kan tänka på är att se helheten. Klart man kan ha med snygga kvinnor, men måste alla snygga kvinnor alltid vara kyska alt. använda sin sexualitet som vapen? Kan det finnas kvinnor som inte alls använder sin sexualitet, utan helt andra saker, som vapen? Jag tror få av oss har problem med enstaka fall, det är just när ALLA kvinnor systematiskt presenteras på ett visst sätt som det blir knepigt.
Framför allt om personer uppenbart bara beskrivs för en manlig läsare - nu säger jag inte att det är så i det aktuella äventyret, men om man beskriver kvinnor som "snygga" eller "sexiga" borde man ju kunna göra det med männen i äventyret också. "Muskulös, sexig bringa och vackar kopparfärgad hy..." eller nåt.
//Krank, försöker vara konstruktiv
Jag håller med. Därav "om". Egentlige kan jag tycka att just sexighetsaspekten gott kan skippas både för killar och tjejer. Eller att man kanske nöjer sig med att nämna specifika SLP:er eller så som "snygga", vilket någonstans ändå kan vara relevant (för båda könen)...Recca said:Vad är det som säger att jag är intresserad av inoljade muskulösa manskroppar i äventyret?
Jag håller med.Recca said:Att vara snygg är inte självuppfyllande liksom. Jag kan ju bara tala för mig själv nu, men personligen spelar jag inte alls rollspel för den typen av upplevelser.
Jag tror att när Recca skriver "Jag kan ju bara tala för mig själv" så det precis vad hon menar. Jag förstår inte varför du tror att det ska upplyftas till allmän lag.Telash said:Ska alla rollspel göras specifikt efter just DINA intressen och ideal? Bör jag fråga dig precis vad du vill ha när jag gör mitt nästa rollspel?
Fast det är sällan det är så att alla är vackra. Av de vanliga klanerna är det mest toreador som verkligen överglänser alla med sin charm och utstrålning... Men till viss del har du rätt. Spelet bygger ju på Anne Rice's böcker väldigt mycket och där är ju alla supersnygga.Arfert said:Hänger inte med... ALLA är väl snygga och sexiga i Vampire? (utom de där nosferatu-snubbarna)... Det är ju det vampyrhajpen går ut på, rädsla att bli ful, gammal och osexig. Ung och hot för evigt. Inget ansvar och inget trist vuxenliv med villa, volvo, bostadslån och barn.
CoC är ett bättre exempel. Där spelar man snarare en tant som samlar ockulta böcker eller en förvirrad professor.
Nej nej. Det är inte fel. Jag utgår från mig själv just nu så jag menar inte att jag talar för någon annan.Telash said:"Vad är det som säger att jag är intresserad av inoljade muskulösa manskroppar i äventyret?"
Ska alla rollspel göras specifikt efter just DINA intressen och ideal? Bör jag fråga dig precis vad du vill ha när jag gör mitt nästa rollspel?
"Är det därför man vill göra det? Så att man kan härja på de kvinnliga SLP'sen sedan?"
Ja, OM det är det spelarna vill.
"Men jag skulle mycket hellre se att man avsexualiserade och byggde upp karaktärernas värde kring något de aktivt kunde bidra med i äventyret."
Själv vill jag se sexualiserande OCH mentalt djup. För nog fasen visualiserar du väl ett yttre på åtminstone de viktigaste karaktärerna i rollspel? Jag tror att alla människor är lite vackrare i folks fantasier än i verkligheten, man förskönar gärna. Men det kanske bara är jag.
"men personligen spelar jag inte alls rollspel för den typen av upplevelser. "
Men andra kanske gör det, är det fel?
Fast å andra sidan så snackade vi ju sexism, inte sex, väl. Och det är ju två olika saker. Jag tycker det förekommer extremt lite sexistiskt innehåll i vampire som spel och spelupplevelse. Jag skulle nästan gå så långt att säga att det nästan inte förekommer alls.Arfert said:tja, jag har alltid uppfattat vampyrgrejen, ända sen Dracula, är en bautastor sex-metafor. Vet ingen genre, i böcker, filmer osv, som handlar så mycket om sex, utom ren porr.
Den vanligaste, tror jag, är enhetstänkandet. Att alla tjejer blir snygga, att alla tjejer blir åtråvärda som primär egenskap så att säga. Att alla tjejer helt enkelt stöps i lika eller liknande mall.Telash said:Hur gör man det snyggt då? Vilka är de vanliga sexistiska fällorna man hamnar i här, och hur undviker man dem?
Jag delar upp det här inlägget i fem stycken.Telash said:"Problemet är väl mest att det inte görs snyggt, och blir till exempel "sexism" istället för "sex"."
Hur gör man det snyggt då? Vilka är de vanliga sexistiska fällorna man hamnar i här, och hur undviker man dem?