Telash said:
"Problemet är väl mest att det inte görs snyggt, och blir till exempel "sexism" istället för "sex"."
Hur gör man det snyggt då? Vilka är de vanliga sexistiska fällorna man hamnar i här, och hur undviker man dem?
Jag delar upp det här inlägget i fem stycken.
1. Cliché
2. Funktion
3. Interaktion
4. Sex
5. Verktyg
1. Det är nog som krank säger väldigt vanligt att kvinnan i fråga har en funktion som hon fyller. Hon kan t.ex. vara den vackra prinsessan som ska räddas eller den onda drottningen som ska dödas. Oftast är kvinnan i fråga en cliché utan vidare variation.
2. Det finns fler mer otydliga stereotyper såsom modern eller häxan. Det viktiga för att sexismen ska framträda, tycker jag, är att kvinnan fyller en ganska rudimentär funktion. Hon kanske visar vägen på något vis, hon kanske utgör uppdraget, hon kommer med en viktig ledtråd, hon är servitrisen etc. Sedan hennes funktion är uppfylld är hon inte längre av vikt för berättelsen. Om jag skulle likna det vid en film så skulle hon vara en statist som fått en kort kommentar.
3. Kvinnan kan ha en detaljerad bakgrundshistoria och intressant personlighet men ändå gå i fällan genom att hon definieras endast i den interaktion hon har med andra (vanligtvis män). Hon har egentligen inget eget deltagande och hennes syfte och bakgrund är också ointressanta för hon får inget utrymme i berättelsen.
4. Det är samma sak med sex men blir liksom än mer tydlig. Om kvinnans funktion har med sex att göra så är hon både cliché och definieras utifrån hur hon är sedd som sexuell varelse i manliga betraktares ögon.
Sex kan göras snyggt om det inte är kvinnans roll att vara ett sexuellt objekt som nedlägges bland de varma fällarna vid brasan på lämpligast vis. Problemet är att om kvinnan i fråga uppfyller någon av de tre listade sexistiska tendenserna och hon dessutom är sexig och vill ligga massor, så har man gjort fel.
5. Mitt råd handlar om att man internaliserar sina SLP's, funderar över hur de tänker. Låtsas att man går i deras skor, "hur skulle jag själv handla i en situation om jag hade den personens liv bakom mig?"
Ge karaktären ett känsloliv.
Sen så kanske det inte är rimligt att man gör det hela tiden, och vissa rollspel lämpar sig säkert bättre för det än andra, men jag tror absolut att det är en användbar teknik om man vill försöka motverka den sexism som man själv kanske omedvetet åstadkommer.
/Recca som hade ganska svårt att svara på frågan, vilket är lite oroväckande. o.o