Rymdhamster;n109104 said:Gör å andra sidan inte det exempelvis dipoomacy till ett rollspel? Eller monopol för den delen.
Håller med fullständigt. Ville mest belysa ett till "problem" med att stirra sig blind på konceptet "roll".RasmusL;n109105 said:Jag vill påstå att "rollspel" är en aktivitet som inte nödvändigtvis är kopplade till nedtecknade regler snarare än något som går att ta på i fysisk form (jfr "en regelbok"). Rollspelar du Monopol så är det du gör just där och då, inom din magiska cirkel och ditt sociala kontrakt i ditt shared imagined space, ett rollspel i mina ögon.
Men de blir inte automatiskt rollspel bara för att man iklär sig roller. Och om roller inte betyder att det är ett rollspel, och avsaknad av roller inte betyder att det inte är ett rollspel, så kan roller inte vara den springande punkten i en eventuell definition.Kalil;n109110 said:Man kan absolut spela monopol eller diplomacy (speciellt det senare) som rollspel. Det ser jag inte som ett problem.
Du behöver inte se dig om efter det längre, här har vi någon som lajvar Monopol:Kalil;n109111 said:Ikläd dig den ikoniska rollen som en hatt, ett strykjärn eller en sko och ge dig i kast med Manhattans turbulenta bostadsmarknad! Jag kan se det
Lägg Imagine, Eon och DND4 till den där listan så har du en uppsättning sjukt olika aktiviteter som jag håller med om "känns" som samma grej.kloptok;n109117 said:För mig ligger problematiken i att förstå hur olika spel som spelas och skapas av en grupp människor som kommer från en gemensam grupp med väldigt många överlapp alla känns som att de hänger ihop trots i vissa fall stora skillnader. Varför känner jag instinktivt att jag sysslar med samma, eller åtminstone nästan samma, hobby när jag spelar Fiasco, The Quiet Year eller OSR? Vad är det som dessa har gemensamt och kan vi ena dem under en gemensam term? Jag är inte säker på att den termen är "rollspel" och kanske har förgreningen av hobbyn nått en punkt där just den termen har spelat ut sin roll (pun intended).
Precis. Och semantik och definitioner åsido så har den här frågan ändå en del konkreta applikationer. Jag vill minnas att det ibland uppstod lite begreppsförvirring i Indierummet på Lincon när folk kom och ville spela rollspel och med detta syftade på en annan sorts spel än de flesta spelen som spelas där. Så i ett Indierum som på ett enkelt och snabbt sätt vill fånga in nyfikna nybörjare är det väldigt relevant att kort och koncist kunna förklara vad rollspel kan vara för något.RasmusL;n109120 said:Lägg Imagine, Eon och DND4 till den där listan så har du en uppsättning sjukt olika aktiviteter som jag håller med om "känns" som samma grej.
För mig är det som gör bregreppet svårgreppbart men användbart att det dels kan handla om ett sinnestillstånd, ett sätt att spela, en vis form av spel eller en aktivitet.Kalil;n109126 said:Kan det vara så att begreppet "rollspel" idag snarare är kulturellt betingat än nödvändigtvis kopplat till aktivitetens natur? Jag kan exempelvis absolut föreställa mig att spela monopol som ett rollspel, men i dagligt tal är ju inte monopol det vi menar med rollspel. Vi talar om den typen av spel vi spelar som rollspel eftersom vi är rollspelare. Total rundgång, jag vet, men så är det inte sällan med sociala definitioner ocg grupptillhörighet.