En förhoppning eller ett resultat

mardak

Veteran
Joined
6 Feb 2023
Messages
149
Jag tänker nog lite som jag gör när jag boxas, typ "jag ska gå fram och se hur motståndaren reagerar och beroende på det vill jag få in en träff". Hur den träffen sen sker eller inte sker beror ju på en massa saker, ibland kanske bara min motståndare backar.
Så det är alltså nåt du som spelare tänker, inte nåt som din rollperson faktiskt gör i spelet, det han faktiskt gör sker efter tärningsslaget?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
10,024
Location
Stockholm
Så det är alltså nåt du som spelare tänker, inte nåt som din rollperson faktiskt gör i spelet, det han faktiskt gör sker efter tärningsslaget?
Ja, det är det nog ja. Ibland överlappar det men det är nog absolut att ta "ett steg tillbaka" och göra ett beslut som spelare.
 

mardak

Veteran
Joined
6 Feb 2023
Messages
149
Jag tror att tanken från början är att misslyckanden som regel beror på saker utom rollisens kontroll och att det är mindre roligt att berätta dåliga saker som händer ens karaktär än att berätta bra, men det är som sagt en konvention som kan utmanas!

Sen finns det som sagt en regelmässig poäng som driver storyn i många spel, men det gör det ju inte allmängiltigt.
Roligt grejen är ju svårt att säga nåt om det är ju högst personligt :) När det gäller att det skulle vara utom rollisens kontroll så känns det mindre logiskt, tycker du tog ett bra exempel själv tidigare.

"
Intentionen är mindre detaljerad än den faktiska kedjan av händelser och handlingar som leder dit, vill jag så kanske det till och med är en "slumphändelse" som skadar draken ("En stalaktit som lossnat av att jag av misstag högg svärdet rakt in i stenväggen och hade sönder det faller ner från taket och landar på drakens svans!")
"
Slumhändelsen med stalaktitet var ju också utom rollisens kontroll ändå fick spelaren makten att beskriva det.
 
Last edited:

mardak

Veteran
Joined
6 Feb 2023
Messages
149
Ja, det är det nog ja. Ibland överlappar det men det är nog absolut att ta "ett steg tillbaka" och göra ett beslut som spelare.
Då förstår jag, tror det är delvis detta som stör mig personligen. Jag vill gärna att så mycket som möjligt av det som sägs ska ske in game, i fiktionen.
 
Last edited:

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,607
Location
Göteborg
Jag föredrar ju helt klart beskrivningar efter slaget, av anledningar som många andra redan påpekat. Tycker att det flyter bättre och ger mig mer kreativ frihet. Men @RasmusLs prat om alternativa tidslinjer gav mig en idé. Alternativa tidslinjer är ju ballt, ju!

Här är min idé: Vi har vårt vanliga frispel, berättar vad som händer, bollar fram och tillbaka och sedan vid något tillfälle så kan en annan spelare lägga fram tärningen framför mig. Det här betyder "Det här är inte säkert att det går så bra!" Sedan fortsätter vi att spela, pratar lite fram och tillbaka om vad som händer, och antagandet här är att saker går bra för min rollperson. Jag lyckas med vad jag företar mig. Vi spelar en liten stund, tills vi når det slutresultat min rollperson hoppas på.

Då slår vi tärningsslaget! Lyckas det så säger vi ingenting, utan fortsätter bara att spela vidare, för vad jag beskrev var vad som faktiskt inträffade. Misslyckas slaget så spolar vi tillbaka till ögonblicket där tärningen lades fram, rollpersonen rycks ut ur sin fantasi och vi spelar sedan igenom vad som egentligen händer. Och vad som egentligen händer är såklart motsatsen till den ideala bilden av vad min rollperson föreställde sig. Skulle kunna ge en ball Ally McBeal-effekt. När vi spelar medan tärningen ligger framme så vet vi inte om vad vi beskriver är min rollpersons fantasi/plan, eller om det är verkligheten, precis som när man använder den tekniken i film.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
2,510
Location
Örebro
Jag föredrar ju helt klart beskrivningar efter slaget, av anledningar som många andra redan påpekat. Tycker att det flyter bättre och ger mig mer kreativ frihet. Men @RasmusLs prat om alternativa tidslinjer gav mig en idé. Alternativa tidslinjer är ju ballt, ju!

Här är min idé: Vi har vårt vanliga frispel, berättar vad som händer, bollar fram och tillbaka och sedan vid något tillfälle så kan en annan spelare lägga fram tärningen framför mig. Det här betyder "Det här är inte säkert att det går så bra!" Sedan fortsätter vi att spela, pratar lite fram och tillbaka om vad som händer, och antagandet här är att saker går bra för min rollperson. Jag lyckas med vad jag företar mig. Vi spelar en liten stund, tills vi når det slutresultat min rollperson hoppas på.

Då slår vi tärningsslaget! Lyckas det så säger vi ingenting, utan fortsätter bara att spela vidare, för vad jag beskrev var vad som faktiskt inträffade. Misslyckas slaget så spolar vi tillbaka till ögonblicket där tärningen lades fram, rollpersonen rycks ut ur sin fantasi och vi spelar sedan igenom vad som egentligen händer. Och vad som egentligen händer är såklart motsatsen till den ideala bilden av vad min rollperson föreställde sig. Skulle kunna ge en ball Ally McBeal-effekt. När vi spelar medan tärningen ligger framme så vet vi inte om vad vi beskriver är min rollpersons fantasi/plan, eller om det är verkligheten, precis som när man använder den tekniken i film.
I en sådan här situation finns det ju syfte med beskrivning före slaget, även om slaget sedan misslyckas, då det finns en transparens från systemets sida att allt innan slaget kan falla in i en dagdröm som jag slits ut när slaget väl landar och visar att jag fortsatt står där som en handfallen idiot inför situationen med ett fånigt leende på mina läppar. Det som gör det OK för mig att beskriva innan slaget i det här fallet är med andra ord hur systemet ser på resolution.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,607
Location
Göteborg
I en sådan här situation finns det ju syfte med beskrivning före slaget, även om slaget sedan misslyckas, då det finns en transparens från systemets sida att allt innan slaget kan falla in i en dagdröm som jag slits ut när slaget väl landar och visar att jag fortsatt står där som en handfallen idiot inför situationen med ett fånigt leende på mina läppar. Det som gör det OK för mig att beskriva innan slaget i det här fallet är med andra ord hur systemet ser på resolution.
Ja, precis. Jag funderade på hur man skulle kunna bygga ett system som har beskrivningen innan slaget och som jag skulle tycka var kul ändå. :gremgrin:
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
5,393
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Då förstår jag, tror det är delvis detta som stör mig personligen. Jag vill gärna att så mycket som möjligt av det som sägs ska ske in game, i fiktionen.
Detta är nästan en tråd i sig själv. Jag har full förståelse för viljan att det som sägs och beskrivs är i spelets verklighet. Det är sällan jag fått spelare att spela så, men det går och blir något helt annat än det vi pratar om här.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
2,510
Location
Örebro
Intentionen är att skada, oavsett hur attacken sker.
Lite små pet, men intentionen är att skada, oskadliggöra, döda eller göra medvetslös. Sen är frågan hur det går till och när beskrivningen ska ske, om detta twistar gudarna än till denna dag. Men jag förstod vad du menade, ville bara peka på att intentionen även vid väpnad konflikt kan vara breddare än att just skada. :gremsmile:
 

mardak

Veteran
Joined
6 Feb 2023
Messages
149
Lite små pet, men intentionen är att skada, oskadliggöra, döda eller göra medvetslös. Sen är frågan hur det går till och när beskrivningen ska ske, om detta twistar gudarna än till denna dag. Men jag förstod vad du menade, ville bara peka på att intentionen även vid väpnad konflikt kan vara breddare än att just skada. :gremsmile:
Blir lite förvånad över hur man kan vara så tvärsäker på exakt vad som intention betyder. Jag hittar då inget tydligt definierat gräns går.

Hur ska meningen "jag vill hugga trollet med min yxa" se ut för att ni ska acceptera den som en intention?

Dessutom måste man ju ha med någon form av beskrivning av hur du skadar trollet (i de flesta spel?) för att det ska funka i spelet även om det sker innan tärningsslaget, (vilken färdighet ska det slås för/vilket vapen används etc). Så för att ett rollspel ska funka behövs en bredare definition än den ni pratar om.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
2,510
Location
Örebro
Blir lite förvånad över hur man kan vara så tvärsäker på exakt vad som intention betyder. Jag hittar då inget tydligt definierat gräns går.

Hur ska meningen "jag vill hugga trollet med min yxa" se ut för att ni ska acceptera den som en intention?

Dessutom måste man ju ha med någon form av beskrivning av hur du skadar trollet (i de flesta spel?) för att det ska funka i spelet även om det sker innan tärningsslaget, (vilken färdighet ska det slås för/vilket vapen används etc). Så för att ett rollspel ska funka behövs en bredare definition än den ni pratar om.
Jag är nog skadad av att läst väldigt mycket etik och moral, även där är det inte självklart vad intention är men det är definitivt inte samma sak som handling, så mycket kan jag säga. Intention föranleder däremot en handling.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
10,024
Location
Stockholm
Blir lite förvånad över hur man kan vara så tvärsäker på exakt vad som intention betyder. Jag hittar då inget tydligt definierat gräns går.

Hur ska meningen "jag vill hugga trollet med min yxa" se ut för att ni ska acceptera den som en intention?

Dessutom måste man ju ha med någon form av beskrivning av hur du skadar trollet (i de flesta spel?) för att det ska funka i spelet även om det sker innan tärningsslaget, (vilken färdighet ska det slås för/vilket vapen används etc). Så för att ett rollspel ska funka behövs en bredare definition än den ni pratar om.
Nej, det är en väl utbredd och hyfsat vedertagen definition som använts länge här på forumet (nu var det ganska länge sedan och ganska många år sedan vi snackade om sånt här kul så inte konstigt att det inte känns bekant!) och som väl ekar från theForge och Story Games och andra forum, så den fungerar alldeles utmärkt MEN det är såklart inte allmängiltigt och rätt för det, lätt att fastna i gamla hjulspår så bra att du utmanar!

Med det sagt: intentionen behöver inte vara bredare så som jag spelar men det räcker inte med intentionen, det behövs också en beskrivning, men beskrivningen kommer då efter intentionen, efter tärningsslaget och resultatet och så beskrivning! Jag spelar oftast spel där jag värdesätter att det blir snyggt och sammanhängande berättande som får mig att känna, och där är ju beskrivningen jätteviktig!
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
2,510
Location
Örebro
Blir lite förvånad över hur man kan vara så tvärsäker på exakt vad som intention betyder. Jag hittar då inget tydligt definierat gräns går.

Hur ska meningen "jag vill hugga trollet med min yxa" se ut för att ni ska acceptera den som en intention?

Dessutom måste man ju ha med någon form av beskrivning av hur du skadar trollet (i de flesta spel?) för att det ska funka i spelet även om det sker innan tärningsslaget, (vilken färdighet ska det slås för/vilket vapen används etc). Så för att ett rollspel ska funka behövs en bredare definition än den ni pratar om.
Och en till sak. Jag tror att huvudsaken är att alla runt spelbordet förstår varandra. Är alla runt ditt spelbord överens om vad intention innebär så är det inga problem, men det blir ett problem om en regelbok utgår från att alla har samma syn på vad intention innebär. Som märks i den här tråden så är det ju väldigt olika tolkningar om vad intention innebär, därför bör det även klargöras genom reglerna vad en intention innebär i det givna systemet.

Jag skulle inte argumentera med systemet om det tydligt förklarar för mig vad intention är och anger exempel som "Jag vill hugga med min yxa för att nedgöra monstret", jag skulle däremot på ett personligt plan tycka att det är en oerhört klumpigt uttryckt intention som kanske egentligen är en förklädd handling och önskan om handling.
 

mardak

Veteran
Joined
6 Feb 2023
Messages
149
Jag är nog skadad av att läst väldigt mycket etik och moral, även där är det inte självklart vad intention är men det är definitivt inte samma sak som handling, så mycket kan jag säga. Intention föranleder däremot en handling.
Jag menar inte att det är samma sak som en handling, utan precis som du säger innan en handling. En handling kan väl vara båda jag vill döda honom och jag vill döda honom med en yxa. I båda fallen beskrivs ju min intention, min kommande handling.

Men hur skulle du skriva om meningen och hur får du den att funka praktiskt i spel isåfall?
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
2,510
Location
Örebro
En sista om intention.

För mig ligger det en charm i att uttrycka min intention så tydligt som möjligt med så få ord som möjligt. Jag vill inte ha klumpiga formuleringar som tyngs av allt för mycket beskrivningar, det för mig är något som sticker i ögonen. En intention ska vara rak, tydlig och koncis utan att tappa kärnan i vad viljan bakom intentionen är. För mig handlar det om hur en vacker intention är skapad, det för mig är intressant och i många fall mer givande än de långa beskrivningarna.

Så jag föredrar alla dagar i veckan följande "Jag vill mörda monstret" över följande "Jag vill hugga monstret med min yxa för att mörda varelsen". Den sista delen får istället höra till beskrivningen av hur jag uppnår min intention när det väl blir aktuellt i fiktionen! Men det är min hållning i frågan och min ingång till ämnet.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
2,510
Location
Örebro
Jag ska… jag vill.. jag tänker.. jag är till att …

är alla former av sådant som inte än hänt. Målbilder. Intension.
Det korta svaret är att så är fallet. Egentligen är alla former av en målbild en form av intention. En vision av framtiden. Så jag säger inte att det är fel att säga "Jag vill hugga ned monstret med min yxa" men för mig känns det som ett överdrivet sätt att säga "Jag vill mörda monstret". Men som svar på din fråga, intention handlar för mig helt klart om målbild, sen är vägen till målet något som kommer ur intentionen.

Intentionen är jag vill skapa lycka, vägen dit är allt som kommer efter "genom..." eller "med hjälp av..." osv. Mina tankar om ämnet.
 
Top