krank said:
Arvidos MC said:
Det verkar som att det här en big deal för dig! Att du är rädd för att just göra den där saken igen, hamna i den situationen, så du undviker situationen genom att svara "Mjaoae", som ju varken är ja eller nej.
Och nu vill du vet vad som är rätt svar för att alltid lyckas undvika situationen, eller hur?
Helst skulle jag vilja det. Men jag inser nog själv att det inte funkar så, egentligen.
Du känner mig vid det här laget: Det finns ingen aspekt av socialt umgänge som är för liten för att jag inte ska kunna blåsa upp och överanalysera den, försöka få kontroll över den...
//Krank, playing it safe, feeding the kontrollbehov
Ja, det är ju så vår hjärna funkar. Den vill ha kontroll, planera och lösa problem, den är skitbra på det. Men det som blir svårt för dig här är just den där problemlösarinstinkten, eller hur? Du är en smart kille som är van vid att lösa problem, så det här kanske låter lite konstigt, men... pröva att
inte följa med din hjärna och köpa alla dess idéer och åsikter om dig och andra. Det här kan låta skitkonstigt och kanske rent av förskräckande: Att
inte lösa problem?
Låt oss titta på det här:
När du säger "Ja, jo, visst, men..." till Vitulv så har du lyckats stöta bort problemet (att ni tycker olika och du inte får det du vill ha) men som du märker stöter du ju samtidigt bort Vitulv och det han har att komma med. Din instinkt att lösa problemet stöter också bort något som finns i det liv du vill leva: Mänsklig kontakt. Att bemötas rakt med motargument gör inte människor bittra, men däremot kan de bli bittra av att snitslas bort och inte lyssnas på.
Jag har ett förslag: Att det är okej att känna sig besviken, missförstådd och konfronterad. Att det är värt att känna det ibland mot att få delta på forumet på det sätt du vill. Oavsett vad hjärnan har att säga om det.
Det här är bara min teori vad som skulle kunna funka för dig, och stoppa mig om jag säger något som låter helt knäppt, men det kanske vore värt att prova?
Du ska få en liten övning du kan prova. Prova att bara stanna kvar i de svar du får. Se vad för tankar som dyker upp. Kanske dyker det upp tankar som säger "Ah, det här var bra, det passar till min kampanj!" eller "Nej, det där funkar inte för att..." bara notera dem, istället för att börja skriva svar baserat på dem. Prova att bara sitta med dem lite.
Och då kanske det dyker upp tankar som säger saker som "Åh, vad många tankar jag har!" och "Jag har ett kontrollbehov".
Det här är alla värderande tankar, tankar som har åsikter ifall något är bra eller dåligt, ifall du är bra eller dålig. Låt dem bara vara istället för att skjuta bort dem eller följa med i dem.
Pröva att se svaret för vad det är, här och nu, och svara på vad som står där istället för vad dina värderande tankar säger... även om svaret inte var det du ville diskutera.
Som sagt, kanske jag gissat fel, men värt att pröva, inte sant?