Re: En neutral tråd om Götterdämmerung
Jag vill se ett seriöst, trovärdigt och dynamiskt 1700-tal. Jag vill att tidsmiljön ska vara så pass noggrant och omsorgsfullt skildrad att man medan man spelar verkligen får känslan av att "wow, jag är där!". För detta bör man ta fasta på tidsperiodens samtliga sidor, goda som dåliga, och på fantasifulla och intressanta sätt spinna vidare på historiska fakta såväl som rent fiktivt inspirationsmaterial. Eftersom man gör anspråk på att spelet utspelar sig i en historisk tidsmiljö bör det också förhålla sig till den miljön på ett någotsånär korrekt sätt. Fantasyelement och alternativhistoria i all ära, att slänga in vampyrer, kinesiska häxmästare och stryka Preussen ur världshistorien är inget problem, men man bör betänka konsekvenserna av vad man hittar på, så att världen hänger ihop. Utan handel med Kina finns det inget porslin i Europa, utan kolonialism och imperialism blir världspolitiken så mycket mindre intressant. Religion, kultur och historia från vår egen värld är så lysande inspirationskällor att det vore synd och skam att främja sig från dem alltför mycket. Jag vill se en god, färgstark och nyanserad blandning av historiskt rollspel och fantasy.
Jag gillat upptäckarandan och orientalismen, både på ett geografiskt, naturvetenskapligt och i allmänhumanistiskt plan. Den har kanske inte blommat ut till fullo under 1700-talet, men den finns där. Absinthdrickande konstnärer hör kanske mer 1800-talet till, och regnvåta kullerstensgator likaså, men därmed inte sagt att det är fel på något sätt. Jag ser gärna att man inte så ensidigt låser sig vid en specifik stämning dock, utan försöker uppmuntra lite olika stilar, stämningar och stuk inom ramarna för den världsbeskrivning som ges. Spelet bör stödja allt ifrån ångestladdade, bitterljuva skräckscenarier i ålderdomliga städer som sett sina bättre dagar och eleganta, intrigfyllda deckargåtor i adelns parfymerade salar till kolonialkrig i Amerika, omöjliga diplomatiska uppdrag vid sultanens hov i Istanbul och handelsresor till det fjärran Orienten. Fokuset på mystik och mysterier är det absolut inget fel på, och spelets stämning verkar ju ligga åt det mörkare hållet, men att fokusera stenhårt enbart på enskilda, mycket specifika miljöer och stämningar är inte roligt, speciellt inte i ett så spännande sekel som 1700-talet. Jag vill ha en bred och välbeskriven kampanjvärld som man kan göra lite vad som helst med.
Och så vill jag givetvis ha en modul, eller åtminstone massor av info, om Qing-Kina och Asien i största allmänhet. Jag förmodar att det inte kommer inträffa, undantaget osmanerna möjligtvis, men Riotminds kan ju slå mig en pling om de är intresserade. Jag menar, slemma mandariner och förfadersdyrkande häxmästare är ju rent obligatoriskt. Alla som läst "League of extraordinary gentlemen" vet vad jag talar om - alla tidigmoderna settingar behöver en Fu Manchu.
Inspirationen hade jag gärna sett kom i huvudsak från hyfsat seriösa tidsskildringar som samtidigt är lite lekfulla, gjorda med glimten i ögat, fart och fläkt och fantasyelement. Filmen "Plunkett & Macleane" är ett exempel på det, likaså "Quills". SVTs miniserie "Herr von Hancken" höll ett liknande stuk, och var härlig rakt igenom, och det samma gäller den franska rullen "Löjets skimmer". "Sleepy Hollow" fungerar medan "Vargarnas pakt" går fetbort. "Den siste mohikanen"-stuket går ned finfint, liksom "The Mission". Vackra och tragiska filmer, just the way I like it. "Fantomen" har en del underbara 1700-talsepisoder med Fantomens förfäder, fyllda av intressanta infallsvinklar på historiska händelser såväl som rent fiktiva scenarier, allt sammans med en god portion action, mystik och ren fantasy. "Mysteriet Cagliostro" i "Den gyllene runans gåta" är ett utmärkt exempel.
Så, jag vill ha historisk korrekthet (någotsånär) och spännande fantasy. Och ett spel som faktiskt lyckas hantera den kombinationen utan att väga för tungt åt något håll - varken rena faktaböcker a'la White Wolf eller något som blott är en fernissa av 1700-talet ovanpå en renodlad fantasyvärld.
Och så vill jag ha ett bra regelsystem förstås, men vad jag tror därom för Götterdämmerungs del ska jag nog bara hålla tyst om.
- Ymir, håller tummarna, men...