Nekromanti En glad tråd om Götterdämmerung

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
På grund av tråkig stämning i den förra tråden så startar jag nu en ny tråd där vi kan diskutera Götterdämmerung. Jag ser fram emot spelet som bara den och tycker att det ska bli väldigt spännande att följa vägen från idé till tryck. Jag hoppas att Riotminds håller oss informerade under produktionens gång.

Vad vill ni se i Götterdämmerung? Själv har jag föga koll på 1700-talet och vet inte riktigt vad jag kan vänta mig, men om inspirationskällorna till spelet är filmerna Vargarnas Pakt och Sleepy Hollow så tror jag att jag kommer älska det. Det är två av mina favoritfilmer. Jag hoppas på en mörk och mystisk spänning, slitningar mellan vetenskap och skrock och rysliga deckargåtor. Blanda detta med absinthdrickande konstnärer och regnvåta kullerstensgator så kommer i varje fall jag bli väldigt glad.

Jag kräver inte någon historisk korrekthet utan blir glad och nöjd med en skön, europeisk och dekadent stämning. Att det utspelar sig på kråsskjortonas tid är mysigt av rent kosmetiska skäl såväl som avsaknad av mobiltelefoner.

Alltså; vad vill ni se och vad vill ni inte se?

/Vulf

Krille

Super Moderator
Kolonier!

Amerikas vildmark och kolonierna.

Liksom, jag älskar Den siste mohikanen, både originalståryn och filmen! Åkej, man kanske kan utelämna det till en början i grundboken, men konflikten mellan engelsmän och fransmännen om kontrollen över kolonierna är ett för ball koncept för att ignoreras. Även stårysarna om Hjortfot hamnar här, liksom så småningom Frihetskriget. Det är ju också här som Sleepy Hollow hamnar, egentligen, och de som har läst Hugo Pratts/Milo Manaras "Indiansommar" har också en hel del att hämta.

Det går dessutom att få in en hel del rejäl gosig mystik i miljön. Utöver att filmen Warlocks första tio minuter utspelar sig just i kolonierna, så har vi dessutom M. Night Shyatjohoppsanvadkrångligtnamnjaghars The Village, som förmodligen är dead on. Annars kan man ju ha tokmycket konspirationer om George Washington och de grundande fädernas koppling till frimurarorden.

Kort sagt, mer kolonier!

---

Däremot är jag inte så intresserad av prärieindianerna och sydvästindianerna (sioux, cheyenne, apache, navajo mfl), även om just Hjortfot beskrivs som navajo. Det känns mer traditionell western, och det finns det redan ett bra rollspel för.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Jag har, efter lite mer funderingar kommit fram till att Götterdämmerung kan vara det spel som får mig att börja spela igen på allvar. Det kräver förstås att det lyckas attrahera mig som färdigt spel också, och det håller jag alla tummar jag har för att det gör.

Jag vill se ett spel som inte tar sig själv på så stort allvar att de inte ka bryta från verkligheten. En realistisk skildring av 1700-talet är inget jag är ute efter alls, men det verkar det ju inte heller bli, tack och lov.

Mörkt och mystiskt. Mumma!
Någon som vill spela med mig? :gremsmile:

Feliath

Swashbuckler
Götterdämmerung, for reals this time

• Snygga bilder på värjor och pistoler. Det här med vapenbilder har ju Riotminds visat sig riktigt kapabla till, i mitt tycke, och jag hoppas på och ser fram emot en mer sentida vapenlista.
  • En miljö som inte är Sverige. I alla fall inte bara. London och Paris, liksom! Wien! (Utan Paris kan man ju inte sprida Rosenkreutzaraffischer ordentligt, till exempel.)
  • Historiska-personer-med-en-twist som SLP redan i grundboken. Oh baby.
  • Hemliga sällskap. Vadå, behöver du en motivering till
  • Alkemister och magnetisörer. Särskilt de senare; "magnetisör" låter mycket bättre än "hypnotisör". Och så har de mer fuffens för sig. Yay for Cagliostro!

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Re: Kolonier!

Ah, bra svar. Jag hade inte ens tänkt på kolonierna utan snöat in mig fullständigt på ett regnigt europa.

Jag kom på en sak till jag gärna skulle vilja se - sjöfart och pirater. Eller kanske hellre upptäcktsresande. Nu kanske vi är ett par århundraden för sent ute, men hur coolt vore det inte med äventyr som för oss över stormande hav till sydamerikas djungler. Pirater, indianer och kusliga tempel liksom. Kan också vara en tilläggsmodul då jag i första hand ser fram emot katedraler, katakomber och mörka gränder i europeiska städer. Och absint såklart. Mycket absint.

/Vulf

walium

Ganska töntig, faktiskt
Jag tycker att konceptet verkar hur skönt som helst. Kul att den svenska rollspelsvärlden rör på sig och att någon vågar komma med mer nyskapande idéer istället för att hålla sig till de gamla vältuggade genrerna. Detta vill jag se:

* Maskeradbaler
* Dueller
* Jakter
* Sociala konflikter med överdådiga adelspalats och i skuggan av dessa de mest ynkliga torparstugor.
* Tebjudningar där de senaste filosofiska strömningarna diskuteras.
* Excentriska monarker
* Peruker
* Älskarinnor
* Hov och hovintriger
* Manufakturier och uppfinnare. Tidiga ångmaskiner, kanalbyggen och en otrolig framtidstro.
* Upptäcktsresor
* Imperialism. Kolonier, kolonier, kolonier.
* Dekadans och otrolig klarsynthet om vartannat.
* Armeér som varandra mot varandra över öppna fält ackompanjerade av kanoner och musköteld.

Det var nog allt. Men jag skulle vilja veta mer konkret hur Riotminds hade tänkt gå till väga. Det är trotsallt en väldigt stor skillnad mellan Götterdämmerung och DoD 6.0. Har de rekryterat nya författare? Kommer reglerna vara helt nya? Jag hoppas verkligen av hela mitt hjärta att ett projekt som verkar så här lovande genomförs ordentligt och att Riotminds har lärt sig av den kritik som riktats mot deras tidigare produkter, negativ såväl som positiv.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Saxat från Götterdämmerung-FAQen:
Kommer regelsystemet att vara som till Drakar och Demoner?
Nej det kommer att vara mer anpassat för tidsepoken. Färdigheter kommer fortfarande att vara själva kärnan i systemet men i stort är det ett helt nytt system.
Något mer är det inte sagt, vad jag vet. Jag diggar dock idén med ett nytt regelsystem. Oavsett vad de väljer att göra för regler så visar det att de vågar byta regelmotor, vilket är ett intressant drag.

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Något mer är det inte sagt, vad jag vet. Jag diggar dock idén med ett nytt regelsystem. Oavsett vad de väljer att göra för regler så visar det att de vågar byta regelmotor, vilket är ett intressant drag."

Jo, jag läste det som stod på hemsidan. Men de meningar som du citerar är väldigt intetsägande. Om man bortser ifrån färdigheter som pistol och värjfäktning så vet jag inte riktigt hur de har tänkt anpassa regelsystemet mer till världen. Hur väl anpassat till världen är egentligen DoD 6.0:s regelsystem? Det verkar rätt kraftigt överskuggas av den helmysiga spelvärlden Trudvang.

Ymir

Liten kantbaron
Re: En neutral tråd om Götterdämmerung

Jag vill se ett seriöst, trovärdigt och dynamiskt 1700-tal. Jag vill att tidsmiljön ska vara så pass noggrant och omsorgsfullt skildrad att man medan man spelar verkligen får känslan av att "wow, jag är där!". För detta bör man ta fasta på tidsperiodens samtliga sidor, goda som dåliga, och på fantasifulla och intressanta sätt spinna vidare på historiska fakta såväl som rent fiktivt inspirationsmaterial. Eftersom man gör anspråk på att spelet utspelar sig i en historisk tidsmiljö bör det också förhålla sig till den miljön på ett någotsånär korrekt sätt. Fantasyelement och alternativhistoria i all ära, att slänga in vampyrer, kinesiska häxmästare och stryka Preussen ur världshistorien är inget problem, men man bör betänka konsekvenserna av vad man hittar på, så att världen hänger ihop. Utan handel med Kina finns det inget porslin i Europa, utan kolonialism och imperialism blir världspolitiken så mycket mindre intressant. Religion, kultur och historia från vår egen värld är så lysande inspirationskällor att det vore synd och skam att främja sig från dem alltför mycket. Jag vill se en god, färgstark och nyanserad blandning av historiskt rollspel och fantasy.

Jag gillat upptäckarandan och orientalismen, både på ett geografiskt, naturvetenskapligt och i allmänhumanistiskt plan. Den har kanske inte blommat ut till fullo under 1700-talet, men den finns där. Absinthdrickande konstnärer hör kanske mer 1800-talet till, och regnvåta kullerstensgator likaså, men därmed inte sagt att det är fel på något sätt. Jag ser gärna att man inte så ensidigt låser sig vid en specifik stämning dock, utan försöker uppmuntra lite olika stilar, stämningar och stuk inom ramarna för den världsbeskrivning som ges. Spelet bör stödja allt ifrån ångestladdade, bitterljuva skräckscenarier i ålderdomliga städer som sett sina bättre dagar och eleganta, intrigfyllda deckargåtor i adelns parfymerade salar till kolonialkrig i Amerika, omöjliga diplomatiska uppdrag vid sultanens hov i Istanbul och handelsresor till det fjärran Orienten. Fokuset på mystik och mysterier är det absolut inget fel på, och spelets stämning verkar ju ligga åt det mörkare hållet, men att fokusera stenhårt enbart på enskilda, mycket specifika miljöer och stämningar är inte roligt, speciellt inte i ett så spännande sekel som 1700-talet. Jag vill ha en bred och välbeskriven kampanjvärld som man kan göra lite vad som helst med.

Och så vill jag givetvis ha en modul, eller åtminstone massor av info, om Qing-Kina och Asien i största allmänhet. Jag förmodar att det inte kommer inträffa, undantaget osmanerna möjligtvis, men Riotminds kan ju slå mig en pling om de är intresserade. Jag menar, slemma mandariner och förfadersdyrkande häxmästare är ju rent obligatoriskt. Alla som läst "League of extraordinary gentlemen" vet vad jag talar om - alla tidigmoderna settingar behöver en Fu Manchu.

Inspirationen hade jag gärna sett kom i huvudsak från hyfsat seriösa tidsskildringar som samtidigt är lite lekfulla, gjorda med glimten i ögat, fart och fläkt och fantasyelement. Filmen "Plunkett & Macleane" är ett exempel på det, likaså "Quills". SVTs miniserie "Herr von Hancken" höll ett liknande stuk, och var härlig rakt igenom, och det samma gäller den franska rullen "Löjets skimmer". "Sleepy Hollow" fungerar medan "Vargarnas pakt" går fetbort. "Den siste mohikanen"-stuket går ned finfint, liksom "The Mission". Vackra och tragiska filmer, just the way I like it. "Fantomen" har en del underbara 1700-talsepisoder med Fantomens förfäder, fyllda av intressanta infallsvinklar på historiska händelser såväl som rent fiktiva scenarier, allt sammans med en god portion action, mystik och ren fantasy. "Mysteriet Cagliostro" i "Den gyllene runans gåta" är ett utmärkt exempel.

Så, jag vill ha historisk korrekthet (någotsånär) och spännande fantasy. Och ett spel som faktiskt lyckas hantera den kombinationen utan att väga för tungt åt något håll - varken rena faktaböcker a'la White Wolf eller något som blott är en fernissa av 1700-talet ovanpå en renodlad fantasyvärld.

Och så vill jag ha ett bra regelsystem förstås, men vad jag tror därom för Götterdämmerungs del ska jag nog bara hålla tyst om.

- Ymir, håller tummarna, men...

Tyr

Hero
Liksom Feliath skulle jag vilja se beskrivningar av historiska personer, stöpta i Riotminds koncept. Dom ska vara representativa för tidens intellektuella strömningar, och visa vad det är som egentligen diskuteras i salongerna. De får gärna dyka upp som "sidebars" med jämna mellanrum i modulen, för att luckra upp reglerna lite. Det ska absolut inte följa med några "stats" för dessa personer.

Jag vill se inspirerande texter insprängda bland resten av texten. Det bästa exemplet på detta som jag har hittat är i Heirs of Merlin - The Stonhenge Tribunal, till Ars Magica. Här serveras man artefakter, historiska personligheter, legender, myter, profetior, relevant historia, sagor, tips på historietwistar, äventyrsidéer och mycket annat på löpande band. Av denna anledning så är Heirs of Merlin en av mina favoritmoduler.

Jag vill se en skildring av det dagliga livet, både i staden och på landet. Jag vill också ha en kortfattad beskrivning av dåtida Europa och Nordamerika.

Allt annat som jag vill ha med känns mer eller mindre spikat, så det skippar jag.

Storuggla

Champion
Kråsskjortor, trekantiga hattar och regler som gör en värja till det livsfarliga vapen som spelarna vill ha, till skillnad från många musketörspel där alla kör med andra svärd för att värjan är för mesig skademässig (meta men ändock stämningsdödare).
Jag vill ha elaborerade kläder, puder, peruker (ett måste!), krås, flintlåsmusköter, pirater, admiraler, kolonier och dekandent adel som svirar som tokskallar! :gremlaugh:

Alltså, 1700talet är något jag längtat efter länge. Väldigt länge. Jag ser fram emot det här. :gremsmile:

Storuggla, mycket entusiastisk

Foggmock

Myrmidon
Allt är mitt fel!

Eftersom hela mitt liv just nu bara går så fruktansvärt bra så måste ju NÅTT gå snett. Går man då Riotminds ärenden och postar nyheter de lika gärna kunde posta själva (nyheten kom till mig mitt i en e-postkorrespondens med Magnus, som bad mig se till att det blev "en jätteblänkare" - jag gjorde mitt bästa) så ligger det jinx i luften.

För att säga vad jag själv tror om spelet...

Njae. Det är inte min tidsperiod, och det är inte mitt koncept och stämningsspektra. Jag blev fruktat sugen på att spela åt det här hållet när vi snickrade rollpersoner till Victoriana på DanCon, men det är ju en annan inriktning.

Så tyvärr, Riot, jag tvivlar inte på att det kommer bli ett schysst spel (korrekturläst av mig kan det inte gå fel.. ^_^), men jag kommer varken köpa eller spela det.

Foggmock - inte övertygad

Johan K

Gammal & dryg
Alltså; vad vill ni se och vad vill ni inte se?
För min del så vill jag gjärna ha en en 170o-talsbild som inte är för fantiserad Att den är ganska korrekt gjord. Men sammtidigt så villl jag gjärna ha lite av den mystiken som RM lyckats skapa med Trudvang. Det få gjärna finnas lite mystik åxå, men det ska inte vara överhängande.
Nått som jag klarar mig utan är om det skulle vara för mycket klicheér.. Men den risken tror jag inte är för överhängande.

/ Johan K, som väntar med spännin på detta spel.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Nervkittel

Efter läst det som hittills gått att få tag i om spelet så är jag djupt fascinerad över det och ser fram emot det. Mystiken, ockulta sällskap, adelsintriger och regninga kullerstensgator öppnas möjligheter som är riktigt roliga. Desutom hoppas jag att det här finns en viss hjälplöshet som kommer bli trevligt (jag menar, inga mobiltelefoner, tunga eldvapen och liknande :gremsmile: ). Jag vill inte att det begränsas av historisk korrekthet, för det är inte det som jag eftersträvar (det går i så fall att lägga dit själv rätt enkelt) - jag vill ha saker som väckerm in fantasi. Jag ser gärna att man tveakar verkligheten för att skapa en intressantare plott på historien. :gremsmile:

Helmgast
Re: Kolonier!

Söderhavsöarna, Kongo och Amazonas var nog inte vidare utforskade på 1700-talet. Så visst kan man utforska 250 år efter Columbus.

Gôtt med nya rollspelsidéer, Riotminds!

Quadrante

Grisbonde
Nu är jag en stor tvivlare

Jag tror alltså inte att de kommer att tillfredställa mig, men i fall vi bortser från prettopäron och messmör..

* Hoppas de lägger ner sådan möda på texterna att stämningen (som de förhoppningsvis vill förmedla) lyser igenom och ger mersmak.
* Hoppas de har bilder, illustartioner och layout som förhöjer och är relaterad till produkten.
* Hoppas de vågar ha en egen mystik, alltså att de struntar i hur det var och "ska vara" och använder sig av symboler och myter på ett sådant sätt att det verkar "förmer".. det är ointressant om de vill något, så länge de ger sken av och förmedlar en känsla av att vilja.. då kanske en slags "mystik" lägger sig över det hela.

Det här är saker som de nog borde kunna lyckas med, särskilt med de inspirationskällor de anger.

/får hoppas ni lyckas läsa det som en vill ha lista.

Suvarin

Veteran
Prag, baby!

En miljö som inte är Sverige. I alla fall inte bara. London och Paris, liksom! Wien! (Utan Paris kan man ju inte sprida Rosenkreutzaraffischer ordentligt, till exempel.)
Jag har bara ett ord att säga: Prag.

Nä förresten. Prag! Prag! Prag!

Tänk bara positivspelaren som spelar för duvorna i skymningen på ett av stadens torg. Prästen som kastar blickar över axeln där han skyndar fram längs gränderna. Flickan som längtande stirrar ut på det mörka vattnet när vagnen rullar över bron. Tonsättaren med de insjunkna kinderna, som krafsar ner några noter på ett ark som han sedan stoppar ner i sitt tomma fiolfodral. Alkemisten i källaren tvärsöver gatan, som hostar och spottar i ett moln av rök. Herrarna med masker som tysta iaktar varandra runt ett cirkelrunt bord.

Det är till Prag vi ska.

- Suvarin

Suvarin

Veteran
En öppen värld!

Jag gillar verkligen det lilla jag har sett av Götterdämmerung hittils. 1700-talet - det århundrade då en gammal värld går under och flera nya föds. Hemliga sällskap, en inte alltid så upplyst upplysning, glödande religiös fanatism, inkompetenta monarker, hänsynslösa upprorsmän...

Vad jag vill se från Riotminds är en öppen värld. Med det menar jag att de inte ska beskriva världen för detaljerat och måla in sig själva i ett hörn med onödiga förklaringar. Mysterier skapas bäst av brist på kunskap. Ett antydd hemlighet kittlar mer än den som spelledaren måste plugga in och sedan låtsas ovetande om.

Historisk realism ger jag inte mycket för. Historien som vi känner den är historikernas tolkning små segment av det som egentligen hände, färgat av vårt (post)moderna tankesätt och etik. Livet är större än historien.

Om spelet ändå ska utspela sig i en någorlunda historisk värld så finns det så många källor att tillgå. Jag ser hellre en referens till Rossau än någon hembakt upplysningsfilosof. Leibniz filosofi för små furstinnor visar en större klyfta mellan verkligheten och de styrande än en aldrig så insiktsfull text om knakande feodalsamhällen.

Spelarna behöver inte träffa några historiska personer, men att använda dem för inspiration kan inte skada.

Vill jag läsa historia läser jag en historiebok. Läser jag en rollspelsbok vill jag ha inspiration! Jag hoppas Riotminds lägger allt krut på det de är bäst på, nämligen känsla! Givetvis är ett snabbinlärt regelsystem utan krusiduller också välkommet.

Utgivningsmässigt vore det trevligt om Riotminds bröt mot trenden med feta moduler. Jag skulle vilja se en grundbok. Vacker, välgjord och stabil som berget. Den skulle innehålla regler, karaktärsskapande, färdigheter, eventuell magi, utrustning och några inspirerande texter.

Utöver regelboken skulle utgivningen bestå enbart av äventyr. Då det är svårt att få ekonomi på små äventyr skulle äventyrssamlingar och större scenarion gå lika bra. Det viktiga är att äventyren vart och ett i sig skulle beskriva några få platser, personer och intriger på ett levande sätt. Gradvis ska sedan små små bitar av information om de större sammanhangen droppa in i spelgruppens värld.

Att få ett nytt äventyr i handen ska vara som att få tag på det senaste kapitlet i en bokföljetång. Samtidigt ska den fungera som en kokbok för egna äventyr. En konspiration vars vidd inte är känd ens för spelledaren har stor potential för att bli riktigt spännande, dessutom motiverar den till fortsatta äventyrsinköp.

- Suvarin

Mattis

Swordsman
Re: En öppen värld! [ANT]

Det där var tamigfan ett av de vettigaste inläggen jag läst på detta forum, någonsin.