Min tråd handlade om problemen med att gestalta 1700-talet, i termer av hur man förklarar för sina spelare vad som skiljer 1700-talet från exempelvis 1800-talet, och jag drog fram rent personliga reflektioner kring mina egna erfarenheter kring just denna problematik såsom jag erfarit det med mina egna spelare när vi lirat mitt eget 1700-talsprojekt Daimonion. Svårare än så vad det inte. Jag kan inte påstå att jag därmed kapade tråden. Sedan kom Mekanurg som med rätta problematiserade en del saker som jag lite slarvigt slängt fram. Jag blev verkligen glad när jag läste hans inlägg, för han tog upp en del viktiga saker som är av stor nytta för var och en som lirar 1700-talsrollspel. Jag redovisade min syn på saken, och där är vi nu.tråden handlar om vad vi vill se i Götterdämmerung, inte historienördars interna namedropping-tävling
Genom att till fullo utnyttja de prylar om jag och Mekanurg drog fram i våra inlägg som omedelbar bakgrund till riktigt balla äventyr om konspirationer, elaka frimurare, onda adelsmän, godhjärtade men i själva verket maktlösa kungar, lömska poliser, farliga demoner etc etc etc. Det går att göra hur mycket som helst!Så, hur vill ni rent praktiskt applicera era historienörderier, så att det blir häftiga äventyr av det?
Det stora dilemmat som Riotminds måste ta ställning till blir frågan om huruvida man måste gå igenom en historielektion innan man kan ha en maktlös kung och lömska poliser.Genom att till fullo utnyttja de prylar om jag och Mekanurg drog fram i våra inlägg som omedelbar bakgrund till riktigt balla äventyr om konspirationer, elaka frimurare, onda adelsmän, godhjärtade men i själva verket maktlösa kungar, lömska poliser, farliga demoner etc etc etc. Det går att göra hur mycket som helst!
Om han nu verkligen dog 1830, det kanske bara är vad han vill att vi ska tro......Adam Weishaupt (1748-1830), grundare av den ökända Illuminatiorden.
Hur ska vi veta om de läst på och sen struntat i det de läst, eller bara struntat i att läsa på?Även om de väljer att strunta i det historiska 1700-talet så måste de först veta vad detta innefattar innan de kan bortse ifrån det.
Det enda rimliga även utifrån min uppfattning. Det skulle dock vara kul att se hur historien snarare vävs samman med äventyren, inte i form av tusen bakgrundsmoduler utan snarare snyggt inbakad i scenarierna. Fast egentligen behöver man inte ha med någon historia alls. Min uppfattning är dock att det finns en hel del balla prylar att ta från i historien som kan bilda perfekta bakgrunder till skitschysta äventyr.Jag ser helst att de går på pudelns kärna på en gång, och struntar i att lägga en massa sidor på historiken.
Klart som korvspad att frimurarna tillsammans med illuminati ägnar sig åt demonisk magi och framkallar diverse onda varelser från underjorden för att störta monarkierna. Inget 1700-tal utan onda demoner, säger jag.Förresten, jag missade var de farliga demonerna fanns under det historiska 1700-talet...
Min inställning gällande Riotminds och det historiska 1700-talet finns beskrivet i mitt svar på Risings Uehlenbusch-inlägg mot mig. Jag hoppas att det framkommer där att mitt rykte som en filur som bara kan tolerera fullständigt korrekta historiska gestaltningar av 1700-talet är betydligt överdrivet. Från mitt perspektiv var det inte om detta som den stora bataljen i fredags kväll handlade om, även om alla uppfattade det så.det historiska 1700-talet
Riotminds skrev att spelet skulle gå att spela även om man inte visste någonting om historia. Hur man då på två sidor skulle klämma in tillräckligt för att folk att greppa 1700-talet tillräckligt mycket för att faktiskt kunna spela i det övergår mitt förstånd en smula. Utöver en grundläggande genomgång av historisk bakgrund och hur världen ser ut (länder, kolonier, politik) behövs ju åtminstone enkla förklaringar av samhället, teknologin, kulturen och, framförallt, hur folk lever, såväl vanligt fattigt folk som borgare och adel. För man ska ju spela i den här miljön - hur ska man kunna göra det om man som SL varken vet vad folk har på sig, vad de äter, vad de tycker om att göra, eller hur de bor och arbetar?Jag ser helst att de går på pudelns kärna på en gång, och struntar i att lägga en massa sidor på historiken. Kanske två sidor om hur världen ser ut, ungefär lika mycket som ni redan skrivit och sen inget mer, och sen rakt på det coola.
Hehe, om friformarna kan spela rollspel utan regler, kan nog vanliga dödliga rollspelare spela rollspel med endast ett minimum av bakgrund. Jag ser det som att det viktigaste är att de greppar stämningen, känslan. Och det kan man fixa till exempel genom att göra två sidor bakgrund, och sedan strö referenser runtomkring i boken, och sen ha feta bilder som visar hur det ser ut. En bild säger mer än tusen ord, vilket jag tror är väldigt viktigt i det här fallet.Riotminds skrev att spelet skulle gå att spela även om man inte visste någonting om historia. Hur man då på två sidor skulle klämma in tillräckligt för att folk att greppa 1700-talet tillräckligt mycket för att faktiskt kunna spela i det övergår mitt förstånd en smula. Utöver en grundläggande genomgång av historisk bakgrund och hur världen ser ut (länder, kolonier, politik) behövs ju åtminstone enkla förklaringar av samhället, teknologin, kulturen och, framförallt, hur folk lever, såväl vanligt fattigt folk som borgare och adel. För man ska ju spela i den här miljön - hur ska man kunna göra det om man som SL varken vet vad folk har på sig, vad de äter, vad de tycker om att göra, eller hur de bor och arbetar?
Det behövs en hel del världsinfo om man inte utgår från att SL besitter en del historiska kunskaper - långt, långt mer än två sidor.
Inte mitt. För det första finns det ingen som säger att man inte kan väva in mera 1700-tal i olika delar av reglerna och världsbeskrivningen. Många små exempel som bygger vidare på den korta historiken. På det sättet kan den oinsatte snabbt få bild av hur världen fungerar, utan att för den delen behöva vara doktorand inom ämnet! Om han inte är nöjd så tar han reda på mer, så varför tvinga honom att betala extra för något som kanske inte alls intresserar?Hur man då på två sidor skulle klämma in tillräckligt för att folk att greppa 1700-talet tillräckligt mycket för att faktiskt kunna spela i det övergår mitt förstånd en smula.
Respektlös lek är en annan sak. Jag minns fortfarande med viss glädje Josef von Bakys film om Münchhausen från Tyskland 1943 (Nej, absolut ingen nasserulle). Nu återberättar jag mest från minnet, men scenen var helt visst en bal i 1700-tals-miljö. Någon tänder plötsligt de elektriska (!)lamporna i taket, någon i orkestern lirar gura (!) och den rokokoklädda bruden kör iväg i en bil (!). Roliga anakronismer som bara var till för att chocka och driva med publiken, och jag gillade det stenskarpt. Men så handlade ju filmen om Münchhausen också.Och ja, Skattkammarplaneten är en suverän rulle, trots anakronismerna. Eller snarare tack vare anakronismerna.