Nekromanti En grej som jag inte fattat riktigt

Nightowl

Champion
Re: Jag: ett tråkhetero

Simpelt. Latsas att min kille ar en tjej, Tank hur du brukar kanna for tjejer.

That's it.

(OK, sa latsas att tjejen ifraga har nagot som skulle fa dina foraldrar etc vagt nervosa och negativa, men du kan ju latsas att hon ar vegan eller Jehovas Vittne eller fran Ukraina, sa har du tackt "nervost forhallande till slakt och vanner" ocksa)

Erik

Organ

Out of time, out of mind
Dessutom har jag en lucka i historien på typ femhundra år. 1100-1600 är helt blankt för mig.
Jag sammanfattar: Först var det ett korståg eller två, varpå en del släpade hem en del sjyssta grejor som t.ex. väderkvarnar och kanel. Sedan satte Martin Luther upp en post-it-lapp på en kyrkdörr och blev protestant. Sedan sjönk regalskeppet Vasa. Osåvaremde.

/Anders

Netfeed

Swashbuckler
Re: Substantiv och sådant

substantiv är namn på ting tex boll och ring
verb är sånt man gör tex dör och kör

sedan finns det väl någon/några till men dom kan jag inte :gremfrown:

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Oceaner

... av saker som saknas i min utbildning. (livet, skolan eller vilken utbildning du vill)

Men jag tänker ofta som det sägs:
Ju äldre jag blir, desto mer inser jag att jag inte vet.

Jag må vara en idiot och förstå ruskigt mycket om djur, natur och sånt. Men be mig rabbla gångertabellen och jag ber och få en miniräknare. Jag känner till massor om filmer, men be mig räkna upp en skådespelerska.... empty.

Och MP3 vet jag fortfarande inte vad det står för, men det har banne mig inget att göra med C3PO.....

Selly

Level 5 Laser Lotus
Re: Oceaner

”Och MP3 vet jag fortfarande inte vad det står för, men det har banne mig inget att göra med C3PO.....”

Djävlarihelvete vad jag hatar de där vidriga reklamerna… Anyhoo: MP3 = MPEG Audio Layer 3 (och MPEG = Moving Picture Experts Group). Inte för att jag tror att du egentligen ville veta, men värdelöst vetande är väl…bra. Eller nåt.

:gremcrazy:

Ulfgeir

Swashbuckler
Får ju heller inte glömma att folk fick en släng av pesten och att vi hade lite sjöfarare som åkte runt och visst "upptäckte" nya landområden/vägar till andra landområden. Var även lite folk mer eller mindre klädda i plåt som bankade på varandra. :gremtongue:

/Ulfgeir

magoo

Hero
Singelliv är något som jag missat helt och hållet. Jag har vissa problem med att förstå Sex and the City och jobbarkompisarnas snack om strul med ex eftersom jag aldrig haft något ex, eller något one night stand - på olycklig obesvarad kärlek följde lycklig och besvarad och halva livet senare är det fortfarande samma glada nuna som dyker fram under täcket på morgonen och hälsar godmorgon.

Egentligen borde jag känna mig lyckad som hittade rätt på en gång, samtidigt känns det som om man kanske har missat en del av livet?

Marcus J

Hero
Re: Oceaner

Har för mig att någon klok person sa att ju mer man vet destå mer vet man att man inte vet.

Och Oscar Wilde sa: Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt.

/Marcus som tyckte att citaten passade.

Lindenius

Swashbuckler

Simpelt. Latsas att min kille ar en tjej, Tank hur du brukar kanna for tjejer.

Höh. Jomen det är ju just det som inte är enkelt. Alltså teoretiskt funkar det alldeles utmärkt. Teorin säger att det borde vara exakt som jag känner för tjejer. Men jag kan ändå inte föreställa mig hur det skulle vara. Det är ungefär som man aldrig skulle kmmit i kontakt med fotboll hela sitt liv och sedan hamnade mitt upp i en match. Man skulle fatta att folk var uppspelta över något men inte riktigt fatta vad det var de var uppspelta över. Öhhh… jag lägger ner det här känner jag – trasslar bara in mig utan att göra saken bättre.

(OK, sa latsas att tjejen ifraga har nagot som skulle fa dina foraldrar etc vagt nervosa och negativa, men du kan ju latsas att hon ar vegan eller Jehovas Vittne eller fran Ukraina, sa har du tackt "nervost forhallande till slakt och vanner" ocksa)

Fast den sociala biten är enklare att förstå. Det är den emotionella som spökar.

//erik. [pk]Men egentligen kanske det är lika svårt att sätta sig in alla andras situationer[/pk]

Lindenius

Swashbuckler
Egentligen borde jag känna mig lyckad som hittade rätt på en gång, samtidigt känns det som om man kanske har missat en del av livet?
Alltså… nä, jag tror inte det. Är nästan i samma situation som du. Relationer har aldrig varit något problem, något behövt ältats etc. Jag tror att de man missar är kanske någon form av "spänning", men det man får är i stället lugn och trygghet i och med att man blir ständigt bekräftad.

//erik. ofantligt äcklig gullegubbsfaktor idag. *kramar alla på ett innerligt och förstående sätt*

Dewil

Skrivbordsgeneral
Monarki och religion

Monarki och religion har jag aldrig hajat.

Jag försöker läsa grundläggande litteratur i statsvetenskap för att hitta logiska förklaringar till att så befängda tankar som "den rättmätige konungen" uppstått. Att uppskattning av en ledare beror mer på vem han är släkt med än vad han faktiskt kan uträtta.

Religion som livsfilosofi, ja. Att leva sitt liv väl enligt allmänmänskliga regler. Men varför i hela fridens namn lever inte alla efter dessa allmänmänskliga regler? Och var sjutton kommer gudarna in i bilden? Jag har då aldrig sett någon. Och hur blir mitt och andras liv bättre av att jag _tror_ på någon gud? Det är ju ungefär som om jag skulle _tro_ på IKEA eller mina föräldrar. För mig förefaller tro och vetskap stå i ett motsatsförhållande.

Jobbigt, jobbigt, för den som försöker skapa trovärdiga rollspelsmiljöer i forntida sammanhang. Det hade nog varit lättare om jag varit rojalist och troende.

Dewil

Dewil

Skrivbordsgeneral

Tja, den enda skillnaden (och jag ar bi, sa jag har provat bada) ar att man kan ha vaginalsex i ett heteropar.
Och den enda skillnaden, rent fysiskt, mellan att kyssa en tjej och att kyssa en kille är skäggstubben. Emotionellt skiljer det sig dock, i alla fall för oss som inte är bisexuella. Hånglar med killar på hårdrocksklubb, det gör man för att provocera...

Dewil (heterokille)

Selly

Level 5 Laser Lotus
Re: Monarki och religion

” För mig förefaller tro och vetskap stå i ett motsatsförhållande.”

Jag tror du letar efter den här tråden.

”Jobbigt, jobbigt, för den som försöker skapa trovärdiga rollspelsmiljöer i forntida sammanhang.”

Det är även jobbigt om man vill låta bli att förolämpa större delen av mänskligheten. Något du uppenbarligen inte prioriterar.

Dewil

Skrivbordsgeneral

Det är även jobbigt om man vill låta bli att förolämpa större delen av mänskligheten. Något du uppenbarligen inte prioriterar.
Nej, större delen av mänskligheten ska skita i mina religiösa grubblerier. Och de gör de också, av den enkla anledningen att de inte känner till dem.

I övrigt var Trobergs inlägg bra. Det ska jag fundera mer på. Misstanken gnager att jag också är troende, vilket alltså innebär att jag inte förstår hur jag resonerar. Eller så är det min bristande respekt för auktoriteter som gör att jag varken kan förstå monarki eller religion. (Eller midsommarfirande. Eller diktatur.) Fast jag försöker, det ska gu-, ehm, ni veta.

Dewil

thark

Hero

[ QUOTE ]

[/ QUOTE ]

Det var väl ett ärligt erkännande av oförstånd?

Jag har samma svaghet själv. Har aldrig lyckats förstå hur folk kan "tro", hur det motiveras, vilka banor de tänker i, hur det påverkar dem, etc... Det är verkligen ett komplett mysterium för mig, kan inte sätta mig in i det alls.

Sen vad det i praktiken innebär är nog att jag egentligen är fanatiskt fundamentalist själv, men har bytt ut den heliga skrift mot den naturvetenskapliga manualen. Min oförmåga att förstå den troende är säkert inte väsenskilt från den starkt övertygade kristnes/hinduistiskes/blahongadyrkandes oförstående av varför andra inte delar hans/hennes självklara tro.

Alltså, vad jag försöker säga är, det ÄR en svaghet att inte kunna förstå andra tankesätt än det egna, och jag hatar att vara medveten om sådana svagheter i mig själv - men jag kan inte förneka att jag har en stor jefla blind fläck som verkar svårutsuddad.

(Sen är jag iofs ingen större empat i största allmänhet heller...)

Selly

Level 5 Laser Lotus

”Nej, större delen av mänskligheten ska skita i mina religiösa grubblerier. Och de gör de också, av den enkla anledningen att de inte känner till dem.”

Kruxet varandes att du befinner dig på ett forum med över 6000 medlemmar. Hade du skrivit i en privat dagbok på en webcommunity (eller dylikt) så hade det varit en annan sak, men nu har du postat ett inlägg som vem som helst kan läsa; och som du redan hunnit få ett syrligt svar på (av undertecknad).