Nekromanti En grej som jag inte fattat riktigt

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Har ni sådana där saker som ni inte har en aning om fast en gnagande känsla säger er att ni borde ha det?

Själv har jag inte en jävla susning om vad globalisering är. Alla snackar om det och vänstern verkar tycka att det är en himla dum grej. Själv brukar jag bara nicka och gå därifrån, typ.

Dessutom har jag en lucka i historien på typ femhundra år. 1100-1600 är helt blankt för mig. Typ bara en massa gubbar i Europa som slogs med varandra, eller nått.

- Vulf

Nightowl

Champion
Själv tror jag att jag vet vad globalisering är (minskandet av begränsningar för handel, särskilt valutahandel, över gränserna) men jag är jävligt osäker på vad postmodernism betyder, speciellt inom litteraturhistorien, och viss koll på den är bra om man som mig är bibliotekarie.

Erik

Eksem

Champion
I used to be like you...

Men idag har jag upptäckt internet! På internet vimlar det av sidor som förklarar allt man behöver veta. Skaffa för vana att skriva upp saker som förvirrar dig, och sätt dig sedan vid:

Susning.nu
Wikipedia
Answers.com
och i värsta fall
Google

Faktiskt så tar det sällan längre än en dag som jag grubblar på någonting längre. Allt är ju så lätt att ta reda på idag.

Rising

Vila i frid
Har ni sådana där saker som ni inte har en aning om fast en gnagande känsla säger er att ni borde ha det?
Jag har tusentals. Du har bland annat lärt mig röka cigarrer, remember? :^)
En av mina grejer är att jag inte fattar hur det ser ut mellan tågvagnarna, om man ser naturen svischa förbi eller så. Och jag åker ändå pendeltåg dagligen, har typ gjort det i sju år. Det är (gissar jag) gummigrejer för, så att man kliver in i ett mörkt rum, men jag är inte helt säker på vad det är man egentligen står på eller om man kan stoppa in fingrarna mellan gummiflikarna och kika ut, om man kan bli klämd eller liknande. Det är ett riktigt vardagsmysterium för mig.

Å så finns det massor med ord jag använder utan att ha en blekaste aning om vad de betyder. Sekulariserad och reaktionär är två exempel.

Globalisering, då... Det är egentligen den process som beskriver hur transnationella företag/politiska organ reser sig på bekostnad av nationella dito, men den beskrivningen är ju pudas. I klarspråk så är det så här:
"Buhuu! Det lokala cafét har försvunnit och bytts ut mot ett Starbucks!"
"Ja, men ärligt alltså, deras kaffe är ju faktiskt både billigare och godare."

Det är alltså bara gammal hederlig kapitalism i ny kostym. "Kapitalism" låter ju så tråkigt; man förknippar det med tjocka vita farbröder med slips, cigarr och polynesisk hemhjälp. Globalism låter mycket bättre; man tänker på fri rörlighet för både arbetare och arbeten; kulturutbyten och ökad konkurrens. Globaliseringsföreståndarna brukar särskilt tala om just kulturutbyten och möjligheterna till samförstånd, vilket jag tycker är konstigt. Jag menar, vi gillar ju att köpa D&D minis för att de är billiga (kineser jobbar som sagt för ingenting), men inte får vi direkt någon kinesisk kultur på köpet. Hur kineserna med tiden ska få västerländska arbetsförhållanden är också oklart: Globaliseringen innebär ju framförallt att de stora företagen får så enkelt att säga "jaha, passar det inte så flyttar vi fabriken till Indien istället!"

Motståndarna till globaliseringen ser för det mesta ut som Göran Greider eller Doktor Kosmos och blir sura när tidningar säger att det inte längre finns någon arbetarklass.

Storuggla

Champion
Ja. Då min klass spenderade hela våra mattelektioner under gymnasiet med att titta på fyllgubbarna på andra sidan vägen och komma på värsta såpoperan med dem eller spela luffarschack finns det betydliga luckor i mina matematikkunskaper. Det innebär att när folk kommer med något svårare än Pyttes triangel eller parenteser så sitter jag där som ett fån.
För att göra saken ännu bättre så fick jag under femte årskursen gå till en talpedagog under svenskalektionerna för att ja ginte kunde uttala sch-ljuden korrekt (kärna och stjärna, typ). Så jag fick sitta och glo på kort med bilder av saker och säga "STJärna" och "Kälke". Det är väl okej kan man tycka, om det inte vore för att när jag var borta så fick alla andra lära sig var ett substantiv, verb, adjektiv, ackusativobjekt och hela klabbet var. Jag har ingen aning, mer än den gamla slagdängan "Substantiv är namn to ting, såsom soppa hatt och ring". Jag kan två verser.
Glöm att jag kunnat lära mig språk senare i livet, grammatiska regler kan bara inte fastna. "Jag vet att jag ska börja det ordet så när det är dativ, men vafan är det?" liksom.

Ironiskt nog är ju alla så jävla bra på korrekt uttal numera så det känns helt värt det.

Storuggla, lokativ?

Ackerfors

Alas, your rapids!
Substantiv och sådant

"Det är väl okej kan man tycka, om det inte vore för att när jag var borta så fick alla andra lära sig var ett substantiv, verb, adjektiv, ackusativobjekt och hela klabbet var."

Inte för att jag tror att du vill veta, men...

<blockquote>"Substantiv är saker man kan sätta "jävel" efter. Cykeljävel, till exempel.
Verb är saker man kan sätta "utav bara helvete" efter. Cykla utav bara helvete, till exempel.
Adjektiv är saker man kan sätta "jävligt" framför. Jävligt röd, till exempel."
<font size="1">Ackusativobjekt är det ingen som vet vad det är, och ingen bryr sig iaf.</font size></blockquote>

Det var nog det enda jag lärde mig på mellanstadiet.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Allvetande, givetvis...

Jag är också allvetande<sup>TM</sup>.
Dessutom har jag förmånen att snappa upp det jag är intresserad av snabbt, och det som jag inte är intresserad av mindre snabbt. Så så länge det bara gäller att läsa in sig och förstå klarar jag mig bra. Jag har vänner som undrar varför jag kan så mycket om så konstiga saker. Inte är det för pillren jag äter i vilket fall.
Det jag inte kan frågar jag om eller letar upp med en gång.

Däremot får jag sona min tur med att vara kass på de mer avancerade delarna av fysik, matematik och kemi... Det kan det vara värt.

Gordeg

Hero
Å så finns det massor med ord jag använder utan att ha en blekaste aning om vad de betyder. Sekulariserad och reaktionär är två exempel
De båda orden trodde jag att jag hade full koll på, men du får mig att tro att jag har missat något väsentligt genom att skriva så där... arhh!

I övrigt känner jag som Storuggla att jag borde ha bättre koll på grammatiken. Inte för att jag missade den delen av undervisningen, utan antagligen bara för att jag slöade på de lektionerna.

Gordeg

walium

Ganska töntig, faktiskt
En aning har jag om rätt mycket men jag skulle vilja veta så mycket att jag kunde komma med mer tvärsäkra svar. Jag skulle vilja kunna mer historia (alla tidsepoker), mer om samhällets uppbyggnad, mer om politik och mer om grammatik. Matte skiter jag i men jag ångrar lite att jag inte ansträngt mig mer för att lära mig tyska. Globalisering tror jag att jag har något så när koll på även om definitionen till stora delar är en fråga om vilken sorts politisk som man förespråkar (men låt oss inte prata om det nu). Men det jag mest saknar är nog världsvana, jag skulle vilja resa mer och mesa mindre.

Jag tror att det är sunt att ha kunskapsluckor, i alla fall om man ständigt strävar efter att täppa till dem. Tänk om man en dag blev mätt på kunskap och satte sig ner i ett hörn för att mögla.

Lindenius

Swashbuckler
Jag: ett tråkhetero

Jag har ingen aning om hur det känns att vara homosexuell. Jag kan verkligen inte sätta mig in i situationen, det känns bara obegripligt liksom. Jag upplever det här svårt att förklara, men jag brukar säga att jag är tråkhetero. Liksom fantasilös på något sätt. Gift och har tre barn och har aldrig känt mig nyfiken på folk av samma kön.

Jag undra om homosexuella kan känna likadant (fast tvärtom då) att de inte kan greppa den heterosexuella kärleken. Det måste ju vara ovanligare, eftersom vi lever i en sådan heteronormvärld.

Jag kan känna ibland att just på det här området borde jag ha mer insikt, men jag har helt enkelt haft oturen att hamna i miljöer där ingen (åtminstone inte enligt min kännedom) är gay.

//erik. hoppas folk tar inlägget på rätt sätt.

Rising

Vila i frid
Re: Jag: ett tråkhetero

jag brukar säga att jag är tråkhetero. Liksom fantasilös på något sätt. Gift och har tre barn och har aldrig känt mig nyfiken på folk av samma kön
Allt sånt ändras när man tar tillräckligt med ecstacy. :^)

Fast... liksom, gift och tre barn... det tåget har väl gått. Jag skulle inte ta det alltför hårt.

Jag kan inte fatta hur någon kan vara kär i Liza Marklund.

Lindenius

Swashbuckler
Re: Jag: ett tråkhetero

Fast... liksom, gift och tre barn... det tåget har väl gått.
Exakt. Jag hann aldrig kliva av och se staden Gay. Jag har bara sett den genom rutan på Straight Train. En hel hållplats är helt okänd för mig.

//erik. måste snart ladda G4:an igen

walium

Ganska töntig, faktiskt
Jag: ett tråk

Tja, jag har inte någon större koll på vare sig homosexuella, invandrare eller kvinnor. Jag hade gärna skaffat mig djupare insikt på något sätt, men det måste ske på naturlig väg. Det går inte att ägna sig åt någon slags social turism och söka upp olika minoritetsgrupper på stan med ett anteckningsblock. Äsch, jag får väl fortsätta att satsa på att lära känna olika sympatiska människor först och främst, sedan får de vara miljöpartiser, bögar, krögare eller seglingsfantaster i andra hand. :gremsmile:

Marcus J

Hero
Kvinns.

Ja, jag fattar inget om kvinnor, hur de tänker, vad de vill ha, ja, inte ens hur man fångar en.

/Marcus som inte bara känner att han borde ha koll utan dessutom vill ha koll.

Jarl

Hero
Du bad om det

Nu skulle man ju kunna skriva massa blafs om att "postmodernism är bara ett ord akademiker använder för att förvirra varandra" eller liknande. Men istället är jag så vänlig (yeah right...) att du får en liten text där jag började att försöka förklara begreppet. Den är tyvärr ofärdig (för uppsatsen den skulle ingå i gick om intet...), men det finns en kort litteraturlista med som kanske visar vägen till mer kunskap om ämnet. Särskilt "Postmodernism for beginners" (som numera heter "Introducing postmodernism" tror jag) är en lättillgänglig liten bok med många illustrationer :gremsmile: Han som skrivit den är konstvetare, men den är rätt relevant för litteratur också. Postmodernism inom litteratur är väl också den utgångspunkten jag har för min lilla text.

Varsego :gremwink:

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Är det något mer komplicerat än att sekulariserad betyder att någon företeelse saknar religiöst inflytande och att reaktionär betyder en form av "radikalkonservativ" som inte bara vill upprätthålla det gamla utan rent utav genomföra reformer i syfte att göra allt mer gammalmodigt?

Rickard

Urverk speldesign
"Har ni sådana där saker som ni inte har en aning om fast en gnagande känsla säger er att ni borde ha det?"
Ja, fast jag brukar bara fråga Krille så får jag svaret..

/Han som använder programmet Wordfinder när han snackar med Feliath

Eksem

Champion
Re: Du bad om det

Eller som jag hade sagt det: ofta när man talar om postmodernism talar man om avsaknaden av fasta värden och absoluta sanningar.

Men det var ju bara snabbkursen, din text var ju informativ på riktigt :gremsmile:

Rising

Vila i frid

Bra text. Lite bullshit (en del fanns det allt) men mycket vettiga saker.

Jag var på väg att peka på dig och väsa "akademiker!" men det tänker jag alltså inte göra. Du är fin.

/Rising
som förresten själv ska börja studera. Ja, det är så pinsamt att det inte är sant. Förhoppningsvis dröjer det. Å så ska jag kanske bara läsa på Mälardalens högskola, det är nästan inte som en högskola alls - utan mer som ett skönt ställe där man liksom bara lär sig saker. Jag kommer inte bli en akademiker, inte inte inte...

Jarl

Hero

He, ja lite bullshittande måste det få finnas i akademiska uppsatser (eller små fragment av dem som i det här fallet).

Sen vet jag inte om jag själv skulle se "akademiker" som så vidare hemskt glåpord egentligen... när man läst på universitet så är det väl det man är.

Hmm, nu så här i efterhand känner jag att jag borde läst igenom texten lite snabbt, minns bara att jag var rätt nöjd när jag skrev den för sisådär 6 år sen... :gremsmile: Aja, man behöver väl inte stå för något äldre än ett par år väl?